Jeg er lei av at vi lærere ofte snakker om elevene som sliter faglig på skolen som "svake". Men sett at man skal holde en powerpointpresentasjon om arbeidet med nettopp slike elever. Hva kaller man dem? Her vil jeg ha mange (politisk korrekte :knegg: ) svar!
Akademisk prøvede er den beste kandidaten hittil. :knegg: Det må være noe kort og konsist. Jeg ønsker meg noe i retning av "the Spanish impared". (Man kan jo si "the hearing impared")
Synes du blir nødt til å differensiere her. Flere av mine franskelever er f.eks. svake i grammatikk men flinke til å skjønne innholdet i lengre tekster. Irriterer meg også over betegnelsen "svake" elever. Brukes på min skole av samme lærere som snakker om "lette" og "tunge" fag (og selvsagt er deres fag tunge).
Ja, det er jo hele poenget, dib. Men hva blir den tabloide betegnelsen? Hva blir overskriften i powerpointen? Den skal handle om "bunngruppa" i et nivådelingsprosjekt, og jeg som er lærer der vet jo at de ikke er "svake".
JEg har merket meg at flere har begynt å bruke "mindre resurssterke" grupper / elever / brukere osv osv. Vet ikke helt hva jeg selv synes men kanskje bedre en "svake"?
Jeg synes "mindre ressurssterk" høres mer stigmatiserende ut enn "svak", men det er kanskje bare meg?
Når det ut fra sammenhengen er klart at det vi snakker om er elevenes evner og prestasjoner i spansk, og ikke elevene som mennesker, synes jeg personlig "svak" er et veldig greit ord. (Mye bedre enn mer eller mindre PK synonymer til "dum" og "dårlig"; for meg blir "svak" mer knyttet til hva man presterer, mens "dum" er mer knyttet til hvordan man er i seg selv.) Men jeg har jo fått med meg at mange synes det er en uheldig stempling å bruke "svak", og da bør man jo unngå å bruke det.
I sammenheng med lesetrening og lesevansker har jeg hørt uttrykket "å lese i motvind".
Det synes jeg ikke er stigmatiserende. Kan det overføres, kanskje?
Jeg er for å kalle en spade en spade, derfor foreslår jeg at du kaller de elevene som er dårlige i spansk. Det er sikkert det elevene selv kaller det. Jeg er i mot omskrivninger bare for å være PK.
Helt enig. Jeg hører stadig det snakkes om svake elever, men de er jo ikke svake i alt. Det er så farlig å slå seg til ro med at elevene er svake. Da forventer man ikke all verden av dem. De er plassert i båsen "svak elev". Vi må fokusere på det elevene er gode på. De fleste er god på noe.....