Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?

#1

apan sa for siden:

Jeg må se meg om etter en elbil, med sikte på å kjøpe i sommer/høst, tror jeg. Og jeg vet ikke hva jeg skal se etter en gang. Har dere noen tips til meg?

Kriterier:

  • Lett å holde, helst lite verkstedbehov
  • Plass til 4 stk med en del bagasje, men det gjør ikke noe om man da må ha litt i baksetet feks
  • Mulighet for ski på taket (trenger takgrind e.l. Trenger ikke skiboks)
  • Elektrisk
  • Ikke altfor dyr. Er ikke opptatt av fancy bil.

Jeg er også usikker på kjøp eller leasing. Jeg kommer til å måtte låne penger til bilen, så det frister jo noe med leasing (da kan jeg ta innskuddet fra rammelånet der jeg har margin). Også fordi jeg er så ukjent med elbil og ønsker forutsigbare kostnader. Så kan jeg tenke annerledes om 3 år. Men samtidig; det er vel dyrere å lease i det lange løp.

Tanker og tips?


#2

Molly sa for siden:

Hvor lang rekkevidde trenger du? Og hvor mye tenker du å bruke?


#3

Galathea sa for siden:

Jeg har hatt min nissan leaf i 10 år, og det har vært en meget økonomisk bil med lite vedlikehold. Den er overaskende romslig inni (vi er 5 i familien). Jeg har ikke hatt noe på taket, men det er nok mulig med takgrind. Eneste minus med bilen er lav rekkevidde, men de nyere Leaf-modellene har mye bedre rekkevidde. Leaf har vært en populær bil, og bruktmarkedet er stort. Ofte kampanje på nybil også, men gunstige rentebetingelser. Tror det gjelder mange av bilmerkene, nybilsalget går tregt når det er dyrtid, så forhandlerne sliter med å bli kvitt bilene. Men se nøye på rentebetingelsene.

Jeg selger Leafen i disse dager og bytter til Hyundai kona som har lenger rekkevidde, bedre vinteregenskaper, men mindre bagasjeplass. Andre biler i samme gate er bl.a. Kia Soul og Volkswagen ID3


#4

Tjorven sa for siden:

Hvis du bare skal kjøre i byen, så holder det med en Nissan Leaf. Den er overraskende romslig innvendig, og man kan ta ned ett sete i baksetet slik at man kan ha med to passasjerer og samtidig få ski inn i bilen. Men rekkevidden er veldig kort, så hvis dere skal bevege dere en del med jevne mellomrom ville jeg gått for noe annet.

Vi har nå en Volkswagen iD4. Den er både romslig og har langt bedre rekkevidde, og den har skiluke i midtsetet.

Du har ikke egentlig lyst til å ha skistativ på taket, for det spiser noe vanvittig med rekkevidde.


#5

Molly sa for siden:

Hvis du skal bruke hurtiglader så ville jeg valgt en bli med CCS-kontakt, ikke Chademo. Det er den mest vanlige, og jeg ser flere og flere hurtigladere som ikke har Chademo-kontakt. Bl.a Leaf har Chademo.


#6

Input sa for siden:

Den skiluka går jo også at man mister mye bagasjeplass, så om man trenger å sette ting i baksetet, ødelegger den mye. Vi legger skiene der på korte turer, men det er ikke et alternativ når vi må ha med mye bagasje. Den tar jo også opp mye av plassen i selve bagasjeromme. Det føles jo også mindre trygt. Jeg ville virkelig aldri tenkt å legge ski der på en langtur.

Vi har e-golf som vi er svært glade i. Med skistativ får vi med oss både langrenn- og alpinutstyr til hele familien pluss kofferter og bager.


#7

annemede sa for siden:

Dersom du skal hurtiglade er CCS tingen. NB, kan ikke få stresset det nok!
Nissan leaf kan du få med god rekkevidde, men ladesystem Chademo er god nok grunn til å styre unna, om du skal bruke den til langkjøring, med mindre du har god tid.


#8

apan sa for siden:

Jeg har ikke peiling på noe av dette. Jeg må bruke det jeg må bare. Jeg kan bruke mer eller mindre, men jeg har bare ikke lyst til å bruke så mye på bil, men jeg vil ha en bil det er lite med da.
Jeg aner ikke rekkevidde heller. Eller forskjell på ulike ladere. Jeg har aldri hatt elbil. Men jeg må kunne kjøre ut av byen. Det blir ikke en ren bybil.


#9

Molly sa for siden:

Men hvor ofte kjører du langt?

Jeg valgte å kjøpe med en bil med ca 25 mil rekkevidde. Jeg kjører normalt bare i Oslo og Akershus, og da klarer jeg meg fint med å lade bilen hjemme.

2-3 ganger i årer kjører jeg lenger. De få gangene jeg kjører langt, tåler jeg å måtte lade på veien og jeg tåler at det tar litt lenger tid å hurtiglade.
Hvis jeg hadde kjørt lange turer oftere, ville jeg absolutt valgt en bil med lenger rekkevidde og som har raskere hurtiglading. Jeg sparte nok 100-200' på å velge en bil med kort rekkevidde. Og "25 mil rekkevidde" er ikke i nærheten av 25 mil når man kjører på motorvei, på vinteren o.l.


#10

apan sa for siden:

Jeg kjører ikke så ofte langt. Jeg tenker at det kan være 3-4 ganger i året. Jeg driver mest småkjøring. Transport av barn, handling, Ikea, håndballkamper i Oslo og Akershus eller kanskje Østfold. Dersom jeg sparer mye penger på kortere rekkevidde, tenker jeg absolutt at det er aktuelt. Jeg kan bruke pengene på noe annet morsommere.


#11

veobra sa for siden:

Jeg har en Nissan leaf 2018-modell. Den har vi, bank i bordet, ikke hatt spesielle utgifter på. Den har vel 42 mil rekkevidde, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg er dårlig på å regne avstand i kilometer, jeg regner alt i timer. :flau:

De gangene vi har bruk for mer rekkevidde er planen å låne av familie eller leie. Det er slitosmt med langtur, som i mange timer. Feks en tur til Sverige går helt fint. Setter bilen på lading der vi er og kan da kjøre tilbake. Trenger ikke alltid hurtiglader.


#12

Molly sa for siden:

Da tenker jeg det er flere biler å velge i som ikke trenger å koste ellevilt mye. Jeg ville sett på biler som fremdeles har garanti i noen år, har CCS-kontakt for hurtiglading. Jeg ville sjekket ut Kia E-niro, Huyndai Kona, MG EV ZS (2022-), Citroen E-C4 og VW ID3.


#13

Bayone sa for siden:

Vi kjøpte en MG ZS EV i sommer og er overraskende fornøyd med den. Relativt rimelig i innkjøp og mye gode kampanjer. God kjørekomfort, enkel og brukervennlig meny. Overraskende god på vinter til å ikke ha 4-hjuls trekk. Nå har vi bare hatt den et halvt år, så jeg kan ikke si noe om driftskostnader på sikt.

God rekkevidde har den også. Oppgitt rekkevidde på rundt 420 km, reell er noe under men sånn er det vel på alle biler.

Ser at de har kampanje med 2,99% rente uten innskudd nå. Når vi kjøpte i sommer var det 0,99%


#14

apan sa for siden:

Den ser jo ganske fin ut faktisk! Men hva slags merke er MG egentlig? (Her kommer det fram at jeg kun kjenner de tradisjonelle bilene. Har hatt Ford i 10 år. Før det hadde vi Toyota og før der Ford. Og før det Toyota...).

0,99% rente på billånet? Det er jo ekstremt lite?


#15

Bayone sa for siden:

MG er et gammelt bilmerke som har vært litt ute av markedet, men har de siste årene kommet tilbake og prøver å etablere seg på nytt. Dette er nok grunnen til at de har mye gode kampanjer. Her kan du lese litt om mer merket.


#16

Timar sa for siden:

Jeg har en 2018 Leaf. Skistativ på taket. Romslig innvendige. Plass til både bagasje og stor hund.

Chademo-kontakt er skikkelig dust, men jeg får jo ladet. Hvis du ikke skal på lengre turer enn at det holder med et ladestopp (200 km vinter/350 km på sommer) så går det greit.

Driftssikker, billig bil. Jeg fikk beskjed på NAF garantitest at jeg ikke trengte å ha service på den bilen på mange år. :humre:


#17

Che sa for siden:

Jeg har villet sjekke ut VW id3. Tror den er ganske lik leaf i størrelse.Selv har vi hatt vw elbil i 10 år nå. Få utgifter. Kun bytte av bremser.


#18

Malama sa for siden:

Vi har en id3 og det er ikke en god bil på vinterføre i alle fall.


#19

annemede sa for siden:

id3 med piggdekk er ok på vinterføre, men uten er den rævva. Den gir seg der leaf-en kommer frem.


#20

annemede sa for siden:

Vi har leaf. 99 % lading hjemme. Har kjørt Oslo t/r et parcganger, og bergen/stavanger både sommer og vinter. Det går fint, men lading bør planlegges, og vinlærte at å ha med type-2 kontakten kan redde deg når chademo-laderen er ute av drift i "ingemannsland". Det er mulig å kjøpe adapter ccs- chademo, men det kostee en hel del.


#21

Malama sa for siden:

Vår kom med piggfrie dekk, men ja, den skal få seg piggdekk. For den gir seg både her og der.


#22

apan sa for siden:

Ble tilfeldigvis plukket opp av en kollega med MG. Hun var veldig fornøyd med bilen. Jeg titter litt og ser jo at det også går an å lease den relativt rimelig. Er det gitt at kjøp er best? Jeg er usikker, kjenner jeg.


#23

Pøblis sa for siden:

Jeg tror jeg ville gått for leasing. Da blir utgiftene helt forutsigbare. :trygghetsjunkie:

Faren min drømmer om den MG-en. Han er en gammel mann som ikke klarer å bruke iPhonen til annet enn å ringe forhåndsprogrammerte nummer, så jeg håper han beholder bensinbilen. Men skjønner hvorfor han drømmer om den - den er fin, og prisen er absolutt overkommelig.


#24

apan sa for siden:

Ja for hvordan er det med leasing og verksted og sånt? Er det ingen ekstrakostnader underveis?


#25

Bayone sa for siden:

Det varierer. Du kan få det inn i avtalen hos de aller fleste. Vi hadde ikke det sist og det ble dyre servicer! Det var første gangen vi leaset og trodde det automatisk var inne i avtalen, det var det ikke.


#26

Pepper Lemon sa for siden:

Nei, det er ikke gitt.

Jeg leaser, og vil fortsette med det. Alt unntatt forsikring er inkludert i månedsleien, og det er et ganske enkelt bilhold. Det som er viktig å sjekke er selvsagt om service er inkludert, men også om det er flytende eller fast rente i leasingavtalen.


#27

apan sa for siden:

Godt poeng. Jeg føler at hva jeg ønsker ift bilhold er veldig uklart. Og også hva jeg trenger. Kanskje ikke så dumt med 3 år der jeg øver meg på å ha bil alene. Alt annet har jeg full kontroll på alene. Men ikke bilgreiene.


#28

Filifjonka sa for siden:

Vi har en Kia e-Niro som er 3,5 år gammel. Trives veldig godt med den. Nesten 500 km rekkevidde under optimale forhold, vi lader sjelden andre steder enn hjemme.


#29

Palmen sa for siden:

Jeg har min Citroen eC4 på tredje eller fjerde året og virkelig elsker den. 25 mil reell rekkevidde, rask lading og funker perfekt 360 dager i året. De fem dagene i året med masse snø eller is så får den stå. Eller, får og får, da vil den ikke av gårdsplassen :knegg:


#30

sindrome sa for siden:

Jeg har en Kona og ikke så forskjellige krav fra det du har. Jeg kjøpte en brukt 2020-modell med 64kwh etter å ha hatt en Leaf med 24kwh i 7 år. Jeg er veldig enig i at det er stor forskjell å ha en bil med CCS-hurtigladerkontakt, det finnes så mange flere av dem. Kona har ikke så stort bagasjerom, de har prioritert å ha plass til passasjerene i baksetet, visstnok. Men du kan sette på takgrind og boks dersom du trenger mer plass til bagasje. Begge mine biler har vært kjøpt og ift utgifter på dieselbil så har jeg vært veldig fornøyd. Leafen har jeg skiftet bremser på en gang og hatt EU-kontroll. Kona har jeg bare hatt siden juni, men så langt elsker jeg den :hjerter:


#31

millact sa for siden:

Jeg tror det blir mye nytt på elbilfronten de neste årene; vi vet ikke hvordan bruktprisene vil bli mtp «gamle»batterier, så kan hende leasing er smart.

Har begynt å tenke på elbil selv. Skoda kommer med noen nye nå, to stk. Kia har kommet med EV-3. De er på min liste.


#32

Mamari sa for siden:

Jeg leaser for andre gang samme bil:

Mazda MX 30 med 20 mil rekkevidde. Ingen startleie. Betaler 2.900,- i måneden for 36.000 kilometer. Kjøper 3 års serviceavtale ved oppstart (12-13 tusen) av leasingperioden - da tilkommer det ingenting ekstra av vedlikehold.
Forsikring på 900,- i måneden tilkommer.

Fordel: meget billig leasing, ingen startleie,nok kilometer til mitt behov.
Ulempe:Noe trangt baksete. Passer best for 2 personer.


#33

Timar sa for siden:

Jeg kjørte en sånn på langtur i sommer, og den var helt topp! God å kjøre og godt med bagasjeplass.


#34

apan sa for siden:

Tusen takk for mange tips i tråden, damer. Jeg skal lage meg en liste og rett og slett prøve litt.


#35

Bayone sa for siden:

Anbefaler å prøvekjøre ja! Kjør gjerne litt på "landevei" om du har mulighet for å kjenne hvordan bilen ligger på veien. Jeg er avhengig av at bilen har god kjørekomfort for MEG, at jeg sitter godt i den og ser godt ut. At skjerm er enkel å manøvrere og intuitiv. Viktig å prøve å unngå å bli for påvirket av selger ;)

Det er to ting jeg ikke er superfornøyd med på vår MG forresten. Den har ikke parkeringssensor fremme, men har frontkamera så det går greit på den måten. Og den har ikke varme i speilene. Høres helt merkelig ut å savne, men det kan være vanskelig å se i speilene i tuneller når det dugger.


#36

Molly sa for siden:

Jeg har en MG EV ZS 2020, og den skal ha varme i speilene som aktiveres ved å skru på varmetrådene i bakruten.


#37

Malama sa for siden:

-minner meg om en annen idiotisk vinter-opplevelse med id'n. -når den låses bretter den speilene inn mot bilen, og vrir dem med speilet opp. Så det regner eller snør på det. Som kan finne på å fryse fast der... Sunnmørsvinter er i alle fall ikke egentlig tilpasset speil som ligger og hviler på den måten.


#38

Bayone sa for siden:

Takk for tips, da skal jeg prøve det.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.