Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Grand voyager

#1

Tispa sa for siden:

Jeg tilter snart, har en vanlig stasjonsvogn, 3 unger og tre bikkjer.
Ser etter en større bil, og har lyst på en voyager. Noen her som har? Kan dere fortelle litt om bilen... :)


#2

annemede sa for siden:

Mine foreldre hadde. Det var en ordentlig mandagsbil, og merkeverkstedet bestod i tillegg av inkompetente mennesker (ja sjefen for verkstedet skrev det i det ene brevet til forsikringsselskapet). Utenom det er det en kjempebil. Bruker en del drivstoff da.


#3

Tispa sa for siden:

Det får bare være det med drivstoffet...... Ihvertfall for en periode jeg trenger god plass.


#4

Beathe sa for siden:

Vi/jeg/eksen har.

Har stor hund og skaffet Chrysler Grand Voyager da Poden var liten. Snakk om luksus! Digert hundebur og allikevel bare å trille bagvogna rett inn i bilen uten å slå den sammen. Allikevel er det plass til en del bagasje.
Bilen er skikkelig god å kjøre, en sitter høyt og godt. Baksetet er et annet kapittel. Der sitter en veldig rett opp i ryggen, og det er dårlig med benplass. Anbefales ikke for voksne på litt lengre turer.
Drikker bensin og er dyr å forsikre. Forholdsvis dyr på verksted. Men i innkjøp er den slett ikke så ille.


#5

Tispa sa for siden:

Har sjekka litt ang. plassen i baksetet. Det kommer visst an på om det er combi eller ikke.... Er det 5 eller 7 seter dere har? Og hvilken års modell?


#6

Che sa for siden:

Enn peugot 807? De er jo også digre.


#7

Mauser sa for siden:

Går ut i fra at du snakker 1996-modell og de nærmeste årene (den runde typen uten snute)?

De har hatt store girkasseproblemer (automat). Se etter en som har fått byttet eller forsterket girkassen, hvis ikke snakker vi 25-30 000 kroner i reparasjon. Det har også vært en del kluss med det elektriske anlegget, og dårlige reflektorer i hovedlysene (de er dyre). Siden bilen er så tung slites hjulopphenget, så bytte av foringer/hjullagre/dempere/stabilisatorstag/endeledd/opphengskuler etc må påregnes, hvis det ikke allerede er gjort.

Ta NAF-test hvis du finner en aktuell bil, da vil mye av dette bli avdekket.


#8

LaBanga sa for siden:

Vi hadde denne, men i turbodiesel, og da brukte den ikke så mye. Vi omregistrerte den til 7-seter etter et år, og da ble den veldig kjekk. Kunne sette to vogner ved siden av hverandre i bagasjerommet uten å slå dem sammen, og i det hele tatt. Registerreima på disse har lett for å gå, og vi måtte vel skifte vår noen ganger mens vi hadde den, men den gikk heldigvis før garantien hadde gått ut alle gangene, så vi slapp å bruke penger på å skifte den ut.


#9

Beathe sa for siden:

5 seter, -98 modell. Hadde -96 model før det. Hvis baksetene skal være mer behagelige går det ut over plassen bak.


#10

Tispa sa for siden:

Kommer ikke en Peugot inn i gården her, hilsen gubben.... Ford er visst heller ikke populært. Jeg har sett på Galaxy`n, syns den virker ok også. Men, det er noen merker han ikke skal ha...


#11

Tispa sa for siden:

Blir ikke bensin og automat sammen ihverfall.


#12

Mauser sa for siden:

Galaxy er ren VW, unntatt noen av motorene (2,0 og 2,3 l bensinmotor). 2,0 er kass, 2,3 er helt ok. Kvaliteten er generelt bedre enn Voyager, men mye mindre motorer, og det er en del småplukk med eldre modeller.


#13

Tispa sa for siden:

Fader også, at det skal være så vanskelig med bil...


#14

Honda sa for siden:

Jeg hadde gått for en Toyota periva eller hva den heter , Ford Galaxy , eller En mitshu Grandis.

Leeeenge før Bon Voyage


#15

Tispa sa for siden:

Toyota Previa kan gå an, men for en stiv pris a gett... Grandisen blir for liten.
Har du kjennskap til en nyere Voyager Honda?


#16

Lykken sa for siden:

Vi ELSKER Grand Voyageren vår, 2002 modell, 3,3 liter bensin, 5 seter, så det går en del bensin, men nydelig å kjøre automat, sitter høyt og flott i komfortable seter og bagasjeplassen er en drøm, har vel ikke sett en annen bil med tilsvarende bagasjeplass. Triller bare kombivogner, sykler og alt mulig inn stående, til hytteturer er det bare å lesse inn med ski og utstyr og Ikeaturene går utrolig bra, det meste flatpakket går inn. Jeg som er passe lav står inne i bilen når jeg fester ungene bak, det er behagelig.
Minus er selvfølgelig bensinforbruket, men vi kan leve med det. Baksetene er som nevnt her veldig rette i ryggen og korte i rumpesetene, trangt, men vi har sjelden voksne passasjerer bak. Jeg som er elendig til å parkere/lukeparkere sliter på trange plasser, mannen min bryr seg ikke. Vi har tenkt å omregistrere den til 7-seter senere hvis behov. Vi kjører over grensen til Sverige og tar service og reparasjoner på merkeverksted der, det er alltid halve prisen enn i Norge og i tillegg var vi utrolig misfornøyd med verkstedet vi hadde her.
Bilen kan anbefales på det varmeste!


#17

mrc sa for siden:

Byttet girkasse er ikke nok. Gamlingen hadde tre stk. Voyanger på 90-tallet, kjøpt nye; 91, 95 og 99-mod. Ny automatkasse var vel omtrent en del av standard service (skiftet vel hele tre ganger på hver av de to første). I tillegg var det svært mye annet diverse dill. Den siste ble ikke så gammel før han vel endelig forstod hvor dårlige biler dette var.

Nå har jeg ikke kjørt noe nyere enn 99 av disse, men selv den var ikke noe særlig på vinteren.

Ser man på statistikker over feil og kundefornøydhet kommer bilene, selv av nyere dato, temmelig dårlig ut. Det samme gjelder for den saks skyld også Peugeot 807/Citröen C8 (samme bilen). Hadde en 807 som leiebil her for et års tid siden. Jeg likte den definitivt ikke, selv om den rent plassmessig var kurant. Vil regelrett kalle det en drittbil på vinterføre, og automatkasse tok vel egentlig mye av kraften som motoren egentlig skulle kunne gi (4-trinns automat som generelt var lite imponerende).


#18

Lykken sa for siden:

Hadde han Voyager eller Grand Voyager? Det er vel ikke helt samme sak. Det var mye feil på en del på eldre biler, men dette er mye forbedret på de nye. Vi har en 2002-modell og har til nå ikke hatt større reparasjoner på den.
Automat og stor bil (og under 3,3 l som vi har) er vel ikke noe for de som ønsker "sportsbilfølelsen", men i vår er det mer enn nok kraft i motoren.
Det er riktig at den ikke er spesielt god på vinterføre, altså veldig glatte veier eller veldig mye snø. Jeg har kjørt meg fast på parkeringsplassen vår flere ganger, dårlig måket, og da graver man seg bare enda mer ned og har ikke gir til å kunne hjelpe seg ut. Samme på fjellet hvis man kjører seg fast opp en bakke, da er det ikke spesielt morsomt med automat.


#19

mrc sa for siden:

Alle var Grand Voyager; de to første med 3.3L V6 (hhv 150 og 163 hk så vidt jeg husker) og den siste med 2.4 R4 (148hk så vidt jeg husker). Rent motormessig var de ellers greie nok. Bilene var for så vidt komfortable, men jeg vil ikke si at kjøreegenskapene var gode.

Teknisk sett skal det vel uansett ikke være de store forskjellene mellom vanlig og Grand, det er vel bare snakk om en forlengelse av bilen og mulig at de kortere var tilgjengelig med mindre motorer o.l.


#20

kisha sa for siden:

Vi har også 3 hunder. Vi har en Toyota Hiclass, hvor mannen har bygget bur bak setene. Buret står på stolper og er så høyt at man fint kan stable ting under det. Bilen er god å ha fordi vi får med oss utrolig mye.


#21

Lykken sa for siden:

Jeg vil jo si det kommer an på hvilken bruk man har bilen til, hvor fornøyd man blir med kjøreegenskapene. ;) Hvis de har 3 barn og 3 bikkjer, vil jeg tro det ikke er så mange biler som slå bagasjeplass. Toyota hiclass er nok også god der ja.


#22

Guava sa for siden:

Mannen min sier at han gjerne kunne hatt Voyager hvis noen betalte alle verkstedskostnadene. Jeg ville ikke hatt en pga. drivstofforbruket.
Vi liker begge å kjøre Voyager, noe vi har gjort i perioder (ikke våre egne).


#23

Tispa sa for siden:

Ikke mange som slår bagasjeplassen. Da må man over i Caravelle osv... Har kjørt Pajero i flere år, godbilen det, men fortsatt ikke denne plassen...


#24

mrc sa for siden:

Jeg tenker også kjøreegenskapene i den situasjonen man for eksempel trenger en brå unnamanøver, er kraftig nedbremsing eller en annen situasjon der man virkelig setter bilen, og for så vidt også seg selv, på prøve.


#25

Miss Norway sa for siden:

Vi hadde en 2001? 2002? (noe sånt) Grand Voyager Limited AWD med syv seter (2+2+3) og altså firehjulstrekk. Super bil, men ble etterhvert litt dyr i drift med småplukk hist og pist. Jeg hadde gjerne byttet den ut i en nyere, men perioden etter kom de ikke med firehjulstrekk lenger og da var det ikke aktuelt. Med firehjulstrekk har den fantastisk gode kjøreegenskaper - firehjulstrekken var mye bedre enn på XC90'en vi har nå faktisk.

Masse god plass, gode seter til fører, passasjer og barn (de hadde hvert sitt regulerbare sete med armlener og gang i mellom). Men baksetebenken var TUNG å få ut og inn; da måtte man nesten være to.


#26

Lykken sa for siden:

Prøvd begge deler, no problem. Men selvfølgelig, sammenlignet med en liten, lettere girbil er det noe helt annet, men det er vel ikke alternativet.


#27

Silence sa for siden:

Vi har en '94 (?) Grand Voyager, turbodiesel, manuell kasse, tidligere kombi, nå 7 seter. Vi kjører mest langkjøring, og bruker (og har brukt de siste 5,5 årene) 0,75 l på mila. Vi har vært veldig fornøyd og har hatt lite problemer med bilen.
Jeg vet ikke om reflektorene i lysene er dårlige, men på vår bil er orginale lys på bilen dårlige pga at "glassene" er av plast og blir dårlige etter noen års bruk.

Vet at en del har vært plaget med disse bilene, men det er vel gjerne bilene med automat og bensin?


#28

mrc sa for siden:

Når det gjelder motor og girkasse har det i hovedsak vært de større bensinmotorene med automat som har hatt de virkelig dyre utgiftene. Etter hvert som disse bilene drar på alder, er det vel også en del rustproblemer.

En del av de mindre motorene på 90-tallet kom vel blant annet fra Mitsubishi, og ikke Chrysler-konsernet. Ut på 2000-tallet kom det vel noen modeller med en del teknikk hentet fra Mercedes, så lenge Diamler og Chrysler levde sammen (ble etter hvert en skillsmisse der...).

Men i sin helhet har det vært en god del problemer "på det meste" ut i fra det jeg har fått med meg, men det som har vært det aller største, og dyreste, problemet, har vært knyttet til når girkasser blir forbruksvare....


#29

Zip sa for siden:

Venninna mi hadde Grand voyager og det var mykje tull med den.
Me har VW Sharan. Stooor plass. :D


#30

Inka sa for siden:

Haha, dere som plages i snø med Voyager'n kan jo neppe kjøre bil. Det er noe av det letteste å komme seg løs med, selv om den ikke er firehjulstrukket.


#31

Pong sa for siden:

Gå inn på Mekonomen sin hjemmeside, skriv inn skiltnummeret og sjekk prisene for delene de har der. Da finner du fort ut hvor dyr en service blir.


#32

mrc sa for siden:

Kjøreegenskaper på vinterføre handler om mer enn å komme løs. Det å ta løs på vinterføre handler egentlig mer om dekk. Med det sagt, så er Voyager med automat, i litt eldre utgaver uten antispinn, ikke så lett å ta veldig rolig løs med.


#33

mrc sa for siden:

Det er vel mer hvor dyr en reperasjon blir ut i fra at man vet hva som er feil og hva man trenger...........


#34

ElinM sa for siden:

Vi har Renault Grand Espace og er veldig godt fornøyd med den. Det er en 7-seter med ca like god plass som Grand Voyager.


#35

Inka sa for siden:

Okei, det kan jeg nok gå med på. Sånn ellers hjelper det MYE å gå ned på dekkdimensjonen på vinterdekkene. Brede hjul har dårligere tak.
Instruksjonsboka anbefaler 215, og jeg har nå gått via 205 helt ned på 195, og sitter som støpt på veiene selv om jeg bor i vinterland.
Men nå kjører jeg også manuell diesel, og den er litt mer "traktor".

Le Grand Ulempe med Grand Voyager er jo plassen mellom for- og baksetene, og den totale mangelen på sittekomfort for alle som ikke sitter i barnesete i baksetet.
Men; kjøper man bil som er 10 år gammel, kan en avgiftsfritt flytte setene til neste hakk i sporet. Litt arbeid, men det er verdt det. Alt er tilrettelagt for det, også beltene bak er såpass langt bak at en ser det er meningen at setene skal stå på neste hakk.
Kjøper man attpåtil nye seter, som ikke er som benken som er i den europeiske versjonen, blir det helt nydelig.

Min dieselbil bruker helt nedd i 0,7 på langkjøring, og opp mot 1 liter på småkjøring. Lite til å være så svær som den er.


#36

Tispa sa for siden:

Kjøpte meg en Voyager i høst , og er strålende fornøyd! Den bruker mere drivstoff enn en liten bil, men det er det jaggu verdt. Nå har jeg med bikkjer, akebrett, sykkel osv.:)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.