Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Organisering av litteratur - så man faktisk finner igjen ting?

#1

Serafin sa for siden:

Jeg leser mye, både bøker, e-bøker og ikke minst en haug med forskjellige digitale artikler og pdf-er.

Men jeg har ingen fornuftig måte å ha oversikt over alt på! Jeg har prøvd å lage et system i Notion, og det systemet er godt, for all del, men mye (veldig mye) arbeid å opprettholde. Sånn at det faktisk ikke helt blir gjort.

Jeg drukner i pdf-er, og mange er det markeringer eller kommentarer i. Samme i e-bøker. (Der sendes også filene til Notion, og det skjer automatisk, så jeg kan søke opp ting der)

Største problemet med Notion er at jeg kan ikke markere pdf-er i programmet, men må gjøre det i annet program eller på nett, også sende det til Notion.

Største problemet er at jeg vet egentlig ikke hva jeg ser etter. Jeg har sett på Zotero, men er veldig usikker på om det faktisk dekker behovet mitt?
Fysiske bøker er jo greit, de ser jeg jo, men prøver å notere hvis jeg kommer over noe jeg tror jeg kan ha bruk for siden.

Noen tips?


#2

Isolde sa for siden:

Jeg bruker endnote til oppgaveskriving og laster inn pdfer osv. men hva med bare et word dokument?


#3

Serafin sa for siden:

Jeg har begynt å se litt på Zotero i dag, og det ser ut som det kan funke ganske bra.

Det er snakk om mye forskjellig jeg har lagret. Og alt har jeg ikke lest enda, men vil lese siden, etter å ha bare skumlest.

Det som virker greit med Zotero er tags, da det ofte dekker flere ting.


#4

Ru sa for siden:

Jeg har brukt EndNote, og synes det fungerte fint. Zotero er jo i samme gate, men fordi jeg lærte EndNote først fikk jeg ikke helt til Zotero. Hadde betal-vrrsjin gjennom jobb og studiested så det var veldig greit. Tok et sånt kurs på biblioteket - det var verdt de to timene det tok eller hva det var. :nikker:
Det fine med slike programmer er jo at det er så greit å hente kilde/referanse fra de store samlingene som f.eks PubMed. Så det ville vært viktig for meg - at det er enkelt å koble til de løsningene jeg bruker.


#5

Input sa for siden:

Får dere ikke EndNote der du studerer? EndNote er livreddende!

Jeg bruker Zotero nå, fordi jeg er for lat til å gå til IKT for å få installert EndNote. Men EndNote er mye bedre.


#6

Serafin sa for siden:

Jeg er usikker på om vi har tilgang til EndNote.
Og ettersom jeg begynte å se meg rundt i Zotero, så ble det liksom det jeg fortsatte med nå. Men skal sjekke opp med EndNote.


#7

Serafin sa for siden:

Jeg hadde tilgang til EndNote, så da kan jeg jo bruke litt tid på å gjøre meg kjent der.

Hva skjer når man er ferdig med studiene, mister jeg tilgangen da? Og må ev kjøpe selv?


#8

Strå sa for siden:

Jeg bruker rett og slett et word dokument hvor jeg skriver inn måneden boka ble lest, tittel, forfatter, ev oversetter, når utgitt og ev oversatt fra språk og til språk, hvem oversetteren var. Hva boka grovt sett handlet om får en setning og hva jeg syntes om den. Dokumentet er på telefonen og synkroniseres med PCen. Startet i 2013. Det er lett å søke i filen.


#9

Isolde sa for siden:

Vi har Zotero på jobb og liker det ikke.
Har EndNote gjennom studiene. Ferdig å studere er jeg bare innimellom. Så lenge det er installert går det fint. Så får man heller finne nytt studie ved ny pc.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.