Hva gjør dere andre? Advarer dere alltid/aldri andre bilister? Ser dere an fartsgrensen og politiets plassering av kontrollpunkt?
Normalt tenker jeg at kjører man for fort så har man ikke rett på varsel om kontroll. Dette er ikke fordi jeg alltid kjører fartsgrensene selv. Men her om dagen kjørte jeg forbi en kontroll i motsatt retning. Politiet hadde stilt seg opp i 80-sone, fine veier med fin sikt, en søndag kveld etter kl 21. Av en eller annen grunn endte jeg opp med å blinke til de første bilene jeg møtte, og jeg har dvelt litt ved hvorfor, og hva som er riktig å gjøre.
Jeg synes ikke det burde være nødvendig å advare mot slikt, folk burde bruke vettet og følge trafikkreglene. :nemlig:
På den annen side er det fort gjort å kjøre i feks. 85 i 80 sonen, og det er jo fader meg en tusenlapp vel? Eller mer? Grøss. Men man kan jo bare takke seg selv da altså.
Jeg synes det er helt ok. Vi varsles jo via disse varslingene på sms og div andre måter lell.
Det viktigste er jp å få folk til å kjøre roligere, og om det er medtraffikanter eller kontrollen i seg selv som får dem til det, er for meg ett fett.
Men det er vel litt bekymringsverdig at kontroller er det som gjør at folk holder fartsgrensen, bare fordi de ikke vil betale noen lapper? Samme med bilbelter, jeg kjenner desverre maange som kun bruker belte fordi de er redde for å havne i kontroll. Se bare også på disse idiotiske t-skjortene som var i media i fjor, med påtrykt bilbelte på slik at man lurte politiet. Dåne.
Jo, det er bekymringsverdig, men sånn har det alltid vært, sog sånn vil det nok alltid være. Derfor må det mer politi og flere kontroller til ute på veiene.
Men, når det gjelder varsling slik vi snakker om her, så mener jeg opp mot de som kjører litt over, men alikevel pent og trygt. Jeg kan godt blinke for å varsle møtende om kontroll, men kommer det en susende i mot i hundre og ørten, så blinker jeg ikke...da håper jeg at heller ingen andre blinker, og at vedkommende faktisk blir tatt i kontrollen. For det er forskjell på å kjøre litt for fort, og mye for fort. Og selvfølgelig forskjell på hvor man kjører for fort. 20 over i 30 sonen er MYE, mens 20 over i 80 sonen ikke er fullt så ille igjen.
Jeg varslet alltid før, men ikke nå lenger. Vi bor nær en høyt traffikert vei, på en strekke der maaange kjører for fort. Når jeg tenker på at barna mine må krysse denne veien for å komme avsted til skole etc når de blir større, må jeg si at for min del, kan alle som kjører for fort gjerne få en tankevekker ved at politiet plutselig står der, enten de kjører 15 eller 40 km over.
Jeg synes ikke det er greit å varsle. Tvert i mot - jeg kunne godt tenke meg å varsle politiet om at de burde sette opp en fartskontroll på veien jeg kjører hver dag til jobb.
Jeg synes ikke det er greit. Hva om du blinker med lysene for å advare en som senere skader eller i verste fall dreper noen i traffikken? Dette er selvsagt satt på spissen, men likevel? Jeg er enig med deg, Iset. mange ganger synes jeg folk kan være veldig lite voksne, der de prater om 'å bli tatt av politiet' i kontroll. Dere som så lettsindig forteller her på forumet om at dere ofte kjører for fort, er dere ikke for flaue til å fortelle det her? Det hadde jeg vært.
Jeg skulle handle noen matvarer her om dagen, bare noe jeg hadde glemt da jeg tok ukehandelen. Jeg gikk forbi frysedisken, og ble plutselig veldig fysen på en Grandiosa, så jeg tok den innenfor kåpa mi. Jeg betalte alt det andre jeg handlet, og tenkte det skulle gå greit. Men tror dere ikke han stod der, purken, og spurte om han kunne få sjekke under jakka mi? Fyttirisen, jeg fikk en klekkelig bot, bare for å stjele en Grandiosa! Det burde ikke være lov. Jeg som oftest betaler for det jeg handler og alt. Typisk altså.
Jeg trodde det var blitt ulovlig å varsle bilister,at man kunne få bot for å gjøre det.
Men hvis det er bare meg som har hørt om det, så har jeg sikkert drømt det.:nemlig:
Nei, jeg syns ikke det er greit. Ikke i det hele tatt, faktisk. Jeg har veldig lite til overs for folk som ikke syns det er nødvendig å holde fartsgrensen, og håper flest mulig blir tatt og får bøter som svir på pungen. Eller dåsa.
Kanskje? Hva er den verste kriminelle handlingen, stjele eller kjøre for fort? Om det er konsekvensene som kan komme som avgjør, vil jeg si det er mye verre å kjøre for fort. Ingen blir skadet av litt stjeling, men råkjøring har ført og fører til mye stygt. bare spekulasjoner fra min side her, men hva om vi hadde sluttet å 'brife' med at vi tråkker vel hardt på gasspedalen, hadde det blitt mindre råkjøring da? Vi er forbilder for ungdommer som får sertifikatet utlevert i ung alder, og vi burde ikke signalisere at det er greit, i alle fall ikke at det er stilig.
For å svare på spørsmålet (?) ditt: jeg hverken skryter eller er flau over at jeg kjører for fort (som i over fartsgrensen). Jeg konstaterer det. Jeg synes ikke det er en riktig ting å gjøre, men jeg synes heller ikke det er amoralsk. Det er en trafikkforeseelse.
Ingen blir skadet av litt stjeling? Så klart man blir det? Det kommer an på hva man stjeler og fra hvem. Hvis man stjeler trygden til en minstepensjonist, kan hun sulte ihjel.
Men Scarlett (og dere andre som sier dere kjører for fort) - hvorfor gjør du det? Det kan da ikke være så vanskelig å følge med på speedometeret, eller?
Jeg tror på deg når du sier du ikke skryter av råkjøring. Men det gjør meg betenkt at det er så lett å innrømme at det går for fort altfor ofte. Og de finnes, de som skryter av det, og irriterer seg høylytt over en bot de har fått. Smekk på pungen (ja, eller dåsa) sier jeg også. :nemlig:
Gjør man det altså? Jeg har hørt at man gjør det, men aldri vært sikker på om det var tilfelle eller ei. Det er ulovlig? Eller kommer det inn under "hindre politiet i å utføre jobben sin"-forseelse? :blånn:
Tja, hvorfor. Det er primært en uvane. Også er jeg ikke spesielt opptatt av å følge regler bare for å gjøre det. :ærlig:
Jeg ser selvsagt argumentet om at høy fart øker sannsynligheten for ulykker, og derfor kjører jeg aldri det jeg anser for uforsvarlig. Jeg snakker ikke om 150 i 60-sonen, liksom.
Jeg ser at jeg er på tynn is, og at dere har rett, altså. Hvis dere lurer. :knegg: Men jeg synes det er atskillig verre å kjøre lovlig, men uvettig og hensynsløst eller inkompetent enn å ligge i 95 på motorveien.
Jeg pleier ikke å gjøre det, hadde ikke klart det om jeg hadde villet heller, jeg skjelver som et aspelau når jeg har kjørt forbi politiet, så jeg har nok med å holde meg selv på veien.
Ikke fordi jeg har gjort noe galt altså, de gjør meg bare redd for å gjøre noe galt:neglebit:
Aha, jeg synes det er logisk at det er forbudt å advare. Bare for å klargjøre, så er jeg prinsipielt i mot å advare. Men de siste politikontrollene jeg har sett har vært satt opp slik at de virker mer som bomstasjon enn en funksjon som skal sikre at vi tar trafikkreglene på alvor. Antakelig har det gjort noe med min respekt, men jeg ville nok aldri blinket til en råkjører og heller ikke i soner der fartsgrensen var under 80.
Det er mulig jeg ikke burde hatt lappen, men dette er typiske situasjoner der jeg har kjørt for fort:
fartsgrensen ble endret på et sted jeg kjører ofte og jeg ble litt "skiltblind"
fartsgrensen hadde blitt endret på et sted jeg kjører sjeldent nå, men er godt kjent. Alle andre biler holdt "gammel fart" og jeg kjørte nok på autopilot
Enig med deg i at å kjøre uvettig og hensynsløst kan være vel så farlig som å kjøre litt for fort (jer er jo i gang med å sette to onder opp mot hverandre i kveld, så...). Jeg kjenner en dame som kjører skikkelig farlig, følger ikke med i trafikken, ligger i 70 enten grensa er 60 eller 90. Hun er en av to jeg er redd for å sitte på med, og jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å sette ungene mine i bilen med henne som sjåfør om jeg ikke kan være med selv.
Dette karakteriserer vel deg som mulig lite observang sjåfør? Eller er jeg for tøff mot deg nå? Skiltene skulle ikke være veldig vanskelige å få med seg, mener jeg.
Jeg har nok tendensen til å kjøre 10 og kanskje nesten 20 over i 80 og 90 sonen, så jeg er ingen råkjører akkurat, ser jo ann trafikksituasjonen.
Synes faktisk det er verre å stjele, ingen det går ut over ? jo klart det gjør det, det kan bli et stort økonomisk tap for butikken hvis alle som kjører litt for fort heller begynte å stjele litt i allefall. :knegg:
Jeg har fått bot kun en gang, det var på vei til jobb, der hadde det i alle år vært 80 sone, jeg hadde vært sykemeldt i 2 uker og første dag på jobb etter sykemeldingen så ble jeg stoppet, det første jeg sier er at jeg kjørte i allefall ikke for fort. tja sier politimannen, du kom jo i 80. jeg sa ikke mer, da jeg kjørte ut fra bussholderplassen så var det skiltet med 70 opphevet. Men noen uker etter jeg hadde betalt bota, fikk jeg brev om at jeg fikk pengene tilbake fordi det var noe galt med radarmålerene. :) var bare 1000 kroner da.
Jeg blinker ikke med lysene, men det har vel hendt at jeg har nevnt at det var fartskontroll viss jeg f.eks var hos naboen og en av dem skulle ut å kjøre bil den samme veien.
Har vel nevnt det er som en sånn "i forbifarten" ting man forteller om, ikke som advarsel liksom.
Jeg tror ikke alle er like observante alltid, er dere det? Jeg synes det er et hakk å gå fra at jeg forteller om enkeltepisoder til å sette en merkelapp på meg som sjåfør. Ellers er det nok et poeng for meg å være litt "tøffere" mot meg selv ift når jeg skal la bilen stå. Kronisk søvnunderskudd setter ned konsentrasjonsevnen, og på dårlige dager kan det være nødvendig å la bilen stå.
Jeg er veldig nøye på å holde fartsgrensene, men noen ganger når man sitter i andre tanker, så kan det hende man går litt over, og da hadde jeg blitt glad for å blitt advart. Det hadde vært surt å blitt tatt, når man er er påpasselig med å overholde fartsgrensene.
Mener det var noe sånt. Det er en stund om jeg har lest om folk som ble tatt for dette nå, så det kan være endret.
Jeg varsler ikke, utover å gi et hint per telefon til folk jeg kjenner som skal samme vei.
Jeg syns fartskontroller er helt greit så fremt de ikke står rett etter skilting om nedsatt fartsgrense. Jeg har blitt tatt 1 gang, i 60 i en 50 sone, akkurat der fartsgrensen gikk fra 60 til 50, greit nok det - jeg var treg med å bremse ned der jeg lå i venstrefeltet på 4-felts vei. Det som ikke var greit var at når jeg spurte politimannen om de hadde målt meg rett etter 50 skiltet så insisterte han på at det hadde de ikke gjort, når jeg fikk boten sto der "*****veien ved 50". Jeg sjekket noen dager senere og den eneste forekomsten av tallet 50 i den gaten var 50-skiltet. Er det så vanskelig å svare ærlig på et enkelt spørsmål? :mad:
Synes det er helt topp at man advarer hverandre om fartskontroll.
Jeg blinker alltid til andre billister, og setter noen ganger stor pris på at andre blinker til meg....
I England blir fartskontrollene kunngjort på radio. Jeg syntes det var merkelig i starten, men det er visstnok slik politiet vil ha det - for å oppmuntre til forsiktig kjøring.
Politiet har uttalt at f.eks. SMS-tjenester om kontroll ikke er uønsket, det samme om GPS med fotoboksvarsling. Hensikten med fartskontroller er (visstnok) ikke å ta folk, men å få folk til å senke farten.
Jeg har også hørt at å blinke på medbilister er ulovlig, men fordi det er ulovlig bruk av lyshornet og at det kan skape farlige situasjoner. Det er f.eks. ikke ulovlig å ringe en kompis og fortelle om politikontroll.
Nei, må innrømme at det gjør jeg ikke. Vi kjører på en strekning med mye uvettig kjøring hver dag, og jeg håper de tauer inn flest mulig av dem, og gjerne tar lappen deres i samme slengen
Også dulter jeg litt på Scarlett, ikke fordi at hun kjører for fort, men fordi jeg er enig i at det er så mye uvettig kjøring. Tenk å risikere andres og eget liv for en forbikjøring, jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå? Er det minuttet så forbanna viktig? :dagens utblåsning:
Kan faktisk ikke huske sist gang jeg så en kontroll?
Jeg har blitt tatt i fartskontroll 1 gang, og fikk kr 800,- i bot, det var i de dager da jeg var ung, gikk på skole, bodde hjemmefra og jobbet deltid. Kr 800,- svei!
Nå synes jeg det er stor forskjell å kjøre uvettig og å stadig holde seg 10 - 20 km/h over fartsgrensen. I boligfelt og i tettbebygde strøk ville jeg ikke finne på å svinekjøre selv om jeg stadig kjører for fort på landeveien og på motorvei.
Gjøss ... Bra jeg bor i et land der uanmeldte politikontroller er ulovlig, alle kontroller er forhåndsvarslet, f.eks. i radio ... :nemlig:
Men effekten av å varsle andre om kontroller med å blinke med lysene, den er jeg litt usikker på. Det er ikke sikkert at det er en kontroll bare fordi noen blinker med lysene. Trailersjåfører blinker jo ofte på hverandre. Det kan være en hindring i veien eller noen som vil varsle andre om at lysene deres ikke funker. Jeg gidder ikke varsle andre bilister, jeg bryr meg rett og slett ikke nok om andre fremmede mennesker. Hvis vi er flere i en gjeng som kjører samme strekning gis det selvsagt beskjed bakover dersom noen ser en kontroll.
Ja, jeg husker jeg tenkte det, den gangen jeg lå budnet på hender og føtter foran en løpsk dampveivals ... :nemlig: Men hvis har planer om å frontkollidere, så spiller det liten rolle om man kjører 110km/t eller 130km/t. Jeg er drittlei den ensidige fokuseringen på fart, kjøreforhold og sjåførens dyktighet spiller inn og. Jeg mener ikke at man skal ikke skal ha fartgrenser, men 8000 i bot, helt uavhengig av forholdene på stedet, syns jeg er teit.
Nå aner ikke jeg hva sambo gjør, og siden jeg ikke kjører bil kan jeg egentlig ikke svare. Men jeg mener det Scarlett sier over her, at fartskontroller bør jo fungere slik at folk faktisk senker farten, og hvis advarsel om kontroll fører til det, er det vel og bra. Det er ikke dermed sagt at jeg syns det er greit å blinke, jeg har rett og slett ikke satt meg inn i akkurat det.
Spesielt i slike situasjoner som det ja :knegg:
Men poenget mitt er ihvertfall at man har bedre tid til å reagere og handle mest mulig fornuftig, når man har lav (lovlig) fart. I mange situasjoner utgjør 10-20 km/h endel.
Men ellers er jeg enig med deg i at 8000 uavhengig av forholdene på stedet er drøyt.
Absolutt. 70 i 50-soner er ikke bra. Og ingenting irriterer meg mere enn bilister som kjører 65km/t i 80-sonen, bare for å cruise videre i de samme 65km/t når de kommer til 50-sonen! :gaah:
Jeg er med kif. Det er ikke et opprop for å kjøre for fort, selvsagt ikke. Men jeg har kjørt rundt 40.000 km i året de siste 10 årene, litt mindre de siste 4. Da blir man god på noen ting, og litt dårligere på andre. Man blir god på å vurdere bilen og veien og føreforhold. Man blir god på å ha overblikk på situasjoner og høyt kokepunkt. Man blir dårlig på tålmodighet med 10-under-putrere (for når man har 27 mil hjem, utgjør slikt faktisk litt). Og man får fort en dårlig lojalitet til fartsgrenser som (som kif sier) ikke nødvendigvis henger sammen med forholdene.
Og man får noen dårlige vaner. Jeg innrømmer det. Jeg jobber med dem, nå som jeg har barn i bilen.
Jeg ligger vanligvis 10-20 over i 70/80/90-soner, 30-60 holder jeg fartsgrensen. Jeg har opplevd noen ganger å ligge bak en sinke som cruiser i 70 i 80 sonen, for så å fortsette videre i 70 i 50-sonen, og hvem står der? UP! :D Men for hver gang jeg opplever det så er det altfor mange tilfeller der UP glimrer med sitt fravær ... :snurt:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.