Altså - jeg har forsåvidt bestemt meg for Skoda Fabia.
I dag har Poden og jeg (og pappa) prøvekjørt en 2005 modell, gått 32.000 og koster 139.900.
Det er jo da det skjer - det som vel bare må skje; jeg ser en 2008 modell i butikken, og den var jo fiiinere...
2008 modell, gått så godt som ingenting, utstillingspris (inkl. en del utstyr) 190.000. Kan få den for 182.000.
Og så. Da jeg kom hjem gjorde jeg et lite søk på finn.no og der er det jammen et firma som kan skaffe meg 2009 modell (med tilsvarende utsyr, egentlig litt mer enn 2008 modellen) til 181.000.
What to do?
(Penger på jeg uansett låne av mammaogpappabanken as, samme med huset (som jeg nok kanskje trenger opp mot 2 millioner til) så gjeld oppover øra vil jeg få uansett, dog ikke til en vanlig bank.)
Det jeg egentlig lurer mest på er; hvordan er det med verditap og sånn? Hva lønner seg på sikt?
Det er jo nøyaktig det samme dilemmaet jeg selv sto i for noen måneder siden.
Jeg endte altså opp med den brukte. For det er jo det "alle" sier, med ny bil får du et høyt verditap. Jeg snakket litt med ham som kjøpte den gamle bilen min av meg om det - han jobbet med oppretting av brukte, rustne biler og så ut til å ha litt peiling. Han mente at når jeg satser på å kjøre bilen til den faller fra hverandre omtrent, så burde jeg kjøpe den brukte. Men siden det er kommet nytt karosseri, ville det være bedre å kjøpe ny hvis jeg planla å selge om et par år. Jeg vet egentlig ikke, jeg...
Når det kom til stykket var det følelsene som avgjorde her. Jeg orker ikke tanken på skinnende ny bil, og på å være den som får den første lakkripen i den. Det blir så dyrt og unødvendig, liksom.
Ja, og så blir man tallblind når man holder på sånn. 139000 og 181000 liksom, det er jo ikke stor forskjell. Spesielt ikke bakt inn i 2 mill i boliglån. Men 42000 er nå engang en god del penger det også.
Vi kjøpte ny Skoda Fabia. Av samme idiotiske grunn som deg; den var så mye finere. Dessuten var det liksom ikke den innmari store forskjellen på ny og gammel bil på det merket.
Visstnok er det ikke så økonomisk forsvarlig, men det var bare utrolig deilig å ha ny bil hvor alt fungerer som det skal hele tiden. (Og i dag fikk vi innkalling til EU-kontroll, og da var den plutselig ikke så ny lenger.)
Ny bil så klart, forsikringen er billigere, service er ofte inn i prisen. Garantien som er med på bilen. Bare pga garantien er jo verdt å kjøpe seg helt ny bil.
Hvis du leser litt på siden deres ser du at dersom du handler gjennom dem får du ikke norsk forbrukerlov å forholde deg til.Da blir det fabrikkgarantien som gjelder, og ikke 5 års reklamasjonsrett som er i henhold til norsk lov. Grunnen til at de selger såpass billig er at du som forbruker kjøper bilen direkte fra utenlandsk forhandler, og betaler gebyrer osv inn til myndighetene selv. Dinbilpartner hjelper til med salget, men du kjøper altså ikke direkte av dem, du betaler dem kun et slags gebyr for hjelpen de har gjort. De står dermed ikke som selger, og slipper unna å måtte stå til rette for feil og mangler i ettertid.
Husk at når du kjøper ny-bil kommer endel ekstra utgifter som vinterdekk osv. i tillegg til prisen i lista.
Men mye av de 42 000 kronene får man igjen når man skal selge bilen. En 2005-fabia er av den gamle typen, så når man skal selge vil det også være noe som trekker ned. Samtidig er trolig den nyere både bedre å kjøre, sikrere og så vidt jeg husker litt større.
Videre kan en nyere bil ha lavere driftskostnader siden man lengre vil ha den under garanti/reklamasjonsrett. Kjøper man en bil som er tre år gammel er det bare ett år eller to til man bør skifte både sommer og vinterdekk selv om de ikke har rullet så langt - dekk er "ferskvare" som bør skiftes etter 4-5 år. Det er også en del andre serviceelementer som skal skiftes på bakgrunn av alder og etter hvert fordi bilen har en del ekstra antall kilometer.
Totalt sett tror jeg nok man her hadde kommet bedre ut av det med å betale 190 000 for en ny bil enn 140 000 for en brukt bil. Bare elementer som dekk og ekstra service er raskt minst 15 000 kr i løpet av de to første årene. Og sagt at man skal selge om 4-5 år, får man mer igjen får 08/09-modell enn 05-modell.
Da har det dukket opp en 2007 modell til 139.900 også...:gaah:
Altså:
2005 modell, 32.000km til 139.900
2007 modell, 44.200km til 139.900
2008 modell, utstilling til 182.000
2009 modell, ny til 181.000 (samt bedre modell med mer utsyr som standard, og samme ekstrautstyr som 2008 modellen)
Må se på 2007 modellen, men det ser ut som om 2005 utgår iallefall.
Dessuten (vedr 2009 modellen):
Biler fra Sverige har 2 års nybilgaranti mot 3 år i Norge. Det 3 året med garanti kan jeg faktisk få "kjøpt" av if... til kr 2000,-. Det kan jeg gjøre hvis/når jeg vil.
Svensk kjøpslov er 3 år mot 5 år i Norge, men erfaringsmessig var det visst sånn at produksjonsfeil stort sett dukker opp i løpet av de to første årene uansett og da er jeg jo innenfor... Dersomatte...
Alle har 1,2 og hhv 65hk (2005 og 2007) og 70hk (2008 og 2009).
Jeg har prøvekjørt 2005 modellen, og kommet til at motoren er helt grei for meg. Holdt 100 km/t i 5 gir på E-18 oppover mot Lierskogen.
Er det forresten snakk om stasjonsvogn eller sedan?
Den nye stasjonsvogna er vistnok vesentlig større enn den forrige, mens på sedan er ikke frskjellen så stor (sier min bilgale mann).
Og nå ser det ut til at jeg har krympet utvalget til 2008 eller 2009. Selgeren der vi så på 2007 modellen sa at de to nyeste har vesentlig mer sikkerhetsutstyr enn de andre.
Så da må det sjekkes en del mer rundt dinbilpartner og bla finne ut hva som skjer hvis de skulle gå konkurs og sånne praktiske ting. Det med garantien er jo også verdt å tenke to ganger på, men tror det skal ordne seg. Det er jo vesentlig mer utstyr i 2009 modellen (bla cruise controll og utkobling av passasjerairbag) og den er en hel tusenlapp billigere.
Og vips - nå er jeg eier (på papiret) av en 2008 modell. Selger ringte i dag med ny pris - 175.000,- og det gjorde valget litt enklere. Sommer- og vinterhjul leveres da med 15" lettmetallfelger, samt at jeg får med gummimatter.
:danse2:
Grattis med bil :)
Jeg skulle forslå omtrent det du endte på; nemlig prute ned 2008-modellen eller få med mer utstyr (ved å vise til tilbudet du hadde på 2009-bilen).
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.