Jeg får nesten legge den her, for jeg skjønner det er en hobby mer enn en eiendel. :p
Vi har tittet på en trebåt, og den er så vakker, så vakker. Og jeg vet at det er myyye arbeid. Det er vel omtrent det eneste folk, inkl. meg selv, vet om trebåter.
Men akkurat HVOR mye arbeid er det? Hvor mye må man ha av forkunnskaper og hvor lett er det å tilegne seg kunnskap? Motor, elektrisk, girkasse etc. er nytt eller nyoverhalt. Skroget er helt og pent. Det er definitivt mye som kan, men ikke må, gjøres innvendig.
Er det noen som har et reelt anslag av hvor mange timer i året det er snakk om? Gjerne sammenlignet med en plastbåt/snekke.
Dere må gjerne si "myyyye", men det er ikke så fryktelig hjelpsomt, akkurat. :knegg:
Vi har trebåt, en seilbåt på 33 fot som vi rett og slett ikke har tid å ha når vi nå har fått barn.
Det kommer an på hvilken type trebåt det er, er det en snekke eller et digert drog? Er det lakkert eller malt skrog? Hva slags tretype?
Dersom det er et lakkert skrog som er godt vedlikeholdt, så skal det holde å pusse ned det ytterste laget med lakk og lakke på nytt en gang i året, hvert tiende år eller noe sånt. Gitt at det er gjort godt og grundig i utgangspunktet. Dette tar et par helger, gitt at temperaturen er ok. For det er det som er det største aberet med lakkeringsarbeid, det skal ikke være for varmt og ikke være for kaldt så man må hive seg rundt når det passer.
Ellers er det alltid ordning og sjekk av motoren, det kan fort ta en dag, selv når det ikke er problemer. Hvert år er det likevel noe, tanken må renses, noe har det gått råte i og må skiftes etc.
Om man har båtplass som er lett tilgjengelig om hverdagskveldene så går det greit å ha en ikke så altfor stor trebåt. Men har man ikke det og må bruke helgene, så er det ikke spesielt forenlig med å ha småbarn. Synes jeg da.
Men om dere kjører på så har jeg tips til en del geniale bøker, både om maritime motorer og om trebåter. Denne er for eksempel utrolig morsom og lærerik.
Ah, takk, esme, jeg trenger definitivt tips. Jeg skal sjekke den boken.
Det er en 27' plattgatter, den er malt og lakket, og i følge selger MÅ man ikke annet enn å stoffe den i år. Det er som sagt definitivt mye som KAN gjøres, som sagt.
Good. Mye enklere enn lakkert skrog, mye mindre arbeid. Og så er overbygningen/dekket lakkert da? Det tar litt arbeid altså, for alt som er ute i vær og vind trenger en nedpussing og ny lakkering for å være tett. Helst skal det være 15 lag med lakk, men mye er gjort om grunnarbeidet er godt.
Det var nok 15 lag med lakk der, ja. :knegg: Litt tung på labben, er jeg redd. Men da burde det vel holde å matte ned litt og lakke nytt og pent? Eller?
Ja, dersom det ikke er tegn til råte men lakken ser litt slitt ut så pusser man lett ned og lakker. Der hvor det har vært skjermet så trenger man ikke det heller.
Når det gjelder lakk, så er det utrolig viktig å lakke NOK ganger etter mattingen.. En snarvei ene året, med kun det nødvendigste laget, straffer seg fort. Blir det slitt gjennom lakken ett sted, må man igang med å pussel helt ned til treverket for så å begynne med alle 10-15 lagene igjen for å få det pent.. DET er pes, det. Med treverk i skroget medfører det mer jobb og forhåndsregler og krever mer forsiktighet enn med plast/glassfiber/metall i skroget.
Har dere kjøpt, forresten? Mannen min anbefaler på det sterkeste at dere tar med en fagmann på befaring; mye grums man ikke trenger å oppdage med det blotte øyet: råte div steder, f eks... Litt mer om treverk i skroget: min erfaring (og kunnskap?) tilsier at mahogny i skroget er MYE arbeid. Oregon pine er den lyse varianten det?
Plattgatterbåter kan være veldig vakre!! :jupp: Hvilket merke, og produksjonsår har den?