Bilen vår har brutt sammen, og det er mulig mitt nye bilinnkjøp tvinger seg fram før jeg skulle ønske.
Jeg har både hatt og fulgt med i tråder her tidligere, men nå må jeg oppsummere litt her. Jeg tror jeg har landet på at jeg kjøper en bil, selv om jeg ikke har gått helt bort fra tanken på leasing heller.
Jeg har landet på CCS-kontakt, at det virker praktisk, ut fra hva jeg har satt meg inn i. Jeg har ikke utelukket hybrid helt, men er usikker. Jeg trenger ikke voldsom rekkevidde, sånn egentlig, hvis jeg sparer mye penger på det. Jeg kjører ikke ofte langt, og kan ta en pause og lade om jeg gjør det.
Aktuelle biler som har kommet opp:
Hyundai Kona
Kia E-niro
MG EV ZS
VW Id 3
Jeg har egentlig lyst på en Toyota igjen, og en kollega nevnte Toyota Auris hybrid stasjonsvogn. Men jeg vet ikke.
Har dere tanker om andre biler som bør stå på min liste? For og mot, lease eller ikke? Jeg vet det er diskutert før, men jeg sliter med å lande. Er klar over at jeg må prøvekjøre, men siden det nå kan haste mer enn jeg liker å lande noe, må jeg starte research ordentlig.
E-niro og Kona stod høyt på min liste da vi byttet bil for noen år siden. På grunn av bedre beinplass for baksetepassasjerene landet vi på Huyndai Ionic 5.
Nå er den inne på verksted og vi har fått en volvo xe30. Den er liten og nett og har gode kjøreegenskaper, men jeg merker at jeg har blitt bortskjemt med ferdig innstilt sete og fartsgrenser og litt informasjon i vinduet.
Hva er viktig for dere?
Plass inne i bilen, plass i garasjen?
Firehjulsdrift, mulighet for hengerfeste?
Andre kjøreegenskaper?
Gode spørsmål, tink, derfor fint at jeg lagde denne tråden.
Jeg tenker det er viktig at 4 mennesker har ok plass i bilen, men det trenger ikke beregnes at 4 mennesker skal kjøre langkjøring med den stadig vekk. Vi har behov for bagasje til 3-4 mennesker, type 3 store kofferter i alle fall.
Jeg har ikke garasje, så det er ikke viktig. Jeg er utrolig usikker ift firehjulsdrift, men det bør kunne gå an å kjøre i vinterføre på fjellet. Hengerfeste er ikke nødvendig.
Vår husholdning på fire lever godt med e-golf, men vi har ikke hytte, kjører ikke langturer. Skulle gjerne hatt id4 GTX, men nå har vi straks to unge sjåfører, de trenger ikke nyere og større bil.
Leasing, du må sette opp beløpene for innskudd, leie, eventuell renter, service, forsikring og trafikkavgift tilkommer uansett. Og en sum til sluttregning. Vi har leaset, gjør det ikke igjen, det ble veldig dyre km kjørt.
Har Kona 2020-modell og liker bilen godt mtp rekkevidde og kjørekomfort, men det er ikke plass til mye bagasje. De nyere modellene har visstnok større bagasjerom, men ville sett nøye på antall liter i bagasjerommet.
-Jeg har prøvd Kona - Bladet Motor sier den kom dårlig ut på vinterføre og den der kollisjonstesten. Veldig god å kjøre, likte at den hadde mye fineser, men de testene gjorde at vi ikke kjøpte den. Det er pga vinterføre jeg vil bytte ut min BMW i3.
-Jeg har prøvd MG (4 tror jeg). Den var svært ivrig på lane assist. Mulig en er oppgradert nå. Føltes litt "billigbil", også pga forhandlersted er mer shabby og mindre enn de andre vi har vært hos.
-Jeg har prøvde VOLVO EX30. Likte den, men ikke at speedometeret var på midten.
-Kjøpe VW ID.3 for nøyaktig en uke siden. :jupp: Fikk så god innbytte hos Hundai at vi fikk presset Møller til samme pris. :knegg:
Jeg elsket min eGolf, som vi leaset i 3 år før 2020. Skulle kjøpt den, men vi fikk så dårlig pris etter ferdig leasingperiode. Før det kørte jeg Passat og før der to eller muligens tre Golfer. Jeg er storfornøyd med mine erfaringer med VW, minus at Passaten sine låser frøs i trønderkulden. Fikk byttet sylinder og da var alt ok.
Siste produksjonsår for eGolf er 2020, jeg har 2018, kjørt beskjedne 60 000 km. Må si meg svært fornøyd egentlig, det er en god bil. Med påkostede dekk, både sommer og vinter, så ble det lite støy i bilen og godt grep på vinterføre. Det er noen få veldig pent brukte eGolfer, ellers id3. Jeg kjøpte min pent brukt, kanskje 8000 km, men det er en Møller bil og alt av garantisaker og service er gjort der.
Sjekk forsikringspriser for ung sjåfør. Veldig stor forskjell på de ulike merkene. Du har vel noen som skal låne nå, og noen snart.
Jeg ville droppa hybrid, og også tenkt at det var greit å slippe stasjonsvogn når du skal kjøre mye bykjøring (og parkere by).
Jeg har nå vært på en utflukt og jeg endte med å prøve en MG4. Tror den egentlig er stor nok til mitt bruk. Det er tross alt stort sett snakk om småkjøring med maks 3 passasjerer. Fikk et godt tilbud på den, inkludert vinterdekk, serviceavtale, takstativ. De har kampanje nå med 0,99% rente på lån, det er jo ikke akkurat ille. Prøvde også ID3. Jeg synes nok den var hakket bedre å sitte i og man får kanskje en litt dyrere følelse i den. Men den er dyrere, garantitiden er kortere etc.
Ja. Jeg kjenner at jeg ikke tror jeg klarer lande dette ennå. Han fra MG4 skulle ringe meg mandag. Men jeg tror jeg bare må vente til jeg finner ut hva som skjer med bilen vi har nå.
Det er en god tanke, men dersom bilen vår nå ikke begynner fungere igjen, er det dessverre veldig begrenset med tid til å gjøre det. Jeg avventer nok til jeg vet om den fungerer igjen i det minste. Men det er noe begrenset med muligheter innenfor det prissegmentet jeg ser at er aktuelt.
Vi endte med en mg4 xPower fordi vi ville ha en liten bil med 4-hjulsdrift. Den på en måte mye bil for pengene, men man merker jo også at den ikke er veldig påkostet: lyd, «mykhet» i fx dører og en ikke 100% software. Men gøy å kjøre, og sitter fint på veien. Den har ikke 4-hjulsdrift når du rygger, og det er litt irr.
Elroq hadde kommet høyt på listen nå, og den nye, litt mindre fra toyota.
Jeg anbefaler å forhøre deg hvordan forhandleren er på garantier. Jeg har kjøpt en Volvo med volvo selektgaranti (varer i 7 år), og det er så fantastisk å stikke innom og de fikser, hittil har de tatt ansvar for alt som har dukket opp. Ikke noe diskusjon, og selv om det har vært litt småtteri har de tatt alt på strak arm.
Volvo har en xc30 som jeg syns er passe størrelse om man ikke trenger stor bil.
Jeg synes dette er så sykt vanskelig. Jeg har sett på en del av alternativene, men jeg føler de er både større og dyrere. Ingenting slår jo MG4 på pris, men jeg vet ikke om jeg vil ha det likevel. Jeg får ikke helt ID3 ut av hodet, den var skikkelig fin å kjøre synes jeg. Når jeg googler, får jeg litt feil på den og sånt, men også at det meste ser ut til å være rettet opp nå? Det ser også ut som om alle ID3 nå har varmepumpe, noe som skal være kjekt vinterstid?
Ja, mener det skulle være rettet opp nå. Vi prøvde den for 3 år siden også, og da kjøpte vi den ikke. Da ble det BMW i3. Den anbefaler jeg ikke for en familie på fire.
Jeg hadde ID3 som leiebil en periode. Det var vinterføre, og føltes som å kjøre akebrett uten ratt. Jeg syntes den var helt forferdelig. Og mye feil som måtte tas på supporttelefon, støtt og stadig at klimaanlegg som startes via telefon ikke fungerte, for eksempel. Mildt sagt irriterende på vinteren. #myfivecents
Ja, det er drøye to år siden. Godt mulig de har fikset software og sånt. Men jeg tror ikke noe på at kjøreegenskapene er endret, det er jo fortsatt samme modell. Og det var virkelig dårlig.
Software er fikset mener jeg, men vår id 3 er også et akebrett på vinterføre. Den har piggfrie dekk og skal nok få seg piggdekk for å se om ikke det blir bedre. Om det ikke blir bedre da tror jeg den ryker ut av vårt eie.
WAG har ny app, ryktes at den har samme svakheter som før. Ustabil og vanskelig å koble seg på, ikke noe jeg vil betale for. Bilen kan heller ikke varme seg opp uten å stå på lading, det kan KIA.
Jeg har fortsatt e-golf, men de dekkene som fulgte med er jeg veldig glad for å bli kvitt. Har byttet til toppmodell Continental og Nokia. Har nå mye redusert lydi kupeen og feste på vinterføre.
Den er en god del dyrere også da. Jeg har også oppfattet et e-niro ikke lenger finnes ny så man får ingen nybilkampanjer på den? EV3 har de nå, men den er jo mye dyrere da, enn ID3 og MG4 feks.
Jeg var fornøyd med e-Golf som vinterbil. Er ID.3 mye verre, altså? Jeg blir nervøs av dette!! Uanset må det bli bedre enn den BMW-en jeg har nå! Den har jo "sykkelhjul" som dekk! (Elsker den den på sommeren da, den snur på et kronestykke omtrent og er verdens letteste å få plass til i små parkeringshus. Ungdommene hater at den bare har fire seter, da. :knegg: ).
Vi har også avgift, men jeg bor i Trondheim og vi har mye "isat føre." Dessuten bor vi midt i en bakke, og vi må opp, uansett hvor vi skal. Det er bom nedover, så det er ikke noe alternativ.
Jeg landet til slutt på en ny VW ID3. Satser på at det går bra nok på vinterføre og elektronikken er på plass. Fikk en god pris og kom nesten ned på prisen for MG4 for en bil jeg likte mye bedre.
Jeg prøvekjørte forøvrig Skoda Elroq og likte den utrolig godt. Hadde jeg kunnet vente noen måneder, trengt en SUV og villet betale noe mer, ville jeg gått for den. Så om jeg angrer om noen år, får jeg gå over til den. Da finnes den vel brukt også.
Høres ut som om vi tenker ganske likt, så interessant å høre. Det var 4-hjuls som gjorde at vi landet på MG4, men det er nok ingen forever-bil. Selv om den er gøy og søt. :knegg:
Synes det er fryktelig vanskelig med bilkjøp
Våre er snart 20 år gamle, og er en del vedlikehold på så vi har lenge sett etter nyere men finner ikke noe vi vil ha :sær:
Jeg vet ikke om det er stor forskjell på ID3 og ID4. Vi har ID4. Jeg kjører for lite til å bli skikkelig bestevenn med den, men den finner ikke på noe tull.
En ting: Hvis du sliter med å finne ladeplasser, så er det alltid masse ledig i garasjen under hos oss. Det er jo en liten avstand å gå, men hvis det er krise så lar det seg gjøre.
Den lokale butikken hadde en del biler i det tilbudet de hadde nå. Dersom vi skulle bestilt fra grunnen, hadde det blitt juni. Derfor ble det ikke grønn feks, det hadde de ikke.
Vi kunne nok kjøpt en grå eller svart men utfra jentenes ønske om fin bil (farge) valgte mannen den turkise. Og den er jo koselig synes jeg. Og jeg lyst på farge på neste bil når den svarte s max skal byttes også.
Kunne rent utseende messig valgt en tofarget buzz feks
Men altså, det er en rimelig stor bil for å kjøre matpakke 11 mnd i året. Og om vi ville hatt en id til er jeg også usikker på
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.