Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Maiken38 sa for siden:

:flagg: Hjelpe meg det er da alt for tidlig å spørre om sånt. Men jeg gjør det lell da tiden flyr så fort.
[color=#000000][/color]
Vi pleier å gå i barnetoget. Etterpå er vi på skolen, tar lodd, spiser is og leker masse.
Vi har ikke pleid å se på borgertoget. Men i år har frøkna lyst til å gå sammen med karateklubben. Kan bli langt å gå så jeg er litt usikker på om det blir noe av det da.
Kan hende vi ser på borgertoget sammen med oldemor og morfar på sykehjemmet. Ellers så blir dagen brukt til å være sammen med gode venner :flagg:

Tertit sa for siden:

Jenta mi pleier å gå i barnetoget, men guttungen har nekta i flere år.
Etter barnetoget stikker vi innom besteforeldre på besøk. Ellers så er det fast takst at vi griller pølser i alle varianter på terassen. Vi har ofte besøk av gode venner og da har vi gjerne potetløp e.l. Is og brus går ned på høykant. Er stort sett i byen for å se russetoget. Vi er ikke så veldig tradisjonnelle, men storkoser oss 17 mai :)

Pasta sa for siden:

Jeg har prøvd å lage en tradisjon å reise til syden på 17. mai, men det er ikke alltid jeg lykkes :knegg:

Ellers er tradisjonene:

• Å fundere på varmekjeldress eller penklær
  • Å gå i tog mens man lurer på hvorfor man ikke valgte varmekjeldress
  • Trøste gråtende unger som har vonde sko og som fryser på hendene
  • Løpe rundt og kjøpe is, brus, pølse med brød, lodd, gassballong, brus, is ... og tørke brus, is og ketchup fra hvite skjorter.
  • Dra tidlig hjem og fyre i ovnen og begynne å grue seg til neste år.

:hater17.mai:

Alfa sa for siden:

Tog, is og aller helst ei øl eller to utpå ettermiddagen. :D

Tallulah sa for siden:

Vi pleier å dra hjem til mine foreldre hvor det er åpent hus og gamle venner og familie som ramler inn i løpet av dagen. En liten tur ned på skolen til mine søsken er nødvendig, for potetløp, styltegåing og vafler.

En rolig, avslappet dag. Når Glitterbarnet begynner å skolen og skal gå i tog selv, så regner jeg med at tradisjonene endrer seg noe.

Tåtti sa for siden:

Griller i hagen hvis det er fint vær, hvis ikke spiser vi pølsene inne. :)

Kaija sa for siden:

Ikke de store tradisjonene. Jeg ofrer skolebarnas barnetog for å følge mine egne unger. Eldsten går i tog fra skolen, mens de to minste møter på torget og går med barnehagen. Etterpå går vi en liten tur innom skoleplassen for å få med oss litt av feiringen. Der er det skrekkelig mye folk, og ingen hører på talene eller barnekoret eller presten eller noen som helst som har noe å si. Alle bare står i kø for pølser og is. Rømmer fort derfra og er glade for at vi har en alternativ feiring. Oldefar med søsken og etterkommere samles i oldefars store hage. Vi er gjerne 20-30 stk med stort og smått, og så har vi pølse-og kakefest, litt leking og masse koselig prat. Ettermiddagene har vi feiret alene, spist ute, grilla eller noe annet kos.

tinkadott sa for siden:

barnetog, pølse og stappe med min bestemor (det blir ikke i år for hun er på hjem med alzheimers :leppe: )leker på skolegården, kaffe hos min mor, så borgertog. I dag drar jeg nok hjem etter kaffe hos min mor. Jeg skal jobbe Avakt i dag, sa sambo får ta barna med i borgertoget.

Butterfly sa for siden:

Vi har de siste 17.mai feiret hos min søster. Ser på ungen går i tog der, leker litt på skoleplassen før vi drar hjem og griller og koser oss med kaker og leker litt til.

løve70 sa for siden:

Vi har ikke fått etablert noen særlige 17.mai tradisjoner enda. Regner med det kommer etterhvert som LilleVenn begynner på skolen.

Mor til 4 sa for siden:

Må på barneskolen her, går i tog, ser på underholdning til ungene, leker for ungene og bevertning med kaffe/brus og kaker inne på skolen.
Så må vi en tur innom mine foreldre, før vi reiser et sted for å kjøpe oss middag, må også innom kjosken for å kjøpe årets første softis.
Om ettermiddagen så hender det seg vi reiser for å se på russetoget.

Ru sa for siden:

Hvis vi er hjemme, pleier vi å invitere til 17.mai brunch, og så går vi ut etterpå. I fjor gikk vi i tog med barnehagen, så det gjør vi nok i år igjen.
Jeg orker ikke dra til byen, det er bare mas og fjas og tusen millioner mennesker.

polarjenta sa for siden:

Vi har ingen spesielle tradisjoner. I år har vi besøk av mannens søster(kommer fra en annen verdensdel) så da bør vi vel få med oss litt av folkelivet om ikke annet.

Pepper Lemon sa for siden:

Det varierer litt fra år til år, men vi pleier nå å starte dagen med å dra til byen for å se på toget. Diller litt rundt i slottsparken, kjøper pølse, is og gassballong, for deretter å ta turen dit vi måtte være invitert. Jeg håper vi blir invitert et sted i år også, hvis ikke må jeg ta initiativ. Og det passer dårlig i år. Tidligere år har det vært grillparty på ettermiddagen, med god mat, gode venner og god vin.

Mormor har bestilt bunad til guttungen, så i år skal mor og sønn matche (rogalandsbunad på oss begge). Jeg er spent på om han vil ha den på seg.

Ole Brumm sa for siden:

Først er det brunch hos familien Ru, så er det tog, til slutt er det grilling med oss etter toget. :D

Fara sa for siden:

Første gang i fjor at storebror gikk i toget sammen med barnehagen. Regner med at vi gjør det i år også, men fortsatt litt usikkert siden mannen typisk nok er på jobb da. Etter toget drar vi hjem og koser oss med koldtbord, pølse med brød, is og brus.

Miromurr sa for siden:

1. mai brunch med gode venner, den varer gjerne en fem-seks timer. Så hjem til foreldrene mine for å få litt rømmegrøt. Vi bruker å forsøke å få med oss et eller annet tog i løpet av dagen også, såfremt det er vær til det. Jeg er for bedagelig anlagt til å frivillig stå stille utendørs når det sludder. :hutre:

Så herlig! Det blir sikkert kjempestas, tenk så heldig å kunne ha like bunader. :hjerter:

GinaK sa for siden:

For meg har dette blitt et pes fordi det alltid skal feires her og det blir så mye styr for meg. Og dessuten har det blitt til at alle skal på naboskolen på leker siden nevøene sogner til der så vi selv har rett og slett ikke rukket å gå på "vår" skole.
Men i fjor bestemte jeg at det kun blir pølser og kaker så da ble det straks litt enklere. Tror det blir tradisjonen så lenge barna er såpass små, og dessuten er det den type mat de liker best.

Barnetoget går gjennom gaten her så hele sviger-slekta kommer hit ved 10 tiden og er her til sent på kveld... synes det blir littebitt lenge.

Men i år skal storebror selv gå i toget så da blir det ikke like åpent hus her. Får se hvordan det blir når vi får se 17-maiprogrammet for vår skole.

gullet sa for siden:

Barnetog i byen klokken 10.00(da M var yngre var vi først og så toget hans klokken 8.30).
Lapskaus og bløtkake hos min ex med familie og gode venner.
Så hjem og tog og lek på skolen i nærområdet.
Tilslutt grilling eller noe annen mat enten her hjemme eller hos venner.

Etterhvert blir det frokost, flaggheising og salutt på Slottsfjellet først.

Senna sa for siden:

Vi drar først ut til barnetoget. Der har en av oss gått med barnehagen, mens den andre har stått og sett på. Så drar vi tilbake til skolen hvor vi hører til. Der er det kafe og leker for barna og masse kjentfolk. Der har jeg tråkket mine 17mai ben siden jeg selv gikk der for en haaaaug med år siden.
Så drar vi på lunsj til et vennepar og de bor i passe gåavstand til Folketoget. Etter folketoget har vi ikke noe fast, vi har vært på grilling hos naboer, vi har hatt gjester selv eller vi har vært hos mine foreldre.

Gaia sa for siden:

Vi har hatt 17. maifrokost hos oss i mange år, og de siste årene har det faktisk vært frokost og ikke lunsj, siden de aller fleste har barn og derfor står tidlig opp. Og de uten barn syns det er helt greit med frokost i nitiden. I år blir det buffet-varianten, tror jeg, da det ikke er like lett å få satt seg ned til en stille frokost med en haug gærne to- og treåringer løpende rundt.

Så en tur til sentrum for å titte på menneskelivet og evt. treffe kjente. Muligens en tur innom jobben min, som har arrangement for barn. Og så sikkert en eller annen familiegreis på kvelden. Jeg syns egentlig ettermidag og kveld er den traurigste delen av 17. mai.

Kirsebær sa for siden:

Jeg har et litt blandet forhold til 17. mai. For noe som virker som tusen år siden tok "min store kjærlighet" livet sitt på den dagen, og 17. mai ble etter det en dag der jeg ville være alene, skrive litt, pusle med mine egne saker.
Men så kom Poden da. Og jeg vil jo gjerne at han skal få et normalt forhold til den dagen, så det vi har gjort etter han ble født er at vi har gåt i tog sammen med søstra/gått i tog med barnehagen, kjørt ned til byen for å se på livet og spise uanstendige mengder is, dratt hjem til besteforeldre på en av sidene, også avsluttet utpå tidligkvelden.
I år er han så stor at han sikkert vil ha glede av å være med på et eller annet arrangement på en av skolene i nærheten.
Jeg regner med Exbo, Stesnuppa, Poden og jeg er sammen på 17. mai.

Selma sa for siden:

Med ei korpsjente i huset så starter 17. mai før hanegal hos oss. Hele gjengen må være i finstasen til 07.15 for kl 7.30 er det felles frokost for korpset med foreldre og søsken. Kjempetrivelig!
Etterpå er det flaggheising og taler og slikt før korpset marsjerer ned til byen. Jeg følger nok med korpset mens minstemor og mannen kjører ned til byen. Der møtes vi og ser barnetoget - i allefall deler av det. Barnetoget varer i over to timer så dersom det er kaldt så sniker vi oss nok unna før alle skolene har passert. Regner med at det blir kafè-tur med kake og is. Hvis ungene har lyst, så kikker vi på folketoget før vi drar hjem.

Vanligvis er vi på skolen på ettermiddagen men i år blir det ikke noe skolearrangement hos oss (skolegården er byggeplass - vi venter på at nyskolen skal bli ferdig). I år satser vi derfor på vennemiddag hjemme hos oss istedet. To familier med barn kommer hit på pølser, is og kake

1. mai blir egentlig bare bedre og bedre etterhvert som ungene vokser til :)

Angelique sa for siden:

Tradisjonene har variert etterhvert som barna vokser til.
da jentene var små var vi først hos min mor, deretter barnetog.
Nå er det bare minsten som skal gå i tog, de andre tre er blitt så store nå.
Storebror skal kun gå i tog med speidern.

Det som de siste årene har blitt vår tradisjon er at vi ser på barnetoget i bunad og finstasen vår.
Så går vi hjem til oss, og de to store jentene som har flyttet ut kommer hjem.Så blir det grilling og kos.Kanskje stikker noen venner av oss voksne eller av barna innom på litt kake.

Ikke noe tivoli eller annet.Bare rolig kos.

Éowyn sa for siden:

Vi reiser til sentrum og ser togene. På ettermiddagen er det tog med barnehager og skolen og så diverse aktiviteter på skoleplassen etterpå. Middagen vi spiser er gjerne reker og loff mm.

Hadde jeg vært barnløs er det ikke sikkert jeg hadde giddet å gjøre noe spesielt. 17. mai har for meg ikke vært noe spesiell, kun en fridag.

Susse sa for siden:

Bråk og stess:knegg: barnetog, en kjapp runde i byen og så opplegg på skolen. Så tusler vi hjem og drar evt. en tur til svigers og griller før borgertoget.

noen sa for siden:

Da jeg bodde i Oslo hadde var tradisjonen å kjøpe heliumsballonger og snakke med Donald-stemme. I bunad. Alltid like gøy. Nå har jeg blitt mor og voksen og sånn og driver ikke med moro og spas lenger.

Erica sa for siden:

Endelig - en sjelefrende!

Luftslottet sa for siden:

:dulte:

Tradisjonen har vært å holde seg så langt unna folk som mulig, og vente på at det går over, evt. lese til eksamen eller jobbe. Tvungen 17. mai-feiring er en av de tingene jeg virkelig gruer meg til å med å få barn. :grøsser:

Kula sa for siden:

Vi står opp, pynter oss, går i tog, fryser helt sikkert, står i kø for å få kjøpt is, brus, kaker, kaffe og pølser og står mer i kø for å få mer av nevnte ting. Jonas synes det er morsomt å være med på alle lekene som arrangeres, storebror ser vi stort sett ikke snurten av.

Så finner vi noen kjente som vi ber med hjem til festmiddag, rusler hjem, tar en rødvin eller to hjemme mens vi lager middag. Kvelden pleier ikke å bli så veldig sen i grunn. Men alltid veldig hyggelig.

Hobbes sa for siden:

Jeg har innmari lyst til å gå i tog i byen med klassen min, men det spørs for det første om det melder seg på nok elever til å stille et helt tog, og for det andre om bekkenet godtar så mye gåing. Gubben og jeg snakket om å uansett dra ned til byen og se på klassen min når de går forbi slottsplassen. Kanskje jeg sniker meg inn i toget akkurat når de går ned Karl Johan eller noe. Men det er så mye det kommer an på.

Ellers er vi stort sett hos mamma og pappa, siden alle niesene og nevøene mine går på samme skole og bor i samme område, og da trenger vi bare å se på ett tog. :knegg: Etter togene er det pølser og grilling og kaker og is og, og, og, hos mamma og pappa. Da er vi gjerne 20 stykker med stort og smått. Jeg elsker 17. mai, og gleder meg skikkelig.

Fibi sa for siden:

I år blir det som i fjor. Vi går i barnetoget, og så drar vi bort dit hvor arrangementene er. (Et hus borti veien her, aner ikke hva det heter. :knegg: ) Der er det leker, pølser, iskrem, ponniridning og litt annet gøy. Så drar vi hjem like før tre, for da skal mannen på jobb. :sur:

Frances sa for siden:

1. mai er den beste dagen i hele året!

Vi drar ned til byen for å se barnetoget (i år har vi for første gang en egen skoleunge i toget). Etter barnetoget møter vi slekt og venner på min samboers jobb. Der er vi helt til borgertoget begynner.
Etter borgertoget drar vi hjem hvor vi har åpent hus for alle som vil være sammen med oss.

Vi elsker 17. mai.

Mamma Rosa sa for siden:

Først er det tur i barnetoget her vi bor, så på skolen for lek, is og pølser.
Egentlig vil jeg inn til Oslo og trykke meg frem, det er liksom hva jeg er vant til fra før. :hjerter:
Mannen derimot hater det, så som regel blir det til at vi er her og besøker hans foreldre (eller de kommer hit).
I fjor dro vi rett på hytta da lekene på skolen var ferdig,
det var ganske behagelig å reise bort og slappe av på 17. Mai.
Kanskje vi gjør det i år også.

Maiken38 sa for siden:

Her er det nå masse fine tradisjoner ut og går, spørs om jeg ikke må få lov til å adoptere noen av dem. Det var utrolig koselig å få høre hvordan dere feirer og ikke feirer. :flagg:

Jessica sa for siden:

For oss har det vært barnetog. Jeg har stort sett hjulpet til med salg osv. på skolen til barna mine (de går på ungdomsskolen). De siste årene har jeg lurt meg unna, dog med dårlig samvittighet. MEN det er over 50 foreldre på trinnet så det burde være mulig å få flere foreldre til å stille opp. Nå er veslejenta i 2. klasse, men jeg får ta tak senere. Nå har jeg atter en eksamen nær opptil eksamen så jeg får stille opp et annet år. Jeg syns 17. mai er pes.... Vi spiser omtrent ikke den dagen. Løper fra det ene til det andre. De i familien som liker pølser spiser det, men for meg er den dagen rene slankekuren :knegg:

For noen få år tilbake var jeg speiderleder. Det var koselig da vi hadde flaggheising og 17. maifrokost. Så var det gudstjeneste og barnetog. Og det fineste var at jeg kunne ha på meg speiderskjorte, og trengte derfor ikke tenke på klær for min del.

Che sa for siden:

Jeg må få meg med borgertoget for å bli rørt av krigsveteranene enkel
Så er det middag hos min bror. Sånn utenom det er vi ganske sløve på tradisjoner.

Fadese sa for siden:

Vi har ingen faste tradisjoner utover bytur. Noen ganger er vi på besøk hos foreldre eller venner, i fjor var vi på skolen her borte. Jeg regner med vi drar på skolen i år også, siden det foregår litt morsomme aktiviteter for Lillemor.

Før vi fikk barn, derimot, hadde vi en slags tradisjon. Vi pleide å møte noen venner og se borgertoget sammen med dem, og så dro vi på en pub og drakk øl etterpå. Det var tider, det.

polarjenta sa for siden:

I år tror jeg også at vi skal se småbarnstoget her i området for nå bor vi sånn til at det er naturlig i forhold til barnehagen lille går i. Og jeg tror det pleier å være noe kafegreier på skolen så mulig vi går dit også.

Mulig jeg må ta et lite forbehold dersom jeg går 2 uker over termin og da må se an formen...

Blondie sa for siden:

Vi går inn til byen for å se på skoletoget. Filosofens debuterer i år og gleder seg veldig. Lesehesten er veteran. :humre: Etterpå går vi til skolen og er med på aktivitetene der og vi møter svigerforeldrene mine. De blir så med oss hjem og vi spiser lapskaus og is. Så går vi alle inn til byen igjen for å se på borgertoget. I år skal visst både mann og de to eldste gå med speideren, så da finner jeg nok noen venner å stå sammen med. Jeg er veldig glad i 17. mai. :)

Honda sa for siden:

:nemlig:
og derfor tror jeg at jeg dropper å kjøpe turbo "bunad"
Og skal man bære fana til barnehagen så BØR man ha hansker\votter på:nemlig:
Lue på unger er et must
Tror ikke det er noen her som griller ute på 17mai :haha:

Ellers så går vi i barnetog ilag med barnehagen. I skolekretsen vi hører til .min mamma og pappa bruker å være med å spis kake på samf.huset der

Brukt å besøke farmoren og farfaren til mann.
Enten besøke mormoren og morfaren til mann om svigers var der,eller besøke svigers

Middag spiser vi ofte ute,altså ikke uteigudsfrie natur med på resturant.

Mange snakker om 17 mai frokost.
På 17 mai rekker vi ikke frokost.ungene spiser jo seff,men sånn frokost ilag.For vi må ofte være ut døra kl10.
Skal vi spise frokost ilag mange må det skje kl6:haha:

Jeg har mere tlknytning 1 mai en 17 mai.
1mai:
Vårslepp,motorsykler og biler.
Tivoli.
Ofte fint vær.

Zip sa for siden:

Me går i tog, og har tidligare pleid å reise til svigers. I år skal me på skola til storebror etter toget, det blir koselig. :)
Det er der eg og gjekk på skole så har gode minner derifra.

Maiken38 sa for siden:

Takker for alle svarene. :)
Jeg begynner og gruer meg til gnagsår. Prinsessa har begynt og masse om å gå i borgertoget sammen med karateklubben. Men 17. Mai klærne er nå i orden. Det er faktisk førstegangen jeg kan huske at dem er.

Tertit sa for siden:

Hestejenta har annonsert at hun ikke vil gå i barenetoget i år. Mulig hun ombestemmer seg, men virker veldig bestemt. Hun skal i hvert fall få bestemme det selv. Arbeidskaren har slutta å gå i tog for flere år siden.

Hvis hestejenta holder på sitt, blir det en roligere morgen uten stress. Så får vi pynte litt bord og gjøre klar maten. Etterdet blir det en kjapp tur innom svigermor. Så bærer det til byen for å se russetoget. Ungene syns det er stas. Etter russetoget drar vi hjem og tar imot gjestene våre. Det er klart for grilling!

Labolina sa for siden:

Vi har pleid å starte dagen med 17.mai frokost med familien, men i år går ikke det for vi skal på ny skole hvor alt starter så tidlig.

Eldste går i tog. Når toget har gått runden så er vi på skolen hans, hvor ungene får is, pølse, brus, kaker osv. Og det er diverse leker der.. Iår regner jeg med vi fortsetter med noe kaker og is osv hjemme hos oss etterpå, så blir det grilling til middag med nærmeste familie.

Maiken38 sa for siden:

:flagg::flagg::flagg: I år blir det forandringer i planene helt sånn i siste liten. Har bestemt at i år blir det en litt roligere 17. Mai.
Det blir først barnetoget også på skolen delta litt på de aktivistene som finnes der. Og det er for øvrig kun kakespising. Så her er det bare å ta med penger og spis i vei. Vel det kan ikke være så galt at det ikke er bra for noe, positive siden er at prinsessa får leke seg men venner.
Så en tur på sykehjemmet og hilse på kjære familiemedlemmer der. Også det beste hjem og slappe av med kaffe og hjemmelaget daimiskake . Nam nam
Så en riktig god 17. Mai til alle og en hver her på FP :flagg::flagg::flagg:

Anne C sa for siden:

Jeg har ikke lyst til å ha noe fast på 17.mai.. Jeg vil bestemme selv fra år til år. Mammaprøver desperat å få til en fast grillgreie hos henne... Neste år begynner eldstemann på skolen, så da blir det vel litt mer opplegg.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.