Jeg står neste aldri i kø. Og hvert fall ikke på flerfelts vei.
Men i dag gjorde jeg nå det da (fra Alnabru til Gardemoen faktisk)
Som en erfaren bilist, men ikke veldig glad i flere felt og mye bil, ser jeg min begrensing i slike situasjon og ligger stødig i midt feltet eller høyre felt, uavhengig av hvilket som beveger seg raskest.
Jeg ser at mange byttet felt hyppig. Og ikke for å ta av, for de er jo der lenge.
Det ser ikke ut som det er noe å hente tidsmessig på det, for de samme bilene dukker gjerne opp både forran og bak i løpet av noen mil.
Men det må jo være noe som gjør at de bytter fil?
På Olavgård kom det på en politibil som la seg i venstre felt. Jeg trodde en stund den forsvant. Men så, rett før Gardemoen tok jeg den plutselig igjen der jeg lå å loka i høyre felt.
Hvorfor bytter folk felt hyppig (selvom de ikke skal av) og burde alle gjøre det?
Og hvor gjør man av seg om det kommer en bil med sirener? Er det noen felles regel om at de kjører på venstre side dekar og alle skviser seg sammen til høyre?
Jeg vet ikke hvorfor folk bytter felt. Kanskje de ser at det går raskere i det andre feltet, og tror de kommer raskere fram om de bytter. :vetikke:
Jeg har lært at på tofelts motorvei skal man legge seg ut til siden og så kjører utrykningskjøretøyet i midten. Altså til høyre om man kjører i høyre felt, og til venstre om man kjører i venstre felt.
På veier med tre eller fire kjørefelt, skal bilistene i venstre felt kjøre ut på venstre side av veien, mens bilistene i de to-tre andre feltene skal kjøre ut mot høyre. Da dannes det en korridor nest lengst til venstre som blir minst tre meter bred. dinside.dagbladet.no/motor/her-gjor-mange-bilister-feil/71055623
Jeg kjører dele av den samme veien hver dag til og fra jobb. Mange bytter helt klart fil fordi de liksom skal fortere frem. Når det gjelder ambulanser og denslags så pleier "vi", altså vi på den nevnte veien å lage en korridor i midten. Så vi kjører ut til hver vår side. Det er ganske mange ambulanser som kjører den veien fra nord og inn mot Oslo, de skal til Ahus. Så "vi" er ganske vant med å flytte på oss når det er kø.
Noen strekker kjenner man foreksempel kø-logistikken godt, og vet i hvilke strekker det går raskest i venstre, og i hvilke det går raskest i høyre. Har man ordentlig dårlig tid kan man spare litt på det. Hvis man IKKE kjenner veien ordentlig godt og IKKE har ordentlig dårlig tid så kan man gi beng i å bytte felt fullstendig planløst, for da blir det bare rot i flyten.
Og mens vi er inne på temaet, så kan man godt få fiskedask om man ikke følger køflyten men lager lange luker sånn at det blir rykk og napp. Argh! :gaah:
Og ja, man gir plass for blålys ved å legge seg til nærmeste side, evt til høyre hvis det er trefelts og man er i midten.
Mav: Jeg påstår det blir mer rykk og napp når folk kjører veldig tett, for da må de stoppe helt for hver minste småbremsing bilen foran gjør. Om alle hadde kjørt i eksakt samme hastighet, som et annet tog, så hadde det fungert helt fint å kjøre klin oppi hverandre, men det sekundet en person trykker på bremsen, så stopper hele køen opp - og det forplanter seg langt bakover. Dersom man har luke på 3 sekunder til bil foran, så vil flyten gå mye greiere (og den luken er jo da liten når det går sent og stor når det går fort). Det skal vel også være såpass glipe at andre kan komme inn imellom ved behov (hater for eksempel når folk kjører så tett i høyre felt at jeg ikke kommer meg inn igjen etter forbikjøring)
I sakte køkjøring er det litt det samme hvilket felt man ligger i, for de går stort sett sent alle sammen, men jeg foretrekker å ligge i venstre om jeg skal langt på veien, for da slipper jeg styre og bremse opp eller skifte felt ved alle påkjørslene. Dersom jeg snart skal av veien ligger jeg til høyre. Som sagt - kun i køkjøring. Vanligvis ligger jeg i høyre felt med mindre jeg skal kjøre forbi.
Jeg sier ikke at man skal ligge støtfanger til støtfanger, Fluke, men at man skal følge flyten. Det innebærer luft mellom bilene, og at det er smooth å bremse (men ikke stoppe) for å slippe inn de som trenger å bytte fil. (Som selvfølgelig alle sammen bruker BLINKLYSET for man er da et sivilisert menneske!) Man må ikke stoppe helt opp for en småbremsing om man har litt luke, men når man ser på telefonen/hva nå enn av skjerm som er i bilen/noe annet teit og ikke får med seg at køen beveger seg, og så blir det lang luke, og så rykker på, for så å måtte stoppe igjen, og så tre minutter etterpå gjør akkurat samme moven - argh!
Jeg kjører også en del i kø på tofelts vei på vei til og fra jobb, og merker godt forskjell på årstider/sesonger når det plutselig kommer mange "uerfarne" inn i den gjeldende rushtrafikken. Når jeg kjenner veien kan jeg velge rett fil tidligere enn når jeg ikke kjenner veien, og klarer å lese trafikkbildet på en helt annen måte enn på nye steder. Det å skifte felt fram og tilbake bare fordi det ser ut som det er en luke der framme et sted er det sjelden mye å spare på, samtidig er det noen ganger mer hensiktsmessig å kjøre fram for å flette nærmere krysset/avkjøringen dersom det betyr at man bruker den plassen som er på veien.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.