Fekk følgande mail fleire månader etter at eg mottok pakke derfra. Den første pakken mottok eg i desember, den andre i januar. No kjem dei med eit krav på totalt 560.- pga at dei har gløymt moms. Betyr dette at dei oppgitte prisane på trendybaby.no er utan moms? Har dei rett til å kome med eit sånt krav etter hhv. 4 og 5 mnd.?
[LEFT]Kjære kunde![/LEFT]
[LEFT]Beklageligvis har det skjedd en feil ved din forrige bestilling. Da du handlet hos oss har det oppstått en feil som har gjort at vi ikke har trukket moms på ditt kort og har derfor et beløp tilgode hos deg.[/LEFT]
[LEFT]Dette er selvfølgelig våres egen feil, men vi ber deg om at vi kan få rettet denne feilen opp igjen. Dersom du klikker på linken under og betaler med ditt kreditt kort vil feilen bli rettet opp på en enkel og effektiv måte.[/LEFT]
[LEFT]Vi har kr. 259,59 utestående hos deg på ditt faktura nr. 134355[/LEFT]
Det finnes ingen foretak med navn TrendyBaby Nordic i Norge. Adressen deres er i Danmark.
Ble varen sendt i fra Norge? Det er jo rart da å ha butikk uten å være registert.
Leste mailen rett før jeg logga meg på her, og leste innlegget ditt. Det får være måte på å være svimmel, og i tillegg forvente at kundene skal redde "ræva" (sitat Sitron) deres.
For meg er det bare snakk om et småbeløp (140), men jeg kjenner at jeg ikke har noen større lyst til å betale ...:slask:
Er prisene de samme nå som da dere bestilte? Står ingenting under kjøpsvilkår om moms... Da kan de heller ikke kreve det, skulle man tro. Om man ser nettsteder som ikke har inkludert moms, blir gjerne prisene "rare", altså 142,63 og sånt.
Jeg handlet på trendbaby i forigårs, og fikk i går en ordrebekreftelse. Der står det nøyaktig spesifisert pris, moms, frakt og totalpris. Der er tallen slik "rare" som du sier. 303,92 for jakken feks.
Fikk dere ikke en slik bekreftelse?
Jeg syns forøvrig ikke det er greit å komme med et slikt krav i ettertid. De får sørge for å opplyse om totalpris når man handler. Har de gjort feil får de stå for det selv.
Jeg hadde nok sjekket grundig før jeg lot være å betale.
Hadde garantert ikke betalt uten videre.
Aner ikke om de har lov til dette. Men jeg hadde reagert kraftig.. det høres jo helt absurd ut at dere skal få slike krav lenge etter når det er dem som har gjort feilen.
Det er jo de som har gjort en feil, prisene i nettbutikken har vært uten moms. Så jeg synes ikke du skal betale uten å undersøke nærmere. Det blir jo nesten det samme om du skulle fått en telefon fra Vero Moda, 2 måneder etter, at blusen du kjøpte ikke hadde riktig pris. Nesten ihvertfall.
Hvis det som er trekt fra visakortet stemmer overens med bestillingsbekreftelsen som er sendt per mail kan de da ikke ha mye å fare med skulle man tro? Hvis derimot bestillingsbekreftelsen viser en sum som er større enn det som er trekt fra kortet (slik at det kan se ut som de har glemt å trekke momsen), så synes jeg nok kanskje de bør ha mulighet for å gjøre dette.
Som jeg skrev over så har jeg fått en tydelig bestillingsbekreftelse som viser hvor mye varen koster, hvor mye som er moms, og totalpris inkl. porto. Da skal de ikke kunne komme å kreve noe i ettertid på dette, skulle jeg mene.
Det høres veldig rart ut. Jeg er ekstremt skeptisk til mail av typen "klikk på denne linken og vi trekker fra kredittkortet ditt". Det lyser ofte svindel. Vent, i hvert fall, og få en annen type beskjed fra dem. :skeptisk:
En ting er at butikken kan skylde seg selv når de svimer slik, en annen sak er at dette er en klassisk fremgangsmåte for svindlere. Jeg regner med at du/dere som har kontaktet forbrukerrådet publiserer svaret her, og med mindre det svaret eksplisitt anbefaler å betale, hadde jeg aldri i verden gjort det selv.
Hvis det er en nettbutikk som er momspliktig (norsk), kan ikke jeg skjønne annet enn at det eneste som skjer er at selskapet har tapt endel penger på grunn av dårlig avanse.
Når dere betaler er beløpet iberegnet 25% moms allerede, da det ikke er anledning til å selge slike varer momsfritt til privatpersoner i Norge. At de har glemt å fakturere riktig sum betyr bare at utgangsprisen til kunde ble SÅ utrolig mye bedre.
Takk for henvendelsen
[b][/b] ---- Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak, men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat. ----
[b][/b]
[b][/b] Når en selger rettet seg mot norske forbrukere er det norsk lov som gjelder. En pris gitt til forbrukere skal alltid inkludere moms, og selger kan ikke komme i ettertid og kreve deg for dette. Ta kontakt med selger og opplys dem om dette, samt at du ikke tenker betale for momsen. Som de selv sier er dette en feil de har gjort, og det bærer de selv risikoen for
[b][/b]
[b][/b]
[b][/b]
[b][/b]
Eg har sjølvsagt informert Trendy Baby om svaret via mail i dag.
Det følger jo oftest med en følgeseddel da hvor det står om varen er betalt eller ikke. Står det at den er det, så hadde jeg aldri i livet betalt. :niks:
Jøss, no virkar det jo enda meir suspekt. Fekk følgande mail eit par timar etter eg sende dei kopi av svaret frå Forbrukerrådet:
Kære Tonje
[font=Arial][/font] Vi har lavet en fejl.
[font=Arial][/font] I går modtog du ved en fejl en mail om en ekstra indbetaling til os, med henvisning til et køb du havde lavet tidligere på året.
[font=Arial][/font] Vi har desværre lavet en fejl og du kan se helt bort fra den mail. Du har betalt korrekt pris for varerne og jeg håber du er glad for dem.
[font=Arial][/font] Beklager meget!
[font=Arial][/font] Mange hilsner,
[font=Arial][/font] Max
[size=3][/size] ---------
[size=3][/size] Max Christensen[font=Tahoma][/font]
Til dei som har mottatt liknande mail frå TB:
Det er fritt fram for å sitere mailen eg fekk frå Forbrukerrådet ang. denne saka.
Dette er svaret i sin heilhet, inkl. navnet på saksbehandlar:
Når en selger rettet seg mot norske forbrukere er det norsk lov som gjelder.
En pris gitt til forbrukere skal alltid inkludere moms, og selger kan ikke
komme i ettertid og kreve deg for dette. Ta kontakt med selger og opplys dem
om dette, samt at du ikke tenker betale for momsen. Som de selv sier er dette
en feil de har gjort, og det bærer de selv risikoen for.
Med hilsen
Synne Støvland
Hvis du ønsker ytterligere opplysninger om saksfeltet, henviser vi til
forbrukerportalen.no
Jeg har også fått mail med krav om etterbetaling, men vet ikke om jeg har fått dementeringsmail. Har mailen på jobb. Betaler uansett ikke. Og handler neppe der mer.
Dette var ikke særlig imponerende. Oj, vi har gjort en feil, så da prøver vi oss på å sende ut mail til alle om at vi vil ha mer penger, og håper på det beste.
Jeg har fått en slik mail en gang...men det var ikke fra TrendyBaby da, men fra en amerikansk nettbutikk...dog; jeg betalte aldri, etter "råd" fra Forbrukerrådet!!
I forbindelse med at vi åbnede vores norske shop, har vi lavet fejl omkring opkrævning af moms. Intet er gjort for at snyde nogen, vi har i dag kontaktet alle der fejlagtigt har fået en mail og beklaget fejlen.
Man kan altid kontakte os på mail eller chat fra www.trendybaby.no hvis der er ting der ikke er rettet og det vil jeg selvfølgelig gerne at I gør.
Det kedelige er at vi faktisk har lavet et norsk website, hvor vi afregner moms og told direkte, så man som kunde hos os handler uden ekstra omkostninger når man får varerne. Der har været lidt opstartsproblemer og det er denne tråd så et alt for tydeligt udtryk for.
Nu er det løst og I kan faktisk trygt handle hos os :)
Fordi han fikk en link til tråden? Uansett er det en så grov feil å sende regninger for å kreve opp mva at en unnskyldning på et nettforum ikke er tilstrekkelig. Og jeg har ikke en gang handlet der. :knegg:
Jeg er svært misfornøyd med trendybaby.Gjorde en feil bestilling,så jeg tok kontakt via mail med de med en gang.Enenste måten å kontakte de på.Fikk beskjed om at ikke varen var sendt,så hørte jeg aldri noe mer.Det er ingen numret eller noen ting å nå de på.Noen som har en mail adr/numer som funker å nå de på.Er ganske fortvilt ettsom jeg ikke har hørt noe mer og betalte 799kr.veronica
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.