gajamor sa for siden:
Siden det er såpass mange lærere og engasjerte foreldre her: hva med en idemyldring? kjeder seg i permisjon
Jeg ble inspirert av dette innlegget i tråden om smarte barn:
Det jeg har best erfaring med både når det gjelder sterke og svake elever er åpne elevforsøk i naturfag. Et av de mest vellykkede i fjor var et forsøk der jeg brukte 5 minutter på å forklare hvordan ei solcelle fungerte, nevnte begrepene seriekobling, parallellkobling, watt, volt og ampere. Så fikk de forsyne seg fritt blant utstyret. Oppgaven var å lage mest mulig watt. Det var helt utrolig hvor mye de lærte i de dobbelttimene, og de klarte å gjengi hva de hadde lært da prøven kom :)
I matematikk hadde vi om det gyldne snitt. Der fikk elevene i oppgave å designe et hus hvor de brukte det gyldne snitt mest mulig. Jeg nevnte også ordene fibonacci og arkimedesspiral i oppgaven, uten å si noe særlig mer om det. Innleveringene var nydelige! Opplegget passet for alle nivåer. De svakeste klarte seg med å tegne et firkantet hus, de sterkeste hadde konstruert gyldne spiraler, hadde en serie av rom som fulgte fibonaccimønster osv.