Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Informasjon fra Oikos om økologisk mat

#1

Harriet Vane sa for siden:

Amerikansk økobonde valgt inn i Senatet i USA
Jon Tester, økologisk bonde og leder i økobevegelsen siden 1987, har blitt
valgt som U.S. Senator for staten Montana. Som tredje generasjons økobonde
har han drevet økologisk i nesten 20 år. I 2005 fikk Jon Tester og kona
hans Sharla Tester, pris som fremragende ledere i landbruket fra Montana
State University. Tester har bl.a. også vært med på å utvikle Montana
Organic Certification program.

Kilde: IFOAM (www.ifoam.org)

Greenpeace vil ha økologisk
Sammen med 17 andre miljøvernorganisasjoner oppfordrer Greenpeace nå Lidl
til å redusere omfanget av pesticider i frukt og grønnsaker i sine
butikker over hele Europa. Lidl har tidligere i år igangsatt et
”pesitcid-program” for sine tyske filialer etter at Greenpeace hadde
avdekket store mengder sprøytemiddelrester i kjedens butikker. Nå
oppfordrer Greenpeace Lidl til å utvide programmet til Europa, samtidig
som de mener at Lidl bør liste flere økologiske produkter og rettferdige
varer.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 6/11-06

Ny svanemerket Coop Prix på Grønland.
Fredag 27.10 åpnet en ny svanemerket Coop Prix i Grønlandsleiret på
Grønland i Oslo. Dette er den 15. svanemerkede butikken til Coop. Butikken
er innbydende og fin og de har et imponerende utvalg av økologiske varer.
De har både grønnsaker, meierivarer, kjøtt og tørrvarer, med andre ord
finner du de fleste basisvarene i butikken. Varene finner du sammen med de
tradisjonelle varene, men de har også en egen hylle hvor du kan finne
produkter som pesto, lasagneplater og kakao med mer. Dette er en butikk
som er vel verdt et besøk.

Kilde: Oikos

Nettsiden Etiskforbruk.no åpnet
7.november i Miljøhuset G9, Oslo, ble nettsiden etiskforbruk.no lansert.
Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem og forbrukerombud Bjørn
Erik Thon var med på åpningen og testet siden. Nettsiden skal gjøre det
enklere å finne fram til de etiske valgene for forbrukere, og den
anbefaler blant annet kjøp av økologisk mat og økologiske klær.

Kilde: www.etiskforbruk.no

Mer økologiske frø
Tilgangen på økologiske frø varierer sterkt, og det er spesielt engsvingel
som er vanskelig å avle fram. Bioforsk og forsøksringene har derfor satt i
gang en forsøksserie, hvor målet er å forbedre dyrkingsteknikk og metode
for å gi høyere og mer stabile avlinger.

Les hele artikkelen her:
www.bioforsk.no/ViewNews.aspx?id=2553&view=1&viewLanguage=NorwegianBokmaal

Kilde: www.bioforsk.no/okologisk


#2

Harriet Vane sa for siden:

Petter Stordalen og økologi

Mandag gikk Petter Stordalen hardt ut mot landbrukssamvirket som han mener ikke kjenner sin besøkelsestid hva gjelder tilbud av økologiske varer. Stordalen ønsker mange økologiske produkter i pakninger tilpasset storhusholdninger, da hans hotell-kjede Choice nå begynner et prosjekt for innføring av økologisk mat. Stordalen har for øvrig fått høy mediedekning på utspillet sitt, og stilt til intervju i flere aviser, radiokanaler samt Tabloid på TV2 de siste dagene. En undersøkelse gjort for hotellets kunder viser at de ønsker økologisk mat. Finner Stordalen produktene, ønsker han å tilby økologiske varer på alle de 153 Choice-hotellene.

Etter utspillet har Stordalen i følge Nationen blitt nedringt av økologiske bønder som vil tilby ham varer som kundene ønsker. Også Norsk Bonde- og Småbrukarlag har i en pressemelding 14. november gått ut og invitert Stordalen til samarbeid.

– Vi trenger flere økologiske bønder og vi trenger et større varespekter, heter det i pressemeldingen. Norsk Bonde- og Småbrukarlag planlegger å sette i gang et offensivt arbeid fra januar 2007 for å få flere bønder til å legge om til økologisk produksjon.

  • Petter Stordalens engasjement viser hvor viktig det er at norske bønder satser på økologisk nå, og ikke har en ”vent-og-se”-holdning. Bondelagets opptreden i Tabloid på TV2 tyder på at denne erkjennelsen ennå ikke har nådd ledelsen i Bondelaget, sier Per Christian Rålm, daglig leder i Oikos.

Stordalen skal nå møte Landbruks- og matminister Terje Riis-Johansen for å gjøre rede for erfaringer de har gjort seg i sitt arbeid for å øke tilbudet av økologiske produkter.

– Regjeringens mål er at 15 prosent av matproduksjonen og matforbruket i 2015 skal være økologisk. Det er derfor et område vi legger mye arbeid i. (…) ..den økologiske maten har fremdeles lave markedsandeler. Derfor er det interessant når en stor markedsaktør som Choice-kjeden tar kontakt for å komme med innspill, sier Terje Riis-Johansen.

Bakgrunnen for møtet er at Stordalen skrev et brev og ba om et møte. Stordalen sier videre i brevet at Choice-kjeden ønsker å investere en betydelig innsats for å bidra til at det de oppfatter som en gryende grønn trend i Norge kan bli en megatrend. Møtet er avtalt mandag 27. november.Kilder: www.lmd.dep.no/; www.nrk.no/, nyheter, 14/11-06; Nationen; Norsk Bonde- og Småbrukarlag og Oikos.


#3

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 24. NOVEMBER 2006

1300 økomat-abonnenter
Kolonihagen tilbyr ukentlige matkasser med økologisk frukt, grønt og annen mat til både private husholdninger og bedrifter i Oslo-området. Tilbudet dekker stadig større geografiske områder, og Kolonihagen rapporterer nå om 1300 abonnenter!

Kilde: www.kolonihagen.no

Økologisk satsing i sør og nord
Fylkesmannen i Oslo og Akershus har påtatt seg koordineringsrollen for et nytt prosjekt i Østlandsfylkene for å bidra til at mer norskprodusert økologisk matmel benyttes i bakervarer. Prosjektet er et samarbeid mellom de økologiske matkornprodusentene, kornkjøperne, møllene, bakere og storhusholdninger på Østlandet.

I nord skal Fylkesmannen i Nordland i samarbeid med Bioforsk sette i gang arbeidet med å kartlegge flaskehalser i det nordnorske økolandbruket. Innen 2015 skal 15 prosent av det nordnorske landbruket drives økologisk. Undersøkelsen er i hovedsak en spørreundersøkelse rettet mot nåværende og tidligere økologiske produsenter, samt et utvalg konvensjonelle bønder.

Kilde: www.lmd.dep.no

Flere danske bønder legger om
I følge en ny prognose fra Dansk Landbrugsrådgivning er det en ny økologisk omleggingsbølge under oppseiling. Frem til neste sommer vil det økologiske arealet øke med vel 50 000 dekar (mål).

Til sammenligning var det totale norske økoarealet pr 31/12-05 i følge Debios nettsider på vel 360 000 dekar (Anmerkning: Oikos)

Kilde: www.okologi.dk, 21/11-06

Ungdom gransker økomat-tilbudet
Lokallaget av Natur og Ungdom i Brønnøy skal snart gjennomføre en spørreundersøkelse om økologiske matvarer i de lokale dagligvarebutikkene. Hensikten er både å kartlegge det faktiske tilbudet av økologisk mat i butikkene i Brønnøysund, men de håper også å få innsikt i hvilken kunnskap de ansatte har om de forskjellige matproduktene. Ungdommene mener at folk flest mangler viktig informasjon om betydningen av økologisk matproduksjon, med hensyn til både helse og miljø. – Vi kommer til å gi ut løpesedler om dette, sier Bjørg Helene Andorsen i Brønnøy Natur og Ungdom.

Kilde: Brønnøysunds Avis, www.ba-avis.no, 23/11-06


#4

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 30. NOVEMBER 2006


Enda mer økologisk abonnementssalg
[font=Verdana][/font]
I tillegg til 1300 abonnenter hos Kolonihagen i Oslo (omtalt i forrige nyhetsbrev), leverer medlemsbedriften ”Økomat Norge – Økologiske abonnementsordninger BA” til hele 1850 kunder. Til sammen har abonnementsordningene under Økomat Norge en omsetning på ca 18 millioner kroner i år med økologisk frukt, grønt, m.m.

Medlemsbedriftene til Økomat Norge er: Finnegarden i Bergensregionen, Håpet i Stavanger/Nord Jæren, Grønnmat på Agderkysten, Grønt-rett-hjem i Grenland og Vestfold, Økologisk skolefrukt i Møre og Romsdal og Økomat Innherred i Trøndelag.

For mer informasjon om økologisk matabonnement, se www.okomatnorge.no eller se egen link på www.oikos.no. Flere av bedriftene kan også tilby økologisk skolefrukt og økologiske bedriftsfruktkasser.

Kilde: Økomat Norge

Økoegg i vinden
Nordmenn har spist dobbelt så mye økoegg i år enn i 2005. Andelen av økologiske egg nærmer seg nå to prosent, eller om lag 600 tonn. Prior mener salget vil øke enda mer i årene som kommer, og venter seg en økoandel på tre prosent de neste par årene. Dermed snakker vi om 17 millioner økoegg!

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 27/11-06

Svensk seier med økomat
Ikke bare nordmennene gjorde det godt i forrige ukes World Cup i Luxemburg. Også det svenske kokkelandslaget vant i klassen varm mat, og som i fjor brukte de økologiske råvarer. –Vinsten i det varma köket er en fantastisk prestation och vi är glada över att ha visat vilken hög standard det svenska köket har och hur bra våra ekologiska råvaror är, sa Krister Dahl etter prisutdelingen.

Kilde: Veckans Ekolantbruk, 27/11-06. Ekologiska Lantbrukarna
Se også www.kocklandslaget.se for mer informasjon om det svenske kokkelandslaget.

Alternativ julegave?
Hva med å gi en alternativ julegave til noen du er glad i? Et medlemskap i Oikos koster bare 1 krone dagen (365 kr, 250 kr for studenter, pensjonister og trygdete). Som medlem mottar du både magasinet Ren Mat og fagbladet Grobladet jevnlig med interessant og oppdatert stoff om økologisk mat og landbruk.

Ta kontakt med administrasjonen på tlf 23 10 96 40 eller e-post [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]. Vi lager ”gavebrev” til mottakeren hvis ønskelig.


#5

Divine sa for siden:

Veldig nyttig info, Mim! :takkerogbukker:

Yndlingsguttevennen min er økologisk bonde i Minnesota, og jeg har vært en del inne på nett for å lese om det han driver med og filosofien bak. Jeg trodde aldri jeg skulle interessere meg for landbruk, men dette synes jeg er svært så fascinerende. :ja:


#6

Harriet Vane sa for siden:

Landbruk er jo produsentene av det vi lever av, og det er særs interessant å se hva de driver emd, hvordan de tenker og får det til.


#7

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 7. DESEMBER 2006

Økologisk gull og sølv i NM i kjøttprodukter
Vågen Gård på Averøy fikk gullmedalje for sitt økologiske pinnekjøtt og sølv for sin økologiske pølse (”Normør”) under NM i Kjøttprodukter 2006. Bak arrangementet står Kjøttbransjens Landsforbund og Opplysningskontoret for Kjøtt. Terje Starheim på Vågen Gård er storfornøyd med å hevde seg i toppen, til tross for at økologiske matforedlere ikke får bruke ”matsminke” ved å gi produktene ekstra farge eller smak. Produktenes naturlige kvalitet er nok, og det bør være en stor inspirasjon for andre økologiske produsenter eller produsenter som vurderer å legge om, sier Terje Starheim.

Kilder og mer informasjon: Terje Starheim, Vågen Gård (www.vagengard.no), Kjøttbransjens Landsforbund (www.kjottbransjen.no) og VG (søk etter ”Pinnekjøtt” på www.vg.no).


Økologi-suksess fortsetter
Meny og Ultra i NorgesGruppen fortsetter med det gode økosalget etter at kampanjen ”Naturlig bortskjemt mat” er avsluttet. I oktober og november har kjedene hatt en salgsøkning på 21 % på økologiske produkter. – Butikkene forteller om stor pågang og mye engasjement fra kunder rundt økologi, sier kategoriansvarlig i Meny-Ultra, Kenneth Lindland. Kjedene har som mål å øke salget av økologiske produkter med 25 % hvert år frem mot 2010.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 5/12-06

Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt støtter forslaget om eget økologisk opplysningskontor

  • Når det gjelder økologiske varer kommer aspekter som dyrehold, fôring, produksjonssystemer og matpolitikk inn i bildet. Dette er vi ikke eksperter på, sier Åse Kringlebotn, daglig leder i opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt til Bondebladet. - Vi formidler ernæring og motivasjon og oppskriftene er de samme uansett om en vare er økologisk eller ikke. Hun mener det er bedre at økologiske varer får et eget opplysningskontor enn at de allerede eksisterende kontorene skal ta seg av denne biten.

Kilde: Bondebladet nr 48, 30/11-06

Danmark nærmer seg 7 % økosalg
Etter fem år med stagnasjon i det danske øko-markedet, tegner økningen i år til å bli rundt 15 prosent. Hvis tendensen holder seg, vil økologiske matvarer utgjøre om lag syv prosent av totalsalget, melder det danske bladet Ingeniøren.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 4/12-06


Til slutt et par økologiske juletips! :lys:

  • T-skjorter i økologisk bomull: På www.oikos.no finner du t-skjorter med dyremotiv eller med Oikos-logo. CottonChild (www.bomull.no) har en rekke økologiske bomullstekstiler.

  • Økologisk juletre: For folk i Oslo/Akershus er det mulighet for å få økologisk julegran fra Lillebru gård. Familien Baumberger inviterer til selvhogst 16. og 17. desember kl. 11-16. Pris pr tre koster 230-280 kr og kjøring/ridning, gløgg og pepperkaker, samt salg av sveler. Adresse: Bru-Fjellvn. 10, 1404 Siggerud, tlf 64 86 56 40/90 13 07 38.

  • I Miljøhuset G9 (Grensen 9b, Oslo) er det egen ”julebutikk” med salg av økologiske og miljøvennlige gaver, med fokus på resirkulerte råvarer og med tips om alternative julegaver (opplevelser etc). Senteret har åpent man-fre 12-17 og lørdag 11-16. Her er også aktiviteter for barn og egen kafékrok.

  • Økologiske urter til teer og krydder er hyggelige gaver å få. Ola Aukrust på Nordgard Aukrust i Lom har mange spennende og gode produkter (www.aukrust-nordgard.no). Se også www.nor-urt.no og ”Økologiske urter i Norge” på www.oikos.no for flere kontaktadresser.


#8

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 9. JANUAR 2007

Interfood: Sveriges største satsing på økologisk mat noensinne
I samarbeid med bl.a. Länsstyrelsen i Västra Götaland, Krav, Ekologiska Lantbrukarna og Ekologisk Marknadscentrum skal det nå gjennomføres en temasatsing på økologisk mat, kalt Interfood. På messen vil alle deler av matbransjen diskutere, debattere og demonstrere de nyeste trendene innen økologisk mat.

Interfood 2007 markerer startskuddet for et nytt og økologisk Sverige. Man regner med at ca 300 utstillere fra Sverige, Norge, Danmark og Finland vil møte ca 20 000 besøkende. Messen går av stabelen i Gøteborg 4.-6. september 2007.

Kilde og kontaktperson for mer informasjon: Kjell Dehli, messens representant i Norge, Tlf 64 92 71 09, e-post [email protected]

Festivaltilrettelegger skal hjelpe festivalene
Oikos har fått innvilget midler av Statens landbruksforvaltning til å engasjere en festivaltilrettelegger. Oikos opplevde stor pågang sesongen 2006 fra festivaler rundt om i landet som ønsket å satse på økologisk mat, og som trengte starthjelp til å finne leverandører, følge regelverk og profilere satsingen. Festivaltilretteleggeren skal bidra i dette arbeidet og bygge opp en oversikt over leverandører og produkter som kan etterspørres av festivalene. Målsetningen er både å lette omsetningen for økologisk mat i Norge og å bygge opp små leverandører, samt å gjøre festival-Norge til en prøvearena for økologisk mat i storhusholdninger. Stillingen trer i kraft i løpet av kort tid.

Kilde: Oikos

Økt salg på SuperBrugsen i Danmark
Den danske supermarkedkjeden SuperBrugsen som eies av Coop Danmark, økte salget av økologiske produkter med hele 20 prosent i 2006. Den sterke interessen for økomat gjør at kjeden nå tar en rekke initiativer for å øke salget ytterligere. I årets første to uker settes prisene ned med ti prosent på økoproduktene, og sortimentet skal i løpet av året utvides med minst 25 nye varelinjer.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 4/1-07


#9

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 26. JANUAR 2007

Storbritannia: Tesco starter med økologisk motekolleksjon og kosmetikk
Storbritannias største varehuskjede, Tesco, lanserer en kolleksjon med helt økologiske bomullsklær denne våren. Det er den etisk bevisste moteskaperen Kathrine Hamnett som står bak, og klærne kommer til å selges bla.a i Selfridges og Harvey Nichols. I tillegg kommer de også til å lansere flere nye økologiske kosmetikkprodukter. Tesco er forøvrig markedsleder når det gjelder økologisk mat med over 1200 ulike økologiske varer i sortimentet.[font=Verdana][/font]

Kilde: www.ekoweb.nu


Økologisk landbruk kan minske drivhuseffekten
Jordbruket bidrar til den globale oppvarmingen, men kan også ha stor betydning for reduksjon av mengden CO2 i atmosfæren. Gjennom å binde karbon i jorda, kan landbruket minske drivhuseffekten. Det er det økologiske landbruket som best klarer dette. Økologisk landbruk bruker også mindre energi i produksjonen fordi man ikke bruker, og anvender, kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel.

Kilde: KR@V-mailet nr 1, 25. januar 2007. www.krav.se

Italia er ”årets land” på Biofach
Biofach er en stor, årlig varemesse for økologiske produkter som arrangeres i Tyskland i februar. I år er Italia valgt ut som ”Årets land” – ikke bare fordi en stor del av EUs produksjon av økologiske produkter kommer fra Italia, men også fordi italienerne går foran i forbruket. Det er blant annet lovbestemt at skolekjøkken i Italia skal bruke økologiske råvarer i sine retter.

Kilde: Biofach, www.biofach.de

Økologisk sau til Sogn og Fjordane
Regjeringen satser på økologisk sau i Norge, og i Sogn og Fjordane følges dette opp med rådgivning, ekstra tilskudd og BU-midler til nye sauefjøs. I januar og februar blir det holdt møter over hele fylket med tema økologisk sauehold. Her vil regler, tilskuddsordninger og driftsbygninger stå i fokus. De som legger om i 2007, vil få en ekstra gavepakke på kr 500 pr dekar.

Kilde: Fylkesmannen i Sogn og Fjordane, nettsidene, 22/1-07


#10

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 16. FEBRUAR 2007

Tysk øko-relansering
Reitans tyske partner, Edeka, offentliggjør i dag planene om en ytterligere satsing på økologiske produkter. Kjedens eget øko-sortiment – Bio Wertkost – utvides til 230 varelinjer. Totalt kan kundene i de største butikkene velge mellom tusen forskjellige øko-produkter. I fjor doblet salget seg av økologisk frukt og grønt.

Kilde: Dagligvarehandelen, 15/2-07

Ny økolandsby i Lofoten?
Nille Glæsel står bak planer om å etablere Nord-Norges første økolandsby på Gravdal i Lofoten. Økolandsbyer er etablert i store deler av verden, og i Norge finnes tre stykker allerede.

Økolandsbyene er ment som en motvekt til ”bruk og kast-samfunnet”; poenget er å skape sosiale boenheter, samtidig som en bruker naturens ressurser uten å forurense. Hente ut energi fra havet, økologisk materiale, nordnorske dyreraser, økologisk café og utleie av sau og geit for å ivareta kulturlandskapet er noen av stikkordene for økolandsbyen. – Jeg ser for meg at prosjektet på Gravdal kan bli et kompetansesenter for økobygg i Nord-Norge, sier Glæsel.

Kilde: Lofotposten, 14/2-07

Økoareal på verdensbasis
Det er nå nær 31 millioner hektar jord som er sertifisert økologisk på verdensbasis, ifølge en rapport som presenteres i dag på økomessa BioFach 2007 i Tyskland. Østerrike ligger på topp med 14 % økologisk areal, mens Norge har ca 4,3 % økologisk areal (inkl. karensarealer). Australia er det landet med størst areal økologisk (11,8 mill hektar), dette pga mye sertifisert utmark. Europa har omtrent 23 % av verdens totale økologiske areal. Det globale markedet kom opp i 25,5 milliarder euro i 2005, og det er forventet at markedet har steget til 30 milliarder euro i 2006.

Kilde: www.agropub.no, 14/2-07


#11

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 23. FEBRUAR 2007

Oikos har ansatt en festivaltilrettelegger
Med midler fra Statens landbruksforvaltning har Oikos nå ansatt Idun Bjerkvik Leinaas som festivaltilrettelegger. Hun skal det kommende året arbeide for å styrke tilbudet av økologisk mat på festivaler rundt om i landet. Festivaler utgjør en ny og spennende arena for å møte forbrukere med økologisk mat, samtidig som lokale produsenter kan få utviklet produksjon og foredling av økologiske råvarer i større skala. Oikos opplevde i 2006 stor pågang fra festivaler som ønsket å tilby økologisk mat på sine arrangement. Oikos har også i flere år samarbeidet med Øyafestivalen om økologisk matservering.

Kilde: Oikos

19 % øko-vekst i Coop
Som et element i å fremme omsetningen av økologiske varer, satte Coop i fjor ned prisene på en rekke av produktene. Coop Norge registrerte en omsetningsøkning på økologiske varer på 19 prosent i 2006. – Vi vil nå teste ut konsepter der enkelte butikker har en utforming og et vareutvalg som i større grad enn vanlig fremhever produkter innen helse og sunn mat. Dette inkluderer eksempelvis alternativ vareplassering i kasseområdene og i drikkekategorien, sier Fanebust i Coop.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 20/2-07

BioFach 2007: Verdens største økomesse
Økomessen Biofach i Nürnberg, Tyskland, var i år større enn noensinne. Antallet utstillere passerte 2500 og det er en økning på drøyt 20 prosent, og arealet var på ca 80 000 m2 , som er en økning med 10 000 m2 siden i fjor. Antallet besøkende var over 45 000 personer, det er en økning med 20 prosent fra 2006. Nytt av i år var at naturlig kosmetikk fikk en egen, nybygd hall, kalt Vivaness.

Kilde: www.ekoweb.nu

Ønsker du å få levert økologisk mat rett på døra?
På hjemmesidene til Oikos finner du en oversikt over økologiske abonnementsordninger i Norge. Her kan man bestille ulike ”kasser” med økologisk frukt, grønnsaker, brød, pasta etc og få levert rett hjem på døra, eller til arbeidsplassen. Du finner oversikten på www.oikos.no, under ”Mat-abonnement” i venstre marg.

Kilde: Oikos


#12

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 2. MARS 2007

Økologiske gårder med suksess i Bondens Marked
Bondens Marked, som har møteplasser over hele landet, har kåret ”Årets torgbønder 2006” blant sine deltakere. 2 av 3 vinnere er økologiske gårder. Tove og Knut Åland fra Aalan gård i Lofoten selger gode økologiske oster, mens Ola Aukrust fra Lom i Gudbrandsdalen tilbyr økologiske/biodynamiske urter, krydder, te og spekepølser.

Kilde: www.bondensmarked.no


Danske lavprisbutikker taper terreng
For første gang på 14 år har de danske lavprisbutikkene redusert sin omsetning. Omsetningen sank med 1,5 prosent i 2006. Det er den kraftige veksten i nye butikker som har mettet markedet som er årsaken, samtidig som danskene har fått øynene opp for luksusprodukter og økologiske varer.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 1/3-07

Tore Jardar blir økobonde
Tore Jardar Johannessen, kjent fra tv-serien ”Jakten på kjærligheten”, vil legge om til økologisk drift. –Jeg har tenkt på dette i mange år, og nå føler jeg tiden er kommet, sier Tore Jardar til VG Nett. Tore Jardar forklarer interessen for økologisk gårdsdrift med ønsket om å drive en gård på naturens premisser.

Kilde: www.vg.no, 27/2-07

Whole Foods selger godt
Den amerikanske øko-kjeden Whole Foods melder om sterkt salg. I fjerde kvartal 2006 økte omsetningen 12 prosent til 1,9 milliarder dollar. Omsetningsmålet er 12 milliarder dollar i 2010, og konsernsjef John Mackey sier at kjeden nå har et godt utgangspunkt for å nå målet.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 26/2-07


Prins Charles skeptisk til McDonalds
Den engelske prins Charles besøkte nylig et engelsk diabetes-senter i De forente arabiske emirater, for å være med på lanseringen av en stor helsekampanje. Der stilte han spørsmål til senterets ernæringseksperter om de har kommet noe vei med å forby McDonalds. Prins Charles er en aktiv forkjemper for økologisk mat, og startet i 1986 økologisk drift på gården Highgrove Estate.

Kilde: www.dagbladet.no, 28/2-07


#13

Harriet Vane sa for siden:

NYHETSBREV 8. MARS 2007

[font=Verdana][/font]
Tine utvider klyngene
I pressemeldinger fra TINE Meieriet Sør og TINE Meieriet Midt-Norge, går ledelsen i regionsselskapene inn for en kraftig utvidelse av klyngene. På Sørlandet er det en utvidelse av klyngene med 8 kommuner i Agder, i Midt-Norge kommer 18 nye kommuner under klyngeområdet, deriblant Fræna kommune i Møre og Romsdal.

I pressemeldingene fra TINE Meieriet Sør heter det at ”- Flere bønder må legge om drifta om vi skal greie å dekke en økende etterspørsel i markedet”, mens det i pressemeldingen fra TINE Meieriet Midt-Norge heter: ”TINE Midt-Norge ønsker en kraftig produksjonsvekst av økologisk melk”.

Kilde: Pressemelding 6/3-07, TINE Meieriet Sør
Pressemelding 2/3-07, TINE Meieriet Midt-Norge

Tine selger også godt…
TINEs økologiske produkter økte salget med 15,2 % i 2006. Størst økning hadde den økologiske lettmelka, med 19,8 % økt salg, men også kefir solgte 11 % mer i 2006 enn året før. Det er 281 produsenter som leverer økologisk melk til TINE. Flest er det på Østlandet og i Midt-Norge.

Kilde: TINE, rapport 2007 statistikk.

Populær øko-potet
BAMA hadde en vekst i salget av økologiske produkter med 72 prosent i 2006. Økologisk frukt og grønt er blitt så populært at det nå er mangel på enkelte kulturer. Særlig godt selger poteter og tomater. – Vi doblet salget av tomater og cherrytomater, mens økologiske poteter økte med hele 114 prosent i fjor. Det er hovedsakelig den norske produksjonen som står for den voldsomme økningen, sier kjedesjef Ole-Kristian Viken i BAMA.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 8/3-07

Rettelse fra forrige nyhetsbrev
I Nyhetsbrev nr 08/07 skrev vi om årets torgbønder på Bondens Marked, 2006. Det viste seg at også den tredje vinneren var en økologisk gård. Helga Nordgård fra Tromsdalen har lagt om sin produksjon til økologisk, og på Bondens Marked har hun tilbudt et stort utvalg av grønnsaker, blomster og bakervarer.

Grobladet kommer
Til våre lesere som er medlem av Oikos og venter på neste nummer av Grobladet, kan vi berolige alle med at bladet kommer. Utgivelsen er dessverre blitt noe forsinket.


#14

Harriet Vane sa for siden:

[color=#00681c][/color]

NYHETSBREV 3. APRIL 2007

Hennig-Olsen med økois
Iskremprodusenten Hennig-Olsen vil tilby økologisk is i løpet av året. De har nå fått støtte fra Fylkesmannen i Agder for å utvikle økologisk is og få fabrikken Kristiansand godkjent for øko-produksjon. For iskremprodusenten er det viktig å posisjonere seg i det økologiske markedet, som er på kraftig opptur. Den største konkurrenten, Diplom-Is, har ingen planer om å tilby økologisk is.

Kilder: www.nrk.no 23/3-07, www.gardsplassen.no 27/3-07

Ny svanemerket Coop Mega i Mysen
Torsdag 29.03.07 åpnet Coop enda en ny svanemerket Mega, denne gangen i Mysen. Dette er den 18. svanemerkede butikken til Coop. Butikken er delikat og innbydende og de har et imponerende utvalg av økologiske varer. De har økologiske grønnsaker, meierivarer, egg, kjøtt og et stort utvalg av tørrvarer, med andre ord finner du de fleste basisvarene i denne butikken. Varene finner du sammen med de konvensjonelle varene, men de har også en egen hylle hvor du kan finne produkter som pesto, speltflakes, kikerter, kakao med mer. Butikken deltar i prosjektet 80i08 og vil ha jevnlig økologisk demo`er i tida fremover.

Kilde: Oikos.
Se www.oikos.no for mer informasjon om prosjektet 80i08 (venstre marg).

Irma satser på økohøne
Irma som eies av Coop Danmark, kan opplyse om at økologiske egg utgjør 71 prosent av det totale eggsalget. Andelen er nå så høy at selskapet vurderer å stoppe salget av konvensjonelle egg.

Kilde: www.dagligvarehandelen.com, 29/3-07


Parkenfestivalen vil satse på miljø og økologisk mat
Festivalledelsen legger opp til en mest mulig miljøvennlig profil, med blant annet hybridbil, økologiske produkter, vegetarmat og bruk av alternative materialer. Parkenfestivalen har blant annet sett at erfaringene som Øyafestivalen og Oikos har gjort med å koble kulturarrangementer og servering av økologisk mat har vært svært positiv, og ønsker å være med på dette. – Vi ønsker å strekke oss så langt vi kan i retning av en miljøfestival. Det kan ikke bli 100 prosent på alt og alle, men vi har en gjennomtenkt holdning. Derfor har vi vært i kontakt med Oikos, og vi ønsker også et samarbeid med lokale produsenter av økologisk mat, sier festivalledelsen.

Kilde: www.an.no, 2/4-07
Parkenfestivalen er en musikkfestival i Rensåsparken midt i Bodø og planlegges med 6000 besøkende hver dag over to dager.
Se www.parkenfestivalen.no


God påske til alle våre lesere!
Husk å kjøpe økologiske egg. Se etter Ø-merket på kartongene.
Vi minner om at det er en forskjell mellom økologiske egg og egg fra frittgående høner. I økologisk eggproduksjon får hønene blant annet tilgang til uteareal, sandbad, vaglepinner og dagslys.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.