Er det greit at et foretak som har oppdrag på vegne av det offentlige (spesialsko) ikke svarer på epost, men tydeligvis finner ut av telefonnummeret mitt og ringer meg istedenfor å svare på spørsmål på epost?
De skriver opp eposten sin som mulighet for å kontakte de. De har tydeligvis søkt opp telefonnummeret mitt, jeg har ikke gitt dem det.
Skrev en epost til de, ett døgn etter ringer de meg. Jeg har ikke tid til å ta telefonen, så skriver en epost igjen om at jeg ønsker svar på epost. Dagen etter prøver de å ringe meg igjen. Svarer tydeligvis ikke på epost..
Mener de skrev et sted at de prøvde å svare innen 24 timer hvis man kontaktet de på epost.
Enig i at det er merkelig å ikke svare på e-post når det er gitt som kontaktinfo. Noen ganger kan det likevel være greit med en telefonsamtale for å avklare at man forstår hva avsender egentlig lurer på/trenger. Kan du ringe de på et tidspunkt som passer for deg? Eller er problemet at de ikke svarer når du ringer opp igjen?
Greia var at de ringte for andre gang, etter at jeg presiserte at jeg ønsket svar på epost, etter at de ringte første gang. Men fikk svar på epost like etter 2. oppringning, med svar på det jeg spurte om i første epost.
Jeg skjønner de godt. Mange ting jeg kan tenke meg som er mye lettere å svare på pr telefon enn på e-post. Så slipper man mange e-poster frem og tilbake. Et svar kan ofte generere et nytt spørsmål. Det er ikke alltid svarene er helt rett frem. Så jeg forstår godt at de valgte å ringe.
Men kan man ikke da svare på mailen og spørre om det er greit å svare på telefon?
Jeg opplevde dette nettopp i en personlig relasjon. Skrev at jeg tåler dårlig å snakke om dette derfor ønsker jeg å ta det skriftlig. Så ringer personen for to spørsmål som lett kunne blitt besvart, og bedre besvart skriftlig.
Jo, det kan man selvsagt. Men menneskelig kontakt og interaksjon består av hundrevis av små avgjørelser og vurderinger, og ulike mennesker vil vurdere forskjellig hva som er best i den aktuelle situasjonen. Så livet blir litt lettere om man prøver å gi litt slækk og ikke bli indignert når noen velger anderledes enn hva som er optimalt for en selv. En firmamail kan det være mange ulike som leser, og som kanskje ikke er helt samkjørte på hva som er sagt og gjort.
Er det et offentlig foretak eller etat, så finnes det et felles register med kontaktopplysninger der også telefonnr som regel er registrert.
Det er ikke sikkert at e-posten din hadde blitt knyttet til saken/bestillingen før den andre telefonen. Det er sannsynlig helt andre personer som har mottak av firmapost (om det ikke var direkte til en person) enn den som satt med bestillingen din og kanskje var den som ringte deg.
Selvfølgelig. Jeg er en del av flere slike mail i organisasjoner. Men jeg opplever stadig vekk at de som liker å ta ting på telefon virkelig ikke respekterer oss som er mest glad i skriftlig kommunikasjon. Jeg tar ofte telefoner for å møte telefonpratere, men opplever ikke ofte at de samme respekterer mitt behov for å ikke gjøre det.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.