Husets ungdom som går på realfag, VG3, lurer på hvorfor i all verden teknisk og operpativt regelverk fra Bane NOR er en del av ressursene de har tilgang til under eksamen (i år? alle år?). Noen som vet?
Digresjon: i ett av dem var det ordliste for "tog-ting", iflg. arvingen. I mitt hode har de glemt signalfeil, buss for tog, redusert kapasitet, innstilt m.fl.
Bær over med skrivefeil. Finner ikke brillene mine.
Tenkte først at det kunne ha med noe på yrkesfag å gjøre, men de har jo ikke sentralt gitt eksamen. Kan det være relevant for teknologi og forskningslære? :vetikke:
Det er fordi de i fysikk skal regne på når to tog som kjører mot hverandre med 70km distanse mellom dem og det ene toget kjører i 60km/t og det andre kjører i 45km/t og så skal de regne ut hvor de treffer hverandre og da må de sjekke om togene i det hele tatt går eller om baneNOR har planlagt vedlikehold, hensyntatt sannsynligheten for signalfeil.
Elektrikerfaget har tverrfaglig sentralgitt skriftlig eksamen på vg3 som skal være bestått før fagprøve. Det gjelder også en god del andre yrkesfag (men slett ikke alle).
Kanskje best å arrangere uten eksamensvakter også? Det er en sak i Oslo nå der eksamensvakter har tilbudt elevene bruk av KI under eksamen, mot betaling. :blinke: