Mellomsøster fikk hamster til bursdagen, og i dag, 1,5 uke etter at vi kjøpte hamsteren, fant vi det lille dyret død i buret. Mellomsøster er selvsagt knust, men lovnad om ny hamster på mandag hjalp litt.
Hamsteren har hatt diare fra vi fikk den, og etter at vi fant den død ringte jeg dyrebutikken for å høre om de andre hamsterungene i samme kull også hadde vært syk. Joda, flere i samme kull hadde hatt diaré, vært til veterinær og fikk nå behandling.
"Så vi har altså kjøpte et sykt dyr?", spurte jeg. "Nja...sånnt kan jo skje", så dyrebutikkdamen. "Får vi en ny hamster da, eller pengene tilbake?", ville jeg vite. Dyrebutikkdamen dro på det, skulle snakke med dagleg leder, opplyste om at dyr kan bli syke og dø og gav tydelig uttrykk for at vi verken kan forvente ny hamster eller pengene tilbake.
Jeg står i de 150 kronene hamsteren koster, men kjenner at jeg blit litt opptrekt. Vi har kjøpt et sykt dyr (=en dårlig vare), vi reklamerer og har bevis på at dyret var sykt da vi kjøpte det (i og med at søsknene også var syk), men får evt verken nytt dyr eller penger tilbake.
Er jeg urimelig her? Er det noen som vet om det finnes en kjøpslov for dyrekjøp eller om vanlig kjøpslov gjelder? Bør jeg bare gi blaffen?
Dyrebutikkdamen spurte om hvorfor vi ikke hadde kontaktet veterinær, og jeg forklarte at vi trodde den lille tassen hadde diaré pga stress med flytting og nye omgivelser. Avføringen ble normal igjen før dyret døde, og vi var derfor ikke klar over at dyret var sykt før vi fant det dødt.
Burde ha samme rett til å reklamere som for andre ting man kjøper. Et marsvin skal leve lenger enn ei fattig uke. Når de i tillegg innrømmer at de andre marsvinungene også hadde vært syke, så er det soleklart at du bør få et nytt dyr etter mitt skjønn.
Det er jammen ikke lett å vite hvor vidt man skal kontakte veterinær når det er snakk om så små dyr. Sannheten er vel ofte slik at når man oppdager at et lite pelsdyr er sykt er det gjerne for sent.
Vi hadde et marsvin som ble sykt. Dette var en lørdag ettermiddag, og veterinærkonsultasjonen ble ekstra kostbar fordi det var utenom kontortid.
Vel, vi fikk resept på medisin, og startet behandling umiddelbart. Dyret døde likevel søndag morgen. Veterinæren sa for så vidt at sjansen for at det skulle gå bra var liten.
Alle dyrebutikker her i byen har en ukes garanti på fisk. Altså, dør fisken innen en uke, så får man en ny.
Er uskikker på hva de sa da vi kjøpte kaninen vår, men det burde sannelig være en viss reklamasjonsrett der også. Spesielt når det er snakk om et dyr som beviselig var sykt ved innkjøp.
Jeg har nettopp snakket med daglig leder av dyrebutikken. Først var hun kjølig og småsur og presiserte gang på gang at slikt kan skje og at hamsteren nødvendigvis ikke var syk da jeg kjøpte den. Jeg var usedvanlig høflig og imøtekommende (noe hissige Liven ikke alltid er), og i løpet av samtalen snudde hun og gav oss til slutt en tilgodelapp på hele hamsterbeløpet.
Jeg takket og bukket, mellomsøster er glad og fornøyd, og ny hamster skal kjøpes når strandlivet er over.
En venninne av meg hadde en undulat som døde en uke etter innkjøp. Hun stappa føggern i frysen i en pose, og tok den med seg på butikken noen dager etter. Slengte den på bordet, viste kvitteringen og ba pent om en ny tipp. Det fikk hun uten noen spørsmål :)