Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

BMW, Volvo, Mercedes eller Audi?

#1

Majsa sa for siden:

Mannen har akkurat begynt i ny jobb, og skal ha firmabil. Vi kan velge mellom BMW 520d, Audi A6 og Mercedes C-klasse, alle stasjonsvogner med automatgir. Eller en Volvo-modell i samme prisklasse, blir det xc70? V70?

Sammenlign!


#2

Hasselnøtt sa for siden:

Først og fremst er det interessant å sammenligne tittelen og innlegget. :humre:


#3

Majsa sa for siden:

Nei og nei. Alle fire skulle stått både i tittelen og innlegget. :dåne: :knegg:


#4

scilla sa for siden:

Ville definitivt valgt BMW - finnes ikke bedre biler.


#5

Angelique sa for siden:

:ja:

Min kollega har 520D, og kan ikke få skrytt nok av den.
Har selv en BMW X3.
Har hatt kun Audi av de ovennevnte.


#6

Left sa for siden:

VW Passat stasjonsvogn er også fin bil.


#7

Trixie sa for siden:

BMW. :ja: Ingenting kan sammenlignes med den når det kommer til kjørekomfort, synes jeg.
Vi byttet inn vår BMW med en "flerbruksbil" og vi savner den, men det var ikke nok plass desverre for 3 barn med seter. Men vi skal garantert ha en BMW igjen senere.


#8

Bomull sa for siden:

Vi sverger til Audi her i heimen ... ;)


#9

Majsa sa for siden:

Så godt å høre, for nå har visst mannen bestilt BMW.

Jeg ble anbefalt den av en venninne, så jeg foreslo den, men det var bare disse han kunne velge mellom.


#10

mrc sa for siden:

Hadde nok blitt 520d eller A6 hvis jeg selv skulle valgt. Hvis det ikke er snakk om biler med 4wd tror jeg en del vil finne Audi-en mer forutsigbar på vinterføre. Tildels snakk om vanesak med bakhjulstrekk og det har sine fordeler, men når det er snø ville jeg nok foretrukket forhjulstrekk framfor bakhjulstrekk.

Har ikke sett så nøye på C-klasse, men den er vel samtidig noe mindre enn A6 og 5-serie?


#11

Angelique sa for siden:

Når det er sagt så må jeg ærlig innrømme at jeg har sammenlignet en VW Passat stasjonsvogn og BMW 116 på bratt umåkt vei.
Passaten slurret og satte seg nesten fast, BMW'en dro seg rett opp.
(samme uke og sted, hadde VW leiebil)
Jeg foretrekker definitivt bakhjul-eller firehjulstrekk fremfor forhjulstrekk.


#12

Mikkeline sa for siden:

Vi har 520d, og er strålende fornøyde!


#13

Ibidelma sa for siden:

Mercedes
Men da helst E-klasse


#14

mrc sa for siden:

Og dekkene var sammenligbare? På bratt glatt vei kan det i hvert fall for Passat-en sin del være en fordel om antispinn slås av, for noen må man ganske enkelt spinne...


#15

mrc sa for siden:

Egentlig er det vel E-klasse som mer kommer i klasse med A6 og 5-serie på mange måter...


#16

Angelique sa for siden:

Riktige dekk på bilen har mye å si, og det var det her ja.Og begge bilene var nye, med nye dekk.Vinterdekk uten pigg.


#17

Pong sa for siden:

Vanskelig spørsmål, men bilen er vel lease, så da betyr det ikke så mye uansett vel?
Hvilken farge skal du ha da? ;)


#18

Señora sa for siden:

BMW uten tvil. Vi har en 520, og den er betydelig større enn en c klasse Mercedes. Komforten er fantastisk.


#19

Slettet bruker sa for siden:

Vi har Volvo XC70 og den er helt fantastisk å kjøre, og må ha verdens beste seter.


#20

Majsa sa for siden:

Det er lease, ja, men vi skal jo kjøre den i noen år, så det er vel ikke akkurat hipp som happ, synes jeg.
Vi skal ha sort.


#21

Carrera sa for siden:

Her ville nok valget stått mellom BMW og Audi, og jeg tipper BMW hadde kommet sterkest ut.

Vi har pr i dag en BMW 530, og har hatt X5. De to absolutt beste bilene vi noen sinne har hatt.


#22

Storm sa for siden:

Jeg ville tatt Audi eller Volvo.


#23

Elias sa for siden:

Hvis man tenker å spre drivstoff: Audi.
Volkswagen og Audi kommer ut fra samme samlebåndet, og der i gården er de flinke til å lage biler som bruker mindre drivstoff. men velger han en Passat bruker den enda mindre. Noe å tenke på i disse miljøtider.

Velger man sikkerhet: Volvo. Jeg har sett mange kolliderte biler, som ofte blir ganske maltrakterte, også i kupeen. Men på Volvo-er stopper skaden ofte foran frontruta og kupeen, slik at man sitter tryggere i disse bilene. Jeg tør påstå at Volvo er en av verdens mest sikre biler, hvis man tenker på personskade.

BMW og Mercedes er elegante og komfortable biler. Men man betaler altfor mye for merket. (Men det gjør vel ikke noe når firmaet betaler?)
Jeg har kjørt litt Mercedes, men den var ikke den beste bilen jeg har kjørt.
Den beste (og mest økonomiske) bil jeg har kjørt er uten tvil en Passat TDI 1,9, altså diesel. Volkswagens dieselmotorer er i særklasse. Jeg var ofte ned på 0,4 liter på mila.
Og den er blitt utrolig stilig, og ligner faktisk Audi.

Alle bilen du nevner er supre biler. Men nå i disse tider ville jeg mest av alt ha sett på miljøet !!
Det er mitt råd. Sjekk utslipp og de greiene der.


#24

Jinx sa for siden:

Vi har hatt alle bilmerkene,men ikke de modellene. Har BMW for andre gang nå,men en 530. De har den absolutt beste kjørekomforten syns jeg.


#25

Candy Darling sa for siden:

Nå ser jeg at dere allerede har valgt, men vær litt obs når dere kjører BMW, særlig hvis det er uvant med bakhjulsdrift og dere har en sterk motor.

Jeg har vært omreisende og kjørt omtrent 40.000 i året i mange år, og har hatt ganske mange biler etter hvert. BMW er definitivt den morsomste bilen jeg har kjørt (det var riktig nok 3-serien, med litt for sterk motor ifht. tyngden på bilen), men den slenger med rumpa som en gammel tante på julebord. Jeg har vært så heldig å aldri være innblandet i ulykker, men jeg har snurret to ganger med BMW. En gang på bar asfalt etter kraftig regnvær (akselerasjon ut av en sving, fart rundt 40 km/t), en gang på vinterføre (kjørte i kø i ca. 50, alle biler klarte svingen utenom beameren vår). Den siste gangen var jeg gravid, og forbannet meg på at jeg aldri skulle ha BMW igjen.

Dette har nok mye med kjørestil å gjøre, og jeg er litt tung på høyrefoten - særlig i akselerasjonstiden (det er jo dét som er morsomt :trasser: ). Så nå har jeg en traust og solid Audi A6. Jeg bytter aldri tilbake.


#26

nikki sa for siden:

BMW eller Audi.:nemlig:
Har god erfaring med begge merkene.


#27

mrc sa for siden:

Hvis noen lager dieselmotorer i særklasse med tanke på miljø, er det vel faktisk heller BMW for tiden. 520d Touring har et oppgitt utslipp på 140 g/km co2 etter eu-norm. Dette er KUN 3 GRAM MER enn Passat Bluemotion. Men 520d er da en bil med 163 hk sett opp i mot 105 i Passat.

Sett i forhold til størrelse på bil og motor på 163 hk, er dette langt bedre enn VAG 2.0TDI på både 140 og 170 hk også. En Passat med 2.0TDI på 140 hk har 157 gram. A6 med 2.0TDI har 163 gram. Ser man bort fra Bluemotion-utgangen, har også Passat 1.9TDI høyere utslipp enn 520d.

Bluemotion-utgaven av Passat er grei den, men blir utstyrsmessig og kjøreegenskapsmessig i en gangske annen klasse enn A6 og 520d. Fleksibilitet av hva man kan får av utstyr på Bluemotion-utgaven er også noe dårlig. 1.9TDI-motoren er grei og effektiv nok - jeg har en slik i min egen bil, og man må vel kunne si at det rent komfortmessig henger litt etter mange nyere motorer.

Men skal man se det motorteknologisk i henhold miljø - hadde BMW gått ennå litt ned i effekt på 520d, hadde nok utslippet kunne kommet ned mot Passat Bluemotion for en bil som er større og bedre utstyr, og samtidig hatt høyere effekt.

Med andre ord: Den i særklasse effektivitetsmessig for sine motorer er BMW!

(Men personlig hadde jeg nok heller valg Audi eller VW framfor BMW ;-)


#28

mrc sa for siden:

Volvo er på ingen måte i særklasse når det gjelder kollisjonssikkerhet. Det man faktisk skal huske er at konstruksjonen for bilene Volvo har i dag står ikke Volvo for, men Ford. Volvo V50 er basert på Ford Focus' tekniske plattform, mens Volvo V70 er basert på Mondeo. Sikkerhetskonstruksjonen i chassis er nok temmelig lik.

Volvo er imidlertid fortsatt flinke på små ekstra sikkerhetsdetaljer generelt, men det kan i dag sies om flere produsenter.


#29

Honda sa for siden:

Jeg hadde valgt audien eller volvoen av de der bilene.
Men Mercedes er vel kjen for å ha god komfort og sånt .Mne jeg ahr aldri prøvd å kjørt Mercedes.


#30

Angelique sa for siden:

Når man gir gass inn i en sving med en bil som har bakhjulstrekk må fortsette å gasse.
jeg har noen BMW'er , men den jeg har nå er en X3.
Den første bakhjulsdrevne jeg hadde var en Nissan 200SX turbo og mange krefter i forhold til tyngde på bilen.
Min var i tillegg "justert" slik at turboen begynte å spinne før 2500 omdreininger.
Kom jeg litt "skjevt" ut i en sving bare bare å fortsette å gasse. Da glir bilen fjellstøtt rundt svingen.
Og ja, jeg har testet den på bane :blunke: , det vil si, øvd og trent siden jeg alltid har hatt forhjulsreven bil. Det er noe helt anet å kjøre bakhjulsdrift. Men gud så mye bdre.
Ekte bilkjøring spør du meg.

Har ikke spesielt rolig kjørestil jeg heller forresten. :)
Hadde også Maserati for mange år siden, akkurat det samme der, bortsett fra at den bilen var så uhyggelig sprek, 425 Biturbo, at der skjedde det du opplevde på tørr asfalt, ikke bare fuktig eller glatte vinterveier.



#32

Pelen sa for siden:

BMW er jeg veldig glad i å kjøre. :nikker:


#33

Candy Darling sa for siden:

Ja, Angie, jeg har heller aldri sagt at BMW er trafikkfeller, jeg bare sier at det er annerledes å kjøre, så man må være forsiktig når man skifter. Og at min rykk-og-napp-kjørestil var dårlig kompatibel med bakhjulstrekk.


#34

mrc sa for siden:

Som jeg sier i et tidligere innlegg i tråden; forhjulstrekk vil for de aller fleste være mer forutsigbart, og fordelene med bakhjulstrekk vil de fleste vanlige folk sjeldent sette på prøve.

Nå skal det sies at mange i dag aldri har kjørt en bil med bakhjulstrekk, og en del har prøvd det kun på eldre biler; nyere biler har stabilietskontroll, men samtidig er BMW sin stabilitetskontroll ofte ikke like "føre var" enn hos en del andre produsenter.

Men bakhjulstrekk kan også være fryktelig morsomt på vinteren ;-)


#35

Slettet bruker sa for siden:

Her hos oss sverges det til Audi. Med alt av tilleggsutstyr. Du vil ikke tro lyden i Bose-stereoen de leverer!

For ikke å snakke om de små sjarmerende tingene da, som at lyset over sminkespeilet kommer på av seg selv, eller at viskeren på bakvinduet starter av seg selv hvis du rygger i regnvær.

Også er det noe med at den er like behagelig og uten særlig støy i 180 km/t som i 80. Ingen vibrasjon eller noe sånt tull.

(Jeg vet ikke om de andre bilene dere ser på har det samme da, siden jeg aldri vurderer annet enn audi, men alt det du har nevnt her er jo gode biler. Dermed blir dere nok fornøyde uansett)


#36

Carrera sa for siden:

Vi har i alle år kjørt for- eller firehjulstrekk, og jeg banna stygt innvendig da mannen sa han skulle kjøpe en BMW med bakhjulstrekk...

Hans forklaringer på at bahjulstrekk nå er noe helt annet enn før, og at systemene til BMW faktisk kan være bedre enn mange biler med forhjulstrekk, det nektet jeg å tro på. Bakhjulstrekk er bakhjulstrekk, dermed basta. tverr kjærring

Men, etter å ha kjørt nevnte BMW på skikkelig ufyselig vinterføre, så ble jeg overbevist. Det ER bra. Hadde en Volvo V50 på samme tid, og på de verste dagene så valgte jeg BMW`n fremfor den. Volvoen var rett og slett jævlig...

Men når alt kommer til alt, så er jo firehjulstrekk best lell da:D


#37

Slettet bruker sa for siden:

Jeg har kjørt Volvo stasjonsvogn med bakhjulsdrift.

Det er den eneste bilen jeg har vært borti som kjørte seg fast i nedoverbakke :-(


#38

Muad'Dib sa for siden:

Vi hadde en Volvo V70, og den var komplett umulig på glatt føre. Aldri mer !

Nå har vi en Subaru og en Volvo XC70. Begge firehjulstrekk, begge supre på vinterføre også uten pigg. Helt nødvendig for meg !


#39

Slettet bruker sa for siden:

Det var bakhjulsdrift på v70'en også?

Jeg får stort sett ikke fnatt av tekniske dingser, men den volvoen, som sto bom fast på parkeringsplassen i litt helling nedoverbakke... Jeg har ikke vært så sint på en bil hverken før eller siden :-)


#40

Carrera sa for siden:

Opplevde det samme med vår V50, forhjulstrekk.

Det var en morgen hvor detvar speilblankt ute, og jeg skulle kjøre på skolen og i bhg. Veien ned til skolen var helt grusom...bilen gled sidelengs når jeg nesten sto stille, og når jeg skulle kjøre, så kom den ikke av flekken.

Opp til bhg turte jeg ikke prøve å kjøre en gang. Parkerte og gikk opp dit.

Nå var det elendige dekk på bilen da, og det spilte nok en stor rolle. Nye dekk, som var kjørt en halv sesong, med god mønsterdybde og alt, men en type gummi som ikke hadde tålt å stå over sommeren. Livsfarlig på feil bil.


#41

Slettet bruker sa for siden:

Dekk har mye å si ja.

På min var det helt nye dekk, men det var rett og slett ikke noe vekt på bakhjulene slik at de fikk tak.

Noen foreslo å legge noe tungt bak i bagasjerommet. Og det ville riktignok løst problemet, men da ville vi fått den ballasten i nakken hvis vi hadde krasjet. Så det ble farvel til volvo for min del.

Har ikke firehjulstrekk nå heller, men en audi med antispinn klarer seg stort sett veldig fint overalt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.