Hei, jeg er mor til en gutt på snart 4 år, og savner tilbud om Montessoripedagogikk her på østkanten i Oslo!! Jeg synes det er på høy tid å få både barnehage og skole hit til området. Det er vel ikke meningen at disse skolene kun skal være tilgjengelige på vestkanten, og for mennesker med masse kapital? Det er iallefall ikke det pedagogikken opprinnelig var for. Så dersom noen er enige med meg, og kunne tenke seg å diskutere emnet/evt bidra til å få til en skole på Oslo øst, skriv meldinger!!!
Oi, var ikke klar over at det var slik!
Studerer pedagogikk og psykologi, men vi har aldri komt innom akkurat det emnet om plassering.
Hvilke bhg-pedagogikk føres på østlandet da?
Og hvilke departement ville en slik problemstilling vekket interesse hos?
Likestillingsdep? Kanskje gå til aviser o.l. ?
Dette er jo privatskoler, så jeg tviler egentlig på om noen "bryr" seg, det er jo ikke akkurat et tilbud som må være tilgjengelig for alle. Eneste som kan føre til noe, er å kontakte Montessori Norge, og høre om de har planer om å opprette flere skoler, hva some vt. skal til for at de skal opprette flere skoler osv. Er det mangel på barn eller utdannet personell f.eks?
Smurfine: Jeg skjønner ikke helt hva du mener med hvilken barnehagepedagogikk som føres på østlandet?
Min venninne som bor på østkanten har sin sønn på Montesorriskolen, såvidt jeg vet så er det vel ikke slik at de ikke kan gå der?
(Det er litt reisevei bare.)
Ja, det er et poeng.
Det har fungert bra for overnevnte guttunge, han har venner i nærmiljøet og på skolen, så han har heller dobbelt opp. Men det er jo ikke sikkert det går like greit for alle.
Også blir det lang reisevei ja, som de heller ikke kan ta alene når de er små.
Vi bor på vestkanten og vil benytte oss av Montesorri tenker jeg, men hadde jeg bodd på østkanten hadde jeg ønsket tilbudet der også på lik linje.
Det er helt sikkert behov/"marked" for en Montessori-skole på østkanten. Men det må et privat initiativ til, det er ikke noe man kan be Montessoriforbundet om (men man kan selvsagt forhøre seg om det foreligger planer). Og så kan man vel ikke akkurat si at dagens regjering oppmuntrer til at det opprettes nye privatskoler.
Lokalmiljø-argumentet vil jo gjelde selv om man er nabo til en Montessoriskole. Langt fra alle barna i nærområdet til en privatskole går der, selv om det sikkert er en konsentrasjonsgradient ut fra skolen.
Joda, men som du sier, det vil nok ikke gjelde i like stor grad. Hadde det vært en Montessoriskole på østkanten ville nok flere benytte seg av det, og sjansen for at flere barn i nabolaget går der er høyere. Enn at alle klassekamperatene bor vest for Majorstukrysset.
Glitterchic: synd du ikke fikk svar fra Montessori Oslo!
Interessante innlegg, og gode poen med lang reisevei, at det jo er privatskole (men offentlig skole har jo plukket en god del fra pedagogikken i det siste..., har de ikke?...) etc.
Men saken er den, at det er et privat initiativ som skal til, og det har jeg tatt. Jeg har fått samlet 4 pedagoger/foreldre/studenter som er intr i å få startet en skole her. Derfor er jeg veldig intr i å knytte kontakt med alle dere der ute som har samme ønske og som kunne tenke seg å være med i prosessen, i større eller mindre grad.
Det første som skjer, er at vi skal holde et informasjonsmøte i Velhuset på Hellerud, ved Tveita tirsdag 1/4, og da håper vi at vi skal få dannet en forening så slutten av møtet. Deretter må foreningen sette seg ned og skrive søknader til kommune, aktuell bydel, sjekke barnetall, søke andre tilgjengelige midler og begynne å jakte på gode lokaler... Vi ser for oss på sikt Tveten Gård, men det kommer an på hva Oslo kommune bestemmer seg å bruke den til.
En barnehage kommer forhåpentligvis fra høsten av, der har vi allerede skaffet en erfaren pedagog som ønsker å være pedagogisk leder, så vi trenger i grunnen bare å få på plass lokale, søke kommune/bydel, og håpe på at vi får barn som vil gå der.
Så skriv, skriv, gi et pip om dere vil bli med på dette!!
Selvfølgelig gjør man det!
Noen velger å føre en Dewey-pedagogikk, Frøbel-pedagogikk, Montesorri-pedagogikk. Og noen velger å blande disse sammen...Barnet som et fritt vesen, barnet som medvirker i sin egen hverdag blabla...(står om dette i rammeplanen til barnehagen. Du kan lese den på nettet).
Man har jo pedagogiske ledere i barnehager som er opptatt av visse teorier i pedagogikken og styrer barnehagens opplegg etter diverse teorier.
Okei, jeg skjønte bare ikke begrepet "føre pedagogikk": Men det er sikkert en dialektforskjell. :)
Det er jo avhengig av hvilken barnehage man går i, ikke hvor den ligger. På "østkanten" ligger det sikkert over 100 barnehager og sikkert omtrent like mange måter å tenke pedagogikk på. Så man kan ikke si at østkanten fører en spesiell type pedagogikk.
For 3 år siden snakket veldig mange foreldre i barnehagen om "den nye montessori skolen" som skulle bygges på Grunerløkka. Dette skjedde jo aldri, jeg vet ikke hvorfor men tipper det kanskje kan ha med plassmangel å gjøre. Ikke vet jeg.
På toten la de ned en lokal skole og den ble fort erstattet av Toten Montessori skole. Foreldre slo seg sammen og nektet å "busse" ungene sine noen kilometer hver dag. Denne prosessen gikk utrolig fort så det kan ikke være så vanskelig å åpne Montessori skoler ....
foredraget holdes på Kringsjå vel hus (Hellerud Barnehage) i Landeroveien 1, tirsdag 1/4 klokka 19.30. Det forutsettes imidlertid at nok intr melder seg på i løpet av uka. Foredraget skal dreie seg om de positive psykologiske aspektene ved montessoripedagogikken, og da spesielt i form av at barna blir selvstendige individer og at man fokuserer veldig på mestringsfølelse. At man har færre barn i klassene, og at det er blandede alderstrinn. Og mye mer :-). På slutten av foredraget, har vi sett for oss at vi får til en diskusjon og at vi kan få dannet en forening for videre arbeid.
Hei, har du lyst å komme på foredrag neste uke? Der skal vi se om det er intr og muligheter for nettopp å starte en slik skole her. Hvis intr, si fra til meg innen fredag.
Det blir litt rart å prate om østkanten som et lite område, behovet vil da bli mange Montessoribarnehager-og skoler. Det er like langt for en fra Stovner å frakte en unge til Tveita, som det blir å frakte en fra Ammerud til Ellingsrud når man tenker nærmiljø og reisevei.
Men man må jo selvfølgelig begynne et sted.
Hei, helt enig! Det er et stort område!! Men tanken er den, at man må starte et sted, og blir det stor søkning, så vil det også være behov for å starte flere skoler på sikt. Hovedsaken med plassering i starten, er at det er på denne siden av byen, og at det er lett å komme seg dit kollektivt.
Dersom noen på Stovner ønsker en skole der, så kan de jo ta initiativ og gjøre det :-).
Jeg ønsker så mange innspill og ønsker og synspunkter som mulig!
Jeg ser nemlig ikke fram til å sende jenta vår til den vanlige skolen. Hun leser 'flytende' og er utrolig kunnskapstørst, og enda er det et helt år til skolestart. Redd hun blir skuffet over at det blir lite nytt og lære, og kan få problemer på skolen.
Hvor det er best skoletilbud for barna mine, vil være det avgjørende for hvor vi bosetter oss etter at jeg er ferdig på skolen. Jobb kan jeg få nært sagt hvor som helst, og det er bedre at jeg har lang vei enn at barna har det.
Skulle også ønske at det var Montessori-tilbud på østkanten, da det er et av områdene vi vurderer.
Vi kommer nok til å ta en snakk med skolen. Har hørt at det er en bra skole også, men det er jo grenser for hva en lærer skal greie dersom det er lagt opp til at alle skal følge mer eller mindre samme løp - særlig med tanke på at det sansynligvis kommer et par elever som nesten ikke kan norsk i det hele tatt.
Har lest x antall historier om barn som er tidlig ute som blir skoleleie bare fordi de må gjøre ting de allerede kan, og gjør de det fortere enn de andre så må de bare gjøre enda mer.
Selv husker jeg ikke så mye at jeg kjedet meg grusomt på skolen, men bortsett fra en 'frøken' som satte litt krav til oss så gikk jeg så og si gjennom hele grunnskolen uten å gjøre en eneste lekse. Og ikke ble det noe av meg heller, og jeg kjenner mange slike som meg. For nasjonen er det jo utrolig tragisk at man skusler bort så mange dyktige barn på denne måten, mens for det enkelte barn kan det være veldig trasig, og bli en trist opplevelse å gå på skolen.
Nå vet jo ikke jeg om hun er et såkalt høyintelligent barn, men oppvakt er hun i hvertfall ingen tvil om det. Gleder seg til å begynne på skolen for da skal hun lære alle landene i verden, men det har hun nok rukket forlengst innen hun starter der. (Geografi er det helt store for henne, kart, flagg osv - en liten Drillo in spe..)
mkj: Skolen SKAL tilrettelegge for alle barna, uansett nivå. Ved mange skoler (stadig flere) tilrettelegger de blant annet gjennom å undervise i delvis aldersblandede grupper, eller dele ungene inn etter nivå i ulike fag. Dette står i ett eller annet... var det Læringsplakaten, tro?
Det er nok lurt at dere informerer skolen på forhånd, men uansett tipper jeg at de gjerne vil danne seg sitt eget inntrykk av jenta, for å se hvilket nivå de mener hun ligger på. Så må dere bare følge med, og kreve at hun får de utfordringene hun har bruk for! Hvor enkelt dette blir kommer an på de personene dere kommer borti. Men "Tilpasset opplæring" eller hva det heter er en rettighet, selv om mange skoler fnyser av det og sier det er ugjennomførbart. Så det kan jo hende dere virkelig må stå på krava.
Jeg kunne lese, skrive og regne da jeg begynte i første klasse på begynnelsen av 90-tallet, jeg ble "gulleleven" i klassen, hadde aldri feil på diktater eller noe egentlig. Var kjempekjedelig og jeg ergret meg over de som ikke klarte å stave ord skikkelig o.l. var bare kjedelig.
Surfet meg gjennom 1-4 klasse egentlig (da havnet jeg på nivå med jevnaldrende). Alt var så lett...Alt unntatt å sosialisere seg med de som var på min alder. Heldigvis er det ikke slik det skal være idag. Barna skal følges opp og det skal tilrettelegges.
Klart vi vil ha Montessori i Oslo øst!
Selv har jeg ikke barn enda, men både jeg og samboeren har erfaringer med offentlig skole som tilsier at kommende slekt ikke bør utsettes for noe lignende. Ble det noe møte på Hellerud?
Det fins Montessori-skoler på de utroligste steder i Norge, så det er rart det ikke er noen på østkanten i Oslo. Da kunne man jo hatt råd til en familiebolig i nærheten.
Montessori er supert det, Anela, men jeg syns ikke du bør legge egne erfaringer til grunn for hva som er bra skole i dag. de aller fleste barn går på offentlig skole og går det helt flotters. Også på østkanten.
Jeg vil tro at utfordringen ligger i å finne en foreldregruppe og en gruppe pedagoger som er tilstrekkelig ildsjeler til å trosse et regime som virkelig IKKE ønsker at det opprettes private skoler. Det stikkes både økonomiske, praktiske og ikke minst pedagogiske pinner i hjulene, så det krever virkelig engasjement. Og så er det stor mangel på gode pedagoger, og å finne en rektor som skal drive en skole under de gjeldende rammebetingelsene, og få det til bra attpåtil, er vanskelig.
Og så går det ikke rundt økonomisk, så man er avhengige av donasjoner. Dessverre.
Hvis noen vil det nok, så går det vel, men lett er det ikke. Skolens som finnes nå ble opprettet under et helt annet regime.
Oi, det var raskt svar :) Jeg føler at offentlig skole er litt gambling, man kan selvfølgelig være heldig. Jeg har flere informasjonskilder enn min egen erfaring, kjenner mange som har jobbet som lærere. Facebookgruppen oppførte seg litt rart, så jeg har laget en Page isteden:
:knegg: Jeg ville vel heller sagt at man kan være uheldig. Normen er faktisk at barn har det fint i offentlig skole. Jeg har heller ikke god erfaring fra egen barndom, og kjenner også lærere som er oppgitt over skolen de jobber på. Alle skoler er ikke gode, og det gjelder nok oftere skoler på østkanten. Men å si at det er gambling med offentlig skole generelt, syns jeg i beste fall er unyansert og naivt. Vi har blitt positivt overrasket. Hva vet du egentlig om offentlige skoler i dag?
Det virker som du tror skolene oppretter seg selv? Hva tenker du å gjøre utover å opprette en facebook-page? Som Polyanna sier, det krever stort privat engasjement og en mengde ressurser. Men jeg ønsker deg all mulig lykke til, det hadde vært fint med ulike pedagogiske alternativ spredd rundt i byen. :)
Hjelpe meg, jeg skriver her fordi jeg vil ha en Montessori-skole på østkanten. Trodde folk var her for å støtte den ideen, ikke for å slakte hverandres innlegg. Det er det nok av andre steder på nettet. Jeg har aldri sagt at skoler oppretter seg selv, men dette er det siste jeg sier her inne hvis tonen ikke bedrer seg. Facebookgruppen er jo for å se an interessen. Ellers er det fullt mulig å opprette en egen tråd til støtte for den offentlige skolen.
Du er på et diskusjonsforum, hvis du ikke tåler å høre drøftinger rundt et tema så er nok ikke dette stedet for deg. Hvis du ønsker klappsalver og heiarop uten veloverveide svar som kan gi deg kunnskap og nyansert syn på et tema så er det heller ikke stedet for deg, nei.
Å slakte offentlig skole uten å ha større begrunnelse enn det du har kommet med her og ikke tåle spørsmålstegn ved om du har en gjennomtenkt strategi for det du ønsker å oppnå er ikke spesielt smart.
Vi er her for å diskutere, om alle hadde ment det samme hadde det jo vært kjedelig her! Dette er ikke som kommentarfeltene i Dagbla' og dets like. :niks:
På Foreldreportalen har vi ikke for vane å ente tilbe eller slakte andres innlegg, vi diskuterer og deler av vår kunnskap og erfaring som jo er veldig forskjellig.
Og det at noen svarer deg at skolene ikke oppstår av seg selv og at det krever litt, kaller jeg mer en realitetsorientering enn slakt.
Anela, jeg foreslår at du leser innleggene mine en gang til, men med blid stemme. Jeg slakter deg absolutt ikke, jeg er oppriktig interessert. Men som du ser er denne tråden gammel, og man er ikke nærmere montessoriskole på østkanten. Det betyr at det er mye jobb for å få det til, og jeg lurer på hva du har tenkt på. Vi vurderte, og søkte, privatskole til barnet vårt, men valgte å trekke oss fra ventelisten og satse alt på nærskolen. Vi er superfornøyd. Pedagogikken er god, og lærerne er gode. Foreldrene er interessert, og miljøet er godt. Dette er en typisk indre øst-skole som jeg var kjempeskeptisk til. Kanskje vi igjen vurderer andre alternativer etterhvert, og jeg er helt for at noen tar tak og jobber for et ikke-religiøst privatskolealternativ på østkanten.
Jeg kunne svært gjerne tenkt meg en skole med montessori-skole på østkanten i Oslo. Men jeg har ikke overskudd til å gjøre noe med saken. Jeg har skolestarter til neste år, og tror ærlig talt ikke at de offentlige skolene rundt oss er så verst (selv om jeg godt kunne tenkt meg å vite hvor vi får plass, for alle skolene er jo fulle).
Jeg syns det er UTROLIG synd at det ikke er lettere å starte Montessoriskoler og andre skoler med et alternativt pedagogisk innhold. Jeg tror det gjør alle bedre, også skolene rundt. Og så er familier og barn forskjellige, og det som passer for en passer ikke nødvendigvis en annen. Vi har barn som kommer til oss fra offentlig skole og endelig finner ut av ting, og andre som slutter og begynner på nærskolen, med stor suksess.
Men det er som sagt tøft å få til.
En ting som gjør det lettere på østkanten kan være husleie. Det er en av de tingene som kveler økonomien her aldeles. Og pedagogikken stiller ganske strenge krav til lokaler.
(Jeg så en sjekkliste skrevet til lærerne "if you find that the class room is not working as it should" (elns. De mente om det var uro og elevene ikke fant roen). Det første punktet var: "Is your classroom beautiful?" :hjerter: Godt lys, harmonisk innredning, høyt under taket, skikkelige møbler, gulv det er godt å ligge på (ikke gulvkaldt...), plass til at alt materiellet kan stå synlig og lett tilgjengelig, osv. Det skal være plass til at pultene skal stå riktig ihht. aldersgruppen (mer adskilt for de yngre, mer sammen for de eldre, etc.)
Noe av årsaken til at det startes Montessori i gris-grendte strøk er vel det at lokalpolitikerne vil legge ned små grendaskoler, og så får foreldrene med seg lærerne og får overtatt skolebygningen og starter Montessori i stedet for å busse ungene langt vekk. Det er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med. :vetikke:
Ja, dette har skjedd i den lille grisgrendte bygda jeg kommer fra og flere andre steder. Men det jeg ikke klarer å fatte er hvordan disse skolene får Montessori godkjenning? Det må da gis dispensasjon fra en rekke krav både til lokale og ikke minst tetthet av pedagogisk ansatte? På mange av disse skolene så bryter de jo allerede regler mht antall kvalifiserte lærere. Hjemmeværende mødre blir brukt i STOR skala i klasserommet, det er faktisk nesten ikke til å tro i mange tilfeller. (Som påpekt av Petter Skarheim flere ganger).
Men ja, jeg lar meg forundre over at det dukker opp Montessori skoler rundt omkring i Norge mens her i Oslo Øst vet jeg om flere "ildsjeler" som har undersøkt muligheter men som fort har skrinlagt planene etter å ha satt seg inn i hvor vanskelig (motarbeidet?) de ble. Jeg tror ikke regelverket følges på samme måte, situasjonen eller behovet tilsier hvor stor sjangs det er for om det politisk støttes opp om etablering av privatskole.
Uansett om det kom en montesorriskole ett eller annet sted øst i Oslo ville det fungere på samme måte som de som ligger i vest. Den vil tiltrekke folk fra et større område med over middels pretensiøse ønsker for sitt avkoms skolehverdag, og vil ikke få noen lokal forankring. Og reisevei vil bli lang for de fleste. Og hvorfor skal folk som har bosatt seg i øst velge vekk offentlig skole? Synes man skal være prinsippfast og la sine barn være brohoder i kampen for suksessen til det "fler"kulturelle samfunnet og bekjempelsen av parallelle samfunn.
Tja, hvorfor skal vi ikke ha samme tilbud fra private aktører her i øst som i vest? Jeg tror en Montesorriskole på f.eks Grunerløkka ville ha en svært blandet elevmasse hvis du tenker på mangfold, akkurat som St Sunniva har.
Men for all del, jeg tar poenget ditt men tror ikke en Montesorriskole ville være et problem. Det bør absolutt være et større utvalg av skoler som kan tilby et alternativ. Tror det bare vil styrke den offentlige skolen.
Montesorri på løkka ville passet bra. Du ville likevel fått kun barn av folk som er mer enn middels engasjert i pedaogikk. Du ville nok truffet en noe blandet etnisk sammensetning. Men dette er ikke noe typisk østkant. Løkka er befolket av urbanister med det som livsstil, uavhengig av etnisitet. Så et klipp fra 90 tallet, det var Anne Holt som viste frem sitt urbane rede. "..Jæi kunne ha hatt mæi en villa i et betraktelig mer fasjonabelt strøk av byen jæi, men det er ikke mæi...".Partysvenskene serverer drinker til aldrende akademikere på venstresiden, med røtter i distrikts-Norge, kremen med en inngifta suksessinnvandrer som har klatret på egen hånd i samfunnet. Unga skal bli like flotte og smarte som opphavet, eller gjerne ett hakk opp. Tilslørt amisjonsnivå, selvsagt.
Joda, jeg skjønner jo hvor du vil men du bor nå i område selv gjør du ikke? Jeg føler meg forøvrig ikke truffet av det du sier men som sagt, skjønner hvor du vil hen.
I Oslo hadde jeg hadde valg Montesorri glatt fremfor offentlig any day. Med en lokal en ville det vært midt i blinken. Men jeg er heller ingen motstander av at det vokser frem parallelle samfunn basert på kulturelle og livssynsrelaterte fellestrekk. Tvert imot, tror jeg det vil presse seg fram etterhvert.
Tja, det som har skjedd på Grunerløkka skjer jo i andre deler av Oslo Øst også. Gentrifisering, se for deg hele Oslo Øst rundt Bjørvika også om bare noen få år. Det vil være helt ugjennkjennlig. Og dette vil bare fortsette og strekker seg utover flere områder så på en måte vil jo større deler av byen bli nettopp som Grunerløkka. Kanskje også Groruddalen om 30 år?
Parallelle samfunn er ikke bra på lang sikt, aldri. Nesten alle opptøyer siste 20 årene i byer i nord England er resultater av parallelle samfunn som har fått utviklet seg over flere tiår. Jeg vet det finnes mange akademikere også i dag som sier parallelle samfunn er unnengåelige, og ikke nødvendigvis problematiske men jeg kjøper ikke disse argumentene. Overhode ikke.
Ja, områdene du sikter til vil nok få en utvikling som minner litt. Men med de prisene de opererer med er det heller ikke annet å vente. Ser for meg en noe mer flyktig befolkningsmasse, mye utleie og spekulasjon. Men absolutt ikke en ghetto. Utviklingen i Gamle Oslo går i samme retning. Konsentrasjon på livssyn/etnisk bakgrunn, gjerne understøttet av oppsamling av offentlig boligtilbud på enkelte steder. For dem som ser på seg selv som flerkulturmisjonærer og bosetter seg deretter må det være en kjip greie.
Men hvis du betegner ghettoer som konsentrasjon på livssyn så har vi jo veldig mange av de, inkludert her på Grunerløkka. Så og si alle disse "flerkulturmisjonærene" er jo ateister hele haugen, inkl meg. Så hvis vi alle har samme bakgrunn, - fra distriktsnorge, høyere utdanning, stemmer SV, ateister så er jo dette rene skjære ghettoen allerede. Vi har jammen samme aviser liggende utenfor døra vår hver morgen også. Dagsavisen, Klassekampen og selvfølgelig Morgenbladet hver fredag. Vi ser jo klink like ut også, særlig nå i kulden i de blå dunjakkene våres og Timberland. Samme mat spiser vi også.
Faen steike, det er ikke mye mangfold igjen her altså. Du har helt rett Brutus_ det må jeg bare gi deg :(
I Norges største byer er de fleste overraskende like naboen sin. Det gjelder over hele byen, men de demografiske (og sosiologiske?) kjennetegnene er overraskende like.
Hvis man først skal betegne Grünerløkka som en SV-ghetto, så vil man kunne gi ganske karikerte uttrykk for folk som bor på Ullern også.
Opplagt! Nå er vel Ullern er omtrent som løkka på mange parametre. Ullern mangler tvangsurbanismen og det faktum at man ikke lever med illusjonen om at man bor i et flerkulturelt miljø.
Jeg tenker at om man i betydelig grad skulle trekke elever med ressursterke, interesserte foreldre bort fra den offentlige skolen, så vil dette gjøre noe med dynamikken i elevmassen som blir værende i den offentlige skolen. Per i dag, er det så få privatskoler, at dette ikke er et problem, men om det skulle bli slik du ønsker mtp på et større utvalg av skoler som tilbyr et alternativ, kan jeg ikke forstå på hvilken måte det ville styrke den offentlige skolen?
Tenker du at da ville de offentlige skolene "skjerpe seg"? Altså, at de slækker'n i dag, men med større konkurranse ville de tatt seg sammen og tilbudt noe langt bedre enn de gjør i dag? Om det skulle stemme, så tror jeg at det ikke ville ført til noen kvalitetsforbedringer mtp pedagogikk, men heller et mer panisk forhold til drilling før nasjonale prøver og lignende.
Gode pedagoger er den viktigste faktoren for et godt skoletilbud, men om elevmassen skulle gå fra å bestå av et bredt utvalg av barn til å i større grad bestå av barn med færre ressurser/ mindre interesserte foreldre, vil det svekke dynamikken og læringen og trivselen i et klasserom betraktelig.
Det er vel også en slik erkjennelse hos de som styrer landet som er bakgrunnen for at det er så "irriterende vanskelig" å få lov til å starte privatskoler.
Jeg forstår godt hva du mener men alikevel synes jeg skoler med alternativ pedagogikk til hva den offentlig skole bør og skal være et suppelemang til den norske offentlige skolen.
I det område jeg bor i Oslo har skjerpet konkurranse mellom skolene utvilsomt ført til bedre kvalitet. Denne type mennesker som Brutus så fint har forklart hvem er forlanger gode skoler for barna sine. De stemmer SV kanskje men det koster de ingenting å “shoppe” riktig skole til poden sin. Folk bytter til naboskolen hvis den er bedre. Dette har utvilsomt skjerpet konkurransen skolene mellom og de har alle blitt betydlig bedre og jobbet aktivt for å rekruttere i nærmiljøet. Vår skole er et godt eksempel. Det hele startet med en visjonær rektor som jobbet aktivt i nærmiljøet der den resurrsterke hvite middelklassen sendte barna sine tvers gjennom byen på privatskole (de organiserte minibusser seg i mellom). I løpet av kort tid (par år) klarte denne rektoren og snu trenden, og nå, 5-6 år senere er skolen veldig mye bedre på alle mulig måter (både kvalitetsmessig og med en mer balansert elevmasse) og folk søker seg heller ikke til den lokale private skolen lenger.
I det store og det hele er jo konkurranse sunt. Jeg synes ikke skoler eller andre offentlige tjenester nødvendigvis er annerledes? Det kan føre til bedre kvalitet, det er dette område i alle fall et godt eksempel på. Men for all del, dette område i Oslo er jo ikke typisk for et hvilke som helst sted i Norge akkurat.
Men jeg vil stille spørsmål tilbake. Vi har jo ikke verdens beste skoler i Norge. Tror du ikke mer konkurranse ville være med å øke kvaliteten generelt sett? Jeg er en ganske stor tilhenger av systemet de har i UK. Der har de et rigid kvalitetssystem (OFSTEAD) med skoleinspeksjoner. Formålet er i hovedsak å sørge for at alle elver, uavhengi av bakgrunn får et forsvarlig skoletibud. Kort sagt er det kroken på døren for dårlige skoler, eller skoler som ikke klarer å forbedre seg resultatsmessig.
Jeg lurer på hva som ville ha skjedd om vi hadde et tilsvarende system i Norge? Jeg synes det er en skandale uten dimensjoner at mange barn i Norge går på skoler som er så dårlige at de virkelig ikke kan tilby barn og ungdom den utdanningen de faktisk har krav på. Dette er et økende problem som Petter Skarheim også er veldig opptatt av: www.dagsavisen.no/innenriks/article468007.ece
Hva kan vi gjøre med dette? I de tilfeller der den offentlige skolen er så dårlig at den rett og slett er uforsvarlig så ville vil et privat tilbud vært mye bedre for elevene? Hva er viktigst? Å ha et dårlig offentlig tilbud eller et alternativ? Jeg mener hensynet til kvalitet alltid må komme først, om det er skole eller et annet produkt eller tjeneste.
Jeg stemmer forøvrig rødt men i skolepolitikken er jeg veldig enig i linjen og visjonene til Clemet. Jeg misliker sterkt rød-grønn skolepolitikk som ser ut til å mene at tilbud er viktigere en kvalitet til elever.
Dette med Montessori er veldig spennende og jeg håper at det kommer i gang en slik skole på Østkanten også. Selv bor jeg i Balsfjord kommune i Troms og jeg har mine barn på en liten Montessoriskole. Her var kommunal skole tidligere, men pga lavt elevtall ville kommunen legge ned, heldigvis kom Montessoriforbundet inn og reddet skolen. Det er et veldig intressant tilbud og mine to som går på skolen bare elsker alt opplegget der. Nr. 3 av mine skal starte til høsten, nå er han på "prøveskole" hver tirsdag og han er en som trenger litt ekstra oppfølging ift språket og det har hatt så stor utvikling etter at han begynte på "prøveskole", takk til montesorripedagogikken:)
Stå på, så skal dere se at det kommer en montessoriskole hos dere også, ser jo at det startes opp i min hjemby Drammen fra høsten av.
Det er ikke slik at Montessoriforbundet kommer inn og velger å drive en skole her eller der. Man får heller ikke økonomisk støtte fra Montessoriforbundet, slik jeg også har hørt noen som tror. Å starte en Montessoriskole krever et engasjert styre som skaffer lokaler, utarbeidet budsjetter, får tak i lærere med godkjent kompetanse, osv. Det sendes en søknad om å få lov å drive privatskole til Utdanningsdirektoratet, og det er ingen automatikk i at denne blir innvilget. Det kreves mye arbeid og en rekke ildsjeler for å få skolen i gang, dette er ikke noe som kommer rekende på en fjøl.
Ja jeg er klar over det, men mange steder som kommunen ønsker å legge ned skoler pga elevtallet stiller Montessoriforbundet seg positive til å drive skolen vidre i stedet for at noen elever skal få en veldig lang reisevei. Slik var det i alle fall her, det kan jeg skrive under på, jeg har jo tross alt ungene mine på denne skolen da. Og ja, jeg vet at det kreves en rekke ildsjelef og mye arbeid for å få skolen i gang og for å få den til å gå rundt også.................jeg bor på et sted der det er 25 elever på skolen. Jeg føler vel nesten at du mener at dette kan jeg ikke noe om, men det kan jeg faktisk.
Og jeg kan faktisk en god del om dette også. :snill: Jeg skal ikke garantere at Montessoriforbundet aldri stiller opp for å drive en skole, men det er langt fra hovedregelen. De grupperingene jeg har vært i kontakt med, har stort sett vært der kommunen har lagt ned skolen og hvor foreldrene selv tar intiativ for å sikre en videre drift. Og selv om Montessoriforbundet stiller seg positive, som du sier, så betyr vel ikke det at de drifter skolen? Det gjøres vel av lokale krefter?
Jeg vet også om et sted hvor montessori har gått inn og "reddet" en lokalskole som skulle legges ned. Å spa opp dedikerte foreldre i en slik sammenheng er ikke så vanskelig.
Jeg er dog ikke supersikker på hvor tro disse skolene er mot montesorripedagogikken, men det vet kanskje du noe om, bjørhaugtrollet?
Ja jeg vet at vår skole er tro mot Montessoripedagogikken, her er 3 av 4 lærere utdannet montessoripedagoger, så vi følger det vi skal. Min samboer er den eneste som ikke er utdannet der, men han har flere kurs fra montessori, slik at han i likhet med de andre kun bruker denne pedagogikken. Hos oss er det Montessori som drifter skolen, det har jeg på det rene.
Jeg er sliten for tiden, og overreagerte muligens, beklager dette. Men jeg er godt inne i hvordan man etablerer og driver en Montessoriskole for tiden, og det var helt ukjent informasjon for meg at Montessoriforbundet drev skolene.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.