Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?

#1

banana sa for siden:

Jeg sa ja til å være revisor for regnskapet i en liten velforening som omfatter 20 hytter og et minimum av bilag. Jeg sa fra på forhånd at jeg ikke kan dette, men jeg er god til å regne og over gjennomsnittlig systematisk.

Vil du, hvis du har gjort noe lignende, si hva du gjorde for å utføre oppgaven? Regnskapsføreren sa at forrige reviser ikke gjorde noe, hun fikk bare en pdf med 8-10 linjer som viste regnskapet. Men jeg kan ikke si noe om regnskapet er riktig basert på det.

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg ser på kontoutskrifter, tar noen stikkprøver av bilag opp mot ut-/innbetalinger og sånt. Er det nok?


#2

Pelen sa for siden:

Jeg har ikke vært revisor, men kasserer i en lignende hyttevelforening.

Vår revisor var nok nøye. Jeg samlet alt i en dropbox, en mappe for bilagene og medlemslistene og en for selve regnskapet. Jeg gjetter at revisor sjekket innbetalingene samt alle bilagene ut. I tillegg inngående og utgående saldo pluss renteinntekter og kostnader for konto. Jeg hadde lagt ved både excel-ark med kontoutskriftene samt en PDF fra banken så at jeg ikke kunne jukse med tallene.


#3

celebelen sa for siden:

Jeg har pleid å få permen med alle bilag (de fleste har fortsatt fysiske bilag), og årsoppgave/utskrifter fra bank m.m. pr 31.12. Så sjekker jeg at summen på årsoppgaven stemmer med regnskapet, at kontantkasse er telt opp og stemmer.

Videre har jeg sjekket noen bilag (i en forening var det 28, så da så jeg over alle). Det er lurt å sammenligne regnskapstallene med tidligere år - er det noen steder det er stor endring, og er det gode grunner til endringen. Det varierer veldig hvor erfarne kassererne er, noen ganger har jeg bedt dem gjøre endringer eller gitt dem råd om bedre rutiner. Som oftest er alt i orden, heldigvis.


#4

banana sa for siden:

Takk! Da er det omtrent sånn jeg tenker. Bruke hodet, og regne litt og sjekke mot dokumenterte tall fra bank etc.


#5

celebelen sa for siden:

...og skrive revisors beretning til årsmøtet.


#6

gajamor sa for siden:

Jeg var på to årsmøter i forrige uke. I begge disse besto revisors beretning av følgende "Rekneskapen er kontrollert og funne å vere i orden. [signert revisor]".


#7

-ea- sa for siden:

Hvis noe mangler, så er det fint om revisor etterspør det i stedet for å skrive en revisorrapport som insinuerer rot i regnskapet.
Jeg/vi fikk nemlig det en gang, det manglet ett bilag - og jeg hadde skrevet beskjed om at revisorene må ta kontakt om noe er uklart eller mangler. Ble litt sur da jeg så rapporten, og sendte høflig anmodning om å endre den pga vi søker prosjektmidler stadig vekk, og da er det dumt å bli "feilbedømt" når vi må legge ved tidligere års regnskaper.


#8

Strå sa for siden:

Jeg skal også være revisor for en liten forening. Det har jeg aldri vært før, men jeg har vært kasserer flere ganger og i ulike typer foreninger. Sånn på sparket har jeg noen punkter:

  • Regnskapet skal være ganske nært budsjettet som ble vedtatt.
  • Avvik på mer enn 15 % fra budsjettet bør begrunnes og forsvares i et styremøtereferat.
  • Godtgjørelser til styrets medlemmer skal kun forekomme hvis det er vedtatt i budsjettetnpå siste årsmøte.
  • Foreningen må levere kontoutskrifter fra en eventuell bankkonto.
  • Det kan være lurt å si fra om punktene over så tidlig som mulig.
  • Revisor kan med fordel skrive en kort revisorrapport om resultatene, både det som er flott og det som kan forbedres.

#9

meisje sa for siden:

Jeg skulle i tillegg ha bedt om dokumentasjon på hvem som har tilgang til bankkontoene. Noen foreninger :plystre: legger bare til nye og glemmer å fjerne gamle kasserer og vips er det 10 stk som kan ta ut penger.


#10

Strå sa for siden:

Det også selvsagt. Hvem som har tilgang til kontiene er nødvendig informasjon.


#11

banana sa for siden:

Hva slags dokumentasjon tenker dere på da? Uttalelse fra banken eller noe?

Igjen, takk for alle innspill!


#12

-ea- sa for siden:

Det har vi aldri levert, det med tilgang til banken. Aldri falt oss inn. Men det vi har, for våre bedriftskontoer, er to-trinns godkjenning eller hva det kalles. Jeg kan ikke gjøre utbetaling alene, en av de andre to som har tilgang i nettbanken må godkjenne.


#13

Strå sa for siden:

Banken har eller skal ha en oversikt over hvem som har tilganger og hva slags tilgang de har, i hvert fall kasserer skal kunne se det. Kasserer leverer oversikten til revisor og gjerne oversikten over transaksjoner. Da jeg var kasserer i foreningen kunne jeg se det via en eller annen meny når jeg var innlogget. Menyene varierer sikkert fra bank til bank.


#14

Magnolia sa for siden:

Det kan bestilles en revisoroppgave fra banken som viser hvem som har tilgang til kontoen. Den koster en del (typ 1200 kroner).

Når jeg er revisor, så pleier jeg først å sjekke at inngående beholdning i regnskapet er lik som utgående beholdning fra i fjor, og deretter at saldo på bankkontoen stemmer med banksaldoen i regnskapet. Deretter sammenligner jeg virkelige tall mot budsjett, og tar noen stikkprøver på enkeltbilag på større beløp eller interessante kontoer. Om det trengs, vurderer jeg også rutinene til organisasjonen - håndterer de kontanter trygt, hvordan får man dekket utlegg på vegne av organisasjonen, osv.

Finner jeg noe jeg vil endre på, så tar jeg det opp direkte med kasserer. Når alt er landet skriver jeg en rapport som bekrefter at regnskapet er kontrollert og funnet rett.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.