Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Dersom det var snakk om heldagskole så hadde det vært noe annet. Det vil si at skole og SFO fungerte omtrent som en barnehage, men med litt mere læring. Da ville jeg applaudert.
Jeg ser helt klart behovet for at alle unger bør være sosialiserte og snakke samme språk når de begynner på skole, men jeg tror ikke enda et år tidligere skolestart vil løse den floken (det var vel liksom det seksårsreformen ble solgt inn som også).
Jeg takker alt som takkes kan for at min femåring ikke skal på skolen før til neste høst, når han er nær 6 1/2. Femåringer har lite å gjøre i skolen i mine øyne.
Jeg smugleste et fint innlegg i "utdanning" hos foreldrene mine her om dagen. Der sto det at mange har misforstått dette med at norske unger er så dårlige til å lese. Norske unger scorer høyt på tekniske leseferdigheter, men lavt på forståelse. En av de beste måtene å endre dette på er ikke klasseromsundervisning, men leik og turer i skog og mark. Det nytter ikke å sitte inne og lese side opp og side ned om naturopplevelser når ungene aldri har vært i en skog. Det er tungt å lese bøker om tog hvis man ikke kjenner til ordene som er brukt i teksten fordi man aldri har vært på en togstasjon. Så hvis man vil at norske unger skal bli bedre lesere tror jeg løsningen er obligatorisk barnehage for alle 5-åringer, men et kjempestort budsjett til turer og ekskursjoner :D
Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg syns om dette enda, men ettersom jeg forsto så var det vel ikke skole i skole forstand, men førskole i barnehagen.
Dvs at alle 5 åringer da altså er garantert barnehageplass, pluss billigere plass, da de jo ikke skal betale for disse "skole" timene.
Det finnes faktisk mange barn (tro det eller ei) i Norges langstrakte land som ikke går i barnehagen. Heldagsskole som femåringer tror jeg hadde blitt i tøffeste laget for dem. Det er tidlig nok å begynne på skolen som seksåring.
Jeg også forsto det slik at det skulle være skole i barnehagen det var snakk om... Nei - jeg er fremdeles i mot dette. Jeg syns barnehagedagen faktisk er veldig organisert som den er, med alt som skal rekkes og "må" gjøres. Jeg er veldig i mot at de skal ta bort enda mer av tiden til frileken som femåringene fremdeles er verdensmestre til.
Ellers sier jeg som gajamor her - ja til fler turer og opplevelser. La barna få "hans on" erfaring så vil den teoretiske kunnskapen sitte mye lettere når det er tid for den... Tror nå jeg i hvertfall.
For et halvt år siden sa jeg at de kommer til å ta femåringene inn i skolen for å få full barnehagedekkning. Nå var ikke dette akkurat det, men det kommer nok forslag om det etter hvert og.
Barnehagen skal jo allerede legge opp til læring, men om det gjør at det blir større pedagog tetthet så kansje? Men problemet er jo og HVOR skal de ta pedagogene fra?
Jeg leser at dette vil koste anslagsvis 700 millioner kroner i året. Og at poenget er obligatorisk barnehage siste år før skolestart, med mer fokus på læring. Og jeg kjenner at jeg blir sittende med krampe i nakken etter intens hoderisting.
Det er nå snart 11 år siden "reform 97" hvor man fikk 6-åringene inn i skolen. Underveis på de snart 11 årene har man endret, endret, endret og endret på innholdet i skoledagen for 6-åringene. Med andre ord - også dette var et forslag som var dårlig planlagt, og hvor man ikke ante konsekvensene. Nå har de første 6-åringene som begynte på skolen kommet over på videregående skole. Og hva er resultatet så langt? Tja. Hvem vet. For siden man har endret opplegget hele veien, og bare følt seg fram, så vet man jo strengt tatt ingen ting.
Da syns jeg det er tåpelig, tankeløst og typisk SV å foreslå ENDA en reform, før man har fått den forrige ordentlig på plass, og lenge før det har vært mulig å evaluere siste endring. Det blir da ikke noe bedre skole av at elevene er der flere timer? I såfall burde jo de som nå går første år på videregående vært mye flinkere til alt enn de som er året eldre, ikke sant? Og hvis denne "medisinen" (mer skole) ikke hjalp, hva skal det da hjelpe å øke enda mer?
Jeg tror SV har rotet seg alvorlig bort i denne saken. De blander kvantitet og kvalitet, rett og slett. Jeg ville ønsket meg en diskusjon om skolens innhold, ikke bare økning av timetall. Nå til høsten øker timetallet i småskolen med 5 uketimer fordelt over de første fire skoleårene. De ekstra timene skal brukes til norsk, engelsk og matematikk. Min vordende førsteklassing skal ha 24 undervisningstimer i uka. Og det er hva man har bestemt. Men hva, hvordan... hvordan styrke undervisningen, hvordan styrke læringsutbyttet, hvordan få kontroll på mobbing, hvordan få bedre lærere, hvordan.... nei se det... det er da vel ikke politikernes problem???
Jeg er helt enig bina.
Min eldste datter går i 7.klasse nå.
Jeg hadde vondt i magen i månedsvis før hun som 5 åring, snart 6 åring begynte i 1. klasse.
Hun var på ingen måte klar for det.
MEN, den gang så besto 1. klasse hovedsakelig i lek. Det var ikke mange bokstavene og tall de lærte i løpet av dette året.
klassene i dag har en mye tøffere skoledag. En liten bekjent 2. klassing av meg er allerede lei lekser og skolepress. De forventer enormt mye av disse små allerede.
Mine barn er født på høsten og er allerede 5 år når de skal begynne på skolen.
Hvis SV får det som de vil begynner altå mine barn på skolebenken som 4 åringer... jeg vet ikke om jeg føler meg helt komfortabel med det.
Hvor blir det av verdiene i at barn skal få leke og utvikle fantasi og kunnskap gjennom sosial kontakt og frilek i barnehage eller nærmiljø.
Hvorfor legge enda mer press på disse små som nettopp har startet livet.
-Ønsker meg heller heldagskole, og at leksene gjøres i skoletiden!
Jeg har jobbet i engelsk skole, og jeg ble aldri helt fortrolig med dette systemet, en ting er at mange kun er 4 1/2 ved skolestart, men på førskolen hadde vi treåringer... og dette var veldig kunnskapsrettet (sitte i ro mm). Det var nesten rett ut av bleia og inn på skolepulten.
Ja, nei, vet ikke, er litt delt her jeg.
Ja til obligatorisk barnehage, året før skolestart, og evt med litt mer undervisning i barnehagen. Men dette må stå i stil med den pedagogiske kompetansen barnehagen har, her er kvaliteten viktig, ellers går vinningen opp i spinningen.
Min søster som var i det første kullet ut med 6 åringer på skole, husker jeg stagnerte litt det første året fordi opplegget ikke bidro til individuell læring, siden hun var over gjennomsnittet når hun staret. To lærere på 25 elever, kontra en på 6 i barnehagen er stor forskjell. Nå er innholdet i skolen blitt endret en del siden det første året, så man kan ikke sammenligne det med dagens ordning. Men en ting er sikkert, man kan ikke bare putte barna inn i et "opplegg" uten å ha kvaliteten det krever på plass. Vi ser jo at allerede i dag med det enorme presset for å få økt barnehage dekningen, så er det store hull i personellets kvalifikasjoner spesielt på pedagogisk side.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.