Migrapolis i dag skal handle om hvordan Norge tar (eller ikke tar) vare på de smarte menneskene. Hvordan smarthet er et talent som ikke får dyrkes på lik linje med andre talenter. Jeg synes det er et spennende tema. Ser at skolen har store utfordringer, og opplever problemstillingen både som lærer og som mamma til en gutt som får problemer på skolen fordi han er "for smart". Kanskje noe for flere?
Jeg håper i hvertfall at nærskolen vår slik den er i dag er bedre til å håndtere barn som ligger foran skjema enn hva småskolen jeg gikk på var. Da jeg begynte på skolen leste jeg f.eks allerede flytende og kjedet vettet av meg i norsktimene, det var overhodet ikke noe eget opplegg for oss som kunne lese og de som f.eks. allerede kunne tall og enkle mattestykker, der vi andre enda strevde med bananene.
Storebror her i huset kommer til å lese flytende når han begynner på skolen høsten 09 - han leser allerede nå. Han har begynt å legge sammen tall og interreserer seg for gangetabellen. Jeg håper av hele meg at nærskolen vår klarer å bevare læregleden og nysgjerrigheten hans.
Hvordan skolene forholder seg til problemstillingene rundt disse barna er omtrent helt tilfeldig. Fakta er at det knapt sies et ord om dette i lærerutdanningen. Kunnskapen om høyt begavede barn er lav både i skolen og ellers. Holdningen på skolene er ofte at de sterke klarer seg alltid, så de må prioriteres bak alle de andre som trenger noe ekstra. Og mange foreldre (vi også) opplever at skole/lærer er mer opptatt av å finne feil hos barnet og holde det tilbake enn å hjelpe det til å trives og til å få utfordringer tilpasset sitt nivå. Håper dere får en positiv og åpen skole, Inagh.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.