Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

#1

Maki sa for siden:

Før var det slik at man måtte ha en viss tilhørlighet til stedet bunaden var fra. Er det slik ennå, eller er det fritt frem for å bære den bunaden man selv vil?


#2

Ru sa for siden:

Jeg synes man bør ha en viss tilknytning til stedet, på et eller annet vis.
Selv har jeg Nordlandsbunad, som min mormor har brodert. Hun var derfra, og har brodert bunad til seg selv, sine barn og sine barnebarn.

Det kunne ikke ramlet meg inn å få den lokale bunaden, jeg synes ikke den er særlig fin. Jeg har "lov" til å bære både Nordland, Fana- og Vossa-bunad, og siden jeg har giftet meg inn i slekt fra Hallingdal, så kan jeg vel strengt tatt bære drakter derfra også.
Hvilket jeg har alle intensjoner om å gjøre. Svigermor er nemlig en racer på beltestakk fra Hallingdal.


#3

Sitron sa for siden:

Tilknytningen mener jeg at MÅ være der.


#4

polarjenta sa for siden:

Jeg syns det bør være en viss tilknytning ja. Så er det jo et definisjonsspørsmål hvor stor den tilknytninga skal være


#5

Pingis sa for siden:

Det er vel ingen formelle krav om tilknytning? Men å velge bunad etter noe annet kriterium synes jeg er litt underlig. (Dog kan man jo sikkert grave opp en forfader som bodde i indre gokk hvis man nå virkelig ønsker seg indre gokk-bunaden.)


#6

Bluen sa for siden:

Jeg er kanskje i et slikt grenseland hva tilknytning angår, da jeg har arvet bunaden til min kjære svigerbestemor. Det betyr at mannen er fra området - men ikke jeg. Tradisjonelt sett er vel dette godt nok, men det er sikkert noen som mener at det ikke holder. Jeg synes uansett det er veldig hyggelig å bruke bunaden, både fordi den tilhørte en person jeg satte veldig høyt og fordi flere av damene i mannens familie har den samme. Det gir meg tilhørighet. At moren min er fra samme fylke, bidrar også til at jeg føler meg hjemme i bunaden.


#7

Hjertensfryd sa for siden:

Eg meiner ein må ha ein viss tilhørighet. Eg sjølv har bunad herifrå. Samme har mammaen min, tantene mine og kusiner. Eine fetteren min og broren min har og bunad herifrå.

Mannen er ikkje her i frå opprinnelig, men farmora hans kom nesten herifrå, og me bur jo her no, så då er det lov.

Ser jo under 17 mai feiringa på barneskulen at det er mangen forskjellige bunader ute og går. Men dei viser jo kor folk er i frå.


#8

Ariel sa for siden:

Jeg føler man burde ha en eller annen tilknytning til stedet der bunaden kommer fra ja. Jeg har alltid elsket min Rogalandsbunad med Jelsabroderi(den var litt "spesiell" her nede), men etter at Mette-Marit dukket opp i den har den blitt "allemannseie". Sånt irriterer meg litt. :himle:
Pappa er forøvrig fra Rogaland, så jeg har lov til å ha den da. :fnis:
I dag, etter at Oslo fikk sin egen bunad, hadde valget vært vanskeligere enn det var den gangen mht valg. For den liker jeg faktisk.


#9

Mandino sa for siden:

Jeg syns man skal ha bunaden fra stedet man kommer fra, evt der foreldrene kommer fra.


#10

Ru sa for siden:

Ikkje ti ville hester får meg inn i en Bergensbunad. Sorry. :sorry:


#11

Hannah sa for siden:

Jeg mener nok at man bør ha en viss tilknytning til bunaden man velger.

Selv er jeg fra Rogaland, og har Rogalandsbunad.

Jeg tror faktisk ikke jeg har noe tilknytning til andre bunader heller når jeg tenker meg om. Det måtte i så tilfelle være gjennom mannen min sin slekt.

Jeg er forøvrig veldig glad i min bunad, og kunne ikke tenkt meg noen annen. Jeg håper også at datteren min vil ha samme type bunad når det blir hennes tur, men det er selvsagt opp til henne hva hun vil ha da.


#12

Tallulah sa for siden:

Jeg syns man bør ha en viss tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Ikke nødvendigvis være født og oppvokst der, men kanskje ha besteforeldrene derfra. Men det er ikke noe jeg føler ekstremt sterkt for altså.


#13

Molly sa for siden:

Jeg har Hardangerbunad fordi mormor er derfra, hennes mor sydde Hardangerbunader til sine barn og barnebarn. Ergo har mamma vokst opp med denne bunaden, og det har vært naturlig for henne å føre den arven videre til meg (og min søster). Snuppa bruker Hardangerbunad med bringklut, belte, kyse og forkle fra min mors barnebunad. :)

Lofotbunaden min har jeg arvet etter farmor, som var født og oppvokst i Lofoten.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, har vært i Lofoten tre ganger og i Hardanger to ganger.


#14

Jessica sa for siden:

Jeg syns det bør være opptil hver enkelt hva en føler naturlig. MEN jeg må jo si at dersom jeg skulle gå hen å kjøpe en Bergensbunad så blir det veldig unaturlig siden jeg ikke har noen tilhørighet dit.

Selv har jeg Nordlandsbunad. Min mormor har sydd til alle jentene i slekta. Jeg syr på en bunad til eldstejenta. Ble ikke ferdig til konfirmasjonen hennes, men hun fikk låne min nieses bunad.

En annen ting er mennesker med annen kulturbakgrunn enn oss og som har flyttet til landet vårt. Det var en del diskusjoner om det for noen år siden. Jeg syns det er helt ok, dersom de ønsker det selv og føler det naturlig.


#15

Honda sa for siden:

Samme her.

Derfor nekter jeg å få meg nordlandbunad.
For jeg er nemmelig ikke her fra,for det om jeghar bodd her siden jeg var nesten 4 år, for jeg er en :tøff:finnmarking.Så det så:haha:
Og så synnes jeg ikke den er sååå fin...Og gidder ikke gå med en bunad 2\3 av resten av 17mai toget har på seg:fnise:


#16

Maki sa for siden:

Jeg synes også tilhørligheten må være der. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å hatt en bunad fra et sted jeg ikke hadde noen som helst tilknytning til.


#17

Guava sa for siden:

Jeg mener også at man bør ha en viss tilknytning til stedet bunaden kommer fra. Når det er sagt er jeg ingen fanatiker på området.

Det ville vært ganske absurd for meg å velge Oslodrakt eller en bunad fra Nord-Norge.
Setesdalsbunad hadde vært litt på grensen synes jeg, men de eneste bildene jeg har av forfedre i bunad er mine forfedre derfra.

At mennesker med annen kulturbakgrunn går med bunad ser jeg ingen problemer med.


#18

007 sa for siden:

Er ikke "reglene" at men skal ha røtter fra området en bærer bunad fra? Røtter og/eller arv?
Jeg synes nordlandsbunaden er flott, men for meg ville det vært helt feil å bære en bunad fra nordland. Jeg har ingen tilknytning til landsdelen og jeg har aldri vært lenger nord enn Trondheim. Det ville også vært feil å gå i Bø-bunad, selv om jeg har bodd der da jeg studerte.

Har du rød, svart eller mørkeblå? Jeg har rød. :) Jeg er sikker på at du har hjertet i Brann - det holder. ;)

#19

Hobbes sa for siden:

Jeg er en av de som gjerne "adopterer" tilhørighet av svigers. Min familie er utelukkende fra Romerike og Hedmark. Jeg er ikke så veldig begeistret for noen av dem. Jeg har alltid syntes at Nordlandsbunaden har vært vakker, og hoppet av glede da jeg fikk en svigerfar fra Nordland. Så svaret mitt må vel være at man bør kanskje ha en viss tilhørighet, men om den kommer gjennom egen familie eller inngiftet er kanskje ikke så strengt? :knegg:


#20

Hjertensfryd sa for siden:

Liven: Eg har den svarte. Synes den er den finaste eg. Og så har eg fått kone belte til og no.


#21

him sa for siden:

Signerer.

Jeg også synes at tilflyttere må få gå i bunad, men jeg hadde syntes det var pussig om en fra Somalia kom til Trondheim og anskaffet seg samedrakt. Jeg hadde jo syntes at Trondheimsdrakt eller trønderbunad hadde vært det naturlige.

#22

Dronningen sa for siden:

Det var liksom aldri noen diskusjon rundt dette. I vår familie har vi grønn nordlandsbunad, og "that's it". Synes den er flott selv, oldemor rakk å brodere både min, søstra mi sin og et søskenbarn av meg sin før hun gikk bort. De siste hun lagde. For meg symboliserer bunaden hvor jeg kommer fra. Jeg kunne ikke tenkt meg å gått i bunad bare fordi den var fin eller noe sånt. At andre har andre kriterier blir deres sak. Folk gjør jo som de selv vil.

Det blir også "teit" om alle damene i en familie har grønn nordlandsbunad, og plutselig kommer ei jente og vil ha blå. Bare for å være sær. Sånn sett er jeg nok litt tradisjonell på det feltet.


#23

Pepper Lemon sa for siden:

Det tar jeg ikke så stivt. Altså, jeg hadde ikke giddet å velge meg en bunad fra et sted jeg knapt hadde hørt om. Så fint synes jeg ikke bunad er. Men om en venninne kom og fortalte at hun ville ha lik bunad som meg, til tross for at hun ikke hadde noen tilknytning til Rogaland whatsoever, så hadde jeg syntes det var helt fint.


#24

Tangina sa for siden:

Jeg synes alle har rett til (eller bør ha rett til) å bære den bunaden de måtte ønske. Det er vel slik at de fleste ønsker å ha tilknytning til det stedet bunaden representerer - noen kan synes at tilknytningen er sterk gjennom en oldemor eller svigermor, andre føler man trenger i hvert fall en mor eller far fra stedet. Det er en personlig sak hvordan man lager/føler den tilknytningen og hvilke kriterier man bruker. De få som velger en helt vilkårlig bunad uten å ha noen som helst tilknytning til stedet må gjerne gjøre det for min del, men jeg synes det er litt pussig at man skulle ønske det.


#25

007 sa for siden:

Jeg liker også den svarte, men synes den røde er friskere. Det er selvsagt et helvete med det hvite (og liksom strøkne) forkle, men... :o


#26

Hjertensfryd sa for siden:

He he. Her er det berre skjorta som skal vera stiva. Og det tilbyr alltid mamma og/eller mormor seg å gjera bortskjemt

Den raude er vel festbunaden er det ikkje ? Og den svarte vinterbunaden ?


#27

007 sa for siden:

Jeg er så stor at jeg må nok stryke selv. :gammel:

Den røde er festbunaden, ja.


#28

Obelix sa for siden:

Jeg kunne ikke tenkt meg å valgt en bunad fra et område jeg ikke hadde tilknytning til.


#29

Nenne sa for siden:

Jeg synes fortsatt man skal ha en viss tilhørighet til stedet. Om det er besteforeldre som kommer derfra eller om man kommer derfra selv eller om det er stedet man bor på nå og i overskuelig fremtid blir det samme, men jeg synes det blir helt feil å kjøpe bunad eller festedrakt for den saks skyld, fra et sted man knapt har besøkt bare fordi den er fin.

#30

Hjertensfryd sa for siden:

Liven: Blir aldri for gammal til slikt :glis:


#31

Svanen sa for siden:

Hvor kommer jeg fra?:confused: Har bodd mange steder, men bodde der min mor er fra da jeg ble konfirmert, og da var det naturlig å få den. Mor mi gikk kurs og sydde, jeg hjalp faktisk til å brodere. Har faktisk bodd her vi bor nå lengst nå, men føler ikke at jeg burde skifte (og etter hjelp av tanta mi er det bedre plass til puppene nå... er noe større enn da jeg ble konfirmert;))

Når en føler seg "norske nok" til å ha lyst på bunad så føler de sikkert en tilknytning til et bestemt sted og. Så det synes jeg er bare flott.

Når mine jenter nærmer seg konfirmasjon tenker jeg at de trolig vil ha bunad herfra, men om de vil ha samme som meg eller fra der pappaen er fra så synes jeg det er greit, og tilknyting nok. Min tante i Hallingdal sydde Hallingstakk til eldste da hun var et år, som alle tre har brukt i flere år (stakk er genialt slik, passer i minst 5-6 år). Synes det er "greit" når de er små...

Selv om jeg synes det er mange flotte bunader hadde jeg ikke følt det var iktig å ha en av de. Min er f.eks veldig enkel, men også nokså sjelden (egentlig "drakt")


#32

Kalima sa for siden:

Jeg syns også at det bør være en viss tilhørighet til stedet, det er helt unaturlig å velge en bare fordi den er fin syns jeg.


#33

Acsa sa for siden:

Jeg synes det skal være en viss tilknytning, men å ha tilknytning til et sted er jo en subjektiv følelsessak. F.eks om ektefelle er derfra, man har arvet bunaden fra en kjær slektning, oldeforeldre var derfra, slekta noen ledd tilbake men man har drevet slektsforskning på dem og føler derfor en egen tilknytning, man har bodd der en del år osv. Derfor har jeg f.eks ingen "problemer" med innvandrere til Norge som ønsker å ta i bruk bunad, for å markere tilhørigheten til sitt nye hjemland.

Det jeg derimot har problemer med, er de som velger de dyreste bunadene fordi det er mest status uten å ha noen tilnytning annen enn lommeboka. På samme måte så irriterer jeg meg grønn over de som tar i bruk plagg eller smykker som det ikke er drakthistorisk bakgrunn for, bare fordi de er dyre. F.eks fjortenåringer med konebelte i sølv. Jeg har jobbet i bunadavdelingen på Husfliden i Oslo og jeg skulle inderlig ønske vi kunne nektet å selge sånt. :bunadgeek:


#34

Hjertensfryd sa for siden:

Eg fekk ikkje kone belte før etter at eg var gift, hadde fått unger og hadde fylt 25


#35

Carrera sa for siden:

Tilknyttningen bør være der ja.

Om jeg skulle kjøpt bunad nå, så ville det stått mellom tre typer. Trønderbunaden, fordi jeg er trønder, nordlandsbunaden, fordi morslekta mi er derfra, og vestlandsbunaden, fordi farslekta mi er derfra.

Andre typer ville føltes helt feil, fordi jeg ikke har noe med andre steder å gjøre.


#36

ElinM sa for siden:

Jeg signerer Acsa. Det er jo ingen krav, men jeg syns det er best å velge bunad ut fra tilhørighet. Hva som gjør at man føler tilhørighet, må være opp til den enkelte.

Jeg har bittelitt lyst på ny bunad. Dersom jeg skulle få det, tror jeg at jeg kom til å velge bunad fra der etternavnet mitt stammer fra, altså min manns etternavn. Det var hans bestefar som flyttet ut. Noen syns sikkert dette ikke er tilhørighet godt nok, men det er kun opp til meg å vurdere. Man skal føle stolthet/ærbødighet når man bærer bunad, og det tror jeg man lettere gjør når man føler en viss tilhørighet.


#37

Estrella sa for siden:

Det er vel en grunn til at det heter kone belte? Og det er vel for at man ikke skal bruke det før man er gift? :undrer:


#38

mehmet sa for siden:

Det er jeg enig i. Jeg synes også det er mest "riktig" at det er din egen tilhørighet, ikke mannens eller svigerfamiliens.

#39

Ru sa for siden:

Jeg har så lite takt og tone, at jeg til og med kommenterer slikt. :sparke:

Men det som er verst er den jævla paraplyen. Regncape folkens, regncape!


#40

TGM sa for siden:

Jeg synes som de fleste andre her at man bør ha en viss tilknytning. Selv ønsker jeg meg beltestakk, så jeg får vel finne meg en telemarking. :knegg:


#41

Acsa sa for siden:

Hehe, mannen vil helst ikke gå sammen med meg på 17. mai... :sparke: Men han er vant til det, for farmora hans var også sånn.

Når det gjelder regntøy til bunad så er det jo drakthistorisk ingen forskjell på en paraply eller en regncape i plast. Men det å innbille seg at det blir mere korrekt fordi paraplyen har påtrykt bilder av digre telemarkssøljer, det blir for dumt. Og når man i tillegg henger paraplyen på bunaden som om den var ei løslomme med sølvlås og hørte hjemme der.... :grøsser:


#42

Acsa sa for siden:

Hvorfor det, egentlig? Den ble jo utarbeidet i to farger for å ha mulighet for variasjon, uten noen større tanker rundt saken. (F.eks var det ikke noen plan om innland og kyst med hver sin farge). Hva hvis man liker blå bedre og kler blå bedre og da vil bruke bunaden ved flere anledninger?


#43

Pepper Lemon sa for siden:

Hva er et konebelte?

Lille Ru: Du mener vel ikke at vi skal bruke en slik gjennomsiktig plastsekk? :skremt: Nei, takke meg til paraply. Dog uten bunadstrykk, som Acsa så fint presiserer.


#44

Guava sa for siden:

Mammas amerikanske kusine bare elsker bunadparaplyen sin. (Hun har ikke bunad). Det var nesten ille å gå gjennom Oslos gater sammen med henne og familien. Jeg tror de endte opp med alt bunadlignende plaststæsj som finnes :grøsser:


#45

Nabojenta sa for siden:

Jeg har den grønne nordlandsbunaden, ettersom min mor kommer derfra, og jeg har arvet hennes bunad.

Jeg mener man bør ha aner til en plass, for at man kan bruke stedets bunad. At min manns familie kommer fra Finnmark, gir ikke meg rett til å gå med Finnmarksbunad.
I min venninnes familie, som også har aner fra Nordland, er det nå en stor diskusjon. Min venninnes bror har giftet seg, og hans kone mener derfor at hun bør ha nordlansbunaden hun også. Det blir helt feil, mener jeg. Ja, deres barn kan bruke nordlandsbunaden, men den inngiftede kvinnen bør bruke bunad fra sine egne aner.


#46

allium sa for siden:

Hvordan det ser ut kan vel variere. På min bunad er det et stoffbelte dekket med firkantede beltestøler i forgylt sølv. Og jeg har observert det samme som Acsa - alle konfirmantene har det. Selv om de egentlig ikke skal ha belte i det hele tatt, bare forkle som knyttes bak. Mens mitt forkle sitter under beltet med hekter, og uten sløyfe i ryggen.


#47

Bluen sa for siden:

:skremt: Oi, der forsvant jeg ut i kulda, gitt! :hehehe:


#48

Luftslottet sa for siden:

Jeg ville ikke kommet på å kjøpe meg en bunad som jeg ikke hadde et forhold til, bare fordi jeg syntes den var fin. Da kunne jeg like gjerne kjøpt meg en penkjole eller drakt. Det ville vært unaturlig for meg å få meg folkedrakt fra kjærestens fødested (han er utlending), og det ville vært enda rarere om han fikk seg bunad herfra.

Mine bunader er nedarvet fra bestemødrene mine, den ene er fra stedet jeg kommer fra og bor på (= dritkjedelig å gå med på 17. mai), den andre er fra min bestemors fødested og ligner på min mors bunad. Selv om jeg ikke har noe forhold til bestemors fødested, har jeg forhold til damen som har sydd og vevd selve bunaden. Det er nok for meg.

Barna kan få velge om de vil ha norsk bunad eller folkedrakt fra farens sted.


#49

noen sa for siden:

Det er mange av oss som forundres over hvor mange på vestkanten i Oslo som føler tilknytning til Telemark. Beltestakken fra Øst-Telemark = Oslo 3-bunaden... :nemlig:

Hva "tilknytning" betyr, er jo individuelt, men i min verden velger man ikke bunad fordi "den er den fineste", men fordi man kan knytte slekten sin til bunadstedet (og da helst ikke en altfor fjern slektning) eller har bodd der en stund selv.

Jeg er forresten såpass bunadpoliti at jeg synes det passer dårlig med overdreven sparkling (les sminke) når man har bunad.

Bunadparaplyene ja... :knegg:

Nå skal det sies at jeg kom hjem etter en 16-timers 17. maifeiring med ølkroker klemt fast rundt hele nederste kanten på bunadstakken. 17. mainachspiel i studietiden...


#50

Anne C sa for siden:

Jeg synes man bør ha en viss tilhørighet til stedet...... Foreldrene mine kommer fra Telemark, og hadde jeg vært tynn kunne jeg brukt den flotte telemarksbunaden jeg har arvet etter mormor.......... (Mamma bruker den nå) Ellers har jeg veldig lyst på bunad som passer, men det er ikke aktuelt å kjøpe telemarksbunad, den er for dyr og jeg vil ha beltestakken i så fall... Så jeg har vurdert romeriksbunaden. Når har man egnetlig opparbeidet seg tilhørighet? Familien min og jeg flyttet til Romerike for 14 år siden eller noe.... Gubben sin familie kommer fra Trømsø og Vardø eller Vadsø (husker aldri...) Men de har aldri bodd der selv som voksne mennesker. Og gubben har vært der opp en gang.....


#51

Hjertensfryd sa for siden:

Her er kone beltet til min bunad.

Det vanlige til min bunad er å ha eit vevd/brodert belte med sølvspenner.


#52

Dronningen sa for siden:

Fordi jeg anser bunaden som et tradisjonelt plagg. For meg er den det. Ikke noe jeg valgte i så måte. Den hadde tilknytning til familien min og røttene mine. Bakgrunn for bunad og tilhørighet til resten av familien var viktigere enn at jeg eventuelt skulle kle blå bedre. Det var totalt irrelevant faktisk. Når vi alle møtes, så har alle grønn. Så sånn sett står nok bunadsfølelsen sterkt i familien vår.

Hadde sikkert vært annerledes om bunad var noe jeg valgte selv som eldre, uavhengig av familien. Men når oldemor, mormor, mamma, 2 tanter, 2 søskenbarn og søstra mi har grønn, + at oldemor broderte til oss, så var det mer en videreføring enn et valg.


#53

emm sa for siden:

Synes ikke det spiller noen rolle, og at det for hver og en bestemme selv.
Rent personlig ville jeg ha samme bunad som alle de andre damene i familien, og synes det er artig å ha en tilhørighet til stedet plagget kommer fra.

De par siste årene har jeg hatt fryktelig lyst på jubileumsdrakten Eva Lie har designet for Oslos 1000 års jubileum. Men man kan vel ikke ha både den og bunad, har jeg hørt mannen påstå:knegg:


#54

Acsa sa for siden:

Electronica, jeg skjønner argumentene du bruker i det første avsnittet når det gjelder valget av en bestemt bunad. Men jeg skjønner ikke helt dette med at tradisjonen og røttene styrer valget av en blå og en grønn variant av samme drakt? Jeg bestrider ikke at det er sånn, jeg bare jobber litt med å forstå det. :)


#55

Acsa sa for siden:

Hellooooow, I wænt æ booonæd in saizzzz twelve. From instihelvetedalen, I æm Norweeeeeegian, y'know!


#56

Dronningen sa for siden:

De oppleves overhode ikke som samme drakt. Jeg visste knapt at de fantes som blå før vi flyttet tilbake til Mo. Å velge blå ville være som nesten å velge en annen type bunad. å velge seg bort fra resten av familien. Men det er sikkert vanskelig å forstå om man ikke er oppi det selv. Bestevenninna mi hadde selvsagt blå som de andre i sin familie.


#57

Tusta sa for siden:

Jeg synes absolutt det skal være en tilknytning.

Når jeg skulle få bunad, så fikk jeg valget mellom sør-trøndelag og vest-agder. Sør-trøndelag fordi farfar bodde der, og jeg har familie der. Vest-agder fordi det er her jeg bor. Jeg valgte Vest-agder fordi jeg bor her, og ikke føler jeg har noen tilknytning til trøndelag. Søstrene mine har valgt sør-trøndelag bunaden.


#58

Kaz sa for siden:

Jeg kommer fra tjukkeste bunad-land, hvor du skiller deg ut hvis du ikke har bunad på 17. mai! Jeg har også bundad fra samme plassen som jeg vokste opp. Likevel så er jeg helt på linje med Monsoon her, plager meg ikke at andre velger annerledes.

Og jeg kan godt finne på å gå med solbriller til bunaden på en solfylt 17.mai. :tøff:


#59

~TM~ sa for siden:

Jeg har en liten historie knyttet til Nordlandsbunaden. :knegg: Jeg var sikker på at jeg har fortalt den her inne tidligere, men jeg kan ikke finne den igjen.

En meget varm julidag for en del år tilbake var jeg i et bryllup og hadde på meg en lånt blå nordlandsbunad. I bryllupet var det ei til i nordlandsbunad, men hun hadde den grønne. Jeg husker ikke helt hvorfor det ble til at jeg lånte bunaden, men jeg tror det skyldtes økonomien på den tiden. Jeg hadde sikkert ikke råd til til en ny penkjole. Nå vel, bunaden er fin og jeg følte meg fin i den. Men fy søren så varmt det var. Jeg var da en totalt uerfaren bunadsbruker og tanken på at det kunne bli varmt i bunad i juli hadde ikke streifet meg.

Etter vielsen hadde vi noen timer til overs og jeg forsøkte å bearbeide husbonden, som kun var min samboer og ikke ektefelle på den tiden, til å kjøre hjem slik at jeg kunne ta på meg noe en sannsynligvis upassende, men i det minste sommerlig kjole. Jeg greide dessverre ikke overtale ham til det for han mente vi ikke ville rekke tilbake i tide.

Da middagen startet, i et ikke direkte kjølig lokale, var jeg varm, svett og temmelig utilpass. Jeg hadde også en dundrene hodepine. Husbonden satt rett ovenfor meg, med en meget gravid kvinne tilbords. Den gravides ektefelle satt ved siden av meg og på den andre siden av ham satt ei i en stroppeløs kjole. Mannen var et stykke unna edru, og vekslet mellom å omtrent legge nesen sin i utrigningen til hun på den andre siden og riste i bunadsskjørtet mitt og spørre om det ikke var varmt. Det er ikke en overdrivelse å si at jeg ønsket ham langt pokker i vold og var meget fristet til å tømme en vannmugge i fanget hans.

Uansett, til tross for fyrens animerte tilstand fikk han med seg at det var to tilnærmet like bunader i bryllpet. Han kommenterte det, og ble fortalt av hun i den grønne bunaden at det ene var kystbunad og det andre innlandsbunad.

Kort tid etterpå skulle ahn fortelle dette til en annen gjest: "De to bunadene der er like, men den ene er innlandsbunad og den andre er utland."

Jøss da! En skikkelig våken og oppegående sjarmør det der.


#60

Dronningen sa for siden:

TM: Hørtes fornøyelig ut. :p


#61

Sansa sa for siden:

Å, er det ikke slik at den grønne opprinnelig var innlandsdrakten? Det har jeg alltid blitt fortalt, så der lærte jeg noe nytt. For meg var det også et spørsmål om hvilken farge man kledde best, og det gjorde ikke noe at mormor, tanter og noen søskenbarn hadde grønn - mens jeg valgte blå. For oss er grønn og blå absolutt samme drakten.


#62

Miss Norway sa for siden:

Jeg synes det er forskjell på bunader og drakter. Dvs bunader som enten er rekonstruert etter gamle tegninger/beskrivelser eller har vært i bruk hele tiden - eller nydesignede (by)drakter. Sistnevnte synes jeg bør være fritt frem for alle.

Ellers synes jeg det bør være en viss tilknytning ja. Forfedre er selvsagt tilknytning, og arver man en bunad er det tilknytning nok. Og så synes jeg inngiftede ektefeller kan få lov etter søknad. (Jeg nektet min mann lik bunad som meg før bryllupet var vel i boks. :knegg: )


#63

Schnuppa sa for siden:

Jeg syntes også at man bør ha en slags tilhørighet (og det holder med inngiftet).

Min svigermor fornekter seg forøvrig ikke, jeg har det som kalles drakt (samme som deg Miss Norway), hun mente jeg burde ønske meg en ny og ordentlig bunad lik min manns siden jeg bare hadde en fantasi bunad! :snurt:og dobbelt:snurt:
Jeg er forøvrig veldig stolt av "drakten" min og bytter den ikke ut EVER!


#64

Trulte sa for siden:

Man blir vel ikke akkurat arrestert, men personlig synes jeg man bør ha en tilknytning. Enten bo der eller ha foreldre eller besteforeldre fra stedet.
Ja og hvis ektefellen har en bunad fra et sted og man vil ha samme. Men ikke hvis ektefellen ikke har bunad, og bare du ønsker fra det stedet.


#65

mina sa for siden:

Det synes jeg også. :bunadspoliti:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.