Jeg orker ikke tanken på å slutte å sykle til jobb! Før har jeg vært alt for pysete til å se for meg å sykle på vinteren, men nå tenkte jeg at jeg skulle forsøke. Men hvordan gjør man det?
Når bør jeg bytte til vinterdekk? Er det noe annet man må huske på? Har dere tips til varme hansker/votter?
Jeg har fin sykkelvei hele veien hjemmefra til jobb, men vet jo ikke om den blir brøytet, saltet, strødd osv. Håper det!
Jeg tror jeg vet hvor din sykkelvei går, og den blir brøytet. MEN! Sykkelveinettet er like utsatt som det andre veinettet når det kommer mye snø, så det vil være dager det tar tid med brøyting, så man kan ikke regne med at det er på plass hele tiden. Forrige vinter brøt jo alt sammen, og mange strekninger ble helt bortprioritert. Så det kan man ikke planlegge for.
Vinterdekk: Jeg har noen jeg fester med glidelås, superpraktisk. Jeg bruker vinterdekk fra det fryser på. Man trenger det ikke på bar asfalt, før det kommer (tynt) islag. Min erfaring er at de funker godt på alle typer is, men ikke i snø. Da fester snøen seg mellom piggene. Om det er dype spor i isen så sklir man også, men det kan man håndtere.
Det kan være greit å ha pigger på skoene også, for det kan være glatt å sette en fot i bakken.
Jeg har hjelm med visir (briller funker også), for det er veldig vondt å få snø inn på øyet.
Jeg bruker gode polvotter fra Hestra, vanter blir for kaldt, og jeg har ikke sånn muffe. Det er sikkert en smakssak. Det er også digg å ha ulltrekk på setet, det er veldig kaldt å sette seg på.
Jeg har regnsett som er beregnet på klatring, da får jeg hetta over hjelmen, men den er ikke så stor at den sklir av. Tærne blir også fort kalde, så ha gode og varme sko. Ellers må du ha refleksvest!
Lykke til; det er utrolig digg å sykle hele året. Jeg fikk masse hjelp og heiarop herfra da jeg begynte for noen år siden.
Jeg har vintersyklet der du sykler. Ofte var sykkelveien brøytet bedre enn bilveien - det gjalt fra du kom på hovedveien.
Jeg hadde piggdekk og godt lys.
Bekledning: stort sett fjellanorakk (den er så tettvevd at jeg stort sett ikke ble våt gjennom). Under brukte jeg ulltrøye og ullgenser. Den tykkeste villmarksgenseren holdt i -15. På underkroppen brukte jeg ullstilongs og vindtett turbukse/skibukse. På de kaldeste dagene ble det boblebukse. To ullbuffer når det var veldig kaldt i tillegg til tynn ullue. Den ene buffen under hjelmen, den andre foran ansiktet. Slalåmbriller eller raske briller (evt. de vanlige brillene mine. På hendene hjemmestrikket ullvotter med vindovertrekk. Igjen ulik tykkelse etter temperatur. Vanskeligst å kle var føttene. Der er jeg alltid kald.
Jeg syklet tidligere fra Riksen til Skedsmokorset (opp RV4) og der var det bra brøyting. Det ble 3 mil så jeg syklet ikke om det var kaldere enn -7, da ble jeg for kald på hender og føtter.
Jeg brukte piggdekk fra en gang i oktober.
Store briller eller slalombriller fungerer bra om man ikke har visir. Flere buffer (jeg brukte en i ull innerst og en i fleece i halsen, der man drar opp den ene langt opp på nakke/hode så at det aldri blir glipp mellom buff og lue/pannebånd.
Jeg brukte ullundertøy og ullvang ullgenser som gikk opp over halsen og buffene. Så en tynnere jakke over det.
Jeg har også brukt store ikke så tykke votter, de må være store nok så at du uten problem kan bremse. Inne i dem hadde jeg innerhansker i ull, noen ganger flere.
Føttene, der må man bare finne noe som fungerer med pedalene og som er varmt nok. Jeg brukte ikke klikkpedaler.
Jeg vintersykler, om ikke i Oslo.
Jeg setter på piggdekk fra midten av oktober, ca. høstferieuken.
Litt mindre luft i dekkene, og senker setet bittelitt, slik at jeg kan ha begge bena i bakken for støtte.
Varme votter, signalgul jakke og refleksvest. Alltid lys foran og bak. Ullbuff og lue eller buff under hjelmen.
Jeg setter på piggdekk når det blir glatt første gangen.
Jeg fant noen geniale votter på Lindex i fjor, det er refleksvotter. Kjempesmart at hele votten er en refleks, og så var de vindtette nok, og varme nok (for meg), jeg sykler bare ca 10-15 minutter.
Jeg syns for øvrig at ekstra reflekser i hjulene fungerer bra hos andre så det har jeg satt på min sykkel også (eller mer korrekt, jeg hadde lys i dekkene). Når man sykler på sykkelvei er det greit å bli sett godt fra siden når man sykler over veier. Og refleksvest selvsagt, greit med en litt ekstra stor som kommer over det ekstra tøyet på vinteren. Jeg har også en hjelm med lys i.
Jeg har syklet hele året siden 2016, og det går helt fint 90 % av dagene. Jeg har investert i veldig gode sko, men når du bikker over 45 min i over -12 så blir det uansett kaldt på føtter og hender. Jeg har også myke alpinvotter, med løs ullvott og vindtrekk utenpå, og med ekstra helt tynne innerhansker for de kaldeste dagene. Det er viktig at vottene ikke er for stive, sånn at du sliter med å få kontakt med bremsene.
På kroppen har jeg ullstillongs og -genser, så bare en vintersykkelbukse hvis det ikke sludder, og en dun løpejakke og så skalljakke utenpå det. Buff og pannebånd (godt å få det vindtett rundt ørene, balaclava og slalåmbriller når det er som aller kaldest.
Da det var under -20 i vinter syklet jeg med alpinbukse og boblekåpe. Det gikk, det også, men da syklet jeg så sakte at jeg ikke ble svett.
Jeg så på sånne dekk med glidelås-pikker, men ser at mange skriver at de må ta av skjermen. Vi sykler mye i skogen, så må nesten ha skjermene på. Hvis jeg vil ha vanlige vinterdekk og få byttet på verksted, bør jeg altså bestille tid til sånn ca. høstferien?
Vi har jo heldigvis klær til friluftsliv, så jeg tenker at det skal gå bra. Jeg har veldig gode vintersko. Og kom på at jeg skal teste med skivotter, de bruker jeg å ha ullvanter inni når det er veldig kaldt.
Vet ikke om de salter sykkelveier i Oslo, men om de gjør det bør du være nøye med å spyle og olje opp sykkelen gjennom vinteren. Saltet setter seg på kjedet, brems og kassetter. Jeg spyler sykkelen en gang i uka på vinteren og setter sykkelen i tørr garasje så det ikke iser seg.
Ellers er piggdekk, bekledning og nok lys og refleks viktig på vinteren. Sjekk om du kan få støtte til vinterdekk. Det kan man få i Trondheim kommune.
Det er vanligvis ikke vanskelig å få time til å bytte til vinterdekk, det går på noen dager.
For å få vårservice, derimot - det må bookes i goood tid!
Jeg vil ikke ta glidelåsdekk, siden jeg har hørt at noen opplever at de gir mindre stabilt grep, men jeg har ikke prøvd det selv. Jeg sykler ganske hardt, med elsykkel med høyt moment, så jeg må stole på veigrepet 100 %. Vet at mange også er fornøyde med glidelåsene.
Jeg har vært på Felgen sykkelverksted på Sagene og jeg har vært fornøyd med det de gjorde. De satte på en fast skjerm på minst sykkel som gjorde at jeg ble mindre våt om rompe og rygg. Den sitter et godt stykke over dekket.
Ja, mulig. Jeg har bare prøvd disse og de funker bra for meg på min el-sykkel. Men jeg sykler ikke like hardt som deg. Jeg har en vanlig sykkel jeg tenkte å kjøpe vanlige piggdekk til, så da kan jeg teste forskjellen.
Ja. Det er et strekke her (ned mot Sinsen/Muselunden for de som er kjent), der man får ganske bra fart om man ikke bremser. Jeg tør ikke sykle i mer enn ca 45 km/h, men blir hver dag forbikjørt av folk på sykkel, rulleski og (ulovlige, sikkert) el-sparkesykler. Jeg trodde sykkelcomputeren min var feil, men klokka mi er enig i fartsmålingen.
Jøss, jeg har aldri kommet opp i 45 km i den bakken. Jeg har nok tangert 40 (jeg pleier å bremse på 38), men aldri opplevd at noen har kjørt forbi meg da.
Jeg sykler opp når jeg skal på jobb. Det er høy fart, alt som kan rulle, har sett uten hjelm, forbikjøringer, og i dag en som kom i høy hastighet i bakken parallelt, jeg trodde det skulle smelle. I stormen fredag valgte jeg sykkelveien langs t-banen Risløkka. Tar ikke de bakkene i dårlig sikt og med våte dekk og bremser. Selv jeg er over 45 km/t fra Årvoll skole og ned på en god dag med lite folk.
Jeg kjører så fort kun når det er sol, tørt og klokka er mer enn 09. Da pleier da det å være relativt lite folk og ingen barn. Det er vel der jeg oftest opplever farlige situasjoner. Mange som slenger fra seg sånne el-sprkesykler man leier i bunnen der også. :sur:
Ja, ved Muselunden kan man få skikkelig fart. :nikker: Jeg syklet der på ettermiddagen og måtte o tilpasse meg litt ettersom jeg mest møtte syklister andre veien. I tillegg kan det være en del barn ute på den tiden i området ved blokkene.
Jeg savner virkelig å vintersykle. Jeg har 4 mil til jobb nå og den siste milen er stort sett på landevei så det blir for langt og ikke optimalt i mørke, føler jeg. Jeg bor litt over Rikshospitalet og jobber på Kløfta.
Vintersykling altså. Det gjør livet verdt å leve! Dette er min første vinter på så lenge jeg kan huske at jeg ikke har hatt bronkitt. Jeg tror det delvis skyldes at jeg fikk astmamedisin forrige vinter, men også at jeg får ikke står tett inntil fremmede på banen. Jeg har knapt vært forkjølt hittil og ikke nevneverdig deprimert heller. Jeg er også i usedvanlig god form, det pleier å være dårligere om vinteren (er jo ikke så let å trene når man hoster på seg knekte ribbein), men ikke denne vinteren. Og jeg virkelig elsker å sykle! I dag var jeg akkurat nummer 400 i en sykkelteller jeg sykler forbi!
Jeg synes også det hjelper på både helsa og humøret å sykle året rundt. Akkurat nå savner jeg dagslys og lufta kunne vært friskere. Men det gjør godt å bevege seg litt før og etter jobb når man ikke får tid tilså mye aktivitet senere på dagen.
Jeg kan ikke se at noen andre har skrevet dette, men forutsatt at vi snakker om elsykkel anbefaler jeg trekk til batteriet. Jeg har opplevd at batteriet bare ga opp i bunnen av en lang bakke, pga kulde, og det var virkelig ikke gøy.
Godt å høre. Det har vært en vennlig vinter for sykling så langt. Ikke så verst for tog linje 1 heller, mot fjoråret. Litt kansellering, men er mest glad for at folk hoster og snørrer mindre.
Nå googlet jeg «elsykkel batteri trekk» og fikk opp det jeg mente. Jeg vet ikke om jeg ville satsa på hvilken som helst sportsbutikk, men Sykkelpikene og Bikeshop og sånt har nok.
Jeg er altså så imponert av dere! Jeg har blitt for pysete for bysykling generelt og i hvert fall vintersykling, men er så glad for alle som 1) bidrar til mindre folk på trange baner eller biler på trange veier og 2) gjør noe som gjør dem spreke og glade!
Jeg må si jeg elsker sykkeltelleren jeg sykler forbi. På torsdag var jeg akkurat nummer 200. I høst pleide det å være rundt 2000, jeg føler at jeg er med i en viktig klubb! Og jeg ELSKER å sykle forbi bilkøen! :knegg:
Min sykkel er sjukemeldt og eg treng ein reperatør som kan komme og hente han.
Eg har sykla fleire vintre og synes det er glimrande på glatta - piggane gir godt grep. Men når det er mykje laus nysnø bør ein vere forsiktig - då blir piggane fort "metta" og ein mister grepet. Så eg sykler ikkje på slikt føre.
Eg pleier koble meg på sykkelnettverket i høgde med Muselunden og det er livsfarleg å komme frå ei gangbru eller ein undergang der, for folk sykler så fort. Men eg tar alltid den slakke bakken ned til Sinsenkrysset. Den bratte er livsfarleg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.