Hva foretrekker dere? Jeg og mannen har alltid kjørt manuell, men alle skryter sånn av automat, og nå har jeg funnet et par biler jeg liker, som er med automatgir. Jeg LIKER jo å kjøre manuell gir, men har aldri prøvd automat så jeg skal ikke si noe. Den største fordelen for pyser som meg er jo at man slipper å bekymre seg for bakkestart. Jeg haater bakkestart i bratte bakker. :skremt: Ja, og så rushtrafikk da, det blir jo en helt ny opplevelse med automatgir.
Man venner seg vel fort til automatgir? Jeg ser for meg mye kløning i begynnelsen, spesielt om jeg må bremse fort og da automatisk trykker inn en clutch som jo ikke er der. Og så er jeg redd jeg skal glemme hvordan man bruker manuell gir, men det er jo bare tull og tøys, man glemmer da ikke det? Jeg har jo feks. i perioder på et år og vel så det ikke kjørt overhodet, men med en gang jeg har satt meg inn i bilen har det jo vært som om jeg kjørte i går.
Vi har ikke ordinær automat, men DSG-gir. Det blir nesten det samme, bare at DSG ikke nøkker i forbindelse med giring. Jeg er superfornøyd, og fatter ikke hvorfor ikke flere ønsker automat. En drøm å kjøre med synes jeg. Køkjøring går som en lek, deilig å slippe klutsjingen. Det eneste jeg savner er kanskje bakkestart? :p
Køkjøring blir jo noe helt annet med automatgir ja, den clutchingen man bedriver i rushtiden er jo tortur både for meg og bilen! Nei jeg tror jeg vil ha automat altså. Har funnet denne, må hentes på Stord da, men:
... ikke kjøp Sharan/Alhambra/Galaxy med automat, hvis ikke kassa er overhalt/byttet nylig. VW og Audi har aldri fått til automatkassene sine - blir spennende å se hvor langt de nye DSG'ene går.
Jeg ville absolutt ikke ha automat. Jeg liker å gire og syntes det var greit å ha noe å gjøre i køen. Men bilen vi ville ha var bare med automat, så da ble det det. Har ikke angret en dag. Nå blir det bare automat framover. Jeg kjører innomellom biler med gir, og man kommer raskt inni det. Man må bare kvele bilen ved første kryss fordi man glemmer å clutche, så går det så fint atte. :glis:
Vi skriver 2008, og ikke har jeg min egen robot og i tillegg må jeg selv sitte og velge utveksling med en stor spake når jeg kjører bilen min. Jeg hadde gått for automat. :særs skuffet over hverdagsteknologien:
Det mest behagelige er automat, men jeg ville ikke hatt det.
Her vi bor på Vestlandet med masse bratte, glatte bakker på vinterstid - vil ikke ha automat.
En del automatgir kan vel også kjøres manuelt? Det heter kanskje noe annet da? Multitronic og DSG eller noe sånt. Vi kan iallefall kjøre manuelt med DSG, men det har jeg faktisk etter fire års bruk fortsatt ikke prøvd.
Det kommer vel an på om man har bil antispinn. Men de bilene jeg har kjørt med automatgir, har ikke vært så gode på skikkelig glatt føre. Ta løs på is med automat er ikke så lett som med manuell, fordi det er enklere å styre med clutchen.
Jeg hadde automatgiret bil før, og manuell nå. Jeg savner den gamle bilen så mye at jeg nesten tar til tårene. Særlig i kø. Jeg blir helt gåen i foten av clutchen.
Vi har hatt to biler i mange år, en med automat og en med manuelt. Automat er behagelig for bykjøring feks. Den forrige bilen min hadde vanlig automat, mens den jeg har nå har sånn rattgir (vet ikke hva det heter, men det er nå en spake like ved vindusviskerspaken).
Er kjempefornøyd.
Men, som noen andre nevner, så har noen biltyper trøblet veldig med automatkassene sine, så det er vel greit å styre unna de...
Jeg foretrekker vel helst automat, men gikk faktisk tilbake til gir. Automatgirbiler er dyrere, derfor girbil på meg. Får klare meg med det til jeg vinner i lotto. :nemlig:
Jeg har hatt begge deler, og det er ikke noe problem å switche mellom automat og manuell (synes jeg). Vi har manuell gir nå, men med en sånn authold funksjon som gjør bakkestart til en lek :)
Automat. Bare hvis jeg en gang skal kjøpe meg en snerten sportsbil blir det manuell, ellers kun automat. Helt genialt. Trafikksikkert er det også; begge hendene på rattet og du trenger ikke tenke på giringen.
Vi har en bil med automatgear og en med manuell. En ting er sikkert og det er at jeg ikke vil ha manuelle gear neste gang vi kjøper bil. Mannen min er enig, selv om han var veldig obs på at en del bilmodeller utgikk da vi kikket etter bruktbil med automatgear siden noen automatkasser har særdeles dårlig rykte.
Har automat og vil aldri tilbake til manuelt gir igjen.
Vi har mulighet til å svitjse over til manuel giring, dog ikke mulighet til å clutche, men jeg opplever at det å kunne legge inn rett gir ved bakkestart og vanlig kjøring i glatte bakker funker fint som juling. I tillegg har vi et program som kan kobles inn når vi kjører på glatt vintefør som gjør at bilen automatisk legger seg på et laver turtall enn "vanlig" kjøring.
Vi har også DSG-gir. Når vi kjøpte Touran nå, så sverget jeg på at jeg ikke ville ha automat - uten egentlig å ha andre prinsipper enn at det er mye dyrere å fikse automatgir om noe skulle gå i stykker, men nå nyter jeg det virkelig. Hvis det skal sies noe negativt om automat, så må det være at jeg "slapper" mye mer av når jeg kjører, og det er kanskje ikke veldig bra med tanke på trafikksikkerhet.
Nå har jeg aldri prøvd noe annet, men jeg synes automatgir er herlig. Omtrent som å kjøre radiobil, hvis du ser bort fra alle de som driver og kjører i veien for deg og blir sinte hvis du dulter borti dem. :rolleyes: Gruer meg til å lære å gire.
Den eneste grunnen til at vi fremdeles har manuelt gir, er avgiftssystemet. En skulle nesten tro at oljefondet har investert i firmaer som lager manueller girkasser. :knegg: Automatgirkasser er noe dyrere å lage, men ettersom automatkassen stjeler en del hestekrefter, tilbyr bilprodusentene kun automatgir på modeller med en viss motorstørrelse. Avgiftsøkningen som følger motorstørrelsen er langt større prisøkningen som skyldes automatkassen og økt motorstørrelse, og det gjør at en tilsynelatende lik bil blir uforholdsmessig mye dyrere med automatgir.
Vi skal kjøpe bil om et par måneder, og da blir det dessverre manuelt gir igjen. Jeg er gjerrig og nekter å betale 50 000 - 60 000 ekstra for automatgir.
Interessant poeng. Biler med automatgir er noe hyppigere involvert i ulykker, men korrigert for alle andre faktorer som også medvirker er denne forskjellen liten. En teori som prøver å forklare forskjellen som tross alt finnes, er at automatkjøring er forbundet med noe høyere hastighet, og at det er hastighetsøkningen som gir økt skadefrekvens.
pappa har automat å jeg skulle kjøre for bi en bil, hah var bare å glemme. For bilen var fan så treg i å gire ned å gire opp igjen.
Enda det er en god den hester under panstret
Forbikjøring er ikke noe problem, bare å trykke gassen helt inn så girer automatkassen lavere enn jeg ville gjort med manuell, går som en kule og girer opp igjen når det trengs. 60-90 tar ikke mange sekundene.
Signerer Hondaen. Vi har begge deler, og jeg foretrekker det manuelle gir på Volvoen (model 2005) fremfor automaten på Subaruen (model 1997). Synes automaten er alt for sein til å gire, og opplevd det samme på andre automater. Og så veier automatgirkasser en 40-50 kg mer enn manuellgirkasser. Om vi ved neste bilskift skulle ha råd til tiptronic, ville jeg dog absolutt gått for det, men planerne ligger nå i retning av Elbil. Vet ikke om disse fåes med tiptronic. Eller 4-hjulstrekk. :p
Jøss, det visste jeg ikke. Er det fordi vi ikke er opplært til å kjøre med automat mon tro? (Jf. "andre faktorer".) I USA kjører man vel stort sett kun automat, hvordan er ulykkesstatistikken der?
Jeg visste ikke at det var så mye dyrere for automat. Vi så ikke på prislappen da vi kjøpte, jeg var så forelsket etter å ha prøvd min svigerinnes bil. :humre: Vi kjøpte den med minst hester (105 TDI), og jeg synes det holder mer enn nok. Men så har jeg levd med en 50-hesters bensinmotor tidligere da. En lys lilla Ford Fiesta 1986 modell. :hjerter:
Apropos bilsyke og automatbiler. Er det vanlige automatbiler dere har kjørt da? Da vi kjøpte Touranen prøvde vi samtidig en Toyoyta Corolla Verso med en sånn fjern automatløsning, den fikk jeg virkelig svangerskapsaversjon mot. (Ble kvalm hver gang jeg så bilen på veien.) Men den hadde en helt forferdelig og merkelig automat som nøkket og nappet voldsomt. Sånn ellers så skulle man tro at automat førte til mindre kvalme? Som sagt så merker vi ikke en gang at bilen girer, det blir mindre rykk og napp sammenlignet med kløtsjebiler.
Aldri automat!
Det var et av kriteriene mine da jeg kjøpte bil at det skulle være manuell gir.
Jeg føler at jeg har mye mindre kontroll over bilen/farten når jeg kjører automat, og jeg hadde aldri følt meg trygg om jeg skulle kjørt automat i det daglige!
Pluss at det er utrolig dyrt å fikse en automatkasse som ryker, samt at automater :knegg: har litt høyere forbruk. (Her sammenligner jeg når JEG kjører manuell og automat, kan ikke svare for andres kjøreøkonomi.)
Men jeg har fått mange rare blikk og kommentarer når jeg sier at jeg aldri vil ha automat.
Jeg har enda ikke kjørt/eller sitti på med en automatbil som jeg ikke har blitt bilsyk av. Nye, gamle, store små.
Vi var ute og prøvekjørte en ganske ny BMW og mannen var helt dårlig etter å kjøpe den, men siden jeg var helt grønn i ansiktet og måtte hjem og legge meg, så ble ikke det noe av.
Det er et økende antall biler med automatgir som selges, og at det er mange som ikke vant til å kjøre automatgir er en faktor man regner med har betydning, ja.
Dette varierer jo en del fra bil til bil. Hvis bilen i utgangspunktet har sterk nok motor, er det kun forskjellen i girkasse som utgjør prisforskjellen. Da er den typisk 5-10 000 kroner. For mange mellomklassebiler er det mest brukte motorvalget gjerne 1,8-2,0 L med drøyt 100 HK. Dette anses ikke som nok for automatgir, og automatgir tilbys derfor gjerne i neste motorstørrelse ~2,2 L med 130-150 HK. Da medfølger ofte også en del tilleggsutstyr, men et prishopp på 50 000 mellom disse motoralternativene er vanlig.
Ja det er faktisk sant. dyrere forsikring på automat og. Mener jeg?!?
Mange atomat biler med 44 er høyt på på ulykkes statistikken, leste jeg i naf motot en gang eller flere.
For mange tror at når de har 44 så er det bare å kjøre, og med automatgir så slipper de å gire,man kommer seg over alt, og man er bedre sjåfør :snil:
Angåenda pris:
at det varierer 5-10 000 kr er ikke sant. Har sett mange biler med samme motot både manuell og automat og automat ligger minimun 20-30 000 over manuell. på helt vanlige biler
og både 1,8 og 2,0 har på de alller aller fleste bilene godt over 100 hk ;) de fleste mellom 130-170. Bensin biler
Kanskje noe underestimert fra min side. Jeg burde uansett skrevet fra [insert oppjustert anslag]. Mercedes' billigste automatkasse er 20 000 dyrere enn manuell. Avanserte automatkasser blir fort både 40-50 000 dyrere, ja.
Jeg skrev drøyt 100 HK. 170 HK i en 2,0 L, vil jeg karakterisere som sportslig+. ;)
Vi har byttet bil fra automat til manuell, og det er litt kjipt.
Men, vi har nå en bil med god plass da, type fornuftig bil(men jeg savner fremdeles vår morsomme litt ufornuftige bil).
Joda sant nok. Men jeg vil ikke si at 170 er sportslig... eller
Men 170 ble kanskje litt mye. men de fleste 2liter ligger på 130-160.
var sikkert litt slått ut av hvitvinen i går:o
Mercedes vet jeg ikke noe om men vet en del på japanerne. Og ford. Pappa kjøpte ny focus før jul. og da da det stor forskjell på manuell og automat. i pris. På helt samme bilene
Han fikk en fin pris på en demo med automat.
Jeg har tre kjøreprogrammer, og for tida går det mest i "power". Forbikjøring null problem.
Er spent på blankisen til høsten, men det er et program for det også, visstnok. Bekymrer meg mere at det er piggfrie vinterdekk, får se om de blir byttet ut i løpet av vinteren.
Jeg har ikke hatt automat før nå, det har aldri vært alternativet før. - Jeg kan da kjøre bil, liksom, og trenger ikke det. :snill: Men nå ble det tilfeldigvis automat - og dæven kor deilig å kjøre! Køkjøring spesielt, men jeg har med mye mere glede kjørt mange lange turer siden jeg kjøpte denne bilen. Tror automatgiret har skylda for det.
Det er utrolig deilig med automat, og har bare kjørt det i mange år nå. Har ikke problemer med å plutselig sette meg inn i en bil med manuelt gir allikevel, men blir kjapt oppgitt bare jeg skal gjennom byen med ørten lyskryss og rundkjøringer. Det er ikke noe problem å gå over til automat, men venner seg fort til deg. Tenk deg at venstrebeinet er "limt" fast og du ikke skal røre det når du kjører i starten. På vinterstid så hender det jeg bruker venstrebeinet på bremsen og høyrebeinet på gassen om en f.eks. står fast eller skal ta "bakkestart" på glatt føre.
:D Automat er topp! Så ufattelig deilig å kjøre, både på langtur og i byen.
Eneste jeg kan se som taler mot automat er at man ikke kan øvelseskjøre med den med barna. Men herlighet, vi har 14 år på oss på å kjøpe en bil med manuelt gir, hvis de fremdeles eksisterer da :knegg:
En vurdering i henhold til at det er dyrt å fikse automat blir hvorvidt man kjøper ny* eller brukt og hvor lenge man har tenkt å ha bilen. Videre finnes det forsikringer der det i basis ikke koster noe ekstra å ha med en "drivlinjeforsikring" der man forsikrer seg mot svært høye kostnader knyttet til motor og girkasse. Slike forsikringer gjelder gjerne kun opp til en viss kilometerstand og alder på bilen.
Kjøper man ny bil, som privatperson, har man fem års reklamasjonsrett. Ikke tenkt så mye på garanti, for reklamasjonsrett vil være det som blir det sentrale. Kjøper man en to år gammel bil vil fortsatt tre år av reklamasjonsretten gjelde, så fram bilen har vært privateid hele tiden. Har en bil startet sitt liv som firmabil, leasingbil e.l. vil ikke denne reklemasjonsretten gjelde, men man vil fortsatt ha reklamasjonsrett i henhold til forhandler man kjøpte bilen fra etter kjøpsloven.
Det er store forskjeller mellom hvor gode automatkasser som brukes. Enkelte har eldre 4-trinns-konstruksjoner som fortsatt "lugger" en del når de skifter gir. I det "vanlige segmentet" blir DSG-kassene til VW-konsernet av det absolutt bedre. Disse har vel fem år bak seg nå på veien, og har ikke inntrykket så langt at det har vært spesielle problemer. Den nye varianten har en konstruksjon som imidlertid, i teorien, skulle være mer driftsikker/slitesterk - i tillegg til at den har et trinn ekstra. Denne brukes så langt ikke i alle modeller med DSG, men kommer vel i flere og flere modeller etter hvert.
Det man også skal huske, er at de fleste kassene i dag kan "kjøres manuelt", altså med at man selv velger gir.
Jeg ELSKER automatgir, og kan egentlig ikke tenke meg noe annet nå. Det er ikke stor overgang, etter fem minutter er du inne i det. Det er verre når du plutselig skal kjøre girbil igjen. :harenmorsomhistorie: :o
Og med kjøreskrekk gjør det jo kjøringen mye lettere, Iset, mindre å konsentere seg om.
Kommer aldri til å gå tilbake til manuell gir. Pris og bensinforbruk spiller ingen rolle :niks: Noen nevnte kjøreangst i en annen tråd, hos meg er den på vei bort nå som vi har automat.
Hva er det som gjør at dere blir bilsyk av automatgir da tror dere, Turi og Fluke?
Jeg har bare hatt biler med manuell gir.
Har prøvd automat, men liker det bare ikke.
Akkurat kjøpt meg ny bil, og et av kriteriene var at det var manuell giring!
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.