Var ute i går på et større sted i Oslo. Satt en gruppe folk der lenge og vel, og vi spiste og drakk vår kvote og vel så det, for flere tusen kroner totalt. Da vi skulle gjøre opp fikk vi regningen, som vi gikk gjennom nøye. Og hva finner vi? 3 retter og en kaffe vi ikke har bestilt eller fortært. Hva sier kelner? "Oj, dere har visst fått regningen de som hadde bordet deres før dere hadde". Muligens en plausibel forklaring, hadde det bare ikke vært for at nøyaktig det samme skjedde for noen måneder tilbake også.
Vi deler regningen på 5 og kelner sier det er greit at vi betaler hver for oss med kort. Men påstår at summene vi har satt opp ikke er tilstrekkelig, at det blir 1000 kr mer, dvs 200 pr par. Vi gir oss på det, men regner igjennom en gang til for sikkerhets skyld (var jo ganske brisne hele gjengen, så var fullt ut åpne for at vi kunne ta stygt feil). Men vi hadde rett. Hva sier kelner? "Oj, dere hadde visst rett og jeg feil"
Det er jo kjent at mange utseteder svindler sine kunder, da særlig de som er ganske brisne. Enten ved å plusse på bestillingen (særlig antall øl) eller gi tilbake feil vekslepenger.
Hvilken offentlig instans kan man klage til i vårt tilfelle? Kemner? likningskontoret? Politi?
Må innrømme at jeg blir ganske sur når jeg blir forsøkt lurt. (Føler meg ganske sikker på det, for forrige gjesters bestilling blir vel nullet ut når de betaler? Og bordet var tomt da vi ankom, og hvem bestiller 3 retter + 1 kaffe? Hadde de stukket fra regningen ville de vel husket at de ikke hadde betalt?)
Utrolig frekt! Aner ikke hvor du kan klage, men klage burde du. Hva med å ta kontakt med restauranten i morgen og spørre om å få snakke med sjefen? Fortell at det er andre gang dette skjer. Lykke til!
Ikke bra. Det er mye useriøse aktører i Oslos utelivs-/restaurantbransje, så det er vel slett ikke usannsynlig at dere har blitt forsøkt lurt. Og så to ganger da! Sjenkebevillingskontoret kan kanskje være et sted å klage?
:sjokk:
Det der bør du melde videre, ja. Det høres jo ikke ut som noe engangstilfelle.
Vil gjerne også vite hvor det var :blafre: - skal til Oslo i sommer og kjente ikke for å bruke mer penger enn nødvendig....
De 3 rettene + kaffe ble ikke 1000 kr, altså, det ble 500 eller noe sånt. Det var da hun sa vi regnet feil hun prøvde seg med 1000 kr.
Det vi opplevde beviser jo ingenting (kan jo strengt tatt ha funnet det opp), men tenkte kanskje noen har noen form for kontroll a la bokettersyn etc, og slikt blir jo ofte bestemt ut fra tips fra publikum vil jeg tro.
Skjenkekontoret tror jeg bare jobber med fulle folk og slik. Og jeg skjønner jo at politiet ikke har kapasitet.
Send klage ja. Siden det har gjentatt seg to ganger, kan det jo tyde på at dette er en teknikk de har kommet unna med, og at dere ikke er de eneste som er lurt.
Det finnes så mange uærlige folk rundt omkring, så man kan bli skremt.
Vi var en halvstor gjeng som var på en restaurant i Oslo.
Vi kom litt oppdelt inn så regninga for alle ble delt i to bord (om noen skjønner den)
De på det andre "bordet" hadde fått endel plusset på sin regning de også som de måtte påpeke før det ble endret. Blant annet en middag og en flaske vin. De beklaget sååå at det hadde blitt gjort en "feil".
Så frekt! Og det er liksom ikke noe man kan si, for feil kan jo skje.
Vet det også er vanlig å skjenke litt mindre øl enn vanlig, og resten av øllen oppi et annet ølglass. Etter noen øl har bartenderen en "ny" øl de kan selge, som andre har betalt for, og vips var det penger rett i lomma. Blank neglelakk helles i målebegre for sprit, eller det files ned, så man snytes der også.
Jeg ville absolutt ta kontakt med resturanten, ingen er interessert i å ha slike servitører, og selv om du ikke kan bevise noe så vil en slik hendvendelse uansett føre til at de følger bedre med. Og er det en smart sjef så bør du i tillegg få noe som plaster på såret.
Jeg har jobbet i resturantbransjen selv, og har selv opplevd at enkelte servitører jukser med regningen.
Dette har jeg og opplevd på restaurant i Oslo. Dog fikk servitøren problemer med påstanden om at vi hadde drukket 12 øl. Det var et gravidetreff og det var jo ingen som drakk alkohol...
Det er vel ikke helt usannsylig at ledelsen på stedet kjenner til det tenker jeg, med mindre dere hadde samme kelner begge gangene? Hva med å tipse pressen, TV2 for eksempel, de er jo veldig opptatt ulumskheter i Oslos uteliv.
Takk for beskjeden. Har lurt på om jeg skal avlegge Lorry et besøk igjen, men kanskje jeg skal la det være. Jeg ville helt klart gitt en tilbakemelding til ledelsen, og se hva reaksjonen ble.
Det var jo helt hysterisk morsomt. Hvor gravide var dere? Å forsøke å påstå at gravide i uke 35 skal ha drukket så mye øl viser jo bare hvor lite enkelte vet om graviditet. Hvis treffet var i uke 12 eller noe var det ikke så rart at det var noe de kunne forsøke seg på.
Det ble bortforklart med at det var de som hadde bordet før oss som hadde bestilt dette. Men jeg stusset på at servitøren ikke hadde fått med seg at noen hadde stukket av uten å betale, det var ikke akkurat overfylt en ukedag på tidlig ettermiddag.
Dette er så irriterende, men dessverre ikke uvanlig. I en periode jobbet jeg som selger og var ute flere ganger i måneden med forskjellige bedrifter. Ettersom jeg var mye ute drakk jeg skjelden eller aldri, og holdt styr på betalingen. Jeg vil si at det i mer enn 50% av disse besøkene var alt fra små feil til større feil på regningen. Det være seg et par flasker vin ekstra, et par drinker, en hovedrett eller to, osv.
Jeg har selv aldri jobbet i denne bransjen, så jeg kan ikke uttale meg om det er fort gjort å gjøre slike feil eller ei.
jeg har vært mange ganger på Lorry og ikke vært utsatt for noe sånt - heldigvis. Men vi har ikke vært veldig mange der på en gang da. Sikkert lettere å prøve seg om det er veldig mange gjester på samme regning.
Lorry har vel et noe rufsete rykte for slike ting, flere her på jobb som har opplevd det samme. Vi var borti tilsvarende situasjon på Olympen her for en stund siden, da hadde det havnet 5-6 øl for mye på bordet vårt. Dette er nok et utbredt problem i Oslo er jeg redd.
Det har skjedd meg mange ganger på mange forskjellige restauranter, såpass mye at jeg ikke reagerer lenger, jeg ser over og korrigerer regningen med en gang. Det eneste stedet som skiller seg ut er Lyst på Enerhaugen, der var personalet så surrete at like mange ganger gikk det i min favør som i deres.