Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Lesetest i 3.klasse

#1

Knerten sa for siden:

Sønnen min går i 3.klasse. De gjennomførte en lesetest forrige uke.
Igår kom gutten hjem og var svæt fornøyd siden læreren hans hadde sagt at han leste veldig bra med sine 80 ord i minuttet.
Samtidlig kunne han fortelle meg at en av jentene i klassen leste 240 ord i minuttet.

Er 80 ord i minuttet veldig bra? Eller mer på gjennomsnittet?
Har noen av deres barn gjennomført en lesetest i 3.klasse (eller deromkring)?


#2

Ariel sa for siden:

Storemor hadde lesetest i fjor (mener det var da, men det kan hende det var før jul i 4. klasse også), og hun lå da på 140 ord i minuttet. Noe som var over snittet. Læreren hennes sa det kom av at hun "knakk koden" allerede til jul i 1.klasse, og dermed hadde mye leseerfaring.


#3

amylin sa for siden:

80 ord i minuttet er bra, 240 ord i 3.klasse har jeg nesten litt problemer med å tro. Kravet til 7.klasse er vel på 180 ord i minuttet.


#4

Avatar sa for siden:

Dersom jeg ikke husker helt feil så er 80 ord i minuttet ganske bra, men ikke veldig bra? Correct me if I am wrong.

Det er jo ikke bare lesehastigheten som teller. Man skal jo også huske HVA man har lest.
Jeg har ei jente i 4. klasse og ei i 5. klasse. Hun eldste leser passe fort og har alt rett på spørsmålene. Hun yngste leser for fort, og får en del feil på spørsmålene. Eller, dvs, hun har blitt bedre nå i 4.klasse. Økt hastigheten OG svarer rett på spørsmålene. :riktig:

240 ord syns jeg forresten høres usannsynlig veldig mye ut?
Ingen i klassen til jentene leser så mange ord i alle fall.


#5

Knerten sa for siden:

Ifølge sønnen min hadde han alt rett på spørsmålene.
Jeg regnet med at 80 var sånn ganske bra, og det stemmer overens med svarene her også.


#6

Nenne sa for siden:

Dette kan jeg svare på for jeg var på foreldresamtale i går. :)

Forventet på denne tiden i tredje klasse er 50 ord i minuttet. Datteren min leste 84 ord i minuttet på testen i høst og 126 ord i minuttet nå på våren. Det er visst tilnærmet lik normal, voksen lesehastighet. I hvert fall sa læreren at mange voksne ikke leser fortere enn det. 240 ord i minuttet er direkte imponerende.

I Storesøsters klasse er spriket helt fra de som leser like godt som henne, til den svakeste som er på 19 ord i minuttet. Jeg vet naturligvis ikke hvem det er, læreren brukte det bare som et eksempel for å illustrere hvor stort spriket kan være i en normal klasse.

Gutten din har all grunn til å være fornøyd med seg selv. :) Han er på femteklassenivå. :nikker:


#7

Sitron sa for siden:

Emma hadde 160 ord i minuttet i tredje, noe som var dårligere enn i andre, men hun hadde byttet fra bokmål til nynorsk. Uansett var det ganske bra syns jeg å huske.


#8

allium sa for siden:

Tekstene blir jo også vanskeligere etter hvert som barna kommer oppover i klassene, jeg husker jeg reagerte på at sønnen min ikke gikk opp i hastighet fra 4. til 5. klasse, han hadde vel 240 ord begge årene, men læreren sa det var fordi det var vanskeligere tekst.

Nå er han i 6. klasse, og på siste test hadde han 350 ord.


#9

Isolde sa for siden:

På alle sånne lesetester i alle år har jeg hoppet over unødvendige deler av tenksten og derfor fått veldig høy lesehastighet. Lett og gjennomskue testene og jukse.

Derfor er ikke alle hastighetene like riktige.


#10

Pamina sa for siden:

Det aller viktigste i tredje klasse er at han skjønner hva det er han leser og har glede av å lese, ikke hvor fort han leser. Alle spørsmål rett, er en mye viktigere opplysning enn antall ord i minuttet.


#11

SmarteSmelt sa for siden:

Jeg trodde det var sånn at når de ikke svarer riktig på spm. så legges det til tid?


#12

Kaija sa for siden:

Regner med at det er "Carlsten-testen" dere har hatt. Denne testen er en grei sak for å gi en pekepinn på leseutviklingen hos elevene. Men en kan jo absolutt overliste den på ulike måter, så lærer og foreldre må ta den med en klype salt. En lærer opplever elevene i lesesituasjon jevnlig gjennom skoleåret, og det man observerer der er vel så viktig som denne og andre tester, synes jeg.

80 ord i minuttet på testen er veldig bra i 3. klasse. Der regnes et spenn på 25 til 50 ord i minuttet som ganske vanlig. -Selvfølgelig med høyere hastighet mot slutten av skoleåret enn i begynnelsen. Min erfaring er at elevene ligger en del høyere i hastighet enn det malen for prøven sier. Et klassesnitt på rundt 60 ord/min på vårparten i 3. klasse tror jeg har vært ganske vanlig, men selvvfølgelig med store variasjoner elevene i mellom. En effektiv leser bør ha en hastighet på minst 80-85 ord/min i følge denne testen, men man regner ikke med at elevene skal komme så langt i 3. eller 4. klasse.

240 ord/min har jeg litt vondt for å tro helt på. Det resultatet ville jeg nok ha dobbeltsjekka med litt mere testing.


#13

Pebbles sa for siden:

:ja:


#14

Sitron sa for siden:

Hvorfor det? Enkelte unger leser jo fra de er 3-4 år og jeg har ikke vanskelig for å tro at en lesehest glatt kan lese så raskt i 8-9 års alder.


#15

Kaija sa for siden:

Fordi de elevene jeg har hatt som har lest fra 3-4 års alder ikke har lest på langt nær så fort som 240 ord/min i 3. klasse. Om en elev leser så raskt og samtidig får med seg leseforståelsen er det jo helt topp, men det skal ganske mye til å oppnå et slikt resultat, og jeg ville som sagt ha dobbeltsjekket.


#16

TBM sa for siden:

Nå husker jeg ikke helt - men storesøster mener jeg bestemt leste over 200 ord i tredjeklasse. Lesing er hennes store styrke og det er en grunn til at hun er gpd på det - hun trener/leser mye for å si det sånn.

Men - hvorfor i all verden skulle jeg be læreren om å sjekke det en gang til for å "få ned tallet" eller for få helt riktig resultet?

Poenget med lesetestene er å fange opp de barna som har problemer - men for storesøster er lesingen så bra for alderen at det er ikke noe hun trenger ekstra hjelp ved. Vi går forøvrig heller ikke rundt og prater om resultatet hennes - tror ikke hun vet det selv en gang. På vår skole tas slike resultater opp med foreldrene på foreldresamtalene og ikke med ungene. Det er mange grunner til at barn leser dårlig - det kan også være fysiske årsaker hvor det ikke nytter å lese mer, men å trene opp motorikk ol. (En venninne av meg opplever for tiden at de har funnet ut at barnet av ulike årsaker har stagnert motorisk og at det er en årsak til leseproblemer.) Derfor synes jeg det er dumt at skolen formidler disse resultatene direkte til barna.

Her i huset vet selvsagt storesøster at hun leser veldig bra for sin alder - og vi har rost henne for at hun er så flink til å lese mye på fritiden.


#17

Esme sa for siden:

Jepp. Den første gangen jeg leste en hel bok på en dag var Nancy Drew og Spøkelseshuset og det var rett etter jeg ble 5 år. Da jeg var 8-9 år leste jeg glatt to vanlige bøker på en dag om jeg fikk sjansen til det. Trening gjør mester rett og slett, og de ivrigste lesehestene blant barn i den alderen har vel ofte lest like mye skjønnlitteratur som en del voksne.


#18

Maverick sa for siden:

Alt man finner når man googler. :knegg:

Jeg fikk vite på foreldresamtale i dag at guttungen i tredje scoret 254 ord i minuttet på Carlsen lesetest, og det bekreftet mine anelser om at han teknisk leser på voksennivå. Kan man teste seg selv? :gruble: Læreren er hypp på å teste ham på alt mulig nå, kan det være interessant å prøve ham på tekster ment for eldre trinn?


#19

Esme sa for siden:

I mellomtiden har sønnen min blitt målt også, det var rett etter sommerferien og da fikk han 242.

Så ja, til HI (for snart 7 år siden, herlghet som tida flyr) det går an at unger i tredjeklassen leser 240 ord i minuttet. Jeg var garantert kjappere enn hva han er da jeg var på samme alder.


#20

apan sa for siden:

Storebror fikk 230 i fjor tror jeg, mens i høst fikk han 160. Lærer påpekte at det er en naturlig variasjon innen å være en rask leser, kan avhenge både av tekst og dagsform.

Ift å prøve ham på tekster ment for eldre trinn, avhenger det jo litt av hva som er hensikten med utprøvingen?


#21

Maverick sa for siden:

Det vurderes å la ham følge undervisning i eldre klassetrinn.


#22

apan sa for siden:

Ja sånn ja. Hvis lærer mener at han skal testes på tekster for høyere trinn for å få lov til det, ville jeg jo bare gjort det, men det er jo en mye mer sammensatt vurdering enn akkurat lesehastigheten så jeg ser liksom ikke helt at det skal være nødvendig. Men hvis de mener det så? :vetikke:

Det sier jo seg selv at om man ligger på rundt 200 ord vil man greie tekster for høyere trinn rimelig greit i de fleste tilfeller. Trenger neppe teste for å finne ut det.


#23

sappo sa for siden:

Så lenge han er positiv til det selv, må du selvfølgelig teste på flest mulig felt. Ellers risker du at han blir understimulert, og det er sjelden det kommer mye godt ut av det. Må være hvis han har mye egendrive, nysgjerrighet og initiativ.


#24

Maverick sa for siden:

Jeg er klar over at det er en sammensatt vurdering. :knegg:

Ledelsen ved skolen er ikke verdensmestere i tilrettelegging for faglig sterke elever. Store bunker med testresultater fungerer dog noenlunde som pressmiddel. Dokumentasjon er gull.


#25

apan sa for siden:

Hvis en lesetest fungerer som pressmiddel, ville jeg jo bare kjørt på hvis du virkelig vil han skal følge undervisning på et høyere nivå.


#26

Maverick sa for siden:

Jeg vil at han skal få de utfordringene han fortjener, om det er i egen klasse eller ved å følge matte/engelskundervisning i høyere klasser. :)


#27

Frøydis sa for siden:

Det har jo plikt på å tilrettelegge. Jeg har hatt samarbeid med lærere på ungdomstrinnet ift til oppgaver til elever med behov for utfordringer.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.