Guava sa for siden:
...
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Guava sa for siden:
...
Obelix sa for siden:
Hvis man ellers måtte parkere mot betaling,men får det dekket av arb.giver er det jo et frynsegode. Ergo man må skatte av det.
Slik er det ihvertfall der mannen jobber. Han kjører ikke så det er ikke et tema for han, men jeg synes det er rart når andre får gratis parkering, mens han må betale for månedskort ( altså ikke får det dekket av arb.giver).
Kan man i utgangspunktet parkere gratis, synes jeg det er rart man må skatte av et allerede gratis frynsegode.
DM sa for siden:
Jeg synes det høres tullete ut.
Adrienne sa for siden:
Jeg forstår poenget i storbyen, som f.eks. Oslo. Der er parkeringsplasser virkelig et gode, og jeg tror man kunne klart å få litt flere mennesker til å ta offentlig transport dersom man vanskeliggjorde parkering. Det er for mange biler i forhold til standard på veiene inn til Oslo, og skattlegging av parkering kunne vært et virkemiddel for å få ned antall biler. Sånn som det er nå skatter man f.eks. hvis arbeidsgiver dekker månedskort, men ikke hvis de dekker parkeringsplass og det virker jo ikke helt fornuftig.
daffy sa for siden:
Idiotisk forslag, jeg hørte Heikki Holmås argumentere for dette i morges på radioen. Man må helt sikkert bruke pisk i tillegg til gulrot for å mestre miljøutfordringene. Men dette forslaget var jo sjeldent virkelighetsfjernt, selv til fra SV å komme.
-Hvem skal dra rundt i hele vårt langstrakte land og taksere hver eneste parkeringsplass?
-Hvor mye vil det koste? (Mon tro om ikke bensin- og flyutgiftene til dette parkeringsfutevesenet vil utligne hele miljøgevinsten av innføringen av ordningen?)
-Hvilke arbeidsmetoder skal parkeringsfutevesenet bruke i forhold til registrering av hvem som bruker parkeringsplassene? Telling?
nolo sa for siden:
Vel, her i byen hadde det vært lurt, selv om det hadde vært kjipt for meg personlig.
På små steder kan ikke dette gjennomføres, slik jeg ser det.
Røverdatter sa for siden:
I så fall så må folk flest få en akseptabelt alternativ til å kjøre bil. Så lenge det står så dårlig til med kollektivtransporttilbudet rundt forbi, så er det mange som ikke har noe alternativ til å kjøre bil. Vi som bor i små byer og tettsteder ville nok opplevd at de aller fleste måtte skatte, siden det kun er i sentrum man må betale for å parkere. De fleste og største arbeidsplassene her i nærheten har parkeringsmuligheter for de ansatte. Det blir ikke ansett for å være et frynsegode.
Veronal sa for siden:
Jeg forstår poenget i Oslo sentrum hvor man knapt kan parkere på alternativ måte uten å måtte betale for det. Her hvor jeg jobber er det gratis gateparking og skattlegging ville antakelig medført at ansatte som kjører til jobben ville parkeret i gaten og antakelig irritere beborere i nærmiljøet ved at de opptar parkeringsplasser som de kunne tenke seg når de kommer hjem fra jobb.
Ru sa for siden:
Jeg ser poenget, men jeg skjønner ikke helt hvordan de egentlig har tenkt å gjennomføre det?
Hvordan skal man måle det? Hva med dem som ikke kjører hver dag?
Og jeg kommer på 1000 smutthull …
Jeg kan umulig levere barn i barnehage og komme meg på jobb til rett tid uten bil. Selv ikke da, faktisk. Om jeg blir tvunget til å ta bussen, så blir jeg faktisk nødt til å gå ned i stillingsprosent. :fankens kollektivtilbud:
Det er mye lurere å gjøre slik som de har gjort hos et av de store firmaene her i byen; lage faste, reserverte parkeringsplasser for dem som kjører minst 2 sammen i bilen.
Anne C sa for siden:
En ting er å skatte av en parkering som arbeidsgiveren din må betale for. Noe annet er feks på skolen min der det er en parkeringsplass som skolen eier.
Nebbia sa for siden:
Dette forslaget er helt skrullete, og er tydeligvis foreslått av en paragrafrytter som tolker ordet fordel i enhver skattemessig disfavør for arbeidstakere.
Dette rammer også skjevt, da arbeidsgivere i diskriktene ofte ikke betaler for parkeringsplass, og arbeidstakere heller ikke rammes av fordelstolkningen. Tidligere skattedirketør Willy Ovesen sa engang da den nye forenklede selvangivelsen kom, at den kun hadde 3 spørsmål:
1. Hvor mye penger har du tjent?
2. Hvor har du gjemt pengene?
3. Når kan vi komme å hente dem?
Dette ble fortalt som en vits i et TV-program, men jeg aner noe av den samme tankegangen her - med unntak av humorelementet.
Candy Darling sa for siden:
Jeg synes også det er temmelig tøysete. Tvert i mot burde firmaer kunne sponse månedskort på buss/tog/trikk uten fordelbeskatning i stedet, som utjevning.
Selv har jeg firmabil, og trenger pr. def. dermed bilen i jobbsituasjonen. Den må selvsagt ha et sted å stå den tiden jeg er på kontoret. Skal jeg betale for at firmaets bil står på jobben? :confused: Fordelen med privat kjøring er grundig beskattet fra før, så det kan ikke blandes inn.
Nenne sa for siden:
Det er en så borti staur og vegger teit idé at jeg ikke kan få sagt det. Det høres ut som nok en misunnelsesskatt spør du meg. På linje med beskatning av mobiltelefon og PC. Hårreisende tåpelig.Che sa for siden:
Dette er jo bare et forslag som media virkelig har grepet med fulle. Jeg synes forøvrig det er et merkelig og rart forslag, for det er jo så mange ting som må være med i vurderingen.
Polyanna sa for siden:
Jeg er litt i tvil - for hvordan skal dette gjøres slik at miljømessig riktig oppførsel virkelig premieres?
Vi er ca. 10 ansatte, og har 3 parkeringsplasser på deling. Det går fint, fordi vi ofte er ute hos kunder og ikke på kontoret, og mange av oss er flinke til å bruke beina eller bussen de fleste dager.
Men det kan man jo ikke måle?
Kanskje det blir lettere om man rett og slett forbyr gratis parkering på jobben? At de ansatte må betale på en eller annen måte, automat eller annet. :vetikke: Men det blir jo også håpløst i distriktene.
Ellers er jeg for å beskatte bilbruk, altså, og de kan godt doble bensinprisen, for min del. Men dette vil ramme helt i blinde, tror jeg.
Nebbia sa for siden:
Dette er et ad-hoc argument. Forslaget kommer opprinnelig ikke fra Vegvesenet som et forsøk på å begrense biltrafikken, men fra byråkrater av rent skattemessige årsaker. Je synes det blir feil å bruke mljøargumenter for å skattlegge bilbrukere ytterligere, når man nesten ikke bruker noen av inntektene som bilbruk genererer til faktiske miljøtiltak.
D'Arcy sa for siden:
Det er rett og slett så dumt at jeg finner ikke ord. Enkelt og greit.
Lykken sa for siden:
Hvis man skal få flere mennesker til å ta kollektivt inn til Oslo så bør det virkelig bevilges penger til å bedre tilbudet. F.eks på Østfoldbanen.
Elias sa for siden:
Helt tullete. Og nok en krampetrekning fra noen av de som kappes om å være mest "miljøvennlige". Jo mer man skattlegger og avgiftbelegger goder, jo mer miljøvennlig er man, visstnok.
Det man glemmer er at de bedriftene som har tilgjengelige parkeringsplasser for ansatte allerede har betalt myndighetene (les kommunen) for både opparbeiding og ofte også avgifter.
Nå er det visst ikke lov til å ha noen goder lenger. Hvis man er så syndig å ha en inntektsbringende jobb som fører til at man blir i stand til å betale skatt skal man straffes hardt. Ved ekstrabeskatning og avgifter på toppen av alt. Og i tillegg må arbeidsgiver betale 14,1 prosent av all lønn som de betaler ut, til arbeidsgiveravgift (les:straff for å være så grusom at man skaffer folk arbeid).
En slikt forslag oppfordrer enda flere til å bli kraftig skeptisk til alt som lukter politiker-blod........og byråkrat-blod.
Mams sa for siden:
Om de skal skattelegge parkering og øke bensinprisene, ville det kanskje vært en ide å legge til rette for at folk skal kunne ta det kollektive.
Jeg jobber på Gardermoen og vi har gratis parkering.
Jeg tok faktisk kollektivt til jobben og synes det fungerte veldig greit, men det hjelper så veldig lite når NSB sitt lokaltog ikke lengre stopper på LOKALstasjoner.
MsM sa for siden:
Hm i tillegg må det jo utarbeides unntak for de med ugunstig arbeidstid. I den jobben jeg snart slutter i slutter enkelte vakter 04:00 og 05:00 om morgenen. Da er det ikke noe kollektiv-alternativ. Ihelgene begynner ikke bussen å gå før et stykke ut på morgenen. Jeg ser at det blir en del utfordringer med å få dette til å fungere.
Jeg personlig mener også da dersom dette og rushtidsagifter blir gjennomført, så bør man vurdere om inntektene skal øremerkes utbedring av kollektitilbudet.
parvatil sa for siden:
Stem FrP!
Tangina sa for siden:
I prinsippet er jeg for alle tiltak som minsker privatbilismen, men så er jeg i den situasjonen at NSB har lagt ned togstasjonen vår og jeg har ingen mulighet til å bruke kollektivtransport. Dermed øker bilbruken dramatisk og jeg får betydelig økte utgifter. Hvis jeg så i tillegg skulle måtte skatte av parkeringsplassen jeg sloss for hver morgen ... :gaah: Man burde heller legge hodene i bløt og finne pengene til å bedre kollektivtilbudet, tror jeg er min konklusjon.
Tangina sa for siden:
Nemlig. :nemlig:Polyanna sa for siden:
Nå har jeg tittet på de tre parkeringsplassene vi deler på, og jommen har de ikke vært tomme hele uka. :p Hvordan skal man skatte DET, mon tro? (Vi trenger å ha dem for kunder, og for de gangene vi trenger å ta med bil, så vi velger å beholde dem)
torsk sa for siden:
Velkommen hit! :)
Azi sa for siden:
Jaujau..
Men hva om man må betale først selv og få pengene etterbetalt? Må man skatte for det også?
Candy Darling sa for siden:
Så man er for, men mot hvis det rammer en selv? :p
Tangina sa for siden:
Formulerte meg litt teit her, ser jeg. :flau: Jeg er prinsipielt for alle tiltak som begrenser privatbilismen. I dette tilfellet er det vanskelig å se hva som vil være reultatet av en slik skattlegging, men jeg tror at folk som meg, og jeg antar det er en del som er i samme situasjon, ville vi brukt kollektivtransport om det var praktisk mulig. Folk som absolutt vil kjøre av latskap eller annet, vil antagelig gjøre det uansett om de må betale skatt av parkeringsplassen eller ei. Derfor konkluderer jeg at man heller bør prioritere å bedre kollektivtransporten. Men jeg kan se for meg at hvis jeg over hodet ikke trengte bil (og jeg fikk bil og lapp først i en alder av 37, så jeg har litt erfaring der og) så ville jeg sikkert applaudert forslaget og tenkt at alle monner drar. Nå er jeg imidlertid en erfaring rikere og ser derfor også en annen side av saken. Hvis kollektivtilbudet blir slik at alle uten problemer kunne komme seg på jobb med tog/buss/trikk, så må de gjerne skattlegge parkeringsplasser for min del.
Mams sa for siden:
For å redusere biltrafikken, så bør de starte med å gi folk et reelt tilbud når det gjelder kollektivtrafikken.
Man kan sikkert innføre skatt på prakering, heve bensinprisene osv, men uten et reelt tilbud så er det eneste som endres inntektene til staten.
Polyanna sa for siden:
Og der kom en mann fra nabobedriften og spurte om å få låne en av våre plasser, siden alle var ledige. :fnise: Det blir komplisert skattlegging, dette her!
Dobling av bensinpris, derimot, syns jeg er en utmerket ide. Samt dobling av busstilbudet, for vår del.
Nebbia sa for siden:
Skattleggingen av parkeringsplasser er ikke noe mer komplisert enn skattleggingen av mobiltelefon, som også er uavhengig av bruk (over 4000 kroner). Men det er mange scenarier som vil falle merkelig ut. Ikke minst at skattleggingen kun vil ramme de som bor i bynære områer.
Dobling av bensinprisen har jeg ikke tro på. Ekstraavgifter av såkalt miljømessig art har aldri, og vil ikke bli brukt til utbedring av kollektivtilbudet. Det blir bare en ekstraskatt, og miljøet blir ikke bere av at finansdepartementets konto flommer over mer enn i dag. Det bidrar derimot til enda mer offentlig sløsing.
Polyanna sa for siden:
Poenget er: Man blir skattlagt for at parkeringsplassen ER der. Ikke om den blir brukt. Og siden hensikten er at man ikke skal bruke bilen og parkeringsplassen (noe som er litt annerledes enn for mobilen), så blir jo denne skatten helt et skudd i blinde. Flinke sykkel-Stian som sykler 295 av 300 dager vil skattes like mye som SUV-Sten som kjører monstertrucken sin til og fra jobb hver bidige dag.
(Og jeg er så rar at jeg tror at hvis jeg hadde blitt avkrevd penger for denne plassen, så hadde jeg følt at jeg burde bruke den også. :gal: )
Nebbia sa for siden:
Nja...skattleggingen vil finne sted fordi det koster penger å leie parkeringsplassen, og hvis arbeidsgiver betaler for den mens du bruker den, er jo dette en ytelse som streng tatt skal beskattes.
Det største problemet jeg ser med en slik skattlegging er at slår så skjevt ut. Jeg har allerede nevnt forskjeller mellom distrikter og bynære områder, men et annet poeng er skattleggingen også vil være avhengig av om arbeidsgiver eier parkeringsplassen eller ikke. Hvis arbeidsgiver eier parkeingsplassen, har de ingen utgifter med den og arbeidstaker mottar således heller ingen skattbare ekstraytelser. Å skattlegge arbeidstager basert på arbeidsgivers økonomiske disposisjoner og eierforhold synes jeg er urimelig.
Polyanna sa for siden:
Nå begrunnes vel akkurat denne skatten med miljø, og det er helt urimelig. At den kostnaden det er å stille parkeringsplass til rådighet er en slags lønnskostnad ser jeg jo.
Nebbia sa for siden:
Jupp, det er jeg helt enig med deg i.
Polyanna sa for siden:
Når jeg tenker meg om så blir det urimelig rent skatteteknisk også. Det er jo et generelt tiltak, som alle kan bruke, men som ikke nødvendigvis alle bruker. Det blir som kaffemaskinen eller brusen i kjøleskapet.
Strå sa for siden:
Jeez, dette er et FORSLAG og ikke et vedtak. Dvs. jeg trodde diskusjonen burde ta fatt i om det virker fornuftig/rettferdig/riktig/galt osv. å skattlegge gratis eller sponset parkering. Å begynne å diskutere detaljer i noe som formelt ikke en gang er lagt fram blir vel litt slag i luften?
Uansett, jeg syns personlig at sponset/gratis parkering der det er et reellt kollektivtilbud er en fin tanke. Men jeg vil heller ha 50 % økning i drivstoffprisene. Og så syns jeg at tulleskatten på gratis/sponset kollektivbillet burde fjernes.
Polyanna sa for siden:
Problemet med forslaget er jo at det blir utrolig komplisert å praktisere. Pga. alle detaljene/forskjellene. Derav flisespikkingen.
Candy Darling sa for siden:
OK. Jeg synes det er et tullete forslag fordi
a) det ikke vil virke etter sin (miljø)hensikt i størstedelen av landet utenom de store byene, og langt fra over alt der heller
b) det vil være en skatt som er svært vanskelig å innkreve/etterprøve/lage regler for og
c) det vil bli så mange unntak og hvisomdersom at det hele allerede nå ser ut som en parodi hentet fra Yes, Prime Minister.
:)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.