Jenta mi begynte i 1.klasse i høst, og får stort sett lekseark som lekse, der hun skal fargelegge antall ruter, øve seg på et par bokstaver hun har lært osv.
Vi la plutselig merke til at lærer hadde klistret forskjellige klistremerker, og laget forskjellige stempler nederst på arkene, etter som leksene har blitt sett på av læreren. Jeg tenkte at det var jo fint og motiverende for ungene å få klistremerker på leksene, så de føler at lærer har sett leksene, dermed føler eleven seg sett.
I dag fortalte jenta mi at de forskjellige stemplene og klistremerkene viser om læreren synes leksene er bra eller dårlig gjort. Hun mente at lite klistremerke betydde dårlig gjort lekse, og stort klistremerke betydde bra gjort lekse. Hval-stempel betydde dårlig gjort lekse, og solstempel betydde bra gjort lekse. Jenta mi hadde to ark med delfin-stempel, og ett med hval, ett med stort og ett med lite klistremerke på.
Hun trodde dermed at bare ett av arkene var bra gjort, og at alle de andre var dårlige. Hun hadde ingen med sol, og hang seg opp i dette. Da hun gjorde lekser i dag, var hun preget av at hun ikke synes at hun er noe flink, og strevde med å få til s-ene på arket.
Så pratet jeg med moren til en av jentene i klassen, og jenta hennes hadde forstått det slik at delfinmerke betydde veldig bra.
Er det ikke rart at vi ikke har fått beskjed om hva et slikt "graderingsopplegg" betyr? Det er tydelig at jenta mi trodde at hun hadde fått nesten bare dårlige merker, men det betyr jo ikke at det er slik. Kanskje hun har misforstått..
Er det vanlig å gradere leksene etter god og dårlig når de er så små? Det har aldri vært snakk om dette, da jenta mi , som nå går i 4.klasse, gikk i første, andre, eller tredje klasse. Forsåvidt ikke nå i 4. heller. Hva lærer dessuten barna av dette? Blir leksene en konkurranse om best klistremerke?
Jeg kjenner at jeg er skeptisk til at så små barn skal graderes allerede nå i lekser, og jeg har lyst til å sende mail til lærer for å få en forklaring.
Hører gjerne hvordan det gjøres på skolen til andre med 1.klassinger, eller hva lærere her inne tenker.
Jeg vil gjette på at alle klistremerkene er bra, jeg har inntrykk av at rykter i en første klasse lett kan bli gigantiske. Barna er blitt klar over verdien i å snakke sammen, men tar absolutt alt for god fisk ... Jenta mi (på andre trinn) blir enda helt forferdet hvis jeg antyder at det ikke er sikkert at x eller y snakker 100% sant. Jeg ville definitivt ha spurt læreren hvordan merkene blir brukt før jeg gjorde noe mer.
Jeg er enig i at gradering kanskje er tidlig. Det vil si jeg synes gradering på prestasjonen definitivt er for tidlig, men jeg er ikke like overbevist om gradering på innsatsen er for tidlig. Men det er egentlig en annen diskusjon.
Det høres kjemperart ut. Læreren til ungene mine bruker også klistremerker og stempel, men det er uten noe som helst slags system. Det jeg ser er at hun noen ganger skriver en kommentar i tillegg, og det er gjerne når ungen har jobbet ekstra mye med leksene. Jeg har to i samme klasse og det er helt tydelig at det er en individuell vurdering som avgjør når disse kommentarene skal gis.
Jeg synes du bør høre med læreren. Det kan jo godt hende at dette er noe ungene har funnet på fordi de synes noen av klistremerkene er "bedre" enn andre, og at læreren ikke aner at de tolker tilbakemeldingene på denne måten.
Merkelig opplegg, må jeg si.
Jeg har en andreklassing, og nå har de lekser hver dag, (i Abakus og Tubaluba-bøkene) mens de i første klasse bare hadde lekse en dag i uka.
Aldri tilbakemeldinger i form av klistremerker.
Synes at læreren burde informert foreldre når slike ting blir innført. Og selvfølgelig en forklaring på hva de forskjellige merkene står for. Ellers er det jo ikke lett for foreldre å følge opp. Send en mail, og spør om en forklaring.
Har sendt mail til læreren nå, og bedt om forklaring. Naboens datter, som går i klassen til min datter, hadde oppfattet opplegget på samme måte som jenta mi. Håper du har rett i at det bare er noe elevene har funnet på.
Håper dette er noe ungene har overfortolket og diktet opp. Jeg bruker også klistremerker i bøkene til elevene mine, men har slett ikke noe graderingssystem. Må si det høres så merkelig ut at jeg tror og håper at dette er noe ungene har misforstått.
Dette høres ærlig talt ut som fri fantasi. Ihvertfall når de ikke klarer å bli enige om betydningen.
Hvis det er gradering, er jeg enig med røkla. Men jeg syns samtidig ikke man skal gå helt til motsatt ekstrem og ikke skulle belønne det som virkelig er bra. Jeg satte gullstjerner i innføringsbøkene til de voksne elevene mine når de hadde alt riktig. Dette var, og ble oppfattet som, en spøk. Husbonden derimot ble forferdet - man kunne da ikke drive og forskjellsbehandle folk slik! Hvis én fikk stjerne, måtte alle få det :nemlig: preget av oppveksten på 70-tallet :knegg:
Nei, det må være feil.
Og om det ikke er det er det iallefall feil!
Jeg ville snakket med lærern med en gang for at ikke jenta di skal gå rundt å ha det sånn uffa meg!
Og er det faktisk sånn at de graderer leksene til førsteklassingene på den måten er det jo helt vannvidd og sikkert ikke noe andre foreldre vil godta heller.OPPRØR NÅ:)
Den læreren som jeg hadde i andre og tredje klasse, hadde akkurat et slikt system med små, store eller ingen klistremerker i bøkene, men hun var i alle fall svært tydelig på hva merkene betød. ("Nei Hugo. Det lille merket betyr at jeg ikke synes du har vært så veldig flink. Det er det store merket som betyr at du har vært flink")
Jeg har alltid brukt systemet hennes for å illustrere at skolen har blitt bedre siden jeg var barn, men nå fikk du meg til å tvile, gitt …
Oi. Jeg er virkelig glad for at vi ikke har noe slikt.
Her er det leselekse daglig og ark fra stasjonsarbeid (EarlyYears) hjem en gang i uka. Det er vi foreldrene som kvitterer på at leseleksa er gjort daglig, og lærer signerer en gang i uka. Arkene fra stasjonsarbeidet er gjerne ikke helt ferdige, og da styrer vi foreldrene litt hvordan vi forholder oss til det. Enten kan vi bare signere, og sende inn. Eller vi kan oppfordre barna til å gjøre det ferdig/bedre hjemme.
Dette må du faktasjekke med lærer, for her oppstår det fort misforståelser! ;) Dersom det stemmer, ville jeg synes det var ganske underlig så tidlig i første klasse - uten at foreldre er informert.
Jeg har også to førsteklassinger, og det er veldig moderat med gradering der i gården - noe jeg synes er fint. Fokuset nå er klasse/skoleregler og samhold i klassen, så ordinære lekser er det faktisk (overraskende) lite av. Men det kommer nok... :)
Å gradere tilbakemelding til elevene i første klasse synes jeg er ganske spesielt - og dersom det stemmer synes jeg absolutt det bør være tema for et foreldremøte. Spent på å høre hva læreren melder tilbake!
I førsteklasse hos oss brukes det også klistremerker, men ikke i graderingssystem etter hvor "fint" leksen er gjort.
Merkene deles ut mer eller mindre tilfeldig, - og litt etter hva frøken har tilgjengelig akkurat den dagen.
Men vi hadde en lignende erfaring som baserte seg på at jentene syntes og mente at prinsesseklistremerker og blomster var MYE finere enn stjerner og andre merker. Derfor tolket de det sånn at disse blomster og prinsessemerkene var mer "verdt" enn de andre - underforstått at de hadde vært flinkere med leksen disse dagene.
Det ble forklart av frøken - og vips var alle misforståelser ute av verden.
Siden har ingen snakket sånn om klistremerkene.
Og frøken skriver også kommentarer innimellom i stedet for merker. Som fin lekse, eller flott arbeid eller her har du jobbet godt o.s.v.
Håper det ordner seg - og at du får en forklaring på dette, for det hørtes litt merkelig ut...
Jeg hadde blitt rimelig grinete hvis læreren hadde gradert leksene på den måten allerede i 1.klasse. Det er en grunn til at det først settes karakterer på ungdomsskolen!
Har fått svar fra lærer, der hun bekrefter at klistremerkene viser gradering.
Det var ikke meningen at merkene skulle si at leksen var dårlig, men at det var noe som manglet eller var ufullstendig, o.l. Det var ment som en tilbakemelding til foreldrene også, visstnok. (Bare synd vi ikke har fått vite noe om det)
Hun har visst snakket med klassen i dag om at ingen må tro at det betyr at noen har gjort en dårlig lekse, selv om de får et slikt merke.
Allikevel så tror jeg at "skaden" allerede har skjedd hos noen, for det er jo nettopp ordet "dårlig" min datter hvertfall har plukket opp. Barn i denne alderen er etter min erfaring svært svart\hvitt-tenkende.
Jeg kjenner at jeg er skeptisk til opplegget, og synes det hadde vært bedre om de fikk like klistremerker, og at hun heller skrev nederst på arket hva man har glemt eller kunne jobbe mer med.
Hvis et barn f.eks ikke blir fulgt opp med lekser hjemme, så blir det jo "straffet" med de dårligste klistremerkene.
Jeg har tenkt til å snakke med så mange av foreldrene jeg får tak i, om hva de synes om dette.
Dette skurrer veldig i ørene mine - både som lærer og mamma...
Dersom noen ikke har gjort det de skal i lekse på de laveste trinnene, gjør jeg slett ikke noe nummer av det - det er jo ikke ungenes eget ansvar uansett, og alle kan glippe en og annen gang. Gjentar det seg at leksene ikke blir fulgt opp, kontakter jeg foreldrene. Å gi ungene klistremerker som er mindre verdt er jo helt absurd!
Jeg ville bedt om en pedagogisk begrunnelse for denne praksisen. Kanskje læreren tenker seg om en ekstra gang og selv skjønner at dette kanskje ikke er en optimal måte å gi tilbakemeldinger på?
Jeg er enig med ming, dette virker ikke heldig i det hele tatt. Jeg har jobbet som lærer noen år nå, og aldri hørt om graderte klistremerker før. At dere som foreldre ikke er informert om dette synes jeg også er litt merkelig.
Jeg ville aldri kommet på å gradere leksene med klistremerker, men det har hendt at elever som har slurvet veldig med leksen eller ikke gjort hele ikke har fått klistremerke. Av og til kommenterer jeg i tillegg til klistremerket.
Jeg synes det er merkelig med klistremerker/stempler som graderer lekser. Da hadde det vært bedre med en liten kommentar!
Det hørtes merkelig ut for meg også. Hvis hun faktisk mener å gradere, så måtte det da være mye bedre å si det rett ut, som Blånn sier? :undrer: Da kan hun jo også formulere tilbakemeldingen på en mest mulig hyggelig og konstruktiv måte, i stedet for å bare sette på et merke som betyr "mangelfullt", og la ungene tolke selv (noe de jo typisk gjør på en veldig svart/hvit måte, ja).
Det høres ikke ut som noen bra måte å kommentere leksene på, ikke i det hele tatt. Har aldri opplevd bruk av "graderte klistremerker" i de 15 årene jeg har hatt skolebarn.
Hos oss setter læreren klistremerke på for å vise at hun har sett over leksen og det hender at hun skriver en liten kommentar, som Fin lekse, eller Godt jobbet. Jeg ville ha synes det var greit om hun viste hva som eventuelt var feil i leksen, men da må hun gjøre det klart og tydelig og ikke med et uklart og vanskelig forståelig klistremerkesystem.
Selvtilliten er så skjør hos de små seksåringene at jeg håper intenst at lærerne satser på positiv tilbakemelding. Vår lærer er i hvert fall veldig flink til det.
Dette likte jeg ikke. Toerns lærer brukte klistremerke, men hun fikk alltid et klistremerke uansett hvor bra leksen var. Nedenfor skrev hun eventuelle kommentarer.
Om hun ønsker å gi foreldre en tilbakemelding om ting som ikke er fullstendig osv så kan hun vel skrive en kommentar.
Ikke bruke klistremerker som ungene legger MYE mer i.
Kjenner jeg blir fryktelig provosert av dette, og merker at tankene på at jeg snart har skolebarn jeg også, kommer for fullt. Her bidrar jo lærer til å lage et problem. Fokus flyttes fra leksene til klistermerkene og hvem som får hva. En kommentar om hva må bli bedre er konkret og personlig. Her legges det jo opp til typisk "sammenligningsgreie", som jenter i den alderen nok hiver seg på glatt.
Jøsses! Håper du får med deg flere i forhold til å gi en tilbakemelding på dette. Karaktersetting begynner vel på ungdomsskolen, gjør det ikke? Jeg synes dette blir veldig unyanserte tilbakemeldinger til så små barn, hvordan skal de tolke klistremerkene i forhold til å bli bedre? Nei, dette fikk jeg grøsninger av.
Kjenner jeg ble litt opprørt av dette her, jeg. :fnise:
I første klasse er det aller viktigste å gi ungene LYST til å lære og et positivt forhold til skolen og skolearbeid. Det er så vidt jeg går med på at kritiske kommentarer hører hjemme i bøkene (de kan evt tas muntlig, varsomt og hyggelig, på en elevsamtale), så denne graderingen virker bare mer og mer absurd jo mer jeg tenker på det. Ungene skal bygge opp et selvbilde av seg selv som lesere, skrivere, matamatikere, og da trenger de bekreftelse på at de er bra! Kan ikke se for meg at seksåringer med vilje slurver med leksene. Da er det i tilfelle pga slapp oppfølging hjemmefra, eller fordi leksene ikke er tilpasset ungenes nivå, og det blir derfor lærerens oppgave å tilpasse slik at ungen opplever mestring, og å ta kontakt med foreldrene for å hjelpe dem med leksesituasjonen.
Veldig uheldig! Det minner meg om noe en venninne fortalte om hennes nybakte førsteklassing; der ble elever sendt på gangen i 5 miniutter allerede 2. skoledag hvis de ikke hørte etter. :sjokk:
Vel må jo medgi at ikke alle på lærerskolen var av dem som fant opp kruttet, for å si de sånn, dessverre. En del tankevirksomhet er det ikke bare å "lære" seg til.
Jeg har sendt en ny mail til læreren, hvor jeg bla. krever en skikkelig pedagogisk begrunnelse for dette graderingssystemet. Jeg kommer også til å ta det opp med Fau representant i klassen.:nemlig:
Er lærer selv, men dette hadde jeg reagert kraftig på, spesielt det at foreldrene ikke er informert. Synes det høres helt merkelig ut, aldri hørt om lignende praksis.
Skal man bruke belønning som positiv forsterking (kan tenke meg at dette er et lite gjennomtenkt og ganske misslykket forsøk på positiv forsterking), er det alfa og omega at belønningen er oppnåelig - altså at barnet har de forutsetninger som kreves for å utføre oppgaven tilfredsstillende. Det kan jeg aldri tenke meg at alle i en førsteklasse har, der er det ymse både med konsentrasjon, språklig bevissthet, begrepsapparat og finmotorikk. De har jo ikke lært seg å gå på skole enda!
I andreklassen min nå, belønner jeg ryddige garderobehyller med klistremerker. Alle har de evner som kreves for å holde det ryddig i hylla si. Dvs at klistremerkene er like oppnåelige for alle. Det er også eksplisitt uttalt ovenfor unger og foreldre, om hva vi krever for at barnet skal få klistremerke (ingen klær/sko ut over gulvet, ikke noe søppel på hylla). Dette kunne jeg imidlertid ikke ha gjort i 1. klasse. Da hadde ikke alle hatt forutsetninger for å klare oppgaven.
Jeg er enig med Pamina. Nå er jeg skeptisk til karakterer i ungdomsskolen også, men det å gi gradert tilbakemelding på den måten i første klasse hører ingen steds hjemme! Og så kommer jo da mangelen på kommunikasjon med hjemmet i tillegg, da. Makan!
Har fått nok et svar fra læreren etter min siste mail. Hun beklager at foreldrene ikke var informert om graderings-systemet, og at hun ikke har skrevet kommentarer under klistremerkene, slik hun egentlig hadde tenkt.
Hun har forøvrig oversendt saken til ledelsen, og de skal diskutere dette på trinnet, og komme til en felles praksis for 1. klasse. I mellomtiden tilbyr hun at jenta mi slipper graderte klistremerker, (kun nøytralt klistremerke med kommentar under) til det blir avgjort, siden vi er såpass negative til opplegget.
Jeg synes hele greia burde legges på is for alle til beslutningen er tatt, men ser ikke ut til at hun vil det, men hun ta det ihvertfall videre, og det er bra.
Har snakket med flere foreldre i denne klassen, og noen har merket seg at det er et system, og andre ikke. Alle savner informasjon. Jeg håper de får det raskt, og at flere gir tilbakemeldinger. Det er tydelig at ikke alle barna har fortalt om systemet hjemme. Kan godt være at noen ikke forteller at de har fått mindre bra klistremerke, og bærer det inni seg.
"Tanken om gradert tilbakemelding er jo at eleven skal vite hva han\hun kan gjøre bedre til neste gang, for å øke læringseffekten. Det har lenge vært en trend at barn på småskolen kun får stort klistremerke\smilefjes for alt elevene gjør. Det har bla ført til at de ikke har visst hva de kunne gjøre bedre."
Jeg tar opp elevens utviklingspotensiale i månedlige utviklingssamtaler og på foreldresamtaler, samt i uformelle samtaler med elevene. De vet da hva de bør jobbe med selv om de ikke får graderte klistremerker!
Går det an! :sjokk: Dette kan egentlig sammenlignes med at jeg setter en karakter på en prøve/stil uten noen annen kommentar - og det har vi fått klar beskjed om at vi ikke har lov til lenger i følge Opplæringsloven. Enhver formelle vurdering skal ledsages av en skriftlig eller muntlig begrunnelse som skal kunne bidra til å vise eleven hva h*n må jobbe videre med. En lærer som ikke gjør dette, gjør ikke jobben sin.
Snakk om å ta fra barn læregleden fra starten av.
La nå ungene få lov til å føle på det å mestre skolen og lekser og alle gledene med skolen, før man gjør at de mister piffen fra første uke på skolen.
Å starte på skolen er ganske så stort, og alt er nytt og både spennende og skummelt.
Lekser er morsomt og de gjør sitt beste, men når de så fort får beskjed om at sitt beste ikke er godt nok, ja da kan man lure på hvor lenge lekser er morsomt.
Jaha?!?! De går i første klasse, for christs sake. Til og med jeg som har pedagogiske evner på bavianstadiet, skjønner jo at dette er helt bak mål. Hvordan i huleste mener de at ulike størrelser på klistremerkene skal kunne lære dem noen ting som helst? :tullerdu:
:dulte: på Divine.
Spesielt fordi barna selv åpenbart ikke har skjønt hva det betyr, og foreldrene har jo ingen mulighet til å følge opp. Dette er jo helt bak mål!
Dette er jo helt hårreisende, og det er flott at du presser så på for en ordentlig avklaring. Denne læreren kan umulig være den skarpeste kniven i skuffen. :dåne:
Læreren skrev at hun hadde sendt saken videre til ledelsen, og at systemet skal diskuteres på trinnet. Jeg har ikke hørt noe om at foreldre skal tas med i dette. Burde jeg skrive en mail til rektor om vår opplevelse og mening om systemet?
Jeg synes også det høres lurt ut. Dette er absolutt relevant informasjon i forhold til den diskusjonen de skal ha. Du kan jo også be om en tilbakemelding fra rektor etter at de har diskutert saken. Jeg synes lærerens svar er såpass ureflektert at det er best å få høre konklusjonen fra rektor.
Jeg synes at du skal trekke inn FAU og klage formelt til rektor. Dette klistremerkesystemet er så unødvendig at jeg har ikke ord. Og at ditt barn skal behandles annerledes enn de andre fordi du har klaget er også veldig rart.
Jeg synes absolutt du skal skrive til rektor. Det er jo bedre å være i forkant før de tar diskusjonen, enn å komme etterpå. Du har sikkert også fått en del gode argumenter i mot systemet i denne tråden, som du kan bruke som undringer og spørsmål i brevet.
Jeg rakk ikke skrive til rektor, før vi fikk beskjed på mandag at dette systemet ikke skal brukes likevel. Alle på 1.trinn skal ha et likt system, der eleven en gang i uka ser på alle leksearkene, og velger ut ett de er mest fornøyd med. Det de vil ha klistremerke på fra lærer, setter de en liten stjerne på, så får de et klistremerke på det arket.
Jeg er veldig glad for at skolen tok graderte klistremerker opp til diskusjon, og kom fram til å bruke et annet system for 1.trinn. Slik jeg forstår det, var det bare læreren for klassen til vår jente, som ønsket et slikt system. Godt hun ikke ble hørt.:)
Fint det løste seg. Men hvorfor skal de gjøre dette med klistremerker i det hele tatt? Lærerene her er veldig opptatt av å innarbeide gode rutiner, sammen med foreldrene, på dette med skolearbeide. Når det er på plass kan man kanskje begynne å se på gradering, men min mening er hvertfall at 1-klasse er alt for tidlig. Det tar tid å venne seg til lekser og alt det nye, og enda lenger tid til å bli god på det.
Pussig hvor fiksert de er på klistremerker. :fnise: Men veldig godt å høre at det hele var et enkvinnesprosjekt, og at hun ikke fikk gehør hos de andre lærerne på trinnet.
Jeg klistrer da litt klistremerker her og der i bøkene til ungene på skolen, men det betyr da ingenting. Det er mest pynt, og et hint om at jeg har vært innom boka. :knegg:
Som vanlig oppdager jeg slike tråder etter at andre er ferdige i dem. Det var et veldig merkelig system, og jeg er glad det ble endret på.
Jeg bruker også klistremerker i jobben min som lærer, men på en helt annen måte enn dette.
Storebror fikk bare klistremerke i den skriveboken sin, der de øvde på bokstaver og senere setninger. Aldri i oppgavebøkene. Samme opplegg i år.
MEN, han har sagt endel ganger i år (2.kl) at en gutt i klassen har fått både 2 og 3 klistremerker på noen av innleveringene... Han sier også at han er den flinkeste i klassen. Så "urettferdigheter" blir lagt merke til..
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.