Jeg har et spørsmål. Jeg håper at noen kloke hoder kan svare meg. Jeg mener en ting og mannen en annen ting.
Her er saken: Gjennom det lille tettstedet vi bor er det 40-sone. Det står skiltet med 40 opphører skilt rett utenfor. Jeg mener at det da blir 60 og mannen mener at det blir 80. Når man skal til tettstedet så tar man av fra en vei hvor hastighetsgrensen er 60. Da er det vel 60 som er grensen etter at man har svingt inn på denne veien? Når det nærmer seg 40-sonen så er det skiltet til først en 60-sone og så en 50-sone før man kommer til 40-sonen.
Jeg mente at det når det stod 30 eller 40 opphører så ble det 60. Er det 50, 60 eller 70 opphørsskilt så er det 80.
Når 30 eller 40 opphører i tettbebygde strøk blir det 50 i fartsgrense. Når 30, 40, 50, 60 og 70 opphører i grissgrendte strøk (langt mellom hus) blir det 80.
Hvordan i alle dager skal man vite hva som er tettbebygd og hva som er grisgrendt? Enkelte plasser er det nok opplagt, men det må da være en del tvilstilfeller her?
Det er nok tvilstilfeller, men jeg synes det er ganske tydelig de fleste plasser. Du finner sikkert noen regler om maksimum husavstand i tettbebygde strøk på nettsidene til trafikktilsynet.
Men vil ikke det si at det blir forskjellig hastighet i forskjellig retning? Jeg mener når man man kjører av en vei og det ikke er noe nytt skilt som forteller hastigheten så er det vel den hastigheten som var på den veien man kjørte av? Her kjører man av fra en 60-vei. Det kan da ikke være 60 ene veien og 80andre veien?
Det hender faktisk at det er det ja. Det kan ofte være lavere fartsgrense inn mot tettbebygd strøk enn ut fra tettbebygd strøk. Ganske logisk i grunn, for å få folk til å senke farten når de nærmer seg bygda.
Vi har to hovedfartsgrenser i Norge: 50 og 80. Alt annet skal skiltes.
Om man kjører ut fra en vei, så er det hastigheten på den nye veien som gjelder. Hvis hastigheten er noe annet enn 50 eller 80 på denne veien, så skal det være skiltet. Normalt så står skiltene rett etter man har kommet innpå veien.
At en vei kan være delt med to hastigheter; en hver vei, det har jeg aldri hørt om. Om man feks kommer fra en 90 sone, og denne går inn i en 50 sone, så har man som oftest et kort stykke med 70 før 50. Da er det 70 den andre veien også.
Alt man må kunne i livet! Av og til blir jeg helt overveldet. :dåne:(Heldigvis for meg har jeg aldri blitt stoppet i en kontroll, tviler på at jeg hadde stått på teorien i dag. :knegg: )
Du kan se forskjellen på om det blir 50 eller 80 på strekene i veien (med mindre det er heltrukkede linjer). Korte streker blir det 50 og lange streker blir det 80. Er vel kanskje forsjellen på tettbygde og grissgrentestrøk. Har ikke tenkt over det før no, må se etter når jeg er ute å kjører igjen.
Vikeplikt innebærer veldig mye mer enn høyreregelen. En kræsj skyldes nesten alltid brudd på veitrafikklovens § 6:
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
Neida, spøk til alvor. Det skal ikke være vanskelig å skjønne hvilken hastighet som gjelder. Er det bebyggelse, så er det 50, og er det ikke bebyggelse, så er det 80. Og er man i tvil, så skal man velge det laveste alternativet, inntil man passerer et skilt med hastighet.
Politiet tar nok ikke forklaringen på at "jammen, jeg trodde" for god fisk.
Jeg la merke til noe merkelig idag. Jeg kjørte på en 30-sonevei hvor 30-sonen ble opphevet. Da skal det i teorien være 50 på den veien jeg svingte ut på (tettbygd strøk). Men, på den veien er det 40 km/t og ikke nytt skilt som opplyser om det til dem som kommer inn på veien.