Først klarte de å vaske trekkene, og det på en slik måte at de ble gulskjoldete. Nå har de fått vekk skjoldene (sammen med mye av den opprinnelige fargen, kan det se ut som), og nå er trekkene krympet så mye at vi ikke får dem på lenger. Ja, med unntak av ryggputene; de er i dun, så de tilpasser seg jo – med det resultatet at det nå er ca. 10 cm sprik mellom putene i ryggen der det før var tett.
Kan jeg kreve at de bekoster omtrekking hvis de ikke klarer å fikse trekkene? (Jeg ville gjette på mellom 10–15 000 kroner for å få sydd nye putetrekk, og det er bare hvis stoffet fortsatt er å få tak i. Hvis ikke må vi trekke om sofaen også, og da begynner det sikkert å nærme seg prisen vi betalte for den i utgangspunktet. :sukk: )
Høres ut som en telefon til forbrukerrådet er på sin plass her. De kan gi deg råd om hva du har krav på, og hvordan gå frem. Dessuten virker det litt når en refererer til dem.
De har jo ødelagt sofaen deres, så ja - de må vel erstatte det?
De har jo gjort en skikkelig blunder. Hvis trekkene kunne vaskes, og ikke renses, så kunne du vel ha gjort det selv? Første bud for noen som driver renseri, er vel å se på "vaskeanvisning"?
Jeg har liksom sett for meg at renserier fraskriver seg veldig mye ansvar, men det får jo være måte på. I mitt hode virker det logisk at de erstatter det de har ødelagt; altså enten omtrekking eller ny sofa, men jeg er stygt redd for at det ikke er så enkelt.
Har de gitt deg noen beskjed om hvor mye de er villige til å dekke? Er de enige i at de har gjort noe feil?
renseriet ødela 70-talls-skinnposen vår, og da fikk vi kjøpe ny hvorpå de erstattet beløpet for den nye. det hjalp selvsagt at det var en forsikringssak, pga vannlekasje i bygget.