Bokormen sa for siden:
www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1526863.ece
Hva tror dere er grunnen til dette? Bør man dele inn klassene etter kjønn?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Bokormen sa for siden:
www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1526863.ece
Hva tror dere er grunnen til dette? Bør man dele inn klassene etter kjønn?
Bokormen sa for siden:
Glemte kilde i overskriften dessverre. _flau:
Tinka sa for siden:
Dette var intressant å lese.
Håper de forsker litt på dette og evt forandrer på skolen slik at denne trenden blir evt snudd.
Inagh sa for siden:
Innimellom tenker jeg det kanskje kunne være lurt å dele klassene inn i rene gutte- og jenteklasser...
Slik ville kanskje både gutter og jente komme til ordet på sine premisser...
Men mest tenker jeg på hvordan jeg selv var i den verste pubertetsalderen -
gutten ved nabopulten var mørk og kjekk... og jeg så mer på ham enn på læreren... fikk ikke med meg mye i timene da, nei...
Samtidig - å ha begge kjønn i klassen er jo en del av "opplæringen til livet."
Man må lære at gutter og jenter har like mye å bidra med, å ta hensyn til hverandre, lære at man kan få venner blant begge kjønn etc...
Det må være en enorm utfordring å være lærer - all ære til de som orker den jobben!
Høst sa for siden:
Dette har jeg lest noe om før en gang.
leter
I denne artikkelen kommer det frem en del interessante poenger om dette temaet;
Jeg skjønner tankegangen om at samfunnet i iveren etter å få flere jenter til å utdanne seg mer, kanskje har fokusert for mye på å legge til rette for disse. At mange jenter i tillegg av natur er mer disiplinerte i en skolesituasjon, og derfor nok oppfattes som "lettere" å ha med å gjøre for mange lærere, gjør egentlig ikke saken bedre - for guttenes del.
Jeg fikk forresten for en tid tilbake høre følgende historie fra en bekjent; En skole i nærheten hadde en klasse som bokstavelig talt nesten var uglesett av lærerne - halvt om halvt ca. med jenter og gutter. Klassen var ansett for å være svært bråkete, faglig svak osv. De hadde en eldre, kvinnelig lærer. Denne læreren gikk etterhvert ut i et lengre vikariat, og klassen fikk en ung, mannlig vikar. Ikke lange tiden senere skåret klassen atskillig høyere på prøver, miljøet i klassen var bedre, foreldrene oppfattet barna som roligere, mer interessert i lekser osv. Nøkkelen mente min bekjente lå i læreren, heller enn i barna. Vikaren hadde et helt annet opplegg (et helt annet språk, andre læremetoder osv) enn den den egentlige læreren. Kanskje er mange norske skoler rett og slett modne for et generasjonsskifte hva gjelder lærere?
komo sa for siden:
Tror nok at de må "gjøre" noe med opplegget i skolen, det viser seg å passe jenter bedre enn gutter, men all ære til den som finner ut av det.
Var akku på Utviklingssamtaler, og lærerene snakket om de forskjellene der også, ville gjerne "gjøre" noe med det de også.
Ser det veldig godt hjemme hos oss, har jente og gutt med 1 års mellomrom(9 og 10), jenta vår er "typisk" jente, pliktoppfyllende, ryddig og god i alt hun gjør. Strekker seg langt for belønninger og ros.
Gutten vår som er et år yngre er også, heldigvis, ganke flink i det han gjør, men han er "typisk" gutt. Ikke fullt så pliktoppfyllende, ikke spesielt opptatt av å imponere læreren, belønninger virker ikke, vimser mye mer enn søsteren.
Men nå det er sagt tror jeg nok at han vil komme igjennom skolen uten de helt store problemene.
Så igjen, all ære til den som finner ut av det:tilber:
komo
Mams sa for siden:
Sitat fra artikkelen til Høst:
Dette synes jeg sier endel også, mest basert på erfaring fra klasen til mellomste og paralellklassen.
I paralellklassen hans er det et flertall av jenter og klassen er rolig, og det motsatte gjelder for klassen til mellomste.
Gutta får "skylda" for det.
Men mye av bråket startes av jentene med erting av gutta (i følge deres lærer) og gutta går på limpinnen hver gang. Gutta tar igjen fysisk.
(men i den klassen har flere av jentene begynt å sparke de i skrittet da...)
Tror gutter ufortjent får mye av "skylda" for uro i klassen, da jenter i mange tilfeller er mere utspekulert i sin måte å lage uro på.
Når det gjelder det faglige ligger det nok endei det de skriver. Flertallet av lærerne er jenter/damer og vil nok ubevisst "tiltrekkes" av jenters skrivemåte fordi den er mest lik dems egen.
Skoleundervisningen består i stor del av teortisk undervisning, og gutter skal vel etter hva jeg tidligere har lest hatt mere nytte av praktisk læring.
Reformen som førte til at ungene startet 1 år tidligere på skolen tror jeg det på generelt grunnlag er gutter som har tapt mest på. Da gutter er mindre moden for en så tidlig skolestart, kontra jenter.
Hørte på et radioprogram et par år etter at det ble innført og det var et intervju med en eller annen professor.
Han fortalte litt om forskjellen på gutter og jenter og hvorfor gutter "tapte" på skolestart i 6 års alderen.
Det gikk på modenhet. I 10 års alderen ville guttene ha tatt igjen det tapte om de fikk tilrettelagt undervisningen i større grad.
Jeg tror ikke rene jente og gutteklaser vil være løsningen, for da måtte de også hatt mere mannlige lærere. For jeg tror den veldig store andelen av kvinnlige lærere har mye å si.
Og læreren har fryktelig mye å si. I alt for stor grad kan faktisk en dårlig lærer ødelegge for veldig mange barn. Det gjelder hele skolegangen.
Hadde selv en mattelærer på videregående som ikke kunne lære fra seg i det hele tatt. Slengte rundt seg formler, men "glemte" å forklare de.
Når vi hadde vikar fikk vi forklaringen.....
eg gikk helse og sosial og vår klasse sammen med Elektro var sm og ble slått sammen i almennefag. Hadde flere med s i matte fra ungdomsskolen. Kullet vårt og kullet etter oss hadde henne i matte og av totalt ca 45 elever strøk halvparten i matte. De med gode karakterer fra ungdomsskolen fikk i mange tilfelelr såvidt stå karakter.
Bitchy sa for siden:
Jeg har faktisk rene gutteklasser. Er ingen forskjell for guttene tror jeg, kontra om det er noen jenter i klassene. Jentene virker ofte positivt inn på miljøet (litt eldre elever). Men ser også at noen jenter kan "drukne" i en klasse med aktive gutter - mens andre er tøffere og hevder seg på en positiv måte.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.