Denne uka har jeg hatt opprydding i reklamasjonshaugen min! :stolt:
Begge vinterskoene til barna, i merket Friends fra Coop Obs, "sokken" inni løsna, pengene tilbake, uten kvittering. 2 x 249,-
Kjøpte joggesko før jul, på salg, hvor butikken hadde klipsa sammen i 2 forskjellige størrelser, fikk nytt par (annet merke ) i bytte.
Joggeskoa til småtten, Adidas (vi har hatt 2 nestenlike modeller før dette paret, og var veldig fornøyde) , stoffet i hælkappa "ramla ned" inni skoen. Penger tilbake. 249,-
Vinterjakka til vesla, kjøpt på Gsport, glidelåsen har krangla hele tida, klagd før, men ikke fornøyd enda. Kanskje ny jakke, ny, glidelås, eller penger tilbake.
Viking Gore Tex-joggeskoa til vesla (kjøpt i juli) lekker som Niagara fra sidene. 1års garanti på Gore Tex, venter på svar fra butikken. Butikkansatt prøver seg, og sier hun må snakke med noen, hun syns de ser litt slitte ut :himle: . Jeg ruster meg til diskusjon. Barnesko blir jo brukt, da, og disse skoa er ikke så slitte.. Argumenter på lur: For 499,- og garanti forventer jeg at det holder mer enn 3 måneders pen bruk.
Jeg har selvsagt full kontroll på alle kvitteringer som kan komme til nytte ved fremtidig reklamasjon! :glis:
En i barnehagen vår klagde på viking vinterstøvlene til sønnen sin og fikk til svar: "de har helt sikkert hatt de i tørkeskapet i barnehagen, og da ødelegger man goretexmembranen". Stemmer det? Noen som vet?
:mumle: Da hadde gardina mi "ramla ned", om noen i butikken hadde svart meg sånn! JEg er veldig klar over at noen butikkansatte er sleipe, og prøver seg. Man skal ikke feies bort med slike tåpelige bortforklaringer!! Ett års garanti, og er man ikke fornøyd skal man ta kontakt, og enten få gjenstanden reparert eller erstattet, står det på de lappene som er hekta på!
Alle materialer med TEC (f eks Reima TEC) i skal ikke tromles/tørkeskap/varmekabel-tørkes, pga at membranen kan bli porøs, sprekke opp, eller smelte. Men TEXderimot skal tromles (dog kun kort tid og svak varme, ) eller man kan bruke strykejernet i kort tid, nettopp for å få fibrene til å reise seg og "få tilbake" litt av vanntett-funksjonen.
Heisann. Her har vi sjikkeli stor respekt for butikkansatte, ser jeg. Noen ganger kan det være litt uoversiktlig å vite hva butikken og merkene har av garantier og ting å forholde seg til, og man kommer jævlig mye lenger med å smile pent, forholde seg høflig og forklare situasjonen på en ordentlig måte før man drar frem kjerringkjevlet.
:jobber ikke i butikk lenger og kan si hva jeg mener om den slags kunder:
? :confused: Var det kanskje ikke snakk om at det var en ANSATT som ikke var høflig ? Jeg for min del snakker om Gore-tex, som er merket med en info-lapp på hvert produkt med garantien. Her er det da ikke mange smutthull for å komme unna garantien... Eller så du for deg noe helt annet, aC?
At en butikkansatt prøver seg, og må snakke med noen, fordi hun synes de ser slitt ut kan like gjerne bety at h*n har en sjef som har gitt pepper for feil reklamasjoner før, og er mer bekymra for yet another day of crap enn at du må vente littegrann før reklamasjonen går i orden. Så lenge du vet at du har retten på din side ser jeg ikke hvorfor man skal bli hissig, ruste seg til diskusjon eller miste gardiner. Tro meg, det er de villeste ting som blir forsøkt reklamert, og noen ganger er det vanskelig å se hva som er reelt og hva som er svada.
Som da en ville bytte inn en topp på Mandag, kjøpt før helgen.
Det stinket røyk og den hadde fått et svimerke av en sigarett.
"Den passet ikke." :snill:
Det er greit å forholde seg rolig når man reklamerer selv om det kan ta tid.
De flese butikker opererer vel med at det er "kunden som har rett",
og så lenge man vet at man har sitt på det tørre er det vel bare å smøre seg med litt tålmodighet.
Jeg hadde ei engang som ville bytte inn sin datters Killahbukse, hadde ikke peiling på når den var kjøpt, men det måtte ha vært lenge siden, for vi hadde ikke hatt den inne på en stund, og selvfølgelig, null kvittering, hvilket i og for seg er greit nok. Det som er litt mindre greit er at buksa var tegna på, klippet hull i og ekstremt velbrukt, og grunnen for reklamasjonen var at den hadde blitt litt frynsete nederst ved bena. :knegg:
Eller hun med Ticketdressen som var velbrukt (hvertfall det som var igjen av den) og halvparten smeltet fordi den hadde ligget til tørk ved vedovenen på hytta. "Hva har dere tenkt å gjøre med DETTE da!?" (Jobber ikke i butikken, men stod bak kunden)
Jeg klaget akkurat på noe: Jeg hadde bestilt fra en svensk nettbutikk, men jeg fikk bare underdelen på en pysj til guttungen.
Jeg sendte sporenstreks en mail til svenskene:
aC : at jeg ruster meg til diskusjon når jeg mener det er grunn til å klage, betyr ikke at jeg lar gardinene mine dette ned i hytt og pine. Generelt forsøker jeg å unngå at de detter ned, da jeg syns det er slitsomt. Men hvis folk svarer meg frekt, og ikke gir seg etter høflige forsøk på å komme til en løsning, ja da kan jeg ærlig innrømme at det kan skje. Synes kanskje du drar litt vel kjapp konklusjon utfra forskjellige innlegg, og "ser" for deg noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Aller helst håper jeg at det jeg kjøper holder mål, og ikke gir grunn til reklamasjon. Det er det letteste og mest behagelige, og sparer meg for meg tid og energi enn å måtte løpe fra butikk til butikk og ordne opp..
Det er vel strengt tatt derfor jeg hadde en haug; har utsatt det en stund og måtte gjøre noe med det før det ble for sent.
Jeg er enig i at det er best å være høflig og rolig når det skal klages på et produkt som ikke holder mål (eller uansett hvilken grunn folk har for å klage). Det finnes lover å forholde seg til, for selger og kunder og det er ikke alltid like lett å vite hva som er rett.
Jeg har aldri jobbet i butikk, men vet at de fleste butikkansatte får opplæring i hvordan de skal møte kunder som klager. Jeg vet også at de fleste vet at de må forholde seg til de lover som finnes. Det finnes helt sikkert unntak.
Det er ikke særlig festlig å være kunde i en butikk hvor en annen kunde lager skikkelig oppstyr pga et vare som skal byttes. Når du i tillegg skjønner at det er kunden som er "helt på jordet" så blir det bare ubehagelig og utrivelig. Om jeg har med meg barn og blir vitne til krangel mellom ansatt og kunde så går jeg ut av butikken.
Det er ikke ofte jeg har behøvd å klage på noe jeg har kjøpt. De få gangene det har skjedd har jeg vært helt sikker på at det er riktig å klage. Jeg har lagt frem klagen på en grei og rolig måte og blitt møtt på samme måte av den ansatte. Om den ansatte har måttet forhøre seg med sjefen først, så har jeg ventet tålmodig.
Det er ikke ofte vi har klagd på noe vi har kjøpt, men de gangene vi har gjort det har det gått greit uten problemmer.
Bortsett fra en gang, da hadde vi vært på et bilseteutsalg og kjøpt baksete til caravellen vår, hadde med bilen og selgeren sa at setet passet, men da det skulle monteres på verkstedet etter 3 dager så passet ikke dette setet, vi ringte å sa i fra, men selgeren sa at vi ikke ville få tilbake pengene, men kunne få en tilgodelapp. ble en del krangling over telefonen til slutt, og selgeren sto på sitt, Da mannen ringte han så la han på. vi ringte forbrukerkontoret og fikk beskjed om at vi kunne bruke angrefristen vår, mannen ringte fra en annen telefon for å fortelle det, men da han hørte hvem det var så la han på. Jeg som normalt ikke vil ringe ble så oppgiret at jeg ringte og sa at vi hadde kontaktet forbrukerkontoret og kunne bruke angrefristen vår, og at jeg kom til å komme tilbake med setet neste dag og da skulle jeg ha igjen pengene. først da ble det greit. tok ikke sjangs på å presentere meg en gang for da hadde han lagt på før han hørte hva jeg hadde å si. Men kan vel si at det stedet ikke har fått noen god reklame av oss, selv om det ordnet seg til slutt.
Fikk en litt artig klage i butikken vår en gang, det ringer ei dame og sier at hun har kjøpt en salong og skinnet har revnet, mannen min sier at da skal hun jo få tilbake pengene eller ny salong, spurte hva dama het, men navnet var ukjent, fant henne ikke på noe sted, han spurte da om hun hadde kvittering og det hadde hun, men nummeret stemte heller ikke med de nr vi hadde i butikken, mannen sier det og får til svar, ja du betaler sikkert ikke moms og skatt eller du da, joda sier mannen det gjør jeg. men ba henne komme ned med kvitteringen så han fikk se på den, spør også når den er kjøpt og hun svarer at det er 4 år siden, mannen sier at da har hun nok ikke kjøpt den hos oss for vi hadde bare drevet butikken i 2 år da, hun svarte at det spiller jo ingen rolle for det er 5 års garanti. Ja sier mannen, men da må du jo kontakte de du har kjøpt den av, og hun sier at den ble kjøpt et sted som er 6 mil fra oss, men at vi er samme kjede så det spiller ingen rolle, mannen sier han ikke er tilknyttet noen kjede, men ber henne ta kontakt med det stedet den er kjøpt og gir henne til og med telefonnummeret dit. da sier hun at han er en kjeltring og legger på. Kan ikke annet enn å le av hele greia da.