Ja, jeg vet at Teo har forklart det til meg en gang i tiden, men.. :blond:
Vår Kärcher høytrykkspyler er ødelagt. Den er 4 år gammel og har stort sett vært brukt en gang i året.
Der vi kjøpte den sier de at det bare er 2 års garanti, men 5 års reklamasjon. Med det mente de at vi kunne betale for å få den reparart. :snill: Hva i alle dager?
Garanti er noe som produsenten stiller, mens reklamasjonen er lovfestet. Og hvis reklamasjonstida er fem år, kan de ikke kreve betaling for å reparere spyleren hvis det er en mangel ved den som ikke er forårsaket av dere.
Garanti vil normalt innebærer at selger garanterer for å reparere alle feil innenfor garantiperioden.
Forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse. Det innebærer at du, dersom det oppstår en feil på varen (som var tilstede på overtagelsen og som skyldes produsenten), har en maksimal frist på fem år til å klage (reklamere). Har det gått mer enn fem år, er det normalt for sent å klage.
Problemet etter 4 år er at det kan være vanskelig å avgjøre om feilen er en mangel eller ikke.
Jo, det er nettopp det det er. Og hvor lang reklamasjonstid man har på en vare, har med hvor lenge varen er ment til å vare, gitt ut fra f.eks. pris/bruksområde etc.
En kort definisjon:
Garanti: et selvpålagt løfte som selger gir til kjøper
Reklamasjonsrett: en rett Norges lover gir kjøper ovenfor selger
Hvis den ryker på grunn av at dere for eksempel har brukt den feil vil det ikke kunne gå på reklamasjon. Butikker ynder jo å påstå at det er forbrukeren sin feil.
Hva er det som har røket, håndtaket eller selve maskinen? Vi opplevde at håndtaket på vår Kärcher høytrykksspyler røk to ganger, første gangen fikk vi nytt, andre gangen måtte vi kjøpe nytt. Det var visst en svakhet som "alle" visste om. :snill:
Vårt håndtak røk etter to gangers bruk den første gangen. Du kan tro vi var fornøyde. Hvis vi noen gang skal kjøpe høytrykksspyler igjen blir det ikke Kärcher.