Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

VW Sharan

#1

Tuneland sa for siden:

Er det noen som har erfaring med den? Vi kikker på ny bil, og hadde egentlig tenkt å gå for Caravelle denne gangen også, men så har vi begge falt litt for Sharan istedet. Så nå er jeg spent på om noen har hatt/har den og hvilke erfaringer dere sitter med.


#2

Guava sa for siden:

Ingen erfaring selv, men en Sharan blir veldig trang i forhold til en caravelle, særlig med tanke på at dere er 7 stk. Det blir lite plass til baggasje og de bakerste setene er så trange og små at de kun kan brukes til små barn.

Jeg hadde nok gått for en Caravelle eller lignende.


#3

ElinM sa for siden:

En Sharan har vel knapt nok bagasjeplass i det hele tatt med alle 7 setene i. Vi har en Renault Grand Espace, den har betydelig mer bagasjeplass. De bakerste setene er også fullgode seter. Jeg ønsket ikke en så stor bil som Caravelle da vi kjøpte, men samtidig var det viktig for oss å ha god bagasjeplass. Da var det egentlig to biler som skilte seg ut, det var Renault Grand Espace, og Crysler Grand Voyager (eller hva den heter).


#4

Kaprifol sa for siden:

Vi har skaffet oss en sharan nylig, og liker den. Men vi er 4.

Den fungerer flott for oss per i dag når vi skal på tur, da har vi gjerne med masse bagasje, barnevogn, utstyr, 2 voksne og 2 barn. I tillegg har vi plass til mormor. Baksetet er så bredt at det er fint plass til en forovervendt beltestol, ett bakovervendt cosmic-sete og en besteforelder. Ekstrasetene har vi i garasjen når vi drar på hytteturer, ellers ville de spist opp all bagasjeplassen.


#5

trøtt sa for siden:

Jeg vil si den er for liten for dere som er 7. Vi har en Ford Galaxy. Den er prikk lik sharan. Vi er 6 stykker og jeg skulle virkelig ønske at jeg visst at Renault grand espace var samme bil bare med større bagasjeplass den gang vi kjøpte bilen. Vi har den plassen vi trenger siden vi bare er 6 og da kan ta ut det ene sete, men jeg skulle gjerne hatt litt ekstra bagasjeplass. Du kan glemme å få plass til noe vogn uten å ta ut et sete på sharan.

Det hattifnatten sier om de bakerste setene stemmer ikke. Det er god plass til større unger også der, det er sharan, ikke touran det spørres om her. Vår 13 åring sitter ihvertfall bakerst og har også hatt med seg venninner som har sitti der, ingen problem i det hele tatt.


#6

Guava sa for siden:

Jeg vet godt forskjellen på touran og sharan ;)

Jeg kikket inn i naboens sharan for bare noen minutter siden og beinplassen er ikke noe for voksne i alle fall. Jeg som var 168 cm som trettenåring hadde nok heller ikke likt å sitte der.


#7

Sue sa for siden:

Vi har en Sharan og er veldig godt fornøyd med den. Men vi er jo bare 4 stk i familien, så det er sjelden vi egentlig har alle 7 setene i bilen samtidig. Og det er ikke så trangt i de bakerste setene altså - jeg er 175 cm høy og satt der på tur i helgen (to timers tur hver vei) og led absolutt ingen nød følte jeg.
Og det kan nok bli trangt i bagasjerommet hvis alle 7 setene står i. Når man har 5 eller kanskje 6 seter i er det veldig god plass.


#8

Guava sa for siden:

En ting til er at dere må ha barneseter til 4 bak i bilen. Det tar også mye plass Tune.


#9

trøtt sa for siden:

13 åringen min er ikke mer enn 160cm, men venninna som har vært med oss noen ganger er 176cm og det går fint.

4 barneseter går veldig bra i en sharan, men som sagt ville ikke jeg valgt den, men heller renault.


#10

Tuneland sa for siden:

Takk for svar, så kjekt å kunne henvende seg her inne så slipper man gjøre ting man angrer på i ettertid.:)


#11

Mauser sa for siden:

Renault Espace er en drøm å kjøre, men uforholdsmessig mange har hatt til dels store problemer, særlig med det elektriske anlegget. Kjøper man helt ny bil er man relativt godt dekket i fem år, men særlig lengre enn det bør man ikke ha den.

Sharan har også sine svakheter, men de fleste er av mindre alvorlig art. Ligg unna automatgirkasse, den holder ikke 100 000 km engang. Det er forholdsvis god plass i Sharan, men som flere sier - ikke mye bagasjeplass når man er 7. De integrerte barnesetene fungerer veldig bra for barn fra 3-4 år og oppover (det er integrert babysete også, men en separat barnestol gir mye bedre beskyttelse). Vi har Sharan og er veldig fornøyd med den. Med seks seter i kjører vi barnevogna rett inn i bagasjerommet, og får med oss alt vi trenger på ferie (vi er fem).

En Caravelle/Multivan er bare litt bredere og ikke mye lengre enn Sharan/Espace, men har bortimot uendelig med plass. Men den koster jo litt.


#12

mrc sa for siden:

Om Sharan/Alhambra/Galaxy (fram til Ford kom med sin egen nye Galaxy) ble bedre godt ut på 2000-tallet tør jeg ikke svare helt på, men dette har vært biler med mye problemer - og det gjelder ikke bare de med automatgir. Med det sagt så blir flere andre biler i dette segmentet heller ikke å anbefale hvis det er lite feil man er ute etter, f.eks. 807/C8, Grand Espace og Voyager.

Jeg hadde i hvert fall hatt store betenkeligheter med å kjøpe Sharan og dens søsken....

Vil ellers si at det er relativt stor forskjell i plass mellom Caravelle/Multivan kontra Sharan. Husk også at Caravelle finnes i litt forskjellige lengdeutgaver.


#13

Irma sa for siden:

Får man ikke ny Sharan med DSG-girkasse?


#14

Nooria sa for siden:

Vi hadde nærmest bestemt oss for å kjøpte Sharan i sommer, helt til mannen våknet om natten og fant ut at han måtte se nærmere på Galaxy. Ford og VW avsluttet samarbeidet sitt for et par år siden, og det er ikke lenger samme bil. Bilene er omtrent like store, men Galaxy kommrt bedre ut i tester og på statistikker for vanlige feil. En annen ting vi festet oss ved, er at alle setene bak legges ned i stedet for å tas ut. De ligger da helt flatt. Om du er et sted og handler og pluttselig trenger å gjøre om bilen til varebil, kan du gjøre det kjapt.


#15

mrc sa for siden:

:cool:

Stemmer at nye Galaxy er en helt annen bil. Er det dog bruktmarkedet man skal ut på, så er jo gamle Galaxy og sine søsken noe som har vært på markedet siden 1996 så vidt jeg husker. Mao - utvalget av brukte rimeligere biler blir ganske stort.

Det finnes egentlig ingen statistikk på nye Galaxy ennå; til det er bilen rett og slett for ny. Når det gjelder den gamle og feilstatistikker, er det egentlig små forskjeller. Litt forskjeller kan man ha med at VW/Seat vel solgte flere dieselmodeller, og samtidig typisk har litt lengre gjennomsnittlig kjørelengde. Alle tre bilene er bygget på samme fabrikk i Portugal så vidt jeg har forstått.


#16

mrc sa for siden:

Nei, ikke tilgjengelig med det.
Det er vel ventet ny Sharan fra VW høsten 2009. Da kommer det sikkert.


#17

Mauser sa for siden:

Kommer våren 2010, nesten helt sikkert med DSG.


#18

mrc sa for siden:

Det man evt. også kan se på hvis man skal ha en helt ny bil er VW Caddy Maxi Life eller hva den heter. Ikke sjekket hva de koster. I basis er dette en forlenga Caddy, så man har litt bagasjeplass også når 7 seter benyttes.

Caddy er i dag basert på samme grunnplattform som Touran, men er interiørmessig og på en del tekniske områder enklere (aka billigere laget). Nå er det vel ikke så lenge siden denne kom på markedet, så det er vel noe begrenset utvalg på bruktmarkedet.


#19

Mauser sa for siden:

Mye er rettet opp i årenes løp, særlig på faceliftmodellen (byggeår 8/04 for Sharan). Tomassesvinghjulet som gikk fyken på dieselmotorene i 2002-3-4 er endret, lokk til tørkepatron er forbedret (ga lekkasje i klimaanlegget), vannlekkasje i baklykter er borte etc. De påståtte turboproblemene i 115-hk dieselen er bare et lite stag som gror fast, som man kan fikse selv for kr 0 i stedet for å høre på VW og bytte turbo til 10 000.

Eldre enn 2005-modell ville jeg ikke ha kjøpt nå. Men det er en suveren bil - kjøreegenskaper som en hvilken som helst stasjonsvogn, sitter høyt, god sikkerhet og god plass.


#20

Zip sa for siden:

Me er veldig fornøgd med vår Sharan. Har ein 4motion. :D


#21

Irma sa for siden:

Takk for svar. Da planlegger vi ny bil i 2010. Sånn etter mann og barn og sånt så elsker jeg DSG aller mest. :hjerter: En ny Sharan koster kanskje en formue sammenlignet med Touran?


#22

Mauser sa for siden:

Setene i 2. og 3. rad kan skyves frem og tilbake. Når 2. rad er satt frem, og 3. rad er satt tilbake, er det nok beinplass til meg på 1.88. Men det skorter litt på takhøyden. Barn og voksne opp til 180 sitter helt greit også bak.


#23

Guava sa for siden:

Med 4 bilseter (hvorav noen bakovervendte) + behov for vognplass får man ikke utnyttet dette skikkelig.


#24

Grey sa for siden:

Her var det mye nyttig informasjon. Vi vurderer også bilbytte enten neste år eller året etter, og har egentlig sett oss ut Sharan.

Forstår jeg det som blir sagt her som at Sharan er et greit kjøp hvis man kjøper 2005-modell eller nyere? Er Galaxy bedre også etter 2005, eller...? :bilidiot:

Jeg lurer også på et par ting i forhold til Caravelle. Er det like god personbilkomfort i den som i for eksempel Sharan? Og støynivået? Jeg ser for meg at det er mer bråk i en Caravelle enn for eksempel Sharan, men jeg har egentlig ikke peiling.

Vi er for øvrig 2 voksne og 3 barn, som på innkjøpstidspunkt vil være ca 5, 8 og 14 år...


#25

Mauser sa for siden:

Men da er det jo heller ikke et spørsmål om beinplass lenger?

Vi har som nevnt over seks seter i. To integrerte barneseter for de største, ett bakovervendt barnesete for småtta, ett sete i reserve (sammenklappet), og en fri plass for barnevogn, som kan kjøres rett inn uten å måtte klappes sammen. Da får vi med oss alt vi trenger relativt uanstrengt, også på ferie. Hadde det 6. setet vært i bruk ville bagasjeplassen blitt for liten, og vi måtte ha tatt frem takboksen.


#26

Mauser sa for siden:

Caravelle har nesten like god komfort som Sharan, men støyer noe mer. Multivan (luksusutgaven av Caravelle) er bedre isolert, og har mer fancy innredning. Men den koster jo fletta.

Galaxy og Alhambra er helt like Sharan, unntatt front/hekk/innredningsdetaljer (setetrekk ect). I tillegg har Galaxy et par motorvalg som de andre ikke har, b la en 2,3 l bensin som skal være ganske bra, og en 2,0 som IKKE er spesielt bra. Tekniske oppdateringer kom samtidig på alle tre modellene.


#27

Guava sa for siden:

Med bakovervendte seter tas mer plass i midtraden og da blir plassen bak mindre. Jeg vet ikke hvordan Tune tenker det, men det er snakk om fire barn fra 0-5 år+ 3 voksne. Jeg har tenkt litt ut i fra hvor stor plass våre seter tar, men det kan jo hende at andre løsninger tar mindre plass.


#28

trøtt sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener er problemet. :blånn: Vi har et bakovervendt sete i midten i midtrekka. En beltestol på den ene siden og en pute på den andre siden. Bakerst sitter eldste og vi kjører vogna rett inn der det 7. sete skulle stått. Jeg er fortsatt enig i at bilen er for liten til 7 personer om man skal ha med seg bagasje og vogn, men at det ikke er plass til 4 barneseter er jeg ikke enig i.


#29

Guava sa for siden:

Det er kanskje ikke et problem. . For Tunelands del kan det hende det er snakk om 3 bakovervendte + 1 framovervendt. Evt. andre løsninger. Jeg vet ikke hvordan de velger det. Uansett tar barnestoler plass hvis man ikke vil bruke setene som er integrert, noe man ikke bør etter min mening når det er snakk om så små barn. Jeg synes det virker trangt for en familie med den alderssammensetningen på barna, også med tanke på at de minste er så små at de kanskje har behov for vogn av og til. Venninna mi har barn på omtrent samme alder og snakker om at det er trangt siden bakovervendte bilseter tar noe med plass.

Dette er bare min synsing. Det kan godt hende Sharan er et veldig godt valg for Tuneland, men jeg ser for meg at det kan bli trangt, men kan jo ta feil.


#30

maribo sa for siden:

...og da kan vel jeg bare benytte anledningen til å skryte av min Hyundai Trajet 7-seter. Vi er "bare" fem i familien, men den er noe større enn naboen sin Sharan iallfall. Min er vel 2002-modell som har gått over 300' :D

Gi meg beskjed om du vil vite mere da ;)


#31

mrc sa for siden:

Jeg synes ikke kjøreegenskapene har vært så veldig imponerende. Et element er vel at i dag begynner dette å bli en relativt gammel bil, godt moden for en real oppdatering. I basis er det sjeldent for tiden at biler er så lenge på markedet såpass uendret.

For nyere Sharan blir det foreløpig lite statistikk, ettersom det gjerne blir noen kilometer før en del problemer viser seg...

Når det gjelder sikkerhet vet jeg ikke om det er kommet noen forbedringer på bilen. Hos EuroNCAP har Sharan 3 av 5 stjerner, men det er da 99-modell som er testet. Svært store skader på fører ser det ut til. Jeg tror ikke det her har vært noen større endringer, for ellers vil jeg tro at VW hadde bedt om test av ny modell.


#32

Grey sa for siden:

Jeg hører gjerne mer om bilen din, maribo. :nemlig:


#33

mrc sa for siden:

Touran er betydelig billigere ja (bl.a. på lavere avgifter pga. lavere vekt og lavere utslipp selv om motoren er den samme - og avgiftene blir en del mindre på DSG vs tiptronic på Sharan pga. girkassen i Sharan gir en del høyere forbruk = høyere utslipp)


#34

Grey sa for siden:

Hva er en DSG-girkasse? :blånn:


#35

Irma sa for siden:

DSG-girkasse er vel egentlig to girkasser, og ser ut som et normalt automatgir. Den ene girkassen har gir 1-3-5 og den andre 2-4-6. Når den ene er i drift, så har den andre giret over og under klart, slik at giringen skjer så kjapt at man knapt merker at bilen girer. Manuelle girkasser og ordinære automatgir gir gjerne fra seg et rykk.

Dette er skrevet ut i fra fri hukommelse fra den gangen vi kjøpte, så ta det med en klype salt.


#36

Mauser sa for siden:

Det er omtrent slik, ja. I praksis er det en manuell girkasse med to automatisk styrte kløtsjer. Krafttapet er mye mindre i en manuell kasse enn i en tradisjonell automat og vekta er også lavere, så her får man det beste fra to verdener.

DSG er såvidt nytt at det er lite erfaring med levetid og slitasje, men i prinsippet skal en slik kasse slites like lite som, eller mindre enn, en manuell girkasse. Min neste bil skal ha DSG/tilsvarende, hvis ikke det blir en elbil.


#37

Nooria sa for siden:

Jeg uttrykte meg feil der ja. MEN På den svenske utgaven av EU-kontroll, var det dobbelt så mange Sharan (2004-modell - 3 år gamle) som ble underkjent i 2007. Ellers så kom Galaxyen bedre ut i alle de testene mannen leste da vi skulle kjøpe i sommer. Sharan får jevnt over middelmådig omtale, mens Galaxyen får god omtale.


#38

mrc sa for siden:

Uhm... Svensk Bilprovning-tallene ser ganske så like ut for meg, i hvert fall så lenge det er tatt hensyn til kjørelengde. Her ser man det typiske også at Sharan TDI har noe mye lengre snittkjørelengde. I sverige har det ikke vært solgt spesielt mye Galaxy tidligere som diesel: www.dinside.no/motor/bil/bruktbil/3+ar%3A+korrigert+for+kjorelengde/art373869.html

Lurer også på om ikke VW også har hatt lengre serviceintervall på Sharan enn Galaxy, hvilket kan gi utslag på smådetaljer i henhold til EU-kontroll også. Altså typiske ting som skal skiftes på service eller legges merke til på service. På biler ved høyt salg av diesel er det gjerne også en del som har gått veldig mye lengre enn snittet.

Nå skal man også huske at det er ganske store begrensninger for hva en eu-kontroll egentlig går over. En del feil drar man heller ikke på EU-kontroll med, men man vet det må fikses før man drar.


#39

Mauser sa for siden:

Det er riktig. LongLife service kom rundt 2004 med 130-hk dieselen til Sharan. Galaxy og Alhambra ble fortsatt solgt med 115 hk diesel med vanlig 15 000 km intervall.

#40

mrc sa for siden:

Longlife-service kom de vel med tidligere enn det? Mulig det dog ikke var for Sharan tidligere. Kjøpte i hvert fall Octavia i 2002, og da var Longlife-service allerede innført.


#41

ElinM sa for siden:

Noe som ikke er snakket så mye om her, er sikkerhet. Det var to kriterier som var viktige da vi kjøpte bil: Nok plass, og sikkerhet. En Renault Espace får 5 av 5 mulige stjerner i EURONCAP. En WV Sharan får 3 av fem stjerner, men jeg ser at dette er på en 1999-modell. En stor bil er generelt sikrere enn en liten bil, slik at en Caravelle vil nok også være sikrere enn mye annet.


#42

Grey sa for siden:

Takk for oppklaringen rundt DSG-girkasse. Nå er jeg pittelitt klokere menneske. Hvis ikke kunnskapen om DSG nå har presset noe annet ut av systemet. :gruble:


#43

mrc sa for siden:

Vel, det er ikke alltid at en stor bil er sikrere enn en mindre bil. En del tror fortsatt at en eldre stor bil vil være sikrere enn en liten mindre bil, men ofte faller det ikke sammen med virkeligheten.

Men ja, sett ut i fra helt nye biler vil ofte en større bil være bedre. Når det gjelder EuroNCAP kan man se på det som om bilene "krasjer med seg selv", hvilket også vil si at i krasj med en lettere bil får den mindre bilen gjerne normalt mer medfart, men igjen kan det også være snakk om hvor sikkert de er designet sikkerhetsmessig.

Men Sharan, og søsken, ble designet på midten av 90-tallet. Mye har skjedd siden da, og dette er absolutt en bil som burde vært erstattet for flere år siden i modellrekken til VW, eller fått en kraftig oppdatering. Det har sikkert skjedd noen endringer underveis, men jeg tror ikke det er de store endringene i henhold til kollisjonssikkerhet i forhold til konstruksjonen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.