Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvilken bil bør jeg kjøpe?

#1

Beathe sa for siden:

I dag har vi en VW Boble som er veteranbil, og en Chrysler Grand Voyager som har blitt skilsmissebiler. Begge skal vi kvitte oss med. I Bobla får jeg bare med meg ett barn, og Chrysleren er for dyr (drikker mye bensin og dyr forsikring).
Har blitt alene, så det er stort sett Poden og jeg som skal ha plass i bilen. I tillegg ønsker jeg (Poden) å kunne ha med små venner/venninner hjem fra SFO. Kjekt med litt plass til bagasje også hvis vi skal på langtur.
Bilen bør være forholdsvis ny og driftssikker, drikke lite bensin/diesel samt være billig å forsikre. Bilen i seg selv bør helst ikke være for dyr heller, da jeg kommer til å sitte med et lite hyggelig huslån.
Hvilken bil leter jeg etter?
(Den kan forresten se sånn passe ok ut også ;) )


#2

Tjorven sa for siden:

Jeg anbefaler deg også Skoda Fabia Stasjonsvogn. Det har vi.

En ganske så liten stasjonsvogn som bruker veldig lite bensin. Ikke noe fancy, men en bil som funker.


#3

Mauser sa for siden:

Hvilken som helst Toyota.


#4

Polyanna sa for siden:

Jupp. Og gjerne denne:
www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13945882&sid=xz7cab9P9Ks991736&WT.svl=Bilde

Den er ikke spesielt pen og spennende, men utrolig praktisk. Masse, masse plass, fleksible baksetet som kan legges frem eller tas ut, hele eller i deler. I baksetet er det integrerte bilputer - fint når man skal ha med et ekstra barn hjem. Barna sitter høyt - forebygger bilsyke.

Driftssikker!


#5

Beathe sa for siden:

Tusen takk for svar!


#6

Pelikan sa for siden:

Er enig med de andre her. Skoda Fabia, eller Toyota. Hvis du bor på vestlandet, så vet jeg at Møller Bil nå selger ut mange Skoda Fabia rimelig og som er gått lite. (akkurat sett det i avisen for en ukes tid siden)


#7

mrc sa for siden:

Siden man nevner Skoda her, kan man gjøre en god deal på Skoda Octavia som kombisedan med bensinmotor. Disse har på bruktmarkedet langt lavere pris enn stasjonsvognene, og langt lavere enn med dieselmotor. Plass og kjørekomfortmessig blir det veldig mye bedre enn Fabia.

Kombisedanen har like stort bagasjerom som stasjonsvognen hvis man ser bort fra høyden bak. Med kombisedan har man også stor innlastingsluke og man legge ned setene.

Hadde selv en Octavia tidligere og var særdeles fornøyd. Baksetet ble lite når man skulle ha flere barn i bakovervendte stoler, men samtidig blir størrelsen i baksetet i samsvar med mange andre biler i samme klasse.

Skoda Octavia er basert på VW Golf. Kupemessig blir de ganske like i størrelse, men Octavia har større bagasjerom.

Det er vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hva budsjettet er. Jeg har ikke sjekket, men vil tippe man får en 2003-2004-modell til rett over 100 000 kr med greit km-stand og AC m.m.


#8

Beathe sa for siden:

Jeg vet ikke selv hva budsjettet er enda, men tatt i betraktning at jeg må kjøpe ut eksen (tipper jeg kommer til å ha rundt 2 mill i gjeld?) bør en bil ikke koste så altfor mye. Mammaogpappabanken as vil bidra en del for at jeg ikke skal behøve å selge, men jeg vet ikke hvor mye.
I tankene mine bør en bil ikke koste mye mer enn 100.000, være billig i drift, billig å forsikre, forholdsvis ny (for å unngår dyre verkstedutgifter). Det kan se ut som om dette er mulig hvis valget faller på en Skoda.


#9

allium sa for siden:

En Octavia til 100000 er generelt en del eldre enn det og har gått minst 100000 km. Da begynner servicene å bli dyre.


#10

Polyanna sa for siden:

Toyota er veldig driftssikre. :reklamerer:



#12

Honda sa for siden:

Honda;)
Civic er en fin bil om man ikke trenger stasjonsvogn. Accord er hakket over. Litt større Men dyrere.
Accord har og stasjonsvogn. Tourer heter den Altså accord tourer.

Toyota


#13

mrc sa for siden:

Hvis det er stasjonsvogn og 1.9TDI ja, men som sagt - sjekker man 1.6 og kanskje også kombikupe, så er prisene noe helt annet.


#14

mrc sa for siden:

Den Octavia-en der var en 1.4-liter med 75hk. Personlig ville jeg i hvert fall ha unngått den da det bli vel liten motor for en såpass stor bil. Med 1.6 (102hk normalt sett, litt avhengig av årsmodell) er det litt mer futt i bilen. Denne motoren er også betyydelig sprekere enn f.eks. 1.6 og 1.8-motorene som Toyota leverte i mange biler fra slutten av nittitallet og langt inn på 2000-tallet.


#15

mrc sa for siden:

Noen Octaiva-eksempler fra Finn:

Er sikkert en del mer uten at jeg nå brukte noe spesiell tid på å se hva som er tilgjengelig. Husk at f.eks. 115 000 kr på Finn i praksis gjerne kan bli 100 000 når man har prutet... veldig mange legger seg nok litt over det de faktisk forvetner å få.

et par titusen i kilometerforskjell ikke trenger å bety noe. En del serviceelementer går på også på alder. Det er såklart greit å sjekke om bilen står rett foran en storservice og alltids greit å ta en NAF-test.

Selv i kombisedan går det hund i bagasjerommet vil jeg tro...


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.