Hvilken ferieform?

Hva er familiens foretrukne ferieform?

• Båt
    0 stemmer
  • Camping (campingvogn, camplet, telt etc)
    3 stemmer
  • Annet
    17 stemmer

Blondie sa for siden:

Hvilken ferieform foretrekker dere som familie?

Vi er utpregede båtmennesker og trives med det, men i år har vi investert i en camp-let. Bakgrunnen er at vi benytter anledningen (mannen har sju uker ferie i sommer) og reiser nordover med bilen. Etter teltturen i fjor sommer har vi kommet frem til at ryggene våre ikke tåler tre uker i telt. :knegg: Denne sommeren får vi både i pose og sekk, altså. Vi får både båtturen vår og den etterlengtede nordover-turen. Hvor langt vi kommer avhenger av barnas oppførsel i bilen, men vi håper å nå frem til et vennepar som for tiden er bosatt i Lofoten.

Er vi skrekkelig heldige rekker vi en uke på hytta også. :kryss:

Tertit sa for siden:

Vi veksler mellom telt, hytte og hotell.
I år blir det først hotell og så hytte. :D

Røverdatter sa for siden:

I år som i fjor blir det en uke til Danmark i juni og tre uker fri igjen i juli. De tre siste ukene har vi ingen planer, men har tilgang på hytte på fjellet og båt-skjærgård-lavvo. Vi gjør det som passer best til været og det vi har mest lyst til. Forhåpentligvis får vi både en liten fjelltur og et par overnattinger i fjorden.

Det blir nok en deilig ferie som vanlig. Vi liker å få roen over oss hjemme i ferien og ikke ha for mange planer. Er været fint så er det ingen andre steder enn hjemme jeg vil være. Vi har stor tilgang på sjø og strand og badeliv som vi elsker.

Nå gleder jeg meg plutselig enda mer til ferien. :lykkelig:

Jeg stemte Annet siden vår foretrukne ferieform er en blanding av flere alternativer.

turi sa for siden:

Vi er ikke ferie-dra-bort-mennesker, har vi funnet ut. Og skal vi være borte lengre enn 1 natt, må vi ikke ha tilgang på bil, for da drar vi hjem.

I fjor var vi 4 netter i Danmark, men da tok vi fly ned, leide bil, og tok fly hjem.

Vi har leid oss(for noen år siden) hytte på åremål, var der i 18 timer,før vi vendte snuten hjem, og har ikke vært der siden. (nå skal de sies, at damen som eide hytten var veldig grei, og vi måtte bare betale for 1 måned, ikke for hele året, for hytten ble leid bort videre, :puh:).

Og vi er verdens beste på å dra på sparke-turer, bestemmer oss gjerne kvelden i forveien, og drar på morningen dagen etter!

Hasselnøtt sa for siden:

Vi har jo ikke vært familie så lenge, men foreløpig ser det ut til at hytte er den store favoritten. Imidlertid er vi jo snart båteiere, i tillegg skal vi utenlands i år, så du får spørre til neste år. :humre:

nolo sa for siden:

Jeg stemte annet, for jeg ville gjerne stemme både hytte og utland. De senere årene har vi leid hytter i utlandet, og det har vært veldig vellykket. Far og mor får luftet pass og fremmed valuta, samt får høre andre språk og handle annen mat, og ungene har plass å boltre seg på, og får oppleve andre forhold enn hjemme.

Pasta sa for siden:

Vi elsker å feriere og jeg kan ikke velge noe spesielt. Når vi har campingvognen bruker vi den mye både i helger og ferier og farter rundt omkring til nye steder. På vinteren liker vi å leie hytte på fjellet og kjøre slalom. Ellers så liker jeg og ungene å reise på charter til syden, mannen er med, men han liker det ikke så veldig godt.
Hvis jeg skal nevne en ferieform som vi ikke liker så godt, så må det være telt. Da blir vi fort lei alle mann.

Selma sa for siden:

Sommerferie for oss har de siste årene vært Syden-tur med familiehotell, strand og basseng. Etterhvert som ungene har blitt større, så legger vi inn flere utflukter/opplevelser på turene.

Øvrige ferier, dvs vinterferie, påskeferie, høstferie samt mange helger er forbeholdt hytta vår

Får vi i tillegg anledning til ei storbyhelg for bare oss voksne, så er vi veldig fornøyde :)

Palmen sa for siden:

Dette burde vært en flervalgspoll! Når vi ferierer i Norge bor vi på hotell eller leier hytter. Vi bor alltid på hotell på utenlandsferier. Skulle ønske vi var båtemennesker, det ser og høres fantastisk ut. Men det er vi ikke.. :snufs:

Anne C sa for siden:

Jeg er et utpreget utenlandsferie-menneske. Og det er gubben og. Gutta bryr seg jo ikke så mye enda, men de liker å bra på tur.

Pepper Lemon sa for siden:

Hotell i utland, tenker jeg vi sier. Eventuelt leilighet såfremt det ikke er i et leilighetskompleks, men heller som del av et hus. Jeg liker mye annet også, såfremt det ikke er primitivt. Varm dusj hver dag må til, samt gode senger og generelt god komfort.

TBM sa for siden:

Egentlig gjør vi ganske mange forskjellige ting i feriene, og det er lettere å si hva vi IKKE liker.

Vi reiser ikke til slike feriekomplekser i Spania, med bare nordmenn og andre skandinavere i fellesferien. Vi har mange venner som liker det, men har sagt nei til å være med, for skal jeg utenlands skal jeg oppleve nye kulturer - og helst også bo litt mer privat enn å ha nabo'n hjemmefra i naboleiligheten...

trøtt sa for siden:

Utenlandsferie, hotell og hytta.

Jeg mener også dette, men i påska ga jeg etter og ble med til en ferieleilighet som er i familiens eie. Ungene har aldri kosa seg så mye på tur som på denne ferien og jeg har nok aldri slappet så av med ungene på tur.

TBM sa for siden:

Jeg skulle kanskje ha fremhevet ordet fellesferien bedre - jeg tror ikke jeg noen gang vil reise dit i skolens sommerferie - selv om ungene helt sikkert ville ha kost seg masse.

En slager hos oss er å leie sommerhus i Danmark med svømmebasseng - det gir stjerner i boka hos ungene!

Koma sa for siden:

Våre beste ferier har vært når vi har leid hus i utlandet sammen med venner og familie. Synes det er hyggelig å feriere sammen med andre. Det å ha ett hus/villa med høy standard med alle fasiliteter og god plass gjør alt mer smidig ift. bo tett med andre.

Før vi fikk barn ferierte samboer og jeg som regel på hotell i utlandet. Det er en ferieform som ikke frister nå med tre små barn. Det er veldig greit å kunne ordne seg selv.

Telt/camping har jeg ingen erfaring med, mens hytteliv ved sjøen var noe jeg vokste opp med. Familien min har ett flott sted, men dessverre er det ikke spesielt barnevennlig, da tomten domineres av glattskurte svaberg, stup og klipper. Venter nok noen år før vi booker oss inn på en lengre ferie der, tenker jeg.

Skremmern sa for siden:

Vi er langt ifra camping-, telt- og hyttemennesker.

Vi har reist til et typisk "sydenmål" og fant egentlig ut at det var første og siste gangen. Jeg liker utenlandsferier, til storbyer eller steder det ikke kryper over av pensjonister.

Estrella sa for siden:

Siden mamma bor i Spania så drar vi alltid dit på sommerferie og bor privat der hos henne. :)

Men skulle vi dra andre steder til utlandet så blir det hotell. :nikker:

trøtt sa for siden:

Jeg må presisere at når jeg snakker om hytte så er det egentlig feriehus jeg mener. Hytte uten strøm og vann er ikke noe for meg.

Dixie Diner sa for siden:

Utlandet. Jeg er et opplevelses-menneske, jeg vil oppleve mest mulig spennende på en ferie. Pyramidene i Egypt, Eiffeltårnet osv, det er ting jeg har lyst til å ha sett med egne øyne. Hytteturer og slikt er greit, men da feks. en langhelg eller noe. Skulle dog ønske vi hadde hytte eller at svigers hadde det, for da kunne vi vært der i påsken. Ingenting er som hytteturer i påsken.

Stompa sa for siden:

Jeg foretrekker deilige sommerdager i huset vårt i Vesterålen, iblandet en og annen tur til Danmark og/eller Østlandet. Stemte Annet, da huset vårt ikke er i nærheten av det jeg definerer som hytte (fire store soverom, to bad, fullt utstyrt med alt unntatt oppvaskmaskin).

Aminta sa for siden:

Det skulle vært flervalgs.
Vi er hotell mennesker, og utenlandsferie-mennesker.
Vi kunne aldri tenke oss å campe, og vi vil ikke på typ nordlandsferie.
Utlandsreiser elsker vi begge, og da bor vi på hotell, vi kan bo i feriehus eller hytter med god standard også.
Mannen er ikke båtmenneske, men jeg overlever fint en helg i båt for å få vært med på litt seiltur ja (pleier å være med vennegjengen på seiltur en helg i fellesferien med svær seilbåt).

løve70 sa for siden:

Krysset av for utenlandsferie. Vi er glade i å reise alle 3. I utganspunktet har jeg vært veldig skeptisk til ferier av type 'familieanlegg i syden', men det har vist seg å være genialt når man reiser med små barn. Vi har også leid hus sammen med andre og dratt på storbyferier. Camping er ikke noe for meg.

I påskeferien drar vi alltid til fjells, på familiehytta :)

nolo sa for siden:

Ja, definitivt. Og vaskemaskin og TV.

Guava sa for siden:

Jeg foretrekker utenlandsferier med hotell. Jeg er ikke kresen på hoteller eller pensjonater og kan godt bo på temmelig dårlige steder uten at det gjør meg noe. Hytteliv og camping derimot er absolutt ikke noe for meg.

Jeg liker å komme til ferdig oppredd seng, slippe å lage maten selv, slippe å vaske osv.

Honda sa for siden:

Før svigermor solgte hytta:
Så hytta. På en øy på helgeland ;)
I jobben mann hadde til i januar så hadde han ikke ferie om sommeren, utenomferie. Fikk 15000 for å ikke ha ferie i "felles" ferien hihi

I fjor var første gang vi var på sikkelig ferie. 14 dager på kreta. i august/sep.
Ellers så har vi vært i finnmark i mai og spetember, par ganger. Og småturer rundt om, jeg og turbo.

Brukte å ta langfrien til mann på hytta ilag med svigers.
Slapp å pakke å stresse rundt .deilig:)

Ellers så har vi holdt på med hus å brukt penger på det.

I år skal vi bygge ut, og mann får ikke betalt ferie fra nyjobben, og feriepengene som ble utbelat i januar fra i fjor gammeljobben blir brukt på drenering.
Mann må ta ferie fra jobben men har ikke settet seg opp. han håper han slipper...

det jeg ser på som ferie: 3-4 uker i ett i finnmark. Er det jeg er vant med som ferie fra jeg var lita. Vært der oppe hvert år siden vi flyttet der i fra.
Å "loffe" rundt i sverige/danmark ser ikke jeg på som ferie men stress.

Å syden mist på sommern. nei takk.
Nok varmt på kreta når vi var der, 40 grader hele første uka. så bare 30 neste uke. hehe

~TM~ sa for siden:

Det burde vært en flervalgspoll. Vi foretrekker hytte og utenlandsreiser.

Nenne sa for siden:

Vi foretrekker hotell, evnt. leilighet i forbindelse med hotell, både i inn- og utland.

Om et par år kan jeg se for meg at vi kjøper oss en kombi-camp og tar noen teltturer med ungene. Det kan bli moro. :)

Blåbær sa for siden:

Hytte eller hotell/leilighet i utland.

Vi er så heldige at vi har to hus i familien på en fraflyttet øy utenfor Bergen.
Mamma vokste opp der. Er ett paradis for barna. Alt er som det var da de flyttet derfra på begynnelsen av 70-tallet. Ingen biler og ingen butikker.
Må ha to uker der hver sommer!

Ellers i året er jeg mest glad i utenlandsreiser.
Jeg har aldri helt forstått vitsen med å dra til syden om sommeren. Heller en tur til varmere strøk i november! Eller en tur til storby i Europa i mars.

Camping og telt er ikke helt min greie.

Fadese sa for siden:

Det har variert for vår del. Hjemme-/hytteferie, storbyferie og camping. I år blir det campingferie igjen, og vi gleder oss veldig! Det er ikke noe vi klart foretrekker framfor det andre. Variasjon er fint.

Tjorven sa for siden:

Mannen min er helt notorisk. Hvis han ikke har fått vært på en sydenferie i løpet av sommeren, så har det ikke vært sommer. Så vi reiser alltid sydover, men prøver å variere litt hvor vi drar. Nå som vi har helt små barn, blir det veldig A4, men om noen år er vi vel litt mer eksperimentelle igjen.

Jeg kan godt være en uke på en hytte på fjellet, men det er sjelden vi bruker ferie på slikt.

Lykkex3 sa for siden:

Når sommerferien står for dør pakker vi og stenger huset. Vi bor på hytta i 8 uker og pendler til byn dersom det trengs, vi priser vi oss lykkelig over internett og vidreføring av kontortelefon. Uten det hadde vi nok måttet være hjemme. Når man driver for seg selv, kan man ikke si at: nei nå har vi ferie så vi kan ikke hjelpe deg :fnise:
Vi har også kjørt på måfå igjenom Europa i 3 uker, og det skal gjentaes når lillebror er større. En annen stor drøm er å leie bobil og ta en skikkelig norgesturne hvor vi bruker 3-4 uker. Dykke, fiske, besøke familie osv osv. Den drømmen håper vi blir til virkelighet om ca 2 år.
Ah, jeg elsker sommerferien :hjerter:

Lisa sa for siden:

Jeg er helt klart et storby hotell/leilighets menneske men hva gjør man vel ikke for de små? Nå har jeg nettopp investert i telt, ryggsekk, soveposer osv. og vi skal f.eks campe på Nord Koster to ganger i sommer .... jeg hater telt og "primitiv" camping men gjør det gjerne for ungen sin del.

Blondie sa for siden:

Dere kan kjøpe vår når vi har sett Norge. :humre:

Karamell sa for siden:

Utenlands, gjerne i leilighet.
Jeg synes ikke hotell funker så godt med små barn.

Dessuten er vi hver sommer på hytter ved sjøen.

Propella sa for siden:

Er det opp til mannen, så er man hjemme i ferien. Er det opp til meg, så er på hotell i et varmere land.

krystallklart sa for siden:

Blir oftest hytte, ja.
Men en del hotell og utland og.

GinaK sa for siden:

Svarte utenlandsferie. Nå har vi bare vært på en sydenferie med barn men vi hadde det helt topp og det skal vi gjøre igjen. Skal prøve å få til en tur i året. Lever lenge på sånne minner...
Har leid hytter, både sommer og vinter og det har også vært bra. Vi er også glade i å være hjemme vi.
Vi liker nok kanskje aller best å leie hytte og dra på sånne opplevelsessteder som barn liker, som vi gjorde i fjor i Sverige; Badeland, dyrepark og tivoli.

Krem sa for siden:

Ja takk, begge deler kanskje? Liker sigers sin hytte på fjellet om høsten vinteren, og mine foreldres hytte på sørlandet om sommeren. Spe på med en sydentur med jevne mellomrom, evt en langweekend for meg og gubben er jeg storfornøyd. :D

Men egentlig er det viktigste at vi har ferie sammen, god tid og friheten til å gjøre som vi vil, uten å ta hensyn til andre hele tiden. Og ofte er det når vui foreldre klarer å slappe av ungene hardet best. I år blir det tur til Damark, tildels sammen svigers, og en uke på sørlandet. Jeg gleder meg.

lavendely sa for siden:

Vi reiser ofte utenlands når vi først har ferie. Velger da å bo i leilighet fremfor hotel.

Zip sa for siden:

Camping. :riktig:

Benzo sa for siden:

Utenlandsreiser og hytte.

tinkadott sa for siden:

Vi camper i ny campingvogn så ofte vi kan, den står på fjellet. Men i sommer blir det i tillegg til turer dit 2 uker i Tyrkia:D Like ross godt i utlandet.

Obelix sa for siden:

Jeg vil gjerne ha det litt comfy når jeg er på ferie, men går allikevel ikke av veien for en teltferie.
Bare jeg slipper utedo i 2 uker.

Nenne sa for siden:

:riktig: Høres bra ut!

Christina sa for siden:

De siste årene har vi bodd 1 uke på hotell i Kristiansand.
Med tur i Dyreparken og byturer og alt som hører med.

Susse sa for siden:

I år som i fjor blir det en uke i Danmark sammen med svigers og svoger med fam. Noe annet har vi ikke mulighet til. Resten av sommeren jobber enten mannen eller jeg så da blir det kun bilturer til stranda for den av oss som er hjemme med barna.

Smash sa for siden:

Vi liker å reise til utlandet. Ferierer enten i leilighet, på hotell eller til venner.
Camping har vi prøvd tre dager - never again ble jeg og mannen enige om.
Hytteturer ei og annen helg i løpet av året er stas, men ikke som ferie.

gullet sa for siden:

Danmarkstur, i år i sommerhus. Tidligere har vi bodd på hotell.
Båtturer og en overnatting eller to i telt på en av øyene i skjærgården.
Og masse hjemmekos.

Slingshot sa for siden:

Utenlandsferie, med billig-overnatting. Litt backpack-aktig (men jeg må innrømme at standarden er noe høyere nå enn i studietiden. Man bli kravstor med alderen). Ellers er fjellturer både i Norge og utenlands populært i vår familie, sønn på 11 er så fornøyd med at han kan slite ut mor nå at han storkoser seg...

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.