Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

#1

Angelique sa for siden:

Jeg har en BMW X3 som jeg kjøpte rett før avgiftsøkningen nov/des 2006.
Den er altså straks 2 år. Selvsagt nybilgaranti etc da jeg kjøpte den.

I januar i år hadde jeg brann i førersetet ..mens jeg satt i det. Varmeelementene kortsluttet. Det ble skikkelig brann, flammer og greier. Fikk slukket det , heldigvis.
Garantien dekket det, men måtte krangle angående leiebilen.

Så hadde jeg problemer med stereoanlegget som jeg meldte fra samme tid. Fikk nytt på garantien, og dette ble satt inn rett før påske.

For to uker siden lyste en lampe i kontrollpanelet. ELM sto det.
Sjekket instruksjonsmanualen, og der sto det elektrisk motorrom.
Kjørte rett til min BMW forhandler, og etter en sjekk kunne de konstantere at bilen ikke var kjørbar.
En sensor i motoren var røket. Husker ikke hva den heter, men den styrer ventiler og mye annet.

Jeg opprettet forsikringssak hos if da jeg har super plus forsikring som også dekker slike ting, samt leiebil.
Da bilen var reparert, fikk jeg beskjed om å betale egenandelen til min forhandler av if.

Men, jeg mener bestemt at dette også går på garantien. Det er da vitterlig 5 år på slike deler???
Har snakket med de, og de skulle sjekke opp. Begge de to som sitter med slike saker var selvsagt på ferie.

Er det noen som har litt greie på slikt????


#2

mrc sa for siden:

Du har vel egentlig gjort det litt vanskelig når du allerede har betalt.
Hva en sensor er varierer. I noen tilfeller vil sensorer være å regne som slitasjedeler, men så lenge det ikke er en slitasjedel underlagt servicerutinene for bilen, vil dette være en garantisak, om ikke bilen er kjørt ut over grensen de angir. Likevel vil reklamasjonen gjelde, men også her gjøres det vurderinger opp i mot hva som er normalt kjørelengde i forhold til alderen.

Siden du ikke ba om leiebil fra forhandler, noe du trolig hadde mulighet til å få, er det nok ikke sikkert du får dekket en leiebil fra et annet sted selv om de skulle gå med på at selve reperasjonen er en garantisak.


#3

Angelique sa for siden:

Jeg har ikke betalt nei. Jeg hadde heller ikke mulighet for å be om annen leiebil.Den kommer fra samme sted uansett. Forrige gang fikk jeg egen faktura på leiebilen (som de til slutt betalte)

Servicer er fulgt til punkt og prikke, dog på denne som er så ny har det kun vært en service, olje, oljefilter samt ekstra utenom byttet bremsevæske

Takk for svar


#4

vimjer sa for siden:

Lada neste gang? :D


#5

Angelique sa for siden:

Ja jøss :eek: :fnise:


#6

Mikkeline sa for siden:

Jeg ville ha sagt at det definitivt var en garantisak.

De få tilfellene vi har vært borti som har vært sånne grensetilfeller i forhold til nybilgarantien har forhandleren håndtert direkte mot BMW Norge/Tyskland. Det har fungert veldig bra for oss, og de har tatt flere ting på egen kappe enn vi hadde forventet.

Det er en av grunnene til at vi ikke kommer til å bytte hverken forhandler eller bilmerke.


#7

Mauser sa for siden:

Garantisak, uten tvil. I løpet av de første to årene er det bare rene slitedeler og selvpåførte skader man skal måtte dekke selv. De neste tre årene har man ikke garanti (hvis ikke forhandleren tilbyr det), men reklamasjonsrett, og den er også sterk. Det finnes etterhvert massevis av rettsavgjørelser på dette - noen har gått helt til Høyesterett, og forbrukeren har stort sett fått medhold.

Både NAF og Forbrukerrådet har websider med spørsmål og svar som tar opp dette.


#8

Angelique sa for siden:

Takk, det er det jeg mener og.


#9

Honda sa for siden:

Uff du har vært uheldig med nybilen din :klem:

Mann sier at det er garantiska og du må ikke gi deg.


#10

Føniks sa for siden:

Jeg vil tro at en sensor som ryker i motorrommet når bilen er kun 2 år gammel ikke er å regne som slitasje. Da ville jeg nødig ha turt å kjøre bilen. En motor og dens omkringliggende deler skal vel minst vare 5 år. Jeg tror typiske slitasjedeler som ikke dekkes av garantien er de delene som blandt annet byttes på service.

Bare stå på ditt, forsikringselskapene og bilfirmaene kan av og til ha avtaler som gangner de og ikke oss som forbrukere. Lykke til.


#11

Angelique sa for siden:

Datteren min jobber heldigvis i forsikringsselskapet :ja:


#12

Elisabet sa for siden:

Det er garantisak som dekkes 100% av importøren. Så forhandleren får igjen pengene på reperasjonen der. Det gjelder i alle fall på de fire bilmerkene vi selger (ikke BMW). Du skal ikke betale noe til noen som helst. Litt dumt i utgangspunktet og registerer det som en forsikringssak når bilen er så ny.


#13

Honda sa for siden:

Hun måtte vel det for å få leiebil?!?
Værtfall må vi det for å få leiebil uansett om det er manns nye firmabil eller vår bil.
Firmabilen går forsikringa gjennom jobben da ,menh same shit


#14

Angelique sa for siden:

Det er korrekt Honda.
Uansett om det er forsikringssak eller ei, må man registrer det.
Det avgjøres når saken er ferdig behanldet om det er det ene eller andre.
Også for å få leiebil. Det avgjøres også i ettertid om forsikringsselskapet betaler den eller forhandler.


#15

mrc sa for siden:

En del merker har leiebil som en del av garantien selv om reperasjonen bare er en dag eller to, som vil si at man ved slike saker også skal ha leiebil via bilforhandleren. Har selv VW, der jeg har leiebil fra forhandler om det skulle være behov for det. Det samme har VW for Skoda og Audi.

En av løsningene de har: www.mollerbil.no/wip4/verksted/?id=9476


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.