Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tilgodelapp - ikkje lov å bruke på salgsvarer?

#1

tiril sa for siden:

Det fekk eg nemlig beskjed om då eg leverte tilbake en julegave fra mannen.

Er det virkelig lov å nekte folk å bruke tilgode lapp på salgsvarer?? Synes det høyres helt løk ut og aldri opplevd det før.

Blir så irritert, fordi mannen stakkars(hater å shoppe) skulle handle week-end bag til meg til jul. Han klarer då å gå inn på den dyraste butikken på Lagunen, og blir lurt til å kjøpe ei lita veske til ca 1500 kroner.

Dette er 2 dager før jul, dei veit det er julegave han kjøper og setter byttefrist til 27 des. Altså, åpner 24 des,og har i utgangspunktet 1 dag å bytte den på. Greit for meg sidan eg var i byn den dagen. Men kva med dei som handlar på Lagunen og ikkje bur der,og dermed ikkje har anledning til å bytte den dagen.

Det mest irriterande er at dama der ikkje burde komt med den veska når han spør etter week-end bag, bør jo få plass til litt meir enn en tannbørste som ho hadde påpekt at det var plass til og dermed en week-end bag:rolleyes:

Då eg leverte inn att veska var det elendig service og sur mine. Kjenner at eg har lyst å troppe opp på salget og berre kreve å få brukt tilgode lappen!


#2

Veronal sa for siden:

Ja, det er lov å nekte folk å bruke tilgodelapp på salgsvarer.

forbruker.no/pengenedine/eksperter/thon/article1118760.ece


#4

Kirsebær sa for siden:

Selv om det er lov, så tror jeg ikke det er vanlig å ha restriksjoner på det altså. Jeg har i hvertfall aldri opplevd det før.


#5

tiril sa for siden:

Eg har heller aldri opplevd det, men det som gjere meg så irritert i tillegg er at eg føler dei har
1.lurt min mann
2.dei setter byttefristen til 1 dag
3.Får ikkje bruke lappen på salgsvarer
4. Dei var ufattelig sure når eg var innom for å levere tilbake veska

Summen av alt dette var meg til å surne. Jaja mannen burde jo tenkt litt sjølv og, men eg føler at når man spør etter en week end bag så kjem dei med noko som en får plass til litt meir en en tannbørste i:fres:

Føler mottoet der er"kan vi være vansklige så la oss endelig vere det":mad:


#6

Kirsebær sa for siden:

:knegg:


#7

007 sa for siden:

Jeg synes det varierer veldig fra butikk til butikk (også på Lagunen). Jeg hadde en tilgodelapp på g-sport, det var ingen problem å få bruke den på salgsvarer. Det fikk jeg ikke lov til på Nr. 6 (men venninnen min fikk av en annen ekspeditør :rolleyes:).


#8

tiril sa for siden:

Liven: Kanskje eg berre har møtt på feile personen, lov å håpe. Bra for venninda di, kjipt for deg! Har inntrykk av at dei litt dyrare butikkane er hakket kjipare. Burde jo vore andre veien:nemlig:


#9

Guava sa for siden:

Selv om de har retten på sin side er det utrolig dårlig service fra butikken å sette så kort frist og ikke la deg handle salgsvarer med tilgodelappen.

Jeg bruker sjeldent å bytte ting, men da vi gifta oss rundt juletider for mange år siden måtte vi bytte en del ting vi fikk dobbelt opp av. Vi opplevde ikke dette noe sted. Vi hadde god tid på byttingen og vi fikk bruke tilgodelapp/bytter på salgsvarer. Ingen problem noe sted.


#10

Left sa for siden:

De kan jo bare være vrange. På den måten får de jo antakelig litt mer fri også, fordi ingen kunder gidder å komme tilbake etter førstegangs handel. :riktig:


#11

Tinka sa for siden:

Måtte bytte en genser jeg fikk av mannen til jul og den ble byttet nå 3/1-08 da vi har ligget syke her, men jeg fikk bruke denne byttelappen på salgsvarene og fikk meg genser og bukse på salget.


#12

nikki sa for siden:

Har opplevd det samme,utrolig kjipt.:nemlig:


#13

Vito sa for siden:

Klart butikken har alt å tjene på å la kunden få bytte uten problemer og gjerne salgsvarer også. De selger uansett ikke med tap, pengene er jo alt butikken sine og de får fornøyde kunder som kommer igjen og som reklamerer med lovord.

Ser jo ofte at slike dyre, vanskelige butikker har problemer med å klare seg, kan bare ikke forstå hvorfor jeg :rolleyes:


#14

Vito sa for siden:

:knegg:

Tror faktisk det er mange som opererer ut i fra den taktikken!!


#15

tiril sa for siden:

Eg spurte om det var nokro frist på tilgode lappen. "Nei, den varer så lenge vi er her..." Æh.... det fekk meg til å tenke at eg ikkje burde vente så altfor lenge før eg bruker den. Faktisk så kjem eg til å troppe opp å vere litt vrang tilbake. Rett og slett berre ta en del salgsvarer til kassen og slenge lappen på bordet! Ög viss ikkje det går, så kjem eg til å sei kva eg syntes om servicen...På en fin måte sjølvsagt.


#16

Pamina sa for siden:

Du burde fått pengene tilbake. Med så kort byttet tid, blir det jo nærmest deponering. Kjip service i dyre butikker er noe av det verste jeg vet. Det blir sånn oversnobberi. Virkelig gode butikker tar vare på kundens sine uansett.


#17

tiril sa for siden:

Eg spurte faktisk om å få pengane tilbake, men neida det var helt uaktuelt!

Skikkelig drit, for på Morris hadde dei slik week end- bag som eg hadde tenkt til 600 kroner.Kunne jo kjøpt 2 sånne for den prisen mannen betalte for "tannkost veska":mad:

Oversnobberi er ordet, damene der var så høgt oppe at det var like før dei for i taket. Leppestiften rød og håret høyt, der har du typen spør du meg...

:psyker meg sjølv opp: hehe..


#18

MissS sa for siden:

Jeg hadde også blitt skikkelig irritert! En ting er at man ikke kan bruke det på salgsvarer, men du burde fått pengene igjen. Og så en dag å bytte den på!? Det er jo helt idiotisk! Var det sjefen du snakket med? Hvis ikke, krev å få snakke med sjefen. Kan jo hende de endrer holdning da.


#19

turi sa for siden:

Men har de lov til å "bare" gi tilgodelapp om du har med kvitteringen? Om mannen har den altså?


#20

tiril sa for siden:

Hadde med kvitteringen:nemlig:


#21

tiril sa for siden:

Aner ikkje kven eg snakka med, men har bestemt meg for å argumentere om eg finn noko eg vil ha på salget. :nemlig:


#22

Mandarin sa for siden:

Men gavekort. Det må da være lov ? :undrer:
Hørte nemlig om ei som var blitt nektet å bruke dette på Vero Moda.


#23

Pastill sa for siden:

Helt enig...dårlig service. Men dette bør man sjekke nøye før man handler. :nemlig:


#24

Michayla sa for siden:

Hm, det har jeg aldri opplevd.
Gjorde det her om dagen, byttet noe jeg fikk av ungene som ikke passet, men fant ingenting akkuratt da som jeg ville ha i stedet.

Dagen etter dro jeg ned alene og fikk mye fint på salgt istedet for den summen som var lagt inn på til gode kortet.

Har ikke opplevd det tidligere heller.


#25

Michayla sa for siden:

Merkelig, gavekort er jo det samme som penger, er det ikke?


#26

turi sa for siden:

Legger butikken på minnen sammen med stratos og appelsinsjokolade :boikotter:


#27

m|nken sa for siden:

Her tror jeg at jeg hadde undersøkt mine muligheter til og få igjen pengene som er lagt i denne gaven. Kontakt forbrukerombudet el lign. og hør hvilke rettigheter du har. Videre hadde jeg selvsagt ikke satt mine ben igjen i denne butikken etter først og ha sørget for at sjefen fikk høre hva jeg mente om deres kundeservice.


#28

Amelie sa for siden:

Ja - go, go, go, Tiril!!!:heia:
Dette er virkelig dårlig service! Vil de virkelig ha det ryktet på seg!? :mhmm:
La oss få høre hvordan det gikk!

Jeg hadde en liten case på Noa Noa, som jeg "vant", fordi de var opptatt av å beholde en god kunde...:D


#29

Mams sa for siden:

Jeg hadde satset på at dama hadde en dårlig dag og at du neste gang møter en helt annen.
Så lenge man har med kvitteringen burde man fått pengene tilbake, det har i allefall jeg stort sett alltid fåt, med et unntak.
Derimot har jeg ALDRI opplevd at jeg ikke kan kjøpe salgsvarer med en tilgodelapp.


#30

Pastill sa for siden:

Hun har ingen rettigheter. Dette må sjekkes FØR man evt handler.
Butikken er i sin fulle rett til å ha "sine regler" for tilgodelapper ol.


#31

tiril sa for siden:

Hentet fra sp.mål/svar-forbrukerombudet.

Har jeg krav på å bytte varen og få pengene tilbake?
Svar :
Det er ingen lovebestemt bytterett. Den enkelte forretning kan selv tilby en bytteordning, og selv sette betingelsene for innbytteretten.Dersom du har kjøpt varen via fjernsalg (dvs på postordre, Internett, ved telefonsalg eller fjernsynssalg) ved dørsalg eller messesalg har du 14 dagers angrerett. Dersom du angrer kjøpet skal du ha pengene tilbake.
Dersom du har handlet via fjernsalg må du imidlertid selv betale returomkostningene, bortsett fra de tilfellene hvor du har handlet via telefonsalg.

Altså,om du tropper opp i en butikk er det opp til den enkelte butikk å bestemme om en får pengar att.
Men kjøper du derimot noko på postordre så har du automatisk 14 d bytterett og får pengane tilbake!

Forstår ikkje logikken her eg altså. Burde jo strengt tatt vert samme reglane om en er så uheldig å møte personlig fram for å handle.
Eller kanskje julas lærdom må være å handle ALT på nett, i tilfelle en angrer...


#32

Pastill sa for siden:

På postordre kjøper man jo ting usett. Så det er en logikk.


#33

tiril sa for siden:

Men ved dørsalg og messesalg ser man jo og det man kjøper. Og der er det og 14 d angre rett og penger tilbake. Så eg synes ikkje det er så logisk.


#34

Erica sa for siden:

Ved dørsalg er det en selger som aktivt har oppsøkt kjøper, og det er forskjell på det og når kjøper aktivt oppsøker en butikk som selger noe kjøper er interessert i. Akkurat dette syns jeg er logisk.

Jeg syns dette med at man ikke har krav på å få bytte er litt forståelig også jeg, butikkene har behov for en viss form for forutsigbarhet regner jeg med. Men jeg synes også at de bør strekke seg for å gjøre kunden fornøyd.


#35

petra sa for siden:

Søstern min vant en selskapskjole til 1400 kr, den passet ikke og ho fikk beskjed at det var bare å komme innom å bytte den....men varen ho byttet den inn i var på 350 kr, ho fikk beskjed om legge tilbake resten av varene og fikk beholde det rimligste plagget! De nektet henne tilgodelapp! Så de kan vel gjøre som de vil de fleste butikker har jeg en følelse av! Dårlig gjort spørr du meg!

Er jo litt snålt at du ikke får benyttet den på salgsvarer kan vel hende du ikke kommer til å handle så mye der i fremtiden! Det ville ikke jeg gjort!


#36

m|nken sa for siden:

Jeg tenkte på da hun gikk for og bytte vesken 27/12. Og jeg trodde butikken hadde "opplysningsplikt" hvis det ikke var bytterett på varen som var kjøpt. Enten muntlig, eller ved oppslag i butikken.


#37

Kanina sa for siden:

Det i alle fall ikke vanlig å kunne kreve penger tilbake, med mindre det er en reklamasjonssak. Og da blir spørsmålet hvorvidt det at mannen din ble lurt opp i stry, kan kalles en vesentlig mangel ved varen...? Men det er jo hårreisende at byttefristen ble satt til 3. juledag... (som om de var redde for at det ikke ville dukke opp nok bytteglade fol i romjula?), selv om de sikkert har loven på sin side aldri så mye.

Og at man ikke skal kunne bruke tilgodelapp på salgsvarer, det kan jeg ikke uttale meg direkte om, har aldri opplevd å bli nektet det. Men hvis butikken virkelig mener at det er et tegn på god service, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan selge folk varene til full pris, i det minste!


#38

Pastill sa for siden:

De har ikke opplysningsplikt. Man er selv ansvarlig for å sjekke hva slags rettigheter man har i hvilken butikk.

Jeg syntes det er dårlig service hele poesien til butikken, ikke misforstå, men jeg mener også at dette ikke er butikken sin feil egentlig.
Den som kjøper gaver kan velge mellom mange butikker og er ansvarlig for å få tilfredstillende bytterettigheter selv.
Om man handler en gave som man er veldig usikker på så bør man forsikre seg om at man faktisk får returnert den, byttet, tilgodelapp.. eller noe. Som butikkansatt så må man forholde seg til gitte regler og man kan ikke opplyse hver eneste kunde om disse.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.