Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hva kan gjøres? Ungdom, bil og fart ...

#1

Carrera sa for siden:

Så har det skjedd igjen...tre unge liv brutalt revet bort, i en tragisk bilulykke i Oslo i helga.

En tragisk ulykke ja, men også så utrolig unødvendig... En ung og uerfaren sjåfør, med mange hestekrefter under panseret, og en stor faktor av tøffenfakter...vil vise frem både egne og bilens ferdigheter...

Ulykker skjer jo bare de andre. Ikke meg...

Trygg trafikk går ut med en kampanje nå, rettet mot unge jenter. De skal lære å si fra. Lære å tenke på seg selv, og unngå at de havner i fare.

Men hjelper det? Er det rette veien å gå?

Vi har alle vært unge, og vi med hukommelsen på plass, vi vet at formaninger virker der og da, i teoriøyeblikket. Men når ting skjer, så er alt glemt... Og man skal for det første være tøff for å tørre si fra, og om man sier fra, så er sjansen stor for at tilbakemeldingene er av den avvisende arten... "slutt å tull da, dette er ikke farlig. Jeg har da full kontroll"

Jeg kjenner jeg gruer meg til mine barn blir så store at de skal ut på landeveien. Enten som pasasjerer, eller som sjåfører. Hva om noe skjer med dem...det må være det største marerittet...

Det er ingen tvil om at høy hastighet kombinert med uerfarne sjåfører, dreper. Ulykken i Oslo etterlater ingen tvil om at det var høy hastighet i bildet. Ekstremt høy, om man ser på bildene av vraket... En solid bil får ikke slike skader i normale hastigheter...

Men hva kan man gjøre for å få de unge til å forstå? Få dem til å fatte at fart faktisk kan drepe, og at en bil forvandles til en drapsmaskin under gitte omstendigheter. Få dem til å forstå at ulykker faktisk kan skje DEM...

Vi klager på veistandarden, og jo, Norge har MYE som kan gjøres på den fronten. Ideelt sett så hadde alle veier vært utstyrt med midtdelere, slik at møteulykker er et ikkeeksisterende tema, men det hjelper så fordømt lite i ulykker som denne... Det er ikke mulig å fjerne trær, bergvegger og andre hindringer som står langs kanten i egen kjøreretning...

Holdningsskapning er det som skal til, men hvordan? Som sagt så hører man på formaninger når de blir sagt, men i gjerningsøyeblikket så er det glemt...

Det har vært gjort forsøk på å sette bilvrak rundt omkring langs veiene. Det er en brutal måte, men virkningsfullt. Virkningsfullt på den plassen der vrakene står... Man bremser ned, får en vekker, og så er det full gass etterpå igjen... "det der skjedde der, og med andre. Slikt skjer ikke meg..."

En tidligere kollega av meg var involvert i en stygg bilulykke for noen år siden. Hun ble lenket til en rullestol, og kjæresten hennes omkom.

Hun, som er et levende eksempel på hvordan uvettig kjøring kan ende, har gått hardt ut mot slik kjøring. Hun har advart og formanet, og folk hører på henne, men like fullt har det skjedd flere alvorlige ulykker i hennes vennekrets i etterkant... Slikt er skremmende...

Jeg håper inderlig at noe skjer snart, at et eller annet lyst hode får en ide til hvordan man kan få dette banket inn i hodet på folk. Jeg håper det skjer før flere liv blir revet bort. Men jeg har ikke noe tro på at det skjer, desverre...


#2

Avelonia sa for siden:

Ungdommer burde ikke få lov til å kjøpe biler med så mange hestekrefter, mulig at aldersgrensen på lappen bør heves også.

Tragiskt med slike ulykker, men man skjønner jo med engang at det er sjåføren som i dette tilfelle har vært uaktsom.
En ung sjåfør på jobben min har alt mistet lappen, han fikk lappen i slutten av januar. Han har også kjørt ut med bilen sin engang, de det har forøverig ei jenta på jobben gjort også. Begge disse unge er bare 18 år og har null erfaring i trafikken, det er erfaring det går på.


#3

Myrsnipa sa for siden:

Jeg blir helt ødelagt av sånne saker. Har to jenter selv.

Jeg tror det er mulig å nå frem med holdningsskapende arbeid. Jeg turdte iallefall å si ifra når jeg var ung dersom noen kjørte fort eller prøvde å sette seg bak rattet i ruset tilstand. Jeg har egentlig aldri vært spesielt tøff, men dette fikk jeg så til de grader prentet inn i meg fra meg var liten.
Kommer til å gjøre det samme med mine iallefall, men håper samfunnet tar på seg ansvar for større kampanjer!


#4

Tinka sa for siden:

Det må holdningsendringer til, tror jeg, for å få kontroll på dette med stor fart, spreke biler og ungdommer.

En tragisk ulykke med høy fart involvert.

Leste om denne ulykken i avisen og det er synd med en lovende sjåfør som de sier at han var at han ikke tok farten ut på banen.

Men det er ikke godt å vite hva man skal gjøre for å få ungdommene til å skjønne at farten kan drepe.


#5

Harriet Vane sa for siden:

Gutter burde stenges inne til de er 28. Minst. :konstruktiv og realistisk:

Ellers kan man vel aldri bedrive nok holdningsskapende arbeid. Og hvis noen kan fortelle hvordan man lærer en 20-åring at han ikke er udødelig, så si fra. Jeg har en fartsglad lillebror på 20 som jeg håper blir 30 og mer.


#6

Honda sa for siden:

Den der kampanjen har gjort en del av mine venner ganske så forbannet.
Greit vi alle er ikke ungdommer lengre,men noen av venner til vennene er 19\20.

Hvorfor er det vi jenter som skal si fra?vi som skal si og "gjøre" ting?
Hvorfor er det bestandig vi som skal gjøre det rette å si fra og "kreve" at nok er nok
Gutter kan nå tenke selv de og.

Synnes heller de skal gå ut å lære guttene å tenke selv.

Greit at mange jenter dilter etter å "hopper" når noen sider hopp.
Men er maaaange gutter som og gjør det,de vil ikke virke feige i kompisene sine øyne...

jeg liker fart og spenning.
Men jeg tar farta ut på bane.Nå har jeg ikke kjørt på bane på et par år og kjenner nå som det er bart at jeg kunne ha tenkt med å hatt en annen bil mellom hendene og bare sst avgåre.helt alene.hehe


#7

Bokormen sa for siden:

Noen er bare helt spinnville. Jeg kjenner flere som har gjort mange rundreiser med både bil og motorsykkel, uten å endre kjørevaner det minste. Av og til burde det være lov å ta fra folk førerkortet av allmennpreventive hensyn.


#8

Salt sa for siden:

Nå var ikke akkurat denne gutten uerfaren bak rattet. Han var racerbilsjåfør! Han hadde tidlig lært at fart og risiko hører hjemme på banen, ikke på veien.

Ja, han tok helt klart en feil avgjørelse som skulle komme til å koste ham temmelig dyrt, men dette mener jeg kunne skjedd hvem som helst, ikke bare unge gutter.


#9

Carrera sa for siden:

Jeg synes også den kampanjen blir feil.

Joda, helt klart må passasjerer lære å si fra, men det gjelder ikke bare jenter. Kampanjen burde vært rettet mot passasjerer generelt.

Men, det viktigste som må skje, er å endre holdningene til de som sitter bak rattet. Det er de som har ansvaret. Det må gjøres noe slik at det blir tøft å kjøre pent og trygt.

Det snakkes nå om å ta fra ungdommene muligheten til å kjøre i helgene og nattestid. Dette er også et forslag jeg stiller meg meget skeptisk til.

Jeg tror ikke det vil endre på noe, bortsett fra at ulykkene vil skje på ukedagene. De som er glade i å kjøre svinefort, gjør det uansett, helt uavhengig av dag og tid...

Salt: Ja, han var en dreven sjåfør på banen. Men likefullt veldig ung, og uerfaren når forholdene ikke var som de er på banen...


#10

Agent Scully sa for siden:

Jeg regner med kampanjen ikke var tatt rett ut av luften, men var forankret med et visst statistisk datagrunnlag: Ulykker med unge gutter som sjåfører, yngre jenter som passasjerer. Skal man bare ignorere dette mønsteret og la være å benytte seg av en effektiv kampanje, fordi man ikke skal tråkke feminister på tærne?


#11

Carrera sa for siden:

Nei, selvfølgelig ikke... Jeg hørte statistikken på nyhetene i går, og skjønner jo tanken, men alikevel synes jeg det blir litt snevert å bare jobbe mot jentene. Hva med alle guttene som også er passasjerer, og som sitter og fyrer opp under sjåføren... Kjør fortere, vis oss hva du kan da, vis oss hva kjærra kan, ikke vær så pinglete da...etc...

Jeg tror man må tenke stort og bredt i jobben mot dette, og dermed jobbe opp mot alle involverte.


#12

Honda sa for siden:

:tilber:

Der sa du det jeg tenktei går men ikke fikk "ned på arket"


#13

bina sa for siden:

Jeg tror at det eneste man kan konstatere etter årevis med "holdningsskapende arbeid" er at holdningsskapende arbeid ikke virker. Det eneste som virker er påbud, forbud, belønning og straff.

Som et par andre er inne på, det skal veldig mye til for at den som sitter på i en bil skal greie å si i fra og faktisk ha innflytelse. Jeg misliker også prinsippet om de fornuftige jentene som skal ta styring over de ville og gærne guttene.

Jeg er derfor av den enkle oppfatning at for å få ungdom til å kjøre mer fornuftig i trafikken må de kontrolleres mye mer. Ikke bare ungdom, for den del, men mer trafikkontroll generelt. Og straffene bør bli mye strengere. Jeg husker fra min egen ungdom alle de som kjørte for fort, og hvor målet var å ikke miste lappen. De visste hvor mye over fartsgrensen som "bare" ga bot, og når man risikerte førerkorte. Var det 20 over, tro? Husker ikke nå.

Flere kontroller, flere fotobokser, mer politi på veiene, flere fartsbegrensende hindre, lavere terskel for å miste førerkortet og mye høyere bøter. Jeg syns også godt man kunne f.eks. si at ungdom under 25 som blir tatt i fartskontroll og enten har kjørt mye for fort, eller blir tatt for andre gang, blir fratatt bilen. Det kan bli et hinder for foreldre, kjærester og andre mot å låne bort bilen. På sikt ønsker jeg meg også mer teknologi i bilene, blant annet styring av hastighet. Men det er nok et godt stykke frem i tid.


#14

Honda sa for siden:

Enig i det første der.
Men det andre,om andre gangs fartskoroll, gjeller det meg og som har fått en fartsbot for at jeg kjørte i 55 i 50 sona?:rolleyes:
så ikke 50 skiltet:o
Da var jeg mamma og 21 år,og hatt lappen i 3 år.Ikke fått bot etter det.
Men nå er jeg blitt 26 så jeg slipper straff?
:knis:
Bare tenker litt høyt.

Er nå vel derfor vi fikk prikk belastningen?
Ikke at den har fungert helt som de har tenkt.
Men hva med å eks ha 3 prikker på de under eks 22 å så mister de førekortet?

Politiet kan ikke inndra biler,det blir for teit


#15

bina sa for siden:

Marianne: Man må finne et system som virker, og som er rettferdig. Men det kan godt være strengere for de under en viss alder, f.eks. 25. Jeg syns ikke prikk-belastningen er effektiv nok. For ungdom spesielt må det handles mye raskere.

Og generelt syns jeg at fartsovertredelser i 50-soner er mer alvorlig enn i 80-soner.


#16

ElinM sa for siden:

Alle biler som unge kjører burde plomberes slik at de ikke kan kjøres mer enn i max 90-100 km/h. Det er i alle fall en liten ting som kan gjøres. De riktige holdningene får man uansett ikke banket inn i hode på alle.

(Ikke les resten hvis du er litt sart.)
Jeg var vitne til en dødsulykke da jeg var 16 år. Det sitter fortsatt i meg. Jeg er redd bil og fart. Ulykkesbilen kjørte forbi bilen jeg satt i på en rettstrekning. Den hadde svært stor fart. Rett før denne bilen kjørte forbi oss, kjørte en hvit bil forbi oss. Ulykkesbilen kjørte forbi denne hvite bilen etter å ha kjørt forbi oss. Min far, som kjørte bilen vår, kommenterte dette ved å si "Når man kjører slik som de, kommer de borti etter eller annet før eller siden". I min naivitet tenkte jeg en fartskontroll...

Vi rundet en sving max halvminuttet senere og jeg hørte min far si: "Hva var det jeg sa." Jeg så opp. Da så jeg en trailer i motgående kjørefelt. Den hvite bilen stod på skrå i vårt felt. Den hadde ikke greid å stoppe og hadde kjørt inn i ulykkesbilen. Vi gikk ut av bilen, og bak den hvite bilen fikk vi se ulykkesbilen helt smadret. Den hadde ikke greid svingen i den store farten og hadde kollidert med traileren. Foran bilen lå en person i forvridd stilling. Lengre bak, midt i veien lå en annen. To lå igjen inne i bilen. Fra den hvite bilen hørtes musikk. Det luktet gummi. Stemningen var helt uvirkelig. Fire ungdommer på 18-19 år mistet livet den dagen. I dag ville de vært rundt 40, småbarnsforeldre som oss...

Jeg måtte bare få det ut. Slike hendelser som denne i helga minner meg på det jeg opplevde den gangen. Huff, jeg blir helt sjelven av å gjenoppleve det. Å oppleve noe slikt setter spor. Jeg er livredd for den dagen mine døtre begynner å sitte på i bil med kompiser.


#17

Agent Scully sa for siden:

Og jeg synes det er snevert å la være å tenke nytt og å la være å benytte tiltak med dokumentert effekt. Og det er da ingen som sier at det ikke kan jobbes med andre tiltak i parallell.


#18

Honda sa for siden:

Jeg synnes faktisk det værste er alle som ikke holder 30 der det er,og ofte er det eldre en ungdommer som ikke holder 30 grensa.
Både i tettbebygde strøk,rundt skoler og sånt.
De har her laget 30 sone i hele sentrum:)

Klart man skal holde fartsgrensa,har hatt på min egen kappe den gangen jeg fkk bt,i 40 meter med 50 sone midt ute i ingenmannsland.

Og det er ikke bestandig ungdommene som kjører fortest,og ikke alle ulykker med høyfart,uaktsomkjøring er ungdommer.
Bare de ulykkene det blir mest mediaoppslag av.

For når en eks 50 åringen kjører for fort,ikke bryr seg om eks skilt med "sau" og plutselig ser en sau og kjører inn i bergveggen,det skal ikke snakkes om,for den personen var jo gammel og hadde hode å tenke med....


#19

Carrera sa for siden:

Huff, for en opplevelse. Slikt setter spor i en ja...

Ang plombering, så tror jeg ikke det vil få bort verstingene. Folk har i alle år klådd på biler, og en slik plombering er nok ikke noe hinder for en som kan sakene sine. Se bare på ale mopedene som plomberingen er brutt på.

Selvfølgelig vil en plombering stoppe noen, helt klart, men likefullt tror jeg ikke det stopper verstingene. Og så har man jo problemet med lånte biler da... Alle har en kompis som er gammel nok til å ha bil uten plombe...

Som flere nevner her, så er det ikke bare de unge som kjører fort. Og det er heller ikke alle som kjører fort som kjører farlig fort... Man kan kjøre trygt i 120, og man kan kjøre livsfarlig i 120. Så det er ikke bare farten som er problemet, det er også kjøremønsteret, måten man kjører på, uavhengig av farten. Man kan jo kjøre farlig i 80 kmt også. Og da er man vel ogsp like langt hva en fartsplombering angår.


#20

Sol sa for siden:

Der satte du fingeren på det jeg ville si.

Dette forslaget kommer på grunn av statistikkene, som dere har diskutert lenger oppe, og fordi man ser at med det arbeidet som legges ned i dag, hvor fokuset går på å opplyse/skremme unge sjåfører, ikke har ønsket effekt. Tanken er vel derfor å i tillegg prøve å få jentene, som oftest er de som sitter på, til å si tydeligere i fra om hva som er ok og ikke.


#21

Elise sa for siden:

Jeg syns forslaget om å ikke la unge kjøre i helgene/natt høres fornuftig ut. Så får man heller få spesiell tillatelse til å kjøre til/fra jobb hvis man begynner/slutter på sånne tidspunkt.

Alle gangene jeg har sittet på med råkjørere har vært fredag og lørdagskvelder.

På skolen jeg jobber har vi hatt Sei ifrå-kampanje flere år på rad, og de sier at det som faktisk er mest effektivt for å få en til å stoppe eller roe ned, er å si at en må spy. De driter i å risikere livet til seg selv og passasjerene, men å risikere å få spy i bilen er noe de IKKE gjør.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.