Noen som vil hjelpe meg?
Jeg er tom for idéer.
Filmen er foreslått i forbindelse med gjennomgang av en utvidet reiseskildringssjanger. Fysisk reise, dannelsesreise, indre reise.
Her inne er det jo mange som elsket filmen (det gjør dessverre ikke jeg), så jeg håper noen har noen gode forslag til meg her.
Hva slags oppgaver kan jeg gi elevene for refleksjon og filmarbeid etter å ha sett den?
Elevene mine er 17, 18 og 19 år.
Handler jo om kommunikasjon. Hva med noe som har med mangelen på kommunikasjon mellom jenta og kjæresten, vs. den gode kommunikasjonen med skuespilleren? (Husker ikke hva de heter...... :flau:)
Kommunikasjon også med mennesker som ikke snakker samme språk som deg selv..? Babels tårn, osv..
Denne tråden har jeg ikke sett før nå. Det hørtes ut som et interessant utgangspunkt for analyse, Snippa.
"Translation" betyr ikke bare oversettelse/formidling, men også bevegelse (forskyvning). Er det et poeng du kan ta tak i?
Reiseskildinger og road movies har jo ofte som tema at man ser utgangspunktet/hjemstedet sitt bedre/annerledes fra avstand, og/eller at man ser det bedre/annerledes når man kommer tilbake til det. I denne filmen er det ikke så mye snakk om å få et annet syn på hjemstedet sitt, men kanskje på det "stedet" man er i livet.
Å være "lost" betyr oftest at man har gått seg bort; hvis reisen det er snakk om er en "indre reise", hva kan det da bety at man er "lost"? Jeg synes hovedpersonene i LiT virker som de har gått seg bort og mistet "seg selv" av syne, og at de finner seg selv igjen gjennom møtet med på den ene side et uforståelig språk og en uforståelig kultur, og på den andre side en annen person som man kjenner seg igjen i, en "beslektet sjel", om du vil.