Da skal min nye bil og jeg på tur til området rundt Tanumshede. I utgangspunktet ser det ut til at jeg ikke må lade på veien. Men om jeg skal gjøre det, hvor kan det egne seg og hvilke apper er mest anvendelige å laste ned for å være klar? I det hele tatt, er det noen apper som gjentar seg på strekket Oslo - Gøteborg?
Jeg lurer også på: Lønner det seg å lade til 100 før slike turer, eller er det å anbefale å holde seg til 80 da også?
Lad til 100!
Last ned Chargefinder
Lad når du kan/trenger en kaffe eller en dopause
Easypark i svensk versjon tilbyr lading flere steder i Sverige.
Det er mer enn to år siden jeg hadde en traumatisk tur med chademo-bilen min nedover der, men da var det ny app for hvert sted vi forsøkte å lade. Og mange ødelagte chademo-ladere. Med ccs er du nok veldig greit rustet. Bare sikte deg inn på en Tesla-stasjon, feks.
Stort sett alle McDonalds har hurtigladere og det ligger mange av dem langs E6. Før grensen så er det mange ladere ved Svinesundparken, deretter er det ladere på Nordby shoppingcenter. Avkjøringer fra E6 der det er ladere merkes også med skilt for lading. Det kommer til å gå helt fint!
Det er flere ladere på det kjøpesenteret som ligger rett ved E6 utenfor Tanumshede. Det er MANGE ladere på det slags senter utenfor Skee (litt nord for Tanumshede).
Vi lader alltid til 100% når vi skal kjøre langt. Hadde en tur langs Sveriges vestkyst for et par år siden der det var ganske langt mellom effektive ladestasjoner. Vi satt en evighet på et dødt lite kjøpesenter for å få ladet sånn 5%…
Ok, ikke verre? Jeg har forsøkt å spørre noen venninner om dette, men de hevder at dette er så komplisert at de har overlatt det til mannen. Det hjelper lite i mitt tilfelle.
Det har blitt enklere med lading langs veien i løpet av de siste årene. Jeg har ikke vært så mye i Sverige, men her hjemme bruker jeg Elton-appen når jeg skal lade. Den kan brukes på veldig mange forskjellige hurtigladere.
Vi kjørte i Sverige for noen.år siden. Det har blitt enklere siden da. Mange ladere kan du også bruke uten app. Mulig det er litt dyrere. Jeg bryr meg 8kke aåmye om pris de få gangene jeg er på langtur, må jeg innrømme. Da blir det viktigste for meg at det er enkelt. Jeg ladet i dag, dette var i Norge. Fire mulige metoder, app, vipps, nettside og brikke. Det var garantert ulik pris, men jeg valgte enkleste. Det er ladere ved bensinstasjon, ved burgersjapper ol.
Lad til 100% før du drar. Det er når du ladere på hurtiglader du kun skal lade til 80%. I alle fall hvis det er kø. De siste 20% lader tregere og det ønsker ikke de andre vente på.
Jeg har ikke vært i Sverige, men vil anbefale å lade underveis før det er strengt nødvendig, i tilfelle det er kø eller noe feil, sånn at du har mulighet tykk å komme deg videre til neste ladested. Lad til 100 % hjemme før avreise, men ikke til mer enn 80 % på ladestasjonene, spesielt ikke hvis det er kø. Iallfall ikke finn på å la bilen lade til 100 % for så å bli stående med kabelen i og deg utilgjengelig, det er sosialt selvmord. :humre:
Hvis du ikke har ladet på hurtiglader tidligere ville jeg prøvd nærme hjemme en gang først, bare for å teste hvordan det kan fungere med app og styr. Men det er ingen garanti for at det blir likt på de stasjonene du møter underveis. Husk å ha med kort til å legge inn i appene, hvis du vanligvis bruker mobilen til kortbetaling.
Det er ladesjoner tilgjengelig over hele Sverige nå, alle parkeringshus har ladeplasser pluss hurtigladestasjoner ved kjøpesenter. Stor forskjell fra 3 år tilbake.
Selv har vi kun ladet på en ikke tesla lader 1 gang(siden det er enkelt og rimeligere) og da brukte vi easypark sin app til å betale. Elbilforeningens brikke virket ikke.
Jeg har nå ladet til 100% og i tillegg lastet ned Recharge og Elton. Satser på det skal gå fint.
Når det gjelder mitt spørsmål om å lade til 100 og ikke 80, tenkte jeg på batteriet. Har skjønt at man normalt sett bare skal lade til 80 pga batteriets status, at den har det bedre da. Men antar at noen runder til 100 ved langkjøring ikke påvirker dette.
Jeg lader alltid til 100 hjemme, og batteriet hadde full kapasitet på 4-årsservicen. Har lest at det ikke påvirker batteriet like mye som de trodde tidligere.
Han i butikken sa at han alltid ladet til 100 selv, men at han kjørte såpass mye at det fort tømtes. Han mente at det mest uheldige var om batteriet stod lenge med veldig høy lading så om man ikke skulle bruke en del ganske fort mente han at 80 var best. Ikke vet jeg, men uansett er batteriet fullt nå.
Det er ikke noe å være engstelig for, å lade til 100 %. Det er innebygget buffer i batteriet som gjør at det som står som 100 % ikke er det i virkeligheten. Men det er også forskjell fra bilmerke til bilmerke hva som er anbefalt. Og da snakker man om i det daglige, ikke hva man gjør rett før langtur. :jupp: