Oisann, da gikk bilen helt uventet ikke gjennom EU-kontroll. Verkstedmannen var tydelig på at denne var det såvidt vi fikk vrakpant på pga skjult rustangrep! Vi var litt sent ute og bilen kan ikke kjøre etter 1.april.
Så et allerede fullstappet hode må tenke på hva jeg trenger og ønsker i en ny bil, og jeg kommer ikke på noe annet enn at jeg ønsker meg en miljøvennlig og sikker bil.
Det hadde vært interessant å høre hva dere setter mest pris på i den bilen dere har i dag, enten det er automatgiret, CD-spilleren, drivstofftypen eller noe helt annet?
Si gjerne hvor stor familien som bruker bilen er, og hva slags bilbruk dere har til hverdags.
Vi set mest pris på at den faktisk går! Driftssikker, om du vil. Difor Toyota (etter ein humørsjuk Renault, er det fantastisk å kunne stole på ein bil igjen). At bilane har AC lærte vi fort å like, og mange nok kollisjonsputer og anna sikkerheitsutstyr, til at eg føler at eg trygt kan køyre rundt på ungane. Vi har to barn, ein Avensis stasjonsvogn og ein Corolla Verso. Versoen er forresten super dersom ein av og til fraktar rundt på fleire barn (5 + 2 seter) eller større ting og tang. Vi legg ned og tek opp seter i ei handvending.
At den er driftssikker. Mazda er en veldig god og sikker bil. Vi har hatt Mazda i mange år og den går og går. :humre: Aldri hatt problemer. For 2 år siden kjøpte vi en splitter ny Mazda 5 med ryggekamera og den er jeg veldig glad for. :humre: Og lille meg sitter fint og høyt. :)
De egenskapene bilen min har som jeg setter umåtelig stor pris på er ;
Regnsensor på frontruten (vindusviskerene)
Sensor på blending på speilen inne i bilen
SUV (firehjulstrekk ...kommer frem overalt,spiner ikke,setter seg ikke fast,høy bakkeklaring)
Lydanlegget (meget bra, kjører lange strekninger)
Multifunksjonsratt (trafikksikkert,kan stille det meste fra rattet bla CD/radio)
Ryggesensor
Stabil og kollisjonsikker, airbager overalt
Oppvarmet frontrute (og bak også, men det har de fleste)
Disse funskjonene har jeg hatt en god stund nå på denne bilen BMW X3, og de fleste bortsett fra SUV på min forrige BMW 116i.
Da min nåværende bil var inne på verksted nylig fikk jeg låne en helt ny BMW 3116i som ikke hadde noe av det nevnte ovenfor, bortsett fra multifunjsonsratt og ryggesensor.
Jeg skal love deg at jeg savnet bilen min de tre dagene jeg hadde leiebil.
Jeg er også utrolig glad for at jeg ikke bet på agnet om å kjøpe diesebil da jeg kjøpte min.Jeg kjøpte min SUV i slutten av november 2006, rett før avgiftsøkningen på akkurat slike SUV biler med bensinmotor.Den kom 01012007
Lykke til i valget, det var antagelig ikke så dyr bil du hadde tenkt deg, men jeg svarte alikevel på spørsmålet ditt :)
Glemte klimaanlegg eller aircondition , men det har jeg hatt på bilene mine siden 2002 og det er vel nærmest standard det nå?
Ja! Dette samt større plass var de eneste faktorene vi la vekt på da vi kjøpte ny bil. Ellers er det kun pålitelighet/driftssikkerhet som teller for meg, så vi kjører Toyota. Jeg må innrømme at jeg fniser litt i skjegget av alle de avanserte innretningene som finnes.
Det jeg liker med bilen vår er:
-stor plass
-firehjulstrekk og ESP
-klimaanlegg
-jeg sitter litt høyere enn i en vanlig bil, og får dermed bedre oversikt
Man må jo velge litt, da. Det er vanskelig å få stor, kraftig bil og miljøvennlig i ett. Også kommer det helt an på familiesituasjonen og bruksområde.
Vi har en Audi A6, og jeg er veldig takknemlig for de gode kjøreegenskapene, at den føles trygg og sikker og at det er god plass. F.eks. sitter 3,5-åringen fint bakovervendt uten å klage, og det er fremdeles greit med plass fremme. Vognen går i bagasjerommet uten lirking, det gjør hverdagen lettere. Men det er firmabil, og jeg hadde nok ikke giddet å betale det den koster selv.
Skulle vi hatt en nr. 2-bil, hadde jeg valgt en el-bil, tror jeg. Men det mest miljøvennlige er jo å la være, og jeg har vanskelig for å se for meg at vi hadde klart oss bare med den.
Jeg synes SUV er utrolig sexy, men siden jeg ikke har behovet for en kraftig, stor bil med 4x4, ville jeg aldri kunnet forsvart miljøkostnaden overfor meg selv.
Nå husker jeg ikke i farten hvor mange og små barn du har, men jeg ville satt opp noen punkter med viktige ting for deg, rangert og prioritert dem, og tatt deg en runde. Lykke til i jungelen!
Og jeg haaater ryggesensor, og forlangte at de skulle fjerne den fra pakken, selv om den egentlig var standard. Den piiiiiiiiiiper jo så infernalsk at jeg holder på å tørne hver gang jeg skal lukeparkere! :gal:
Masse bagasjeplass. Koppholdere (et must for morgenkaffen). Oppvarmede speil. Lett å parkere på liten plass. Jeg har en Mercedes A 140. Deilig å kjøre, om enn litt lett i rompa på glatt føre, og en smule lav under dersom det kommer mye snø. Dessuten bruker den mye mer drivstoff enn Mannens dieseldrevne Volvo xc70 (som for øvrig er en suveren bil, har ikke kjørt noe bedre noen gang).
Automatgir er jeg blitt veldig glad i også skal jeg ved neste gang gå et hakk opp på motorstørrelsen da jeg syns det er en trygghet. Snakker ikke om fartsbølletypete her, men at man kan akselere litt fort ut i et kryss hvor det er mye trafikk. Kjører en del på hytta og da er det godt med litt motor som får oss fram. Forbikjøring o.l.
Først så vi på driftsikkerheten vi gikk bare etter biler som mazda, toyota, honda, nissan og noen tyske. Men flest Japanske for det er de vil har best erfaring med.
så gikk vi etter baksete. Det måtte være GOD plass til bakovervendt sete.
Vi ville ha airkondisjon, men fikk klima anlegg som bare var et pluss.
bagasjeplassen måtte heller ikke være liten og man måtte ikke sitte på gulvet.
Vi enda opp med en mazda 626 2001mod og er strålende fornøyd. Nå ligger disse rundt 100 000 eller litt over i pris.
Vi har aldri vert ute for å se på ny bil. Da hadde vi kansje hatt mange flere kriterier som ryggesensor og andre sensorer.
Nå har vi en mushuishi :haha: Galant stasjonsvogn.
Bilen er helt ok.
Driftsikker,bruker ikke så mye på by og blandetkjøring.Og enda mindre på langkjøring.
har 140 hk,bensin,manuell.
tror vi er på 0,6bykjøring
God å kjøre.
båker lite.
God plass i baksetet.
Har turbo bak passasjer med recaro start, hun i midten i britax secura og har plass til en voksen bak fører.
Eneste jeg savner med bilen er 3punkts i midten bake. og så savner jeg å kan bare slenge sykkelen til turbo inn bake.Men det har ikke noe med bilen har noe med at det ligger en vogn der og turbo har stor sykkel :haha:
1998 model, gått 170 000 nå.
kjøpte den i 2003 i drammen, da hadde den gått 110 000:)
Med at galant er ute av produksjonen så holder de seg godt i pris,men de er ikke svindyre.
Men kan skrive under på at honda civicen vår [HB, 3 dørs] liten sporty sak med _bare_90hk ligger hundre ganger bedre på veien .
men den er avskiltet.
Bruks bare på bane nå..
Men jeg ønsker meg en større bil.
En jeg får inn vogn OG turbo sykkel i bagasjerommet...
Honda Accord Tourer eller en CRV
Vi har ikke bil, men ting jeg hadde sett etter er Isofix, som forenkler festing av barneseter en hel del. God plass til bakovervendte seter til ungene konfirmeres eller så, samt litt benplass til de forran.
Plass til barnevogn +.
Trepunkts-seler på alle plasser.
AC er nok et pluss med barn, innbiller jeg meg.
Og ellers en driftsikker, og mest mulig miljøvennlig bil.
Nei, midtbaksetet er smalere enn de to andre. Når vi har dratt på langtur har vi tatt ut dette og satt katteburet der, event. latt det være et tomrom.
Den gangen mannen hadde operert benet satte vi det ene baksetet helt bakerst, så han kunne få strekt ut benet. Slikt sett synes jeg modellen er fleksibel.
Det var jo veldig dumt da. For oss tenkte jeg på. Den så fin ut og rimelig og da.
Men er det nyere modell dere har? For det ser ut som på peugeot sin side at dem er ganske så like alle stolene.
Jeg har lyst på 807. Men den koster nå litt mer da. sukk
Vi vil ha god plass. Vi har en peugeot tepee. Stor og god plass.
Jeg har ryggesensor. Jeg vet ikke om jeg liker det enda. Jeg blir stresset av all pipingen. På grunn av sensoren sliter jeg med å lære meg hvor hjørnene på bilen er.
Vi har en 2005-modell. Naboen har 807. Fin det også men med to barn og 10 000 km i året trenger vi ikke en så stor bil. Skulle vi har en ny bil så hadde vi gått for 407.
Har en Audi A4 (02-mod) som vi er utrooooolig godt fornøyd med! Hvorfor det, er nok sammensatt av flere ting jeg liker. Den er komfortabel, gode kjøreegenskaper, bruker veldig lite diesel (under 0,5 på langkjøring), sikker, støysvak, ryggesensor, kjørecomputer, mm. Den har også naviagasjon, men det kan jeg være uten. I løpet av våren blir vi å bytte bil, og det blir trolig til en A6. Da får vi det vi mangler nå, og det er litt ekstra plass (til en stor hund og liten gutt).
Jeg setter pris på at bilen har god plass, ligger godt på,veien, har krefter nok til forbikjøringer og bakker, er behagelig å kjøre, har regnsensor på frontruta, klimaanlegg, multifunksjonsratt og antispinn. Jeg er veldig godt fornøyd med min Passat stasjonsvogn :D
Jeg er mest fornøyd med at bilen starter. Den gamle bilen min nekter å gjøre det i regnvær, så det ble en del drosjeregninger. Fikk jeg start, måtte jeg kjøre minst 1 mil før jeg torte å stoppe.
Nå har jeg også Audi A4 st.vogn. Drømmebil.
Skjønner ikke at jeg glemte å tenke på denne selv. :D
Men ærlig talt, dette var mange gode innspill! Driftssikkerhet er selvsagt nr 1. Jeg har lest at Mazda og Honda er gode valg der. og ser noen av dere bekrefter det.
AC har jeg faktisk alltid hatt, på tross av en bileeierkarriere dominert av gamle biler, det er deilig selv om været her gjør at det sjeldent blir brukt.
Jeg aner ikke om det blir ny eller brukt bil, men må innrømme at jeg brenner litt etter å prøvekjøre en ny Toyota Prius.
Noen venner hadde (en kort stund) bil med oppvarmet frontrute, men likte det ikke. De satt bare å så på "trådene" i frontruta. Tror ikke det er så vanlig å ha det, mens på bakruta og på sidespeil er det ganske standard.
Setevarmer, gode seter (sportseter) og AC er MÅ HA.
Toyata Rav4 er en miljøvennlig SUV som kom bra ut da avgiftene ble justert i hht til utslipp. Så alle Suv'er er ikke værstinger.
Det er en bitteliten detalj som jeg savner fra bmwen: kjørecomputer. Da kunne jeg til enhver tid se drivstofforbruk og hvor mange km vi kunne kjøre før vi måtte fylle. Ellers er jeg veldig fornøyd med Audi A6.
Det viktigste for hovedbilen vår er fleksibilitet og kjørekomfort. :nikker: Vi er bare to voksne og to barn, men kjører mye til hytter i feriene og da er det viktig at setene er GODE.
I XC90en vi har nå er det helt fantastisk behagelig å sitte, uten tvil de beste setene jeg har vært borti. (Og det husker jeg faktisk at kjørelæreren min sa i sin tid; at Volvo hadde de beste setene...) I Volvoen kan baksetene skyves forover og bakover og lenes bakover etc. etc. som er kjempefint for ungene. Jeg er veldig glad i DVD-systemet der også, men det trenger jo strengt tatt ikke være fastmontert da. Men det er så deilig med fredelige, fornøyde barn i baksetet når man skal kjøre flere timer.
Navigasjon er et must når man er født uten retningssans slik som jeg, men det får man jo håndholdte varianter av i fleng, samt til mobiltelefonen.
Ellers er koppholdere viktige! Og kjørecomputer som sier når jeg skal fylle bensin. Og varme i stumpen. frysepinn AC er bra, men jeg trenger ikke klimaanlegg.
I konebilen nå var det viktigste av alt at den ikke hadde tak... :sparke:
Drift- og kollisjonssikker.
Kraftig nok motor, med bra bunndrag, slik at det skjer noe når man rører gasse.
4WD, eller med et bra antispinnsystem.
AC
Gode seter, og et interiøs som ikke er "skranglete" (hater knirkelyder i plast)
Sentrallås
Navigasjon
Så har jeg blitt avhengig av dieselvarmer. Aldri nediset bil, om man bare husker å sette den på. (har ikke brukt garasjen når jeg har hatt bil med dette :knegg: )
Ryggealarm er også utrolig kjekt. Får snart nybil med kamera på ryggealarmen også. Det kan jo bli litt okei.
At den faktisk starter og går, alltid.
Firehjulstrekk
Sentrallås (og ikke trenger låses opp med nøkkelen i døra)
Fire dører
Klimaanlegg
Oppvarmede speil
Varme nede i frontruta
Hillholder syns jeg er suverent, men nå har jeg automatgir og det er sannelig ikke verst det heller :glis:
Cruisekontroll er også fint.
Jeg setter pris på sikkerhet - først og fremst, men også at den statistisk sett har lite feil. Selvsagt settes det også pris på komfort og kjøreegenskaper, men sikkerheten er det aller viktigste. I tillegg synes jeg faktisk at pris spiller en rolle så lenge man ikke har bakenden full av penger; En bil er bare et stort økonomisk tap (om man da ser bort fra at den faktisk tar en til og fra jobb - som jo igjen er inntektsgivende).
Har Caravelle 2000 mod. Og jeg elsker hele bilen:elsker: God plass, driftsikker, god å kjøre, klima, automat. Elspeil og elvinduer. Vi brukte laaang til på å finne bilen, hadde en lang liste over kriterier som skulle oppfylles. Eneste denne ikke hadde av ALLE kriteriene var skyvedør på begge sidene, ellers har den ALT vi så etter!
Frntruter med varmetråer er helt greit,men iriterende når du har liten tid å må VENTE i 5min på at frontruta blir bar.
Man skal nemmelig IKKE skrape frontruter med varmetråder.
For trådene kan bli øddelagte.
Pappa har en fockus med det,genialt egentlig men ikke når man glemmer å legge"klede"på og har masse is på vinduet
Mens jeg er veldig glad i ryggesensoren. Piper foran og bak, og gjør det utrolig mye enklere å parkere. Står man i tett kø så er det bare å slå den av :)
Korleis veit du på forhånd kva bilar som har skranglete interiør/knirkelydar i plast?
Interiøret i vår bil frå 2000 knirkar/bråkar og det er utruleg irriterande. Men den var ikkje sånn når me overtok den i 2002, desse lydane har kome snikande etterkvart.
Til en viss grad så kjenner man det på at det virker solid, og ikke kjennes plastaktig ut. Det er vår erfaring i hvertfall. Men selvfølgelig; det er ingen garanti.
Nå er han jeg bor sammen med ekstremt sær når det gjelder valg av bil, og han har vel etterhvert funnet de produsentene som lager de bilene som innfrir hans krav.
uavhengige seter i baksetet, som kan reguleres individuelt, der rygg bl.a. kan legges bakover, og som har rettere setevinkel enn vanlige seter. Sistnevnte innebærer at bilseter til barna står veldig "riktig", og ikke heller mot seteryggen bak. Å sove for de som sitter bakovervent - i liggestilling - betyr liggestilling, uten at hodet faller forover.
utrolig god plass i bagasjerommet - selv om det kanskje ikke ser sånn ut ved første blikk.
mulighet til å ta opp to seter fra bagasjeromsgulvet, og få 7-seter totalt. Også greit å variere i forhold til hvordan vi plasserer barna/bilseter ved besøk.
strømuttak i baksetet OG i bagasjerommet (greit når flere skal se dvd)Mannen er også veldig opptatt av bil og har mye kompetanse på feltet, og bilvalget ble gjort med tanke på 3 barn, og fleksibilitet i hverdagen. I tillegg er drivstofforbruk lavt, den går på diesel, og ytelse er høy i forhold til størrelse på motor.
Bilen skal helst ha alt, både hva sikkerhet, kjørekomfort og brukervennlighet angår. Og den skal være pen og ha riktig farge. Vi sliter litt med å finne Bilen :knegg:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.