Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Å dele et Word-dokument live

#1

Bluen sa for siden:

Går det an?

Jeg fører et detaljert møtereferat fortløpende i Word - prøver å få med meg alt som blir sagt, og skriver så tastene spruter. Det hadde vært til stor hjelp for en tunghørt person å få tilgang til dette dokumentet live - altså at vedkommende kan lese bokstav for bokstav etter hvert som jeg skriver. Vedkommende bør ikke ha skrivetilgang i dokumentet. Er dette teknisk mulig, og hvilken løsning bruker man i så fall?


#2

My sa for siden:

Kan du bruke google docs i stedet for word? Der er det i alle fall både teknisk mulig og enkelt. Du oppretter et google-dokument, gir personen tilgang, bestemmer om personen skal ha lese- eller skrivetilgang. Du kan jo kopiere det inn i word etterpå?


#3

Tallulah sa for siden:

Du kan dele det via office sharepoint og invitere inn andre både til å redigere eller bare se "live". Om dere har Office 365.


#4

Karamell sa for siden:

Jeg bruker Google docs, og der ser alle det jeg skriver, dersom jeg deler dokumentet med dem. Vi bruker også "delt skjerm" på digitale møter. Da kan jeg følge møteleders skjerm hjemefra. Jeg sitter ofte på hjemmekontor og referer fra møter et annet sted. Mitt største problem er å høre lyden fra de som ikke sitter i nærheten av "moder-PC-en" på kontoret da.


#5

Tjorven sa for siden:

Vi bruker teams, og ved deling av dokumentet derfra så vil du få denne effekten.

Det ligger SharePoint (eller noe helt annet) i bakgrunnen. Men det trenger ikke vi brukere forholde oss til. Vi bare deler i teams, og da kan man følge dokumentet «live».


#6

Bluen sa for siden:

Takk for gode tips. Teams vil jeg gjerne slippe - den appen avinstallerte jeg etter pandemien. :knegg:

Har forsøkt meg på SharePoint nå, og det funker på et vis, men jeg er litt usikker på om det blir raskt og synkront nok. (Har bare testet ut på meg selv, så det er litt vanskelig å få et helt korrekt inntrykk.) En annen sak er at det er veldig avslørende når jeg taster feil, noe som skjer titt og ofte - og så blar jeg meg tilbake og retter.


#7

Bluen sa for siden:

Jeg vil ikke dele hele skjermen min, for øvrig. Der foregår det litt av hvert parallelt med hamringen i akkurat dette dokumentet. :knegg:

Google Docs får jeg ikke testet ut akkurat nå, da den gir beskjed om at lagringsplassen min er full og jeg ikke kan opprette nye dokumenter (selv om jeg har utvidet lagringsgrensa).


#8

My sa for siden:

Gjør det noe om du taster feil da? Det skjer jo til og med på sanntidsteksting for hørselshemmede på TV.

Google docs er i alle fall raskt og synkront.


#9

Bluen sa for siden:

Ja, lurer på om Google Docs kanskje er hakket mer synkront.

Alle taster feil, men jeg kan tenke meg at det er veldig slitsomt å følge med på "live". (Jeg er egentlig stressa nok for denne referatføringa fra før i frykt for ikke å få med meg alt - nå blir jeg vel sittende enda mer som på nåler, men det er nok faktisk veldig stor hjelp i det for denne personen).


#10

My sa for siden:

Den som skal følge med er sikkert vant med det.


#11

Karamell sa for siden:

Jeg taster mye feil, og ofte sier jeg fra på forhånd at jeg retter opp layout og sånt i etterkant. Men vi er ikke så mange og møtene jeg referer i er alltid interne. Dessuten er det ikke så mange som sitter å sitte med egen pc i de møtene.


#12

sindrome sa for siden:

På teams så kan du også dele kun en applikasjon, sånn at den som ser ikke ser alt annet som foregår hos deg :) Er det mulig å jobbe uten teams?


#13

Magica sa for siden:

Dette går kjempefint og live, hvis du deler kobling eller deler dokumentet med vedkommende, med lese-tilgang. Du må være innlogget i word med microsoft 365-kontoen din. Du kan bruke Word både i word-appen, men også word online via nettlesren. Du kan teste med meg, hvis du vil. :) Send pm i tilfelle.


#14

meisje sa for siden:

Du skriver at du ikke ønsker å bruke teams, men du vet at teams har en transcribing funksjon som jeg tipper vil både gjøre din jobb lettere og for den hørselhemmende vil det virke som live teksting av det som sies.


#15

Neket sa for siden:

Man kan også skru på subtitles i teams, så får man live tekst under møtet akkurat som på tv. Heter live captions på engelsk, under language og speech. Så kanskje du rett og slett må reinstallere. :knegg: Den kan oversette også mener jeg.


#16

Muskat sa for siden:

Hvis møtet er på Teams og dere har Copilot installert, så kan den lage referatet automatisk for deg. Den får med seg hvem som sier hva, og det skal visstnok fungere ganske bra.

Nei, nå så jeg at du ikke har Teams nei. Da så! :knegg:

Jeg skriver selv møtereferat en sjelden gang, og da på et møte jeg er aktiv deltaker i selv. Jeg syns det er styrete, og det er vanskelig å få med meg alt som er relevant, så jeg gleder meg til å teste!


#17

Luftslottet sa for siden:

Jeg ville nok ha jobbet i et Word-dokument på felles server hvis jeg var deg, og bare sagt til vedkommende at hen ikke skal skrive noe, bare lese. Eventuelt Google-doc (du kan opprette en ny konto for å få tilgang til ny lagringsplass).

Du gjør sikkert dette fra før, men jeg pleier å fylle ut alt jeg vet på forhånd i dokumentet før møtet begynner, og det hjelper kanskje også for leseren din og deg i en sådan stund. (Overskrifter, forslag til vedtak osv.)

Det fungerer godt med sanntidsoppdateringer i teksten i nettleserversjonen av Word, er min erfaring. Vi simultanskriver ganske mange dokumenter på min jobb, og der kan jeg ganske enkelt se hva de andre holder på med, og de gangene vi har sittet ved siden av hverandre og gjort dette, har jeg sett at det er lite forsinkelse.

Dette høres ut som en veldig fin tjeneste å tilby vedkommende! :hjerter:


#18

Bluen sa for siden:

Ja, dette er et referat som lages på grunnlag av en dagsorden - jeg skriver bare videre i den eksisterende dagsordenen. Men det hjelper ganske lite i denne sammenhengen, for ut fra en eksisterende innledning på to linjer kan én enkelt sak godt komme til å bestå av tre Word-sider med mine notater (det vil si prat, med innspill fra inntil 10 personer).

Teams er ikke uaktuelt i denne sammenhengen. Det er ikke digitale møter heller - vi sitter i samme rom.

Det var snakk om å hente inn hjelp fra noen skrivetolker via NAV, men jeg tror nok ubeskjedent at det vil være vel så bra å følge med på mine løpende notater. Jeg kjenner jo personene i møtet og feltet bedre også. (Bruker ikke touch engang, men skriver ganske fort likevel, om jeg skal si det selv.)


#19

Bluen sa for siden:

Altså - hvis noen andre på kontoret har lyst til å forsøke transkriberingsfunksjonaliteten i Teams til dette formålet, må de gjerne det - jeg kan tipse dem. Mitt tilbud tror jeg dog må bli å dele det løpende referatet - fortrinnsvis i Word. Sjefen har testet ut skrivinga mi live og synes det fungerer tilfredsstillende (men takk for tilbud om å teste!). Jeg har min fulle hyre med å få skrevet ned så mye som mulig, og orker ikke tanken på å skulle styre noe i det forhatte Teams ved siden av. :knegg:


#20

Neket sa for siden:

Noen på jobben snakket akkurat om transkribering-funksjonen innebygd i Word og at den fungerer veldig bra. De hadde ikke testet på norsk da. Kanskje bare koble til en Jabra eller noe så den får med seg alt alle sier? Ligger på home taben hos meg under dictate.


#21

Luftslottet sa for siden:

Jeg er enig i din vurdering at det å lese dine sanntidsnotater sikkert er nyttig for vedkommende og det enkleste å få til i settingen, om det hjelper noe.

(Hilsen lang erfaring med å skrive den typen skyggereferater i styremøte)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.