Nei nei, jeg blir absolutt ikke opprørt. Jeg blir bare litt oppgitt, idet jeg ikke ser poenget med designerbleier.
Ifølge designeren skal de inspirere den som betrakter de til å utfolde seg i sin egen fantasiverden :knegg: Slike ideer blir litt for høytsvevende for meg.
Det er tross alt bare bleier det er snakk om her. Så lenge de fungerer slik de skal, bryr jeg meg ikke om hvordan de ser ut.
Jeg er enig i at reklamefilmen er morsom, og jeg forstår humoren i det her. De gjør jo også litt narr av at "alt" representeres som design.
Det som jeg kjenner jeg blir litt matt av, er at dette i mine øyne er unødvendig sløsing av ressurser. Bleiene er jo ikke blitt noe bedre i funksjonen. De har nok ganske sikkert brukt en god del penger og ressurser på å designe dette, og det synes jeg rett og slett er litt trist.
Som min foreleser sier; If it works, don't fix it!
Jeg gikk hen og kjøpte Libresses designerbind for noen måneder siden. :flau: Der var det riktignok bare plasten rundt hvert bind som var designet, i artige mønstre og lekre grønntoner som jeg bare ikke kunne motstå. :blånn:
Jeg synes det er rart at det går an å se på Libero som noe annet enn en kommersiell aktør. Er det det fordi barn er små, søte og uskyldige at man produsentene bør fremstå på samme måte?
Er det? Så vidt jeg husker fra forrige runde så kostet ikke bleiene med litt annerledes mønster noe mer. Libero har dermed brukt av sin egen inntekt til å designe disse bleiene, selvfølgelig med det håp om at flere velger dem, men det bli ikke dyrere for hver enkelt forbruker for det.
Selvfølgelig trenger man ikke bleier med artige bilder på rumpa, de trenger jo egentlig ikke ha noe pynt på seg i det hele tatt, men jeg ser allikevel ikke helt problemet med at de har det.
Jeg synes Libero har rett til å gjøre akkurat det de vil for å selge flere bleier, så lenge de holder seg innenfor lov og regler og annen etisk standard. Det finnes billigmerker, og jeg tror ikke Libero kommer unna med å sette opp prisen for finere farger på bleiene sine. De har beinhard konkurranse med Pampers - selv jeg sjekker hver gang jeg kjøper (og jeg er sørgelig lite prisbevisst).
Libero regner med å ta markedsandeler på det, og dermed tjene det inn igjen, så sånn sett er det ikke forbrukerne som betaler, men Pampers.
Det Glitter og Scarlett sier er riktig nok, men det var ikke helt det jeg ville ha fokus på. Jeg ville ha fokus på den unødige bruken av penger og ressurser i et marked hvor jeg mener det ikke er behov for det.
Skulle pengene ha gått til å utvikle en helt ny og supertett og pustende bleie, så flott! Men å bruke penger og ikke minst ressurser på å lage et nytt design synes jeg er unødvendig, uavhengig av om Libero er en komersiell aktør eller ikke. De burde tenke seg litt mer om i disse miljøtider.
Da tror jeg ikke vi er helt enig i hvordan markedet fungerer. Det koster helt sikkert veldig mye mer å utvikle nye bleier enn å hyre en designer til å leke seg litt. Hvis Libero øker markedsandelen sin world wide med 2 % pga. dette, er det snakk om helt andre summer. Det er en andel av denne profitten som pløyes tilbake til forskning og utvikling. Markedsføringsbudsjettet er et piss i havet.
Jeg puster egentlig bare lettet ut over at årets bleier ikke ser ut til å ha like kvalmende symbolbruk som fjorårets.
En mynt sammen med et kirsebær/cherry, på en barnerumpe? Herregud, kall meg pervo, men skal noen "utfolde sin fantasi" på det vil jeg holde barnet mitt utenfor, takk.
Enig med Scarlettah igjen. Konkurransen på bleiemarkedet er så hard at man kan ikke overleve ved å bare ha en litt lekrere bleie enn konkurrenten en gang i året, bleiene må fungere også. Derfor bruker både Libero og Pampers mest penger på å faktisk utvikle funksjonaliteten. Det de håper på ved slike stunt som dette er at folk av nysgjerrighet skal kjøpe disse bleiene en gang, like funksjonaliteten bedre enn konkurrenten, for å så bli faste brukere.
Selvfølgelig kunne de brukt penger på å utvikle en mer miljøvennlig bleie, og man skal ikke se bort i fra at det faktisk skjer om litt, men da må faktisk forbrukerne etterspørre det også.
Jeg håper det faktisk skjer i fremtiden at de kan konsentrere seg mer om miljø enn design. Det er hvertfall på høy tid å ta det opp nå, og det er jo i vinden, så hvorfor ikke? Folk vil jo være mijøbevisste.
Menmen, nok om det.
For vår del funker pampers best på knerten, så vi bruker veldig sjelden Libero uansett, og kommer ikke til å prøve det bare fordi de har kommet med ny design.
Nå har jeg tittet på de nye bleiene, og jeg må innrømme at jeg syns de var veldig fine! Og et stort steg fram fra de grusomme, harry blingbling-bleiene fra i fjor.
Jeg syns det er fint når man kobler funksjon med fint design, og at Libero tar i bruk lokale up-and-coming designkrefter på en jobb som dette er strålende.
Jeg regner med at hun tenker på at på engelsk så er "cherry" et slangutrykk for jomfrudom. To pop someones cherry betyr å ta jomfrudommen deres.
Det med å utfolde fantasien var for øvrig noe årets designer sa i forhold til sitt design, ikke fjorårets design. Hun tenkte også på barnas fantasi, ikke voksnes.
Jepp, jeg tenkte på uttrykkket pop the cherry. Angående utfolde fantasien sa de vel at det var betrakteren som skulle utfolde fantasien, ikke barna? Jeg er klar over at det ble sagt i forbindelse med årets design, men jeg synes ikke når det ble sagt har noe med poenget mitt å gjøre.
Forøvrig er jeg enig med Glitter og Scarlett her, selv om jeg forstår godt hva du mener med irritasjon over ressurssløsing, kokos.
Det er jeg helt enig i! Det blingbling-greiene fra i fjor var grusomt. Heldigvis var knerten for liten til at det i det hele tatt var aktuelt. Jeg hadde aldri kjøpt de, men pappan kunne jo slumpet til.
Nå hørte jeg på det hun sier igjen, og hun sier betrakteren, det har du rett i, men jeg syns det går temmelig klart fram at hun mener barna selv. At voksne som ser barn med dråper på bleiene skal kunne leke og fantansere at de er små dråper oppe blant skyene syns jeg ikke høres særlig logisk ut. ;)
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? Jeg syns ikke årets designer og hennes tanker bak sitt eget design automatisk kan kobles til fjorårets design som er laget av noen andre, med helt andre idéer.
De fleste bleier (og det meste man får kjøpt) har en eller annen slags design. Om man heller vil ha noen med stygge rosa tegninger (ikke markedsført som "design") så er det jo bare å velge det.
Nå ble jeg faktisk litt lettet over at det ikke bare var meg som var så ..eh... nøyaktige ... at man sjekket faktisk ordbruk igjen. Dette blir vel et tolkningsspørsmål og opp til den enkelte, men siden den voksne designeren også snakker om at hun selv ser på figurene som vennene sine og dikter små historier om dem tror jeg hun tenker betrakteren helt uavhengig av om denne er voksen eller barn. Hos noen vil sikkert de søte tegningene sette fantasien i gang, uansett alder, mens andre kanskje bare ser en fin farge og en bleie :blunk:
Jeg skal forsøke å forklare hvordan jeg tenkte: For meg er visuelle inntrykk noe som setter igang tanker og aktiviserer fantasi uavhengig av om en eventuell designer spesifiserer at det er hensikten. Jeg tror at et design har som formål å skaffe oppmerksomhet uansett, og at aktivisering av fantasi knyttet til dette var almenngyldig. Uavhengig av om dette ble sagt rett ut eller ikke. Dermed tenker jeg at noen betraktere utfoldet sine fantasier rundt fjorårets design også, selv om dette kom fra et designbyrå som ikke fikk uttale seg om hva som var tankene bak designet.
All reklame og markedsføringssprell betales jo at forbrukerne, det er bakt inn i prisen på produktet. Produksjonskonstnader + markedsføring + butikkens andel + ønsket fortjeneste = produktets pris. Hvor kommer "Liberos egne penger" fra? Fra fortjenesten. Det er ikke sånn at Liberos aksjeeiere sier "i år tar vi ut mindre penger fra selskapet fordi det hadde vært så gøy med kirsebær på bleiene, dere!".
Acsa, jeg er fullstendig klar over det, hvis du leser de andre innleggene mine, samt Scarletts innlegg ser du mer om hvordan jeg mener markedet fungerer. Så lenge bleiene ikke blir dyrere av at de gjør dette, og siden bleier er ekstremt billig i Norge, så blir det en voldsom forenkling å si at "forbrukeren betaler for dette".
Pris er langt fra så enkelt som du beskiver og har mer med hva markedet er villig til å betale, enn kostnader + mrk. føring + butikkens andel. Fører økte designutgifter til økt pris er ikke dette lenger lønnsomt og blir dermed ikke gjennomført, siden forbrukeren ikke er villig til å betale for det.
Ellers skjønner jeg ikke hva som er galt med at bleier faktisk kan se litt OK ut de også. Utseende og design spiller inn på omtrent alt annet vi kjøper.
Neida, jeg måtte le litt, men poenget var vel at hver enkelte forbruker ikke betaler mer selv om Libero øker markedsandelene sine? Bleier må man ha okke som.
Ser forresten at Glitter har kommentert det samme allerede, men lar kommentaren min stå likevel.
Scarlett skrev noe om dette: Hvis Libero greier å øke markedsandelen sin med dette stuntet, tar de kunder fra Pampers. Da er det på et vis Pampers som "betaler" for dette.
Selvfølgelig får Libero inntektene sine fra forbrukerne, men så lenge bleiene ikke blir dyrere med designet, og heller ikke billigere uten, så gjør det jo ingen forskjell?
Det kommer jo helt an på hva fargestoffene er laget av og hvordan fargeprosessen foregår.
Jeg er for øvrig helt enig i at bleieprodusentene burde sette inn giret på å lage mer miljøvennlige bleier, uten alle mulige allergifremkallende stoffer. Men jeg ser ikke helt at det trenger å gå på bekostning av design. På dette området burde det være mulig å få i pose og sekk.
Desverre har ingen av de miljømerkede eller økologiske bleiene vi prøvde i nærheten av samme gode funksjonalitet og passform som Pampers.
Libero var heller aldri en slager fasongmessig her i huset. De er voldsomt brede og klumpete i forhold til Pampers. Når Glitterbanret i tillegg reagerte på dem, ble valget enkelt. Coopbleien brukte vi litt innimellom selv om vi ikke var spesielt fornøyd med fasongen, men Moltex ville tatt knekken på vårt studentbudsjett.
Jeg skal ha bambo i bakhodet til et eventuelt neste barn, takk for tips!
Ja, jeg betaler ikke en krone for fargedill, så det er sagt. Jeg kjøpte Libero til Sneipen fordi han fikk utslett av Pampers, og byttet til Pampers til Snorkfrøken fordi Libero ikke holdt tett på henne. Libero kjøpte jeg på Kiwi, Pampers i jumbopakning på Rema. Det er altså a) funksjonalitet og b) pris som teller.
Hovedhensikten med Liberos kampanje tror jeg ikke er at folk velger utfra design eller dill, men at de kjører en kampanje folk legger merke til. Og til og med snakker om. :sjokk:
Er det Moltex de fra Helios heter? (Lenge siden vi sluttet med bleier her i huset, så jeg husker ikke.)
Hvis det er de du mener så har jeg nemlig irritert meg over at de ikke holder på natten, når man har store barn som sover i mange timer i strekk that is.
Men jeg synes ellers at de har vært helt supre på dagtid og egentlig aldri reagert negativt på passformen.
Det jeg derimot har tenkt mest på når vi har brukt Pampers om natten på større barn er at Pampers lukter gift i forhold til de fra Helios, og man har virkelig ikke lyst å ta den bleien på barnet. (Det gjelder forøvrig Libero også, som vi bare har forsøkt unntaksvis.)
Helios selger Moltex ja, de er litt brune. Vi har en lang og tynn sønn, og alle bleier, bortsett fra Pampers, har blitt klumpete og ubehagelige i tillegg til å ha dårlig elastikk.
Vi har også lange og veldig tynne barn ja, men har ikke reagert på det.
Bortsett fra at bleier generelt blir litt klumpete på tynne barn, og har en tendens til å skli av uten body, men det gjelder alle bleier.
Syntes det er idiotisk å lage en greie ut av bleier jeg. :humre:
I allefall å kalle det designerbleier. De skal ha det til å høres ut som noe fantastisk, når det eneste som egentlig har skjedd er at bleiene har fått nye trykk. Råteit.
De kunne heller laget et stort nummer av at de donerte til veldedighet av noe slag.
Tror faktisk jeg ikke hadde giddet kjøpe de på ren trass om jeg hadde hatt barn i bleiealder. :trasser: Det kan kalles maks dustete bruk av ressurser. Ikke syns bleia under buksa, og ikke bryr barna seg noe om det. :lol:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.