Bilen flyter over, bibliotekbøkene forsvinner, regninger blir ikke betalt. I hektiske perioder er det alltid et eller annet som glipper. Jeg jakter derfor på de små tipsene som gjør livet litt enklere og mindre irriterende. Har du feks funnet en genial måte plassering av oppvaskbørsten eller praktisk oppsamling av tomflasker? Fortell om det i denne tråden!
Jeg kan jo begynne selv. I bilen min produseres det på en mystisk måte alltid masse søppel. Diverse forsøk på å samle det i en plastpose blir bare tull. Men så tok jeg en "tube" fra ikea, la en del sammenbrettede plastposer oppi bunnen og derette en pose åpen og brettet utover kanten (som i søppelkassen). Denne står så på gulvet. Søppelet detter ikke ut i bilen, det samles på ett sted og det er enkelt å tømme den, dytte sammen og skyve under setet foran ved behov.
(Det er kanskje ikke ekstremt miljøvennlig, men jeg var desperat etter flere klissete og illeluktende feilplaseringer av treåringen.)
aha, en trpd for meg med andre ord! men jeg har tatt grep, etter at huset forfalt i 2 år etter studere fulltid og jobbe og ukependle til Bergen og ta hånd om tre barn. ja, og en mann i full jobb og vel så det. Så nå er det innmari godt at den peridoen er over, overskuyddet er tilbake og jeg går gjennom rom for rom, og pakker vbort alt som vi ikke har hatt bruk for siste halve året. Så håper jeg bare at jeg ikke rydder bort alt for mye. handlet inn 20 kasser fra Ikea sist jeg var der, ogh håpet er at noen blir til overs, og at jeg får tid til samme systematiske gjennomgangen i garagen på 100 kvm etterhvert.... :dåne:
Oppvaskbørsten henger jeg på en sånn sugekopp-krok over oppvaskkummen. Om man har et stilig kjøkken, så er kanskje ikke det så flott, så da kan den henges på innsiden av skapet under vasken.
Kaste kaste kaste ja, det er det eneste som funker. Vi skal leie ut huset vårt i sommer gjennom et utleiefirma, så her ryddes og kastes det, det gis bort og det stues vekk :eek:
At det GÅR an å samle på så mye driiiit!
Vi hadde enda verre sjau for snart 3 år siden, da vi flyttet inn her. Vi arvet hus etter besteforeldre/far - de hadde delt huset siden det ble bygget i 1036 - kan dere forestille dere hvordan det så ut? :svelg:
Vi skal ta kjelleren og garasjen i sommer. Da flytter vi alt ut på plenen en solskinnsdag, og så sorterer vi, gir bort og kaster det vi ikke skal beholde.
Jeg tror det er noe med å henge opp tøy, bære ting dit de hører hjemme med en gang, ta ut av oppvaskmaskina så fort som mulig, ha et egnet sted å legge fra seg ting... Ikke noe vi klarer å gjennomføre noe særlig. Bortsett fra regninger og sånt. Jeg har et skatoll i stua, og der har jeg kasetter for ubetalte regninger, for betalte regninger, og for "annet", som sorteres videre til arkivskuffen i kottet etterhvert.
Mannen min er ekstremvarianten av å IKKE gjøre nettopp dét.
Han må gå tilbake inn på badet etter at barna er i seng, for å putte bleien i bosset, hive skittentøy i kurven, legge kluter i wetbagen, tannbørstene i tannglassene,....
:herregud:
Kan han ikke bare rydde etterhvert da???? $&"$%"$%"$&$
(ja, for ofte stikker han på joggetur eller et annet sted, så jeg må rydde det opp bare for å finne doen. Grrrrrr)
Regninger: en bunke for ikke betalte og en for betalte i en skuff i kjøkkenøya (ut mot spisestue).
Mitt beste ryddetips er at alt skal ha en plass. Høres kanskje simpelt ut, men det betyr at man alltid vet hvor en spesifikk ting skal legges bort, og det er mulig å rydde alt som flyter på plass. Det tar litt tid å komme dit, men vel verdt å starte på.
Ellers prøver jeg alltid å ta med meg en ting når jeg går fra ett rom til ett annet. Det funker så som så, ganske godt mellom etasjene. Jeg legger ting som skal opp i trappa og tar alltid med meg noe opp og legger det på plass når jeg går en tur opp. Samme for kjelleren.
Vi resirkulerer papir og har pose i stua og en på kjøkkenet. (Det er fint å slippe å ha melkekartonger stående fremme.
Vi har jevnlige gjennomganger av tøy og sender videre til dem som arver Lille og sender søplesekker til Fretex jevnlig. (Ikke kaste det som er hullete, gi det til Fretex, de lager isolasjon av tøy som ikke kan brukes!)
Ta en runde jevnlig med en søplepose i huset og ta alt som skal kastes. Det er et Flyladytips, tror jeg, å finne 20 ting som skal kastes.
Ta en runde på badet og kast alt som er over ett år gammelt.
Bare ha en roteskuff på kjøkkenet.
Regninger legges i en dertil egnet brevordner. Settes i perm etter de er betalt og husk å notere betalingsdato. Ta gjerne utskrift av oversikten over betalte etter du har tatt en haug.
Flytt jevnlig, da får man ryddet skikkelig opp.
Ikke vær nådig når du rydder i tøy eller andre ting. Er det ikke i bruk, så kvitt deg med det. Hvis plagget ikke passer er det sikkert umoderne innen du passer det. Bort med det!
Begrens mengden aviser. Det blir enormt mye søppel. Vi abonnerer bare i helgene.
Er du sikker på det? Det trodde jeg også før, men så mener jeg å ha lest at Fretex nå ikke vil ha klær som ikke kan brukes som klær, og at de faktisk er ganske sure for at folk gir dem filler.