Min kjære skulle sette over 4000,- til meg, men klarte å sette inn på en helt annen konto. Hvordan er rettighetene våre for å få de tilbake? Stemmer det at det kun er opptil mottaker om h*n vil betale dem tilbake? Det er forøvrig en depositumskonto det er satt over til.
Jeg er redd Azi tar feil, gitt. Er pengene overført til feil konto, så er det opp til den heldige vinneren av 4000,- fra ukjent konto å betale dem tilbake.
Hun her feks, overførte 500 000 til feil konto med mindre sikker nettbank enn i dag og fikk bare tilbake 378 000 av dem.
Eller for å sitere Gjensidige:
Hvis mannen din mener at han ikke har gjort noe galt, men at det er en teknisk feil som har medført at pengene har havnet feil, så kan du kontakte bankklagenemnda.
Ring dem og spør om du kan fremme klagen til dem. Det normale er at før du kan bringe en sak inn for nemnda, må du selv ha prøvd å løse problemet med banken.Bankklagenemnda har besøksadresse Universitetsgt. 8 (hjørnet Universitetsgt./Pilestredet), postadresse Postboks 6855 St. Olavs Plass, 0130 Oslo, tlf 22 20 30 14.
Se også deres hjemmeside bankklagenemnda.no.
Tror det er lurt å snakke skikkelig med banken først, før man kontakter bankklagenemnda.
Men sant og si, dersom han tastet feil, så er nok pengene tapt.
Det er jo fullt mulig å gjere denne tabben i nettbank og. Dersom du blingsar når du skal velge kontonummeret blant dei personane/mottakarane i mottagerregisteret. F.eks velger den som ligg rett over eller rett under den du eigentlig skulle ha. Men ein bør jo sjølvsagt sjå over kva ein har tasta inn før ein trykker ok!
Selvfølgelig er det min eigen feil dersom eg gjer noko sånt. Men det var berre eit svar på at det er mulig sidan du meinte at det ikkje var mulig.
Spørsmålet er om banken har muligheit til å trekke pengane tilbake eller ikkje. Utifrå den rettsaka om 500 000 ser det jo ikkje sånn ut.
Jeg mener også at reglene ikke er endret, slik at banken fortsatt må be om at eieren av kontoen tillater at pengene føres tilbake. Hendelsen Mim henviser til førte til endringer i nettbanken for å forhindre lignende episoder, men jeg vet ikke om det endret rutinene for telefonoverføring.
Det her skjedde faktisk for broren min. Han hadde sommerjobb for en reder, som så nektet å betale han lønn. 2 år senere overfører rederen ved en feil penger på brutterens konto (noen annens lønn). Og han nektet å gi de tilbake. :knegg: Rederen er forsatt skyldig brutteren over 10 000,-
Jeg vil helt klart anbefale nettbank fremfor den antikvariske telefonbanken. Og så vil jeg gi et tips nummer to, som vi bruker særlig på jobben, nemlig å betale i to omganger. Først registrere alle betalingene, deretter godkjenne. Da har man en ekstra mulighet for sjekk.
Jobb-nettbanken (DnB) kommer med navn på mottaker av seg selv, mens i privatnettbanken min (Sparebanken Vest) må man legge inn ukjente selv. Og begge steder har man register over tidligere brukte kontonummere.
Jeg får ikke opp eieren av kontoen automatisk. Bare dersom jeg har betalt inn regninger til den kontoen før. Dvs. jeg lurer på om noen mer "offentlige" kontoeiere kommer opp automatisk, mens privatpersoner ikke kommer opp.
Nei, det er ikke krav til at mottaker skal komme opp. Derimot var det flere andre endringer, som at det skal sjekkes at brukeren ikke taster inn for mange siffer (som var tilfellet i denne saken) og at man må godkjenne kontonummer og beløp i et nytt vindu etter at man har lagt inn overføringen.
Jeg betalte til feil konto i utlandet rett før påske. Fikk pengene tilbake igjen, fra firmaet faktisk. Jeg visste ikke om det en gang, før pengene kom tilbake inn på konto. Trodde det var riktig mottaker, men så viste det seg at IBAN-nummeret jeg fikk oppgitt, var noe hun bare fant på hjemmesiden til banken, og SWIFT-koden var til en heelt annen bank.
Jeg overførte penger til ei her inne for litt siden, og navnet hennes (eller noen andre sitt for den sakens skyld) kom ikke opp etter at jeg hadde tastet kontonummeret.
Dette er jeg alltid engstelig for når jeg betaler i nettbanken,at jeg skal taste feil,derfor ser jeg over kontonummeret mange ganger før jeg trykker ok.:nemlig:
Får aldri opp noe navn på mottaker.Håper dere får igjen pengene.:klemme:
Teoretisk sett er det nok ikke bare hans feil er jeg redd.
Kjære: Kontonummeret ditt er ******** ikke sant?
Pia: Mhmmm.. :gjesp: :ser videre på lost:
Kjære: :leser høyt det telefondamen sier: Var det riktig nummer?
Pia: :fraværende: Jaa. :Oi, så spennende på lost:
Men har virkelig ikke banken noe de skulle sagt? Kan kontoeier rettmessig beholde pengene samme hva? Vi overlever fint uten de pengene altså, men jeg synes det virker litt urettferdig da.
For noen år siden klarte jeg å stokke om på to tall da jeg skulle betale penger til min egen konto. Jeg glemte at det gikk an å overføre penger mellom egne kontoer, så dumme meg valgte betaling. Hadde jeg valgt overføring, hadde jeg jo ikke kunnet gjøre denne tabben. Jeg ble ikke klar over feiloverføringen før jeg tilfeldigvis kastet et blikk på kontoutskriften noen måneder senere og ikke skjønte hvorfor jeg hadde betalt mange tusen kroner til en ukjent person på Lundamo. Jeg ringte banken i desperasjon og de sa at de bare kunne oppfordre kontohaver om å betale tilbake pengene. Heldigvis var det sparekontoen til en liten gutt og foreldrene var ikke en gang klar over at summen hadde kommet inn. De var heldigvis villige til å gi meg pengene tilbake. Jeg var så lettet at jeg gråt, for det var snakk om mange penger. Så det ER mulig å få pengene tilbake. Jeg hadde i alle fall prøvd, hadde jeg vært deg.
Men etter det har jeg blitt pinlig nøye når jeg betaler til ukjente kontonumre. Jeg får som regel noen andre til å dobbeltsjekke tallene for meg.
Jeg er kanskje naiv, men man skal være passe skurkeaktig hvis man velger å beholde pengene når man vet at de har dukket opp på egen konto ved en feil. Damen som i fjor sommer betalte en halv million inn på feil konto var skikkelig uheldig og traff på en skurk, så det kan selvfølgelig skje, men jeg velger å tro at de fleste vil betale tilbake pengene når de blir gjort oppmerksomme på hva som har skjedd. Lykke til!
Nå har jeg vært innom banken og fått litt hjelp. Kundeservice vil jo ikke si noen ting. Banken har snakket med kontoeier, og hun virker velvillig nok. Problemet er at det er en depositumskonto så begge parter må sannsynligvis gi godkjenning. Utleier er et firma. Er det sånn at begge parter må møte opp i banken for å føre over penger fra en depositumskonto, eller holder det med underskrift? Ser ikke for meg at et utleiefirma gidder å møte opp i banken pga dette.
Saksopplysning: de fleste banker i Norge er knyttet opp mot ett av to systemer. Disse to systemene kommuniserer forholdvis dårlig sammen (gjorde i hvert fall det da jeg jobbet i bank for 7 år siden). Så hvis du skal overføre til en bank som har "det andre" systemet, så kommer ikke navnet opp.
Hva skjer om man skriver navnet på mottaker og navnet ikke stemmer overens med kontonr?
Vil banken da overføre pengene?
Har banken noe ansvar da ved event. feil?
Har ikke opplevd dette, men jeg pleier alltid å skrive både navn på mottaker og kontonr i nettbanken.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.