Jeg har fått bekreftet at noe jeg trodde var en aprilspøk er sant. Ole Ivars skal spille på nachspielet til åpningsgallaen til Operaen. Jeg syns det er fullstendig latterlig, og et dustete spill for galleriet.
Jeg hadde hatt mindre problemer med en Ole Ivars-konsert i Operaen, enn at de skal spille på nachspielet til åpningsgallaen. Oslo mangler virkelig gode konsertsaler, og det gjør at det er mange utenlandske artister som nekter å spille her. Jeg unner alle artister sjansen til å få spille i en virkelig god konsertsal, slik som operaen virkelig blir. Det må være en fantastisk opplevelse for enhver artist, i tillegg til for publikummet deres.
Men å sette opp Ole Ivars på etterfesten på denne måten syns jeg undergraver Operaens virke. Det blir litt "Hey, vi har brukt dritmasse penger på å bygge en skikkelig nydelig, bra, finkulturell opera, men vi må vise hvor folkelige vi kan være med å smelle på Ole Ivars på etterfesten, for dere har sikkert kjedet dere gjennom operagallaen, alle dere "folkelige" som er her. Se så usnobbete vi er! Dette er for alle!".
Man tiltrekker ingen nye publikumsgrupper ved å gjøre det, verken på kort eller lang sikt. Ingen relasjoner blir bygget. Det er ingen som kjøper billetter til gallaen fordi Ole Ivars skal spille på nachspielet. Og hvis noen hadde hatt lyst, tror jeg neppe det var en eneste billett igjen når de gikk ut med denne nyheten.
Norge en idé om at alle kulturtilbud skal være for alle. Alle skal gå på Museet for samtidskunst og i Operaen. Jeg syns det rett og slett er tåpelig. Alle liker ikke opera. Alle liker ikke Ole Ivars. Og det er helt greit. Selvfølgelig skal det gjøres tilgjengelig for alle, både gjennom kommunikasjon og invitasjon. Alle skal ha et kulturtilbud som passer dem, men man skal også respektere at ikke alle digger opera. Eller Ole Ivars.
Også vil jeg understreke at dette ikke har noe med smak å gjøre, eller om hva som er bedre enn det andre.
Operaen skal vel strengt tatt ikke bare være en Opera, men også et kulturhus for andre konserter og forestillinger. Eller har jeg misforstått?
Hvis det kun skal være opera der synes jeg det er helt feil med Ole Ivars, men hvis det er slik at det skal kunne brukes til alle typer underholdning er det greit at åpningen har et bredt spekter.
Ole Ivars? Joda :knegg:
Denne kulturhusideen er noe som så vidt meg bekjent har kommet til etterhvert. Og de skal i all hovedsak være hovedsetet til operaen, operaorkesteret og nasjonalballetten.
Dette er deres hovedmål:
Visjonen deres er "Stor kunst – økt begeistring – større publikum".
Jeg mener (selvsagt) nei. Men det betyr ikke at det er dårlig. Jeg er stor fan av tregreps skranglerock, men stor kunst vil jeg allikevel ikke kalle det.
I flg. Geelmuydens leserinnlegg i Aftenposten har kulturministeren egenhendig kontaktet dem for å få dem til å spille, men jeg tror ikke de skal.
De skal visstnok basere invitasjonen av Ole I. på noen undersøkelser som viser at folk har en tendens til å komme tilbake til et sted hvis de først har besøkt det en gang. De skal altså få nye grupper til å oppdage at de også liker opera. Den første stortingsmeldingen om ny opera la som grunnlag for å få lov til å bygge praktbygget at besøkstallene må dobles, så her ser vi kanskje det første tiltaket. Det neste blir å ha McDonalds i foajeen!
Jeg er helt enig i undersøkelsene, jeg tror bare ikke at Ole Ivars vil ha den effekten. Det er fordi jeg ikke tror fans av Ole Ivars kmmer til å kjøpe billetter til en åpningsgalla basert på at Ole Ivars skal spille på nachspielet. Jeg går ut i fra at åpningsgallaen var utsolgt lenge før det ble kjent at Ole Ivars skulle spille og den konserten skal heller ikke TV-overføres.
Jeg liker verken Ole Ivars eller opera, men om AC/DC tar konsertene der, sånn som de har gjort i Operahuset i Sydney, så er billetten så godt som betalt!! :hyper:
For 4.5 milliarder kunne vi kansje ha vernet lusne 100 skogarealer tilsvarende Trillemarka, sponset et par millioner årsdoser med antiviralmedisinering til HIV-smittede gravide i Afrika sør for Sahara, eller klattet dem bort på noe annet meningsløst. Så det er helt uforståelig at man trenger å late som det har bredere annvendelse enn å sponse det sårt trengende miljøet av fattige operainteresserte i Norge. :undrer:
(At Ole Ivars dessuten suger lut legger bare spott til skade. :mumle:)
Jeg er helt for at vi endelig har fått en ordentlig opera, som har fantastiske lydrom som gjør opplevelsen for publikum noe helt ekstraordinært, i tillegg til verdige arbeidsforhold for alle de ansatte kunsterne. Jeg syns det var på tide at vi endelig har en arena som virkelig fungerer for musikk. Om vi trenger kultur, og hvilken kultur som skal få livets rett, syns jeg er en helt annen diskusjon. Ikke at vi ikke kan ta den også, altså. ;)
Hvis det ikke blir noen tidlgjengelig billetter nå, da, av folk som ikke vil ha sine. :knegg:
Men, nei, jeg syns dette er idiotisk. Man kan godt velge aktuell og populær musikk for å bredde sammensetningen. Det finnes masse å velge blant.
Men det er IKKE "stor kunst"! Det tror jeg ikke engang fansen vil påstå!
Dette er ekkel "tihi, vi er morsomme med proletariatet og har et freakshow på nachspielet! Så FESTLIG!!". Litt som å stille ut en neger en gang i tiden.
Da har de i alle fall et argument når den derre trekkspillklubben kommer og syter igjen over at de ikke får spille i operaen. Det er ikke fordi de er i mot trekkspill, men fordi de antakelig ikke har mulighet til å la enhver trekkspillklubb slippe til i tide og utide. Søren heller, jeg vil også spille i operaen, hvem tror de at de er som kan nekte meg det? :knegg: