Ferieoppsummeringstråden

rajraj sa for siden:

Vet ikke om noen har startet en sånn tråd ennå, men jeg har ikke funnet noen - så jeg starter likesågodt her.

Sikkert mange som vil fortelle litt om ferien sin. Vet at mange ikke har hatt fri ennå, men dere som har hatt ferie: Har dere reist noe sted eller funnet på andre morsomme ting. Og var det vellykket?

Kanina sa for siden:

Jeg kan godt fortelle om vår to-ukers hjemmeferie! Kaninungen var først en uke hos Farmor utenfor byen, og storkoste seg. Så fallhøyden var jo stor når vi skulle underholde henne de to påfølgende ukene. Vi har hatt et strålende vær og gjort hyggelige ting. Vi har vært på Hovedøya (ganske slitsomt), vi har vært på Ikea ( :puh: ), vi har hatt piknik i parken (litt mindre slitsomt), besøkt besteforeldre, og sittet på plenen og spilt dyrelotto (aller minst slitsomt :knegg: ). Vi har også spist lunsj på den lokale kafèen flere ganger. I dag hadde vi siste feriekrampetrekning, og dro til Amadeusparken og så på alle dyra der. Stor stas for både store og små. Kaninungen har dessuten fått mase seg til å få fylt plaskebassenget (må gjøres med brannslangen under vasken) nesten hver dag. Og hun har blitt bleiefri!

Lucifer sa for siden:

Vi hadde en uke hos min søster med familie. De bor på en helt annen kant av landet. Der var ungene og fedrene en tur i Bergen på Akvariet og koste seg. Etter dette var det 3 uker hjemmeferie med et besøk i Amadeusparken og besøk hos diverse besteforeldre og en tur på campingvogna til svigers. De var selv borte så vi var der alene. Av de tre ukene var storesøster hos faren sin i to uker. Så vi hadde kun et barn. Han oppførte seg til slutt som et troll. Da skulle han på ferie til Mormor og Morfar. Der var han i 4 dager. Kom hjem som en ny gutt.

Så begynte de i barnehagen og var der en uke. Så skulle svigers på campingvogna igjen og tok med seg Lillebror da soresøster igjen skulle en uke til faren sin. . Så var han hjemme i to dager og reiste idag ned med svigers igjen. De tør ikke la han være hjemme med oss da jeg har en uke igjen til termin og alle er på ferie og ingen kan pase ungene på kort varsel. Aldri hatt såmye barnefri jeg. Deilig, men savner dem begge to veldig mye til tider.

Mor til 4 sa for siden:

En uke på Gran Canaria ble ferien vår denne sommeren.
Ellers så har det blitt dagsturer til Hunderfossen en dag, lekeverden og Norsk skogmuseum en dag, og til søndag skal vi en tur til Amadeusparken hvis været er bra.
Har en mann som jobber nesten døgnet rundt så det ble ikke mye ferie denne sommeren, (kanskje en tur til syden igjen i høstferien)
Ellers så har vi vært fast innventar på stranda de fleste ettermiddager/kvelder i de siste ukene.

Stompa sa for siden:

Vi var først ei uke i Oslo hos Paminafamilien. Skikkelig herlig storbyferie, med masse spennende opplevelser. Så var vi to uker i Vesterålen; familien min har et hus like ved Sortland. Flott vær hele tida. De siste to ukene har vi vært hjemme og nytt godværet her, med masse bading, sykkelturer og andre morsomme uteaktiviteter. Akkurat nå er ungene noen dager hos farmor, og så blir det nok det samme neste uke og uka etter, fram til vi begynner planleggingsdagene på skolen min onsdag.

jannski sa for siden:

Ei uke i campingleilighet i Østersund var meget vellykket. Masse å finne på for 2-åringen og foreldrene. Så drive dank i finværet, strand, strand, plaskebasseng i hagen, strand, Munkholmen osv. Herlig, og nå er det Olavsfestdagene. Vi liker å være heime i ferien, vi, så vi har kost oss skikkelig, og enda har vi en uke igjen!

Og vi fikk også bleiefri unge i ferien gitt!

Elisabet sa for siden:

Første 2 ukene med ferie vi hadde i juni var vi til Tyrkia her: www.ving.no/hotel/hotelMaster.aspx?HotelId=52078&marketUnit=VN&categoryId=1&filterOnCategoryId=1 Herlig plass for både store og små. :D

Nå i juli har vi vært en del hjemme, hatt besøk, vært på strandturer og feriet bursdag. Litt over 2 uker var vi på campingferie med den nyinnkjøpte campingvogna i Sverige. Mor hadde lagt opp ei rute som var deilig og morsom for både store og små. Kan absolutt anbefales. :jupp:

1 natt på Unda camping i Uddevalla (kom ikke lenger første dagen pga. båttrøbbel mellom Sandefjord og Strømstad sånn at båten tok 6 timer.) Virket som en veldig hyggelig plass, og vi hadde en flott sykkeltur/tur i et natureservate like ved før vi reiste videre.
1 natt på Pågens camping i Ulricehamn. Kan ikke anbefales, :snill: men var en tilfeldig valgt overnatting på tur østover i Sverige.
3 netter på campingen som tilhører Astrid Lindgren sin verden i Vimmerby. To dager koste vi oss i parken, og super camping.
3 netter i Borås på campingen der, og var innom 2 dager i Borås dyrepark. Veldig koselig park. Det er også et fint utendørs bad der med oppvarmet bassen som en har gratis inngang til, men været var ikke helt med oss med god varme når vi var i Borås.
3 netter på Liseberg campingen i Gøteborg og 2 dager på Liseberg.
5 netter på Daftø camping utenfor Strømstad. Også en helt super plass med mye aktiviterer om en vil det. Denne kommer vi garantert til å besøke neste og også, men da en hel uke. :D

rajraj sa for siden:

Selv har vi vært en uke på Sørlandet med Søsterfamilien. Stor stas for store og små, og perfekt samværsmulighet for voksne om kvelden, med mulighet til å sove lenge på skift, sitte oppe lenge, spise digg mat og alt det der.

Så var vi en uke i Toscana med min mor. Der vanket det selvsagt masse barnepass, og vi bodde i en leilighet på bakkeplan med stor hage rundt og svømmebasseng til minstens begeistring (og vår også, forsåvidt).
Eneste skår i gleden er at jeg endelig - etter et år med feilbelastning og bekkenskrangling, har pådratt meg skiveprolaps. Så jeg har ligget og gått krokbøyd om hverandre, og har ikke klart å gå mer enn maks ti meter uten støtte. :( Ja, ja. Så fikk jeg opplevd Uffizi-galleriet fra rullestol-perspektiv i det minste. Og oppleve gleden av at alle smiler overbærende til meg og nærmest klapper meg på hodet idet jeg blir rullet rundt. :rolleyes:

GinaK sa for siden:

Campingturen til Elisabeth hørtes fin ut. Vi skal satse på noe lignende til neste sommer.

Vi har hatt besøk av min venninne med to jenter i 3 uker og to av ukene var vi på Costa Blanca-kysten i Spania i strålende sol. Var veldig fint og vi badet masse både i havet og i basseng. Alle har kost seg masse og tatt livet med ro. Barna leker fint sammen så det har vært en utrolig behagelig ferie.
Storebror lærte dessuten å svømme på turen og han er selvfølgelig utrolig stolt av det. Lillebror har flytet rundt på armringene sine og det er merkelig at ingen av barna har gått i oppløsning etter alle timer i vann. :D
Veldig deilig med sol og varme men må si at det er litt utmattende i lengden uten en eneste sky på himmelen. Deilig å ha vært der og det er helt greit å være hjemme igjen selv om temperaturen er minst 15 grader lavere. Sånn er jo Norge. :rolleyes:

Kaz sa for siden:

Vi har vært i Uganda på besøk til min mor i sommer. Det er aller første gang både jeg og mannen min (og barna, så klart) har vært i Afrika, så vi var naturlig nok, litt ekstra spent på forhånd. Men turen var veldig vellykket, og også lærerrik både for store og små. Vi hadde to uker i hovedstaden, og så reiste vi rundt i en uke. Først til en av nasjonalparkene hvor vi fikk oppleve fantastisk natur og dyreliv. Så var vi tre dager i Lira og bestøkte et rehabiliteringssenter for barn som er drevet av en norsk kvinne og hennes mann. En utrolig sterk opplevelse, som sitter i magen enda.

Vi har veldig lyst til å reise mer i Afrika, og har avtalt med guttene våre at om ti år skal vi reise tilbake til Uganda for å dra på gorilla trekking! (Det er 15 års grense.) Jeg skal antageligvis reise tilbake allerede i oktober for å være med på et prosjekt med min mor.

De tre siste ukene har mannen min jobbet,og jeg har vært hjemme med gutta. Vi har tatt et par turer når mannen min har hatt fri, først til Hunderfossen, og så til Drøbak. Og så har vi kost oss i det flotte sommer-været. Og jeg fikk med meg sommerkonserten med Lillebjørn Nilsen for første gang på et par år.

I morgen er første dag tilbake i litt vanlig ruitine, Lillebror skal i barnehage, Storebror på sommerskole, og jeg skal grave frem masteroppgaven min og prøve å ta opp igjen der jeg slapp for to måneder siden.

Erica sa for siden:

Jeg avslutter 4 ukers ferie i dag, i morgen er det jobb igjen. Men 2 av 3 barn har fortsatt (skole)ferie, så det føles litt som ferie fortsatt. Det hjelper på at ingen fritidsaktiviteter er startet opp igjen, ettermiddagene blir jo rent så avslappende da.

Vi har vært på en kort overnattingstur til Lillehammer, med 2 dager på Hunderfossen, sammen med et vennepar med barn. Det var veldig hyggelig, både store og små koste seg skikkelig.
Deretter var vi 1,5 uke på farten på Vestlandet hos familie og venner der.
Så har vi vært 2 uker her hjemme ilagt dagsturer hit og dit. Vi har også hatt besøk av min søster og hennes familie, og barna har lekt og kost seg utenfor her i finværet med basseng og trampoline mens vi foreldrene har slappet av i skyggen med en god bok. Skikkelig avslapning.

Selv om vi ikke har vært på den store turen i år føler vi alle sammen at vi har hatt en deilig avslappende ferie, og fått være mye sammen med hverandre og venner/familie. Vi har fått ladet opp batteriene til høsten (som forøvrig inneholder en sydentur i høstferien - det gleder vi oss til).

Karamell sa for siden:

Vi har vært to uker på Alcudia, Mallorca, på Sunvingsenteret der. Deilig ferie på guttenes premisser. Deretter var vi drøyt en uke utenfor Bergen på to ulike hytter ved sjøen. Været var i Bergen begge deler, men koselig og deilig med litt barnevakt!
Siste uken til mannen (den som har vært nå) har vi vært hjemme og været har vært nydelig! Vi har vært på stranda og vært i hagen på den nye verandaen vår.

I morgen begynner mannen på jobb igjen, guttene skal ha henholdsvis første dag på storbarn og i SFO. Jeg meldte meg arbeidsledig hos Nav på fredag. :sukk:

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.