Har tenkt tanken på ny bil i noen år, men så har jeg fått flikka på den kjære Saab'en min gang etter gang.
Har antagelig brukt like mye i service og reparasjoner som jeg kjøpte den brukt for. Men nå baller det på seg fortere enn jeg liker.
Bilen er en 21 år gammel stasjonsvogn med turbo. Vesentlig oppgradering fra den forrige bilen min. Ikke at jeg var misfornøyd med den, men kan ikke nå se for meg en ny (brukt) bil med dårligere ytelse enn Saab'en.
Begge unga er myndige og bare en bor hjemme. Men jeg elsker at jeg slipper å tenke på plass når vi skal ha med noe. Seng fra IKEA, full bil på vei hjem til jul, full av tenåringer med store sekker på tur etc.
Men det blir fort bare meg og jeg trenger jo egentlig ikke noe stort. Men jeg vil føle meg trygg.
Jeg er glad i å kjøre, men ustabiliteten til nåværende bil har gjort at jeg ikke tør.
Så hva ser jeg egentlig etter?
Maks 10 år gammel. Billig vedlikehold. Ikke koster en formue å forsikre. Automat. Minst 185 HK. Grei lasteplass. God å kjøre.
Villig til å legge litt penger i den. Saab'en kosta 70' (10 år siden ) og var et kupp. Verdien ble satt til 50' da jeg ble påkjørt i høst.
Bedre økonomi nå enn da, så opp mot 350' kanskje.
Vi har en Mazda 6 fra 2013 tror jeg, den er god å kjøre og har vært billig i drift. Vår er manuell, men den finnes jo i automat også. Eneste vi har gjort er å bytte bremseklosser tror jeg, pluss et par småting som gikk på garanti når den var ny. Den har ikke gått så mye de siste par årene, for vi bruker stort sett elbilen, men tror den har gått rundt 120000 til sammen eller noe, og fortsatt veldig fornøyd. For tiden lever den mest som øvelseskjørebil til kidsa, men går som en klokke. Vet ikke hvor mange hestekrefter den har, men er nok for meg hvertfall. :hehehe:
Vi har vært veldig fornøyde med både Toyota og Passat Begge er mulig å få som 4x med automat og de har god baggasjeplass. Vi har også hatt outlander som leiebil noen ganger nordpå og den var fin på vinterføre.og alle har god baggasjeplass.
Vi har en slik, Polyanna, og jeg elsker den. 😁 veldig god på vinterføre, og lading koster ikke stort. God plass til voksne i baksetet, og vi får fint med hundebur + masse bagasje da det trengs.
Har kikka på en sånn ja, Polyanna. :jupp:
Er i stuss angående el eller fossil. Logisk bør det bli el eller hybrid.
Guttungen som har kjørt litt forskjellig el foretrekker fossil. Begge gutta foretrekker min foran farens Tesla.
Jeg har bare kjørt en tur med elbil.
Jeg har jo nettopp hatt 1000 biltråder her, og prøvekjørte Elroq. Om jeg ville hatt en større bil enn den jeg kjøpte, hadde jeg gått for den. Jeg lurer som millact også på om du egentlig trenger en veldig stor bil.
Enig med Star, stor bil er fint. Får menn spørsmål om de trenger så stor bil? Har til gode å høre det, selv har jeg fått spørsmål om det flere ganger. "Du skulle jo hatt deg en liten billig bil"... Nei, hvorfor skulle jeg det?
Følger med i biltråder, i tilfelle jeg skulle finne på å kjøpe nyere bil.
Dette synes jeg er veldig rart og jeg er ikke enig i det hele tatt. Jeg er vant til at det både stilles spørsmålstegn ved om man trenger bil i det hele tatt, om man trenger to biler og om man trenger en stor eller liten bil. Uansett kjønn.
Mulig. Svigermor har en liten, men der vet jeg ikke i farta hvor mange hestekrefter. Det føles ikke nok i den, men så er nå den bilen eldre enn min. :knegg:
Er bare vant med biler med futt. Bortsett fra min første og det kjentes godt da jeg satte meg bak rattet på nåværende.
Bare nysgjerrig, hva trenger du dem til? Den gamle Passaten vår hadde 100 HK, og jeg savnet aldri noe mer.
Hva Leaf'en min har, er jeg usikker på.
Jeg henger meg litt på de andre her: Du har jo kjørt en gammel bil, som neppe har vært særlig trygg. Ved å oppgradere til en nyere bil så får du mye sikkerhet på kjøpet, selv om bilen er liten. Bilen min nekter meg feks å kræsje inn i bilen foran, enda jeg tidvis prøver. :lol:
Selvfølgelig kjøper du den bilen du vil ha, men hvis du ikke skal bruke den til jobb engang, så er det antagelig ikke mye den bilen blir brukt. Hva er da bilbehovet ditt? Og er du villig til å bruke så mye penger på en bil som stort sett står i ro og taper seg i verdi?
Jeg har hatt samme diskusjonen med foreldrene mine, og innser at bil er veldig mye viktigere jo lenger vekk fra storbyene en bor. Så ta det som innspill til ettertanke, ikke kritikk av dine prioriteringer. :)
Star skriver i hovedinnlegg at hun kan bruke 350 000. Hvor får du at alternativet er enten mindre nyere bil og eldgammel stor bil?
Henger meg på Timar. Selvsagt bruker du pengene dine på hva du vil, men jeg også tenker 350 000 er mye å bruke på bil som ikke en gang skal brukes til og fra jobb.
Jeg er enig med Star, er man vant med stor bil så vil man ikke ha et lite tyttebær. Star sa hun har en Saab, og det er rene panservogna ift småbiler. Jeg har et annet merke, har sett hva den tåler i møte med en liten Ford og skal derfor aldri ha liten bil.
Og så syns jeg det er rart at dere kritiserer henne for å ville bruke 350' på nyere bil, som skal være hennes eneste bil, en familiebil til hverdag og ferie, på europaveier med høy fartsgrense. Mens flere av dere som maser om liten elbil har denne som nr to-bil, og bruker langt mer penger på biler pr år enn jeg og Star har brukt til sammen de siste ti år, tror jeg.
Elbiler kan man stille om hestene skal løpe fritt eller om de skal gå pent og pyntelig på rad og rekke. Små biler med drivstoff virker jo som om de har sluppet alle hestene ut på beite og glemt å lukke porten, men det er ikke det samme med en elbil.
Jeg liker små biler men har selv en gitantisk elbil. Min mellomstore kia var hissig og morro. Bilen jeg har nå KAN det men det bruker for mye strøm. Jeg stiller den inn så den akselererer rolig, da bruker man mindre strøm.
Finnes flere stasjonsvogner med El. Som MG5. Den solgte ikke så godt i Norge for stasjonsvogn er litt ut, men du vil kunne finne en nesten ny på markedet for under 300.
Eventuelt en Peugeot E-308.
Jeg gleder meg til vi kan gå ned igjen i størrelse litt. Vi kjører 7 seter nå. Men går nok ikke tilbake til Leaf størrelse på en del år. Bruker bilen når vi har en del bagasje med oss.
Pr nå vil ikke bil brukes på jobb, men så har jeg jobb bare ut juni. Men guttungen bruker bilen hver dag.
Må ikke bruke 350' heller.
Vi er fort ut på E6 hvis vi skal forflytte oss, men også sentrum samt sånne 80-soner uten midtstripe.
Jeg forstår poenget med liten bil og ser fornuft i det, men noe i meg stritter litt.
Hadde jeg vært en av de heldige i lotto på påskeaften så hadde jeg sikkert totalrenovert Saab'en. :knegg:
Det er vel ingen som kritiserer Star for noe som helst? Hun forsøker å tenke rundt hva hun trenger av en ny bil, og mange kommer med innspill? Jeg har nettopp hatt slike tråder selv, og har satt pris på at folk spør "trenger du virkelig det" eller "hva tenker du at du trenger".
Jeg vet ellers ikke hva du ser på som "en liten elbil", men hverken Elroq eller Enyaq er det jeg vil kalle en "liten bil" altså. Det er fullgode familiebiler for mange jeg kjenner.
Vi har Enyaq nr. 2, etter en elgpåkjørsel med nr 1. Den holdt mål sikkerhetsmessig for å si det slik, sjåføren 100% uskadd, bilen totalvrak. Vi snakker også litt om neste bil, og om den skal være like stor. Elroq seiler absolutt opp som alternativ, altså en litt mindre (men ikke småbil nei!), mer kompakt SUV. Går aldri tilbake til fossil-bil, stor eller liten.
Jeg hengte meg opp i at den gamle bilen hun har nå er trygg, mens en liten bil er utrygg. En noe nyere bil er antageligvis tryggere enn den gamle bilen hun har. Jeg tenkte at man får mer bil for pengene om man går ned til mellomklasse (nei, ikke tyttebær ea) og dermed kan kjøre noe litt nyere enn 10 år.
Ellers støtter jeg deg i at når du skal kjøre langt (ferie i Nord-Norge?) så er liten bil ikke så stas. Og da kommer jo rekkevidden inn dersom man velger el.
Usikker på om Nissan Leaf regnes som liten bilen eller mellomstørrelse, men det er ihvertfall den eneste bilen jeg har. Den brukes både på motorveier og midt i Oslo. Det jeg har å utsette på den er ladeplugg og rekkevidde. Plass, akselerasjon og sikkerhetsløsninger er mer enn bra nok. Jeg har fraktet en hel utesofa hjem i Leaf'en min. :knegg:
Jeg kom fra fossil stasjonsvogn og savner ikke den. Jeg har ikke manglet plass i bilen min noen gang på tross av to barn, stor hund, tidvis mye bagasje og mengder av skiutstyr.
Dette er ikke kritikk, det er innspill til tankevirksomheten. 😊
Jeg har altså ikke mye peiling på bil, men vil du ha stor bil kan du jo se på Opel Zafira/tourer. Var veldig glad i min, og all plassen kom godt med da jeg flyttet.
Nå har jeg lest tråden igjen, og ser kun to spørsmål om liten versus stor bil, og ingen av bilene som er foreslått er småbiler i mine øyne. Enyaq er ganske stor og Elroq er mindre enn den, men SUV? Fiaten som Poly nevner er vel ikke et forslag, men en anekdote. Ellers enig i at en gammel leaf ikke er å anbefale om man skal kjøre langt, men de nyere er vel litt større, eller? Har bedre rekkevidde, men enig i at det ikke er storbil, akkurat som El-Golfen ikke er en storbil.
Jeg kjører tyttebær, og som bil nummer 2, type elbilen BMW i.3, men den er det heller ingen som har anbefalt. :knegg:
Men tilbake til stasjonsvogner av typen fossil, så var jeg veldig fornøyd da vi kjørte rundt med Passat stasjonsvogn. Kjapp nok for meg den gangen, men den hadde sikkert ikke Turbo.
Har henta bilen. Aner foreløpig ikke hva de har gjort siden det var guttungen som henta den og siden han ikke betalte har jeg ikke fått faktura. Men det var under 2000,- :sjokk:
Så da ruller den kanskje litt til.
Men tenker fortsatt bil for feilene kommer fortere og fortere.
Jeg ville satt opp en oversikt over hva som er viktig for deg, for forsøkt å tenke litt over hvorfor. Siden du er vant til å kjøre en stor bil, så kan jeg forstå at du ønsker deg dette også videre. Men det er jo greit å forstå hvorfor. Og så etterpå foreta en vurdering av hva du er villig til å betale for.
Noe som også er verdt å tenke på er hvordan du eventuelt kan lade. Jeg ville ikke kjøpt elbil hvis jeg ikke visste at jeg hadde tilgang på egen lading enten hjemme eller på jobb. Men jeg har ekstrem rekkeviddeangst.
Vi har nå en Volkswagen iD4, og jeg opplever den slett ikke som noen liten bil. Tvert imot føles den større enn den Peugeot 5008'en som vi hadde tidligere (og med 7 seter så ble den definitivt regnet som stor). Men jeg som kjører mest i by synes egentlig at stor bil er litt upraktisk. Men iD4 har god svingradius, og det hjelper godt på.
Snakka med noen i helga, de hadde kjøpt ny fossil bruktbil siden den de hadde var oppbrukt. De opplevde at stv og suv'er med firehjulsdrift ble solgt med én gang. De hadde sett på en her og en der på Finn, og mens de tenkte seg om og vurderte, så ble de solgt.
Så når det kom ut en interessant bil til salgs, så tok de fort turen for å se og prøvekjøre - og fikk kjøpt den.
Jo mer penger jeg i et tenkt tilfelle skulle ha brukt på bil, dess viktigere vil det være at bilen kommer innenfor de ulike års-garantiene.
Har gått fra å ha ryggekamera til å ikke ha det. Det savner jeg. Tenker og at de ulike sikkerhetsegenskapene som nyere biler har hadde vært fint.
Så annonse om Mitsubishi outlander PHEV 2025 nå. Stod ikke noe om pris. Mitsubishi outlander ble visst i bladet bil og motor beskrevet som en skuddsikker bil. Tror man kunne velge mellom el og bensin på denne. Og de skrev noe om at den har 8 års garanti. Mulig pris på helt ny av denne er over 350 000. Men bil som er et par år, med opprinnelig 8års garanti hadde fristet meg.
Tillit til forhandler er jo også fint. Har du mange bilforhandlere i nærheten?
Min mor har akkurat kjøpt seg en brukt 2016 BMW 2-serie, suv til 160. Aner ikke hva den har gått, men hun måtte ha en ny bil nå som den gamle 2012-Golfen hennes ikke ble EU godkjent. Men hun kjører lite da.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.