Jeg leste i en annen tråd at det ikke er alle ladestasjoner som har Chademo, så det kan være lurt å unngå bil med sånn kontakt. Men hva innebærer det egentlig? Får man ikke ladet, eller tar det lengre tid?
Er på jakt etter bil, og de jeg ser på har stort sett Chademo.
det er (svært) få hurtigladere som har chademo.
Min erfaring er at det kanskje er 25 stk "vanlige hurtigladere" og kanskje 2 Chademo-ladere, og en er typisk i stykker.
Styr unna om du skal bruke den til langkjøring er mitt råd. Er det mest lokalkjøring (som vi har) så kan vi stå i det den ene gangen annethvert år vi trenger hurtiglading ...
Jeg tror at Chademo er på vei ut også, slik at nye ladestasjoner ikke har det.
Chademoladeren er på vei ut så det vil bli færre og færre av dem, vil jeg tro. Dersom du trenger å lade et sted der det ikke er Chademolader så my du evt kjøre til et annet sted der det er en sånn lader (gitt at du har nok strøm igjen på batteriet) eller så må du finne en lader der du er som du kan ha vanlig lading, som er saktere og tar lenger tid. Da jeg kjøpte min Kona i sommer så var et av kriteriene at jeg skulle ha CCS-lader på den bilen jeg kjøpte. Dette fordi jeg vil kunne kjøre langt og belage meg på å kunne hurtiglade.
Dersom du skal kjøpe en bil som ikke skal kjøre så langt, og batteriet er ganske stort og du har tenkt til å belage deg på å bare/stort sett lade hjemme så er det kanskje ikke så farlig om du har Chademo eller CCS.
Jeg har ikke planer om så mye langkjøring, nei. Har lyst på en liten varebil, og de jeg har sett på til nå har hatt Chademo. Så vil jeg ha CCS heller må jeg nok opp i pris, eller kjøpe en personbil.
Det krever litt planlegging for langturer på nye strekker, men jeg opplever at det er ladere å finne. CirckleK har blitt gode på både lading og chademo, så jeg sikter meg gjerne inn på dem.
Til hverdags med lading i garasjen eller på type-2-lader så funker den som gull! 😊
Pass på at det står i annonsene på bilene du vurderer. Batteriets str. er KWh. For meg så er det det som er interessant når jeg vurderer en elbil, ikke WLTP så mye for det kan variere etter forholdene etc. Jo eldre elbilen er, jo større er sjansen for at batteriet kan være slitt og ikke egentlig like stort som da det var da bilen var ny. På samme måte som batteriet til en mobil blir slitt av bruk og lading. Jeg har en Nissan Leaf og den hadde 24KWh batteri, men nå har den ene cellen med 2 KWh brent ut og jeg har derfor kun 22KWh kapasitet på batteriet. Dette kan jeg kjøre rundt 10 mil med, avhengig av vær, kjøreforhold og last. Min nye Kona har 64 KWh og det er altså (naturligvis) så stor forskjell på rekkevidden mellom de to bilene.
Godt forklart av Sindrome!
Leafen min har 40 kWh. Og ikke noe tap av battericeller enda. I mange minusgrader, med skistativ på taket og fullastet bil, så klarer den 120-130 km før første lading. På sommertid, med ideelle forhold, så har den klart nesten 300 km. Men vanligvis rundt 200. Så det er stor forskjell på rekkevidden!
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.